چگونه می‌توانیم از اسراف‌کاری کودکان پیش‌گیری کنیم؟


چگونه می‌توانیم از اسراف‌کاری کودکان پیش‌گیری کنیم؟

وقتی اسراف‌کاری تبدیل به سبک زندگی خانواده‌ای شده باشد؛ افراد آن خانواده کمتر از آنچه دارند لذت می‌برند و به خلاقیت و سازندگی فکر می‌کنند.

چگونه می‌توانیم از اسراف‌کاری کودکان پیش‌گیری کنیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بزرگتر‌ها اولین دنیای شگفت انگیزی هستند که بچه‌ها آن را کشف می‌کنند و به آن اعتماد دارند. وقتی اسراف‌کاری تبدیل به سبک زندگی خانواده‌ای شده باشد؛ افراد آن خانواده کمتر از آنچه دارند لذت می‌برند و به خلاقیت و سازندگی فکر می‌کنند و خرج کردن، خرید کردن و هدر دادن را، راه آسان‌تری تری برای رسیدن به خواسته‌هایشان می‌دانند.

نسل جدید شاید اولین بار با دیدن یک اتاق پر از سیسمونی که مملو باشد از وسایل غیرضروری و گران‌قیمت، با دیدن خرید‍‌های لوکس در مهرماه برای مدرسه، با دیدن دور ریختن وسایل خانه در اسفندماه و تزئین سفره‌های هفت سین گران قیمت، اسراف‌کاری را از نزدیک دیده‌اند و آن را در رفتار بزرگتر‌ها عادی و معمولی قلمداد کرده‌اند.

از این رو صفحه مجازی ریحانه منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب راهکار های تربیت صحیح کودکان در رابطه با اسراف را منتشر کرد.

در متن کامل این پست آمده است:

«چاره چیست؟
بچه‌ها را به همان اندازه که از اسراف دور می‌کنید، به قدرشناسی و شکرگذاری از خداوند نزدیک کنید و آن‌ها را متوجه نعمت‌هایی کنید که در دسترس‌شان قرار دارد.
بچه‌ها را به تفکر وادار کنید. از آن‌ها بخواهید در همه موضوعات اولویت بندی داشته باشند. مثلا به او بگویید با این مقدار پول توجیبی بلیط استخر بخرید بهتر است یا یک جوراب جدید که به آن نیاز داری؟
بچه‌ها را برای ساختن وسایل و یا تعمیر آن‌ها تشویق کنید. می‌توانید ساختن وسایل جدید یا ترکیب کردن وسایل قدیمی را با هم، به یک رسم دائمی در خانه تبدیل کنید.

بچه‌ها همه حواس‌شان پیش شماست. پس نزد ‌آن‌ها به حال افرادی که مصرف‌گرا، دنباله‌روی مد، و دائم در حال خرید‌های گوناگون هستند،‌ غبطه نخورید و حسرت رفتار‌های آن‌ها را نداشته باشید. برعکس، از دیدن افراد قانع و آن‌هایی که از مصرف‌گرایی دور هستند ذوق‌زده و هیجان‌زده شوید.

ارزش آنچه در خانه دارید را برای بچه‌ها شرح بدهید و با ‌آن‌ها درباره‌ی زحمتی که برای درآوردن پول کشیده می‌شود صحبت کنید تا بدانند پولی که با زحمت تهیه می‌شود نباید به راحتی و بی‌دلیل هزینه شود.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه