100 بازرس بر کیفیت مواد غذایی در نوروز 98 نظارت می کنند


100 بازرس بر کیفیت مواد غذایی در نوروز 98 نظارت می کنند

ایلام - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه پزشکی ایلام گفت: با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروزی در راستای ارتقای سلامت مسافران، شهروندان و بهبود کیفیت بهداشتی مواد غذایی 100 بازرس بهداشت محیط بر این مراکز نظارت می کنند.

دکتر راضی ناصری فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح ارتقای بهداشت مواد غذایی از برنامه های سلامت نوروزی است که از 20 اسفند ماه جاری تا 15 فروردین سال جدید اجرا می شود.
وی افزود: در این طرح کارشناسان بهداشت محیط با تجهیزات پرتابل بازرسی در طول زمان اجرای برنامه در قالب تیم‌های عملیاتی و نظارتی در تمامی ایام بویژه روز‌های تعطیل حضور فعال داشته و کنترل و بازرسی بهداشتی از مراکز واماکن بین راهی، تفرج گاه‌ها، اماکن زیارتی، هتل‌ها، رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها را بر عهده خواهند داشت.
ناصری فر یادآور شد: توجه ویژه به نظارت بر تهیه و توزیع شیرینی سنتی با اولویت استفاده از مواد اولیه سالم و بهداشتی از جمله استفاده از رنگ‌های طبیعی دارای مجوز قانونی و مواد پاستوریزه و جعبه‌های شیرینی بهداشتی از اولویت‌ بازرسان بهداشت محیط در اجرای برنامه سلامت نوروزی امسال است.
به گفته وی توجه ویژه به کنترل روغن در تهیه غذا و به خصوص شیرینی در قنادی‌ها با کمک دستگاه‌های سنجش پرتابل TPM، توجه ویژه به میزان نمک مصرفی در غذا و استفاده از نمک تصفیه شده تبلور مجدد ید دار و عدم استفاده از سنگ نمک در تهیه غذا، ساماندهی عرضه محصولات دخانی و ممنوعیت استعمال وتبلیغات دخانیات در اماکن عمومی از دیگر اولویت ها است.
ناصری فر گفت: طی 9 ماهه امسال بیش از 28 هزار بازدید بهداشتی از مراکز تهیه و توزیع اماکن عمومی صورت گرفته که تعداد 636 پرونده تخلف بهداشتی تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.
وی ادامه داد: از این تعداد 207 واحد صنفی بدلیل تخلف بهداشتی پلمپ شده و 53 تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته نیز توسط بازرسان بهداشت محیط سطح استان جمع آوری ومعدوم شد.
دکتر ناصری فر تاکید کرد: در راستای کنترل و نظارت بر کیفیت آب بیش از یک هزار و 200 بازرسی از سامانه‌های آبرسانی شهری و روستایی و 69 هزار کلرسنجی و بیش از چهار هزار نمونه برداری آب به منظور آزمایشات میکروبی آب صورت گرفته است.
وی خرید مواد غذایی از دستفروشان و دوره گردان مواد غذایی را تهدیدی جدی بر سلامت خانوار‌ها عنوان کرد و گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه بهداشت آب وفاضلاب، بهداشت مراکز تهیه و توزیع و اماکن عمومی، اماکن زیارتی، اقامتی و.. بهداشت مواد غذایی موارد را با سامانه 190 مدیریت ارتباطات مردمی وزارت بهداشت در میان بگذارند.
ناصری فر با بیان اینکه تلفن 32227702 ستاد فوریت سلامت محیط وکار مرکز بهداشت استان در پاسخگوی شهروندان در این زمینه است، افزود: در 9 ماهه سالجاری 600 تماس و خبر واصله به ستاد فوریت سلامت واصل شده و همه موارد توسط بازرسان بهداشت محیط سطح استان بررسی وبرخورد قانونی لازم با متخلفین صورت گرفته است.
7180/6119

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !