شکایت افغانستان از پاکستان/ تحلیل


شکایت افغانستان از پاکستان/ تحلیل

خبرگزاری آریا - دولت افغانستان به دلیل آنچه نقض حاکمیت این کشور از سوی پاکستان اعلام شد، از اسلام‌آباد به شورای امنیت سازمان ملل برای دومین بار شکایت کرد.

شکایت افغانستان از پاکستان/ تحلیل
خبرگزاری آریا - دولت افغانستان به دلیل آنچه نقض حاکمیت این کشور از سوی پاکستان اعلام شد، از اسلام‌آباد به شورای امنیت سازمان ملل برای دومین بار شکایت کرد.
"محمد هارون چخانسوری" سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: پاکستان از سال 2012 تاکنون، بارها حاکمیت و تمامیت ارضی فغانستان را نقض کرده و ولایت های "کنر" و "ننگرهار" را هدف حملات راکتی قرار داده است.
"چخانسوری" افزود، دولت افغانستان بارها از دولت اسلام آباد خواستار توقف این حملات شده بود اما به خاطر ادامه این حملات به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.
دولت افغانستان اعلام کرد، از سال 2012 تا 2017‌، بیش از 28 هزار و 800 راکت و خمپاره از خاک پاکستان به خاک افغانستان پرتاب شده‌ است که در نتیجه آن بیش از 80 نفر کشته و 180 نفر دیگر زخمی شده‌اند.
شکایت افغانستان از پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل از تشدید تنش در روابط دو کشور حکایت دارد.
حمله موشکی و راکتی از خاک پاکستان به افغانستان مسئله ای است که در سال های اخیر به ابعاد مختلف مناقشه بین دو کشور افزوده است.
از نظر دولت افغانستان در حملات موشکی و راکتی از خاک پاکستان به ولایات مرزی آن کشور از جمله ننگرهار و کنر، دولت اسلام آباد مسئولیت دارد وبرغم آنکه بارها مقامات کابل به این مسئله اعتراض کرده اند اما پاکستان تدابیری برای توقف این گونه حملات اتخاذ نکرده است.
البته دولت پاکستان در پاسخ به افغانستان مدعی است که این حملات از سوی گروه های تروریستی انجام می شود که هدف آنها برهم زدن روابط بین دو کشور است.
همچنین شلیک اشتباه نیروهای ارتش پاکستان برای هدف قرار دادن پناهگاه های تروریست ها درمناطق مرزی با افغانستان دیگر ادعایی است که مقامات اسلام آباد در این باره مطرح می کنند.
در مقابل اما دولت افغانستان بر این باور است که در صورت پذیرش این ادعای پاکستان، عملا این کشوربرای مهار گروه های تروریستی که حملات موشکی و راکتی به افغانستان انجام می دهند، گامی برنداشته است.
"سید محمد علی رضوانی" کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری که پایگاه اطلاع رسانی پارس تودی آن را منتشر کرده است تاکید دارد؛
"هدف پاکستان از حملات راکتی به مناطق مرزی افغانستان که علاوه برتلفات گسترده، موجب شده مردم این مناطق خانه های خود را ترک کنند، تحت فشار قرار دادن این کشور برای تجدید نظر در روابط با برخی کشورها است."
برغم آنکه دولت افغانستان از نخستین شکایت خود علیه پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل به دلیل حملات موشکی به آن کشور نتیجه نگرفته است اما همچنان مقامات کابل به فشار این سازمان بر اسلام آباد برای توقف این حملات امید دارند.
دولت افغانستان بدون توجه به منشاء حملات موشکی از خاک پاکستان به آن کشور که اسلام آباد مدعی اقدام اشتباه نیروهای ارتش پاکستان یا برنامه گروه های تروریستی برای تنش در روابط این دو همسایه است، خواهان توقف فوری این حملات است که البته چنین مطالبه ای تاکنون محقق نشده است.
البته انتقاد از پاکستان به دلیل ضعف در برخورد با گروه های ترویستی که با استفاده از خاک این کشور، کشورهای همسایه را مورد حمله قرار می دهند تنها به افغانستان محدود نیست.
ایران و هند هم بارها با اعتراض به فعالیت گروه های تروریستی در خاک پاکستان از عدم برخورد این کشور با این گروه ها که به منافع و تمامیت ارضی همسایگان تعرض می کنند، خواستار مهار فوری این گونه حملات و برخورد قاطع ارتش پاکستان با این عناصر افراطی شده اند.
نویسنده: محمدرضا عسگری
117
شکایت افغانستان از پاکستان
حملات موشکی از خاک پاکستان به ولایت ننگرهار افغانستان
اتهام پاکستان به افغانستان/تحلیل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!