نگاه سنتی در اشتغال پسندیده نیست/ دانشجویان نمونه کارآفرین باشند


نگاه سنتی در اشتغال  پسندیده نیست/ دانشجویان نمونه کارآفرین باشند

گروه دانشگاه ــ رئیس سازمان دانشجویان در مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره دانشجویان نمونه گفت: اگر دانشجویان نمونه تنها علاقه‌مند به حضور و فعالیت در عرصه‌های دولتی باشند، ارزشمند نیست. دانشجویان نمونه باید حتما در بحث کارآفرینی حضور بیشتری داشته باشند.

نگاه سنتی در اشتغال  پسندیده نیست/ دانشجویان نمونه کارآفرین باشندبه گزارش ایکنا؛ آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری امروز دوشنبه ششم اسفندماه ۹۷ به منظور تقدیر از برگزیدگان این دوره در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آغاز این مراسم با بیان اینکه امروز ششمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه در دولت تدبیر و امید و بیست و هفتمین دوره آن به طور کلی را شاهد هستیم، گفت: مسیر انتخاب دانشجویان نمونه از دانشگاه شروع می‌شود. در دانشگاه کف و حداقل امتیاز نداریم و در رقابتی بین دانشجویان بهترین‌ها انتخاب می‌شوند. اما در سطح کشوری در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی امتیازاتی وجود دارد و انتخاب دانشجویان نمونه توسط تیم‌های داوری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طی همکاری با وزارت بهداشت که یکی از تجربه‌های موفق دو وزارت بوده است این دوره برگزار شد. با توجه به امتیازات ارزیابی در هر دوره به خصوص حوزه پژوهشی، مقاطع تحصیلات تکمیلی شانس بیشتری نسبت به مقاطع قبلی پیدا می‌کنند و طبیعی است تعداد دانشجویان برگزیده دکتری در هر سال بیشتر است. این مسئله در وزارت علوم بیشتر و در وزارت بهداشت کمتر دیده می‌شود.

صدیقی گفت: امیدواریم این جشنواره انگیزه‌ای بشود برای سایر دانشجویان و این دانشجویان بدانند اگر تلاش کنند در مجموعه ما تصمیم گیرانی هستند که از آن‌ها حمایت می‌کنند. این هدف اولیه هر انتخاب نمونه‌ای در کشور است. بخش دوم استفاده بیشتر و بهتر از نخبگانی است که در کشور شناسایی می‌شوند و به تبع آن کار ادامه پیدا می‌کند. در این زمینه ارتباط با بنیاد نخبگان برقرار شده و پیگیری می‌کنیم این دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در کجا مشغول هستند.

وی افزود: بعد از شش دوره برگزاری این جشنواره در دولت تدبیر و امید به زمان اصلاح آیین‌نامه و شیوه نامه‌ها رسیده‌ایم و به ویژه با توجه به مسائل فنی و کارآفرینی سال ۹۸ را به این موضوع اختصاص داده‌ایم و سال آینده را با اصطلاحاتی در آیین‌نامه دنبال خواهیم کرد.

صدیقی با اشاره به دغدغه دانشجویان نسبت به بحث اشتغال گفت: هر ساله در این مراسم بحث اشتغال برگزیدگان مطرح است. در جذب هیئت علمی امتیازی برای دانشجویان نمونه پیش‌بینی شده، اما در حوزه جذب هیئت علمی این برگزیدگان وارد رقابت می‌شوند و اختیار دانشگاه و بررسی‌های آن‌ها هم مهم است. نکته‌ای که باید تاکید کنم این است که اگر این دانشجویان نمونه تنها علاقه‌مند به حضور و فعالیت در عرصه‌های دولتی باشند، ارزشمند نیست. دانشجویان نمونه باید حتما در بحث کارآفرینی حضور بیشتری داشته باشند. نگاه سنتی به بحث اشتغال دولتی پسندیده نیست.

رئیس سازمان دانشجویان گفت: بحث دیگر استفاده از دانشجویان نمونه و نخبه است تا در محیط‌های دانشگاهی شاهد طراوت و نشاط بیشتر فضای دانشگاه‌ها باشیم. ملاک‌های فرهنگی و اجتماعی جزء مواردی بود که دانشجویان شرکت‌کننده در این رویداد مورد ارزیابی قرار گرفتند.

امیر لـله‌گانی، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم طی سخنانی بیان کرد: جشنواره دانشجوی نمونه سال‌های زیادی برگزار می‌شود و من نگاه مثبتی به این جشنواره دارم. در حوزه فرهنگی که حیطه فعالیت بنده است، دغدغه‌هایی وجود دارد و می‌خواهیم نسل جوان با این دغدغه‌ها آشنا شوند. درست است حوزه پژوهش و آموزش بخش‌های مهم آموزش عالی ماست، اما معتقدیم ملاک‌های فرهنگی و اجتماعی امروز مهم‌تر است.

لـله‌گانی ادامه داد: اگر نسل‌های قبلی‌مان کار‌های فرهنگی نمی‌کردند اتفاق خاصی نمی‌افتاد، اما امروز ابعاد اجتماعی افراد مهم است. اینکه دانشجویی چند بعد داشته باشد و مهارت‌های زندگی را بداند، مهم است. اگر نسل جدید مهارت نه گفتن را بلد نباشد دچار آسیب‌های اجتماهی متعددی می‌شود. این برای نسل من ۵ تا ۱۰ درصد بود، اما امروز نسل جدید هر روز درگیر آدم‌ها و فضا‌هایی است که باید این مهارت را داشته باشند و بتوانند نه بگویند. ما هر روز شاهد این درگیری‌ها هستیم و ناگزیریم دانشجویان چند بعدی تربیت کنیم.
ضرورت تربیت افرادی دارای مهارت‌های چند بعدی
وی افزود: حوزه فرهنگی و اجتماعی فوق‌العاده اهمیت دارد. پزشک ما اگر احساس مسئولیت اجتماعی نداشته باشد، پزشک موفقی نخواهد بود. در گذشته هم این بوده، اما به گستردگی امروز انعکاس نداشته است. امروز مدیری در جایی حرفی می‌زند گریزی نداریم که به سمت تربیت افرادی دارای مهارت‌های چند بعدی برویم.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: این جشنواره تلاشی بوده که این سه مهارت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را با هم ببینیم و دانشجوی خروجی این جشنواره سرآمد این سه بعد باشد. هر چند ممکن است انتقاداتی به ملاک‌های ارزیابی و داوری ما باشد، اما سوال این است آیا مقاله ملاک خوبی برای این سنجش است؟ آیا بهتر نیست در کنار آن ملاک‌های دیگری را در نظر بگیریم.
نقش تربیتی دانشگاه
وی افزود: نقشی که برای دانشگاه قائلیم نقش تربیتی است و امروز هم دغدغه خانواده‌ها مسائل فرهنگی و اجتماعی است. در گذشته شاید همین که فرد فارغ التحصیل می‌شد نشانه موفقیت او بود.

لـله‌گانی گفت: طبق پیش بینی‌ها تا ۱۰ سال آینده ۷۰ درصد خدمات سلامت در هر جایی ارائه می‌شود و این تنها در منزل نیست. مفهوم این است که اگر شما دانشجوی پزشکی باشید فکر نکنید ۱۰ سال آینده در مطب خود نشسته‌اید و بیمار به شما مراجعه می‌کند. این مقوله‌ای است در بحث اشتغال که باید به آن فکر کنید. اگر شخصی پژوهشگر خوبی است باید به سمت کاربردی کردن آن برود. تا چند سال آینده هر چه مدرک داشته باشید می‌گویند خوب این مدارک به چه کاری می‌آید؟

گفتنی است مراسم تجلیل از ۴۰ دانشجوی برگزیده بیست و هفتمین دوره جشنواره دانشجویان نمونه عصر امروز در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزاری علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی