نگهداری از دو تا بچه، روش های مراقبت از آن ها


نگهداری از دو تا بچه، روش های مراقبت از آن ها

هنگام بازگشت به کار باید درباره ی نحوه نگهداری از کودکان خود تصمیم بگیرید.

هنگام بازگشت به کار باید درباره ی نحوه نگهداری از کودکان خود تصمیم بگیرید. شاید در مورد فرزند اول نیز با این مشکل رو به رو شده اید و نباید فکر کنید که در این نوبت راه حل آن آسانتر خواهد بود.
برای انتخاب روش مناسب باید کلیه امکانات موجود را در نظر بگیرید و روشی را برگزینید که برای خود و فرزندانتان راحت تر باشد. به علاوه بهتر است از کیفیت خدمات و بهره ای که فرزندانتان از آن می گیرند آگاه شوید.
اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید برگزیدن روشی متناسب با موقعیت خانواده است. میتوانید یک پرستار استخدام کنید تا کار نگهداری از بچه ها را در منزل به عهده بگیرد. این روش البته عملی ولی پرهزینه است . راه دیگر سپردن بچه ها به یکی از آشنایان یا به یک مهد کودک خصوصی است.
اگر از مهد کودک خصوصی استفاده کنید میتوانید هر دو کودک خود را در آنجا بگذارید. یک مهد کودک بزرگ که توسط مربی های کارآزموده و کارشناس امور تربیتی اداره می شود نیز محل خوبی برای نگهداری از فرزندان است. این مهد کودک ها معمولا فضای وسیع و وسایل بازی بیشتری برای سرگرمی بچه ها دارند.
مهمترین نیاز برای بچه کوچک مراقبت و رسیدگی مداوم است. این اطفال به برنامه قابل انعطافی نیاز دارند که با برنامه خواب ، تغذیه و بازی آنها سازگار باشد. در مهد کودکها تعداد مربی ها باید به اندازه ای باشد که سه تا چهار نفر از بچه های زیر دو سال زیر نظر یک مربی اداره شوند. نگهداری نوزاد در منزل خودتان این امتیاز را دارد که مربی میتواند هنگام بیماری از نوزاد یا بچه کوچک بهتر مراقبت و پرستاری کند.
بیمار شدن و سرماخوردگی نوزاد در طول سال وقتی خواهر یا برادر بزرگتری داشته باشد امری عادی است. در طول بیماری مادر مجبور است برای پرستاری از کودک مرخصی بگیرد یا پرستاری برای مراقبت از او در منزل استخدام کند.
بچه های نوپا به مراقبتی مداوم شبیه نوزادان نیاز دارند ولی پرستار آنها باید نیازهایشان را بفهمد و به کنجکاوی آنها درباره چیزهای مختلف جواب بدهد. این بچه ها در سنی که مستقل میشوند دوست دارند نظم و انضباط را یاد بگیرند و از این رو به کسی نیاز دارند که مقررات را به آنها یاد دهد.
پرستاری که در کار نگهداری نوزاد مهارت دارد ممکن است برای سرگرم کردن و تربیت یک کودک نوپای فعال و ناآرام مناسب نباشد. بنابراین قبل از سپردن کودک به او بهتر است از سابقه کارش جویا شوید و مطمئن شوید که تجربه نگهداری از هر دو گروه سنی را دارد.
بچه های سه ساله و چهار ساله در مهد کودک میتوانند با بچه های بزرگتر آشنا شوند و این فرصت خوبی برای آنها به شمار می آید. این بچه ها به سرگرمی هایی مانند نقاشی ، موسیقی ، آشپزی ، نمایش و بازی های خیالی علاقه دارند. برای ورزش و دویدن این بچه های فعال ،مهد کودک به محوطه وسیعی نیاز دارد.
این بچه ها را اگر در یک سالن کوچک یا داخل ساختمان نگهداری کنند شروع به ناآرامی و شرارت خواهند کرد و اگر از آنها انتظار داشته باشند که تابع برنامه های محدود و خسته کننده بچه های کوچک تر باشند رفتاری جسورانه و خشم آلود از خود نشان خواهند داد.
بهتر است برای نگهداری دو فرزند خود خانه یا مهد کودکی را پیدا کنید که برای هر دو نفرشان مناسب باشد. سپردن هر دو فرزند به یک مهدکودک کار رفت و آمد آنها را برای شما آسانتر می کند.
امتیاز دیگر آن فرصتی است که دو بچه دور از پدر و مادر پیدا میکنند تا بدون این که برای جلب توجه والدین با هم رقابتی داشته باشند یکدیگر را بیشتر بشناسند و ارتباط و پیوند بهتری برقرار کنند. البته در این روش نگهداری یک مشکل نیز وجود دارد و آن وقتی روی می دهد که یکی از بچه ها با مربی رابطه بهتری پیدا کند که باعث تحریک حسادت دیگری شود.
اگر این مشکل بروز کند باید به آن رسیدگی کرد و از علت آن جویا شد. توجه مربی به یکی از دو کودک و کم توجهی او به دیگری تبعیضی است که رابطه بین دو فرزند را خدشه دار می کند و ممکن است در یکی از آنها احساس گناه و در یکی احساس خشم به وجود آورد.
اگر بتوانید دو کودک را به دو مهد متفاوت بسپارید شانس بهتری خواهید داشت تا بتوانید محل مناسب را برای هر کدام پیدا کنید. البته باید بدانید که دوری و جدایی دو کودک از یکدیگر فرصت انس گرفتن و رفاقت را آنها خواهد گرفت و برای خوگرفتن به یکدیگر به فرصت بیشتری نیاز خواهند داشت.
در انتخاب مهد کودک یا محل نگهداری فرزندان توجه به نکات ایمنی ، نظارت مسئولین ، نحوه مدیریت ، وسایل و تجهیزات مهد و تجربه و سابقه مربیان اهمیت زیادی دارد.
قبل از تصمیم گیری از طریق آشنایان و دوستانی که درباره مهد کودک شناخت کافی دارند از نحوه مدیریت آن آگاه شوید. کتاب های مربوط به نگهداری از فرزندان را مطالعه کنید و با پزشک اطفال مشورت نمایید.
نگهداری از دو فرزند مستلزم صرف وقت و نیروی زیادی است. اگر میخواهید آینده ای سالم برای کودکانتان تامین کنید باید بهترین راه نگهداری و شیوه پرورشی را برای آنها انتخاب نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور