به گزارش الف، بارها ابعاد مختلف «شفافیت» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. براساس قانون اساسی تمام محتویات مجلس شورای اسلامی نیز پخش و رسانه‌ای می‌شود، همچنین پیش‌تر کدخدایی و محسن اسماعیلی نیز در مورد علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان نکاتی را مطرح کرده بودند.

محسن اسماعیلی حقوقدان در گفتگویی درباره این حق دسترسی به اطلاعات پیشنهاد کرد که این روند در مورد «همه نهاد های حاکمیتی» مورد توجه قرار بگیرد. مخاطبش هم شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و می‌گوید: «مردم حق دارند بدانند چرا و با چه استدلال‌هایی فلان تصمیم گرفته می‌شود و چرا تصمیم دیگری گرفته نمی‌شود. مگر مقامات دولتی و عمومی را نماینده و امانت‌دار مردم نمی‌دانیم؟! خوب، نماینده و امین باید گزارش کار خود را به صاحبان اصلی حق ارائه کنند. به همین خاطر است که گفتم این حرف اختصاصی به شورای نگهبان هم ندارد و باید به همه نهادها و شوراهایی که مصوبات و اقدامات آن‌ها بر حقوق و تکالیف مردم اثر می‌گذارد، تعمیم داده شود؛ چه فرق می‌کند مجلس باشد یا شورای نگهبان؟ هیئت دولت باشد یا شورای عالی انقلاب فرهنگی؟ مجمع تشخیص مصلحت باشد یا جای دیگر؟»

از همین سو، بسیاری از سیاسیون و کارشناسان معتقد هستند باید محتوای جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رسانه‌ای شود، چراکه این تصمیمات به منظور مصلحت کشور و مردم است و مردم باید بدانند که مخالفان و موافقین چه استدلال‌هایی داشته تا از این طریق هم شفاف سازی صورت گیرد و همچنین ارایه گزارش کامل از برگزاری این نشست ها منجر به این خواهد شد که همه بدانند فرد مخالف و موافق چه کسی بوده است و چرا چنین نظری داده است.

از سوی دیگر آرای شفاف و رسانه ای شدن برخی از جلسات در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ثبت تاریخ بسیار مهم است چراکه در مجمع بسیاری از تصمیمات گرفته میشود مردم از آن بی خبر هستند و رسانه ای هم نمیشود لذا عمومی شدن تصمیمات مجمع، میتواند یک گام رو به جلو در خصوص اعتمادسازی به جایی باشد که نقش مهمی در فرآیند سیاسی کشور دارد و گاهی اوقات به جناحی بودن متهمش می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

سید محمد صدر: انتشار جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به شفافیت و اعتمادسازی کمک می‌کند

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار الف، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا محتوای مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام رسانه ای نمی‌شود و اگر این اقدام عملیاتی شود قطعا موجب شفاف سازی و اعتماد مردم می‌شود بخصوص در مورد پیوستن ایران به FATF، گفت: بسیاری از دوستان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز به جمع بندی به طور خاص در مورد FATF نرسیده‌اند و تنها نظرات خود را مطرح کرده و نقطه نظراتشان را اعلام می کنند، ولی هنوز نهایی نشده و تا لحظه آخر امکان دارد در اثر بحث گفتگوها و گزارش‌هایی که انجام می شود تغییر موضع بدهند.

وی افزود: بسیاری از دوستان در مجمع در ابتدا خیلی شفاف موافق بوده و نظرات خود را اعلام کردند اما پس از گفتگوها و بحث‌هایی که صورت گرفت، مسایل روشن شده و تغییر موضع دادند، لذا شاید برخی‌ها افراد نخواهند اظهار نظر کنند چراکه ممکن است به جمع بندی نرسیده باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در حال حاضر معتقد نیستم که بحث‌های مجمع رسانه‌ای‌ شود، چراکه این بحث‌هایی که در مجمع صورت می‌گیرد برای رعایت مصالح کشور بوده و امکان دارد در شرایطی بازتاب داده شود که آثار و تبعات منفی به دنبال داشته باشد، زیرا امکان دارد تا آخرین لحظه نظرات تغییر کند، لذا بهتر است که ابتدا مجمع به جمع‌بندی نهایی برسند نه اینکه در ابتدا توضیح و تببین شود و آن وقت افراد می‌توانند نظرات خود را اعلام و رسانه‌ای کنند.

مصباحی مقدم افزود: همانطور که گفتم بعد از اینکه در مجمع رای‌گیری شد، بعد می‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد، چراکه ممکن است اطلاعاتی بیشتری اعلام شود و این اطلاعات با بحث و گفتگو به نتیجه برسد. چون بحث مصلحت کشور است و صرفا این نیست که این کنوانسیون‌ها خوب یا بد هستند؛ در حال حاضر شرایط انتخاب بین خوب و بد نیست، بلکه بین بد و بدتر است، از یک جهت اگر به آن نپیوندیم، مشکلاتی وجود خواهد شد و اگر هم بپیوندیم یک جور دیگر مشکل داریم، در حال حاضر پیوستن و نپوستن یک انتخاب کاملا دقیق، حساس و اساسی است، لذا ممکن است که دیدگاه‌ها تغییر کند، به همین دلیل فعلا مذاکرات مجمع نباید رسانه‌ای شود.

مصباحی مقدم: پیوستن به پالرمو و FATF انتخاب بین بد و بدتر است/ معتقدم نباید بحث‌های مجمع رسانه‌ای‌ شود، ممکن است تبعات منفی داشته باشد/ ارسال پیامک‌ها برای اعضا اقدامی بی‌خاصیت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد بیانیه FATF مبنی بر اینکه تا چهار ماه دیگر اقدامات تقابلی ضد ایران تعلیق شده است و آیا این موضوع تاثیری در نظرات اعضای مجمع خواهد داشت، گفت: این موضوع تاثیری در رای‌گیری اعضای مجمع نخواهد داشت؛ اروپایی‌ها قبلا نیز مهلتی در این خصوص داده بودند که این مهلت همین روزها پایان نیز یافت و مشاهده کردید که در تصمیم مجمع تاثیری نداشت، برخی در روزنامه‌ها نیز نوشتند که اگر تصمیمی گرفته نشود، ما را به لیست سیاه اضافه می‌کنند اما دیدید که ما تصمیمی نگرفتیم، به نظرم اگر این اتفاق ادامه پیدا کند، بازهم خیلی روشن نیست که ‌FATF ما را به لیست سیاه اضافه کنند.

وی در مورد اینکه برخی از کارشناسان معتقد هستند رسانه‌ای شدن جلسات مجمع میتواند در آینده تاثیرگذار باشد، گفت: همین الان نیز تصمیم مجمع تاثیرگذار است، چراکه جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام، عالی‌ترین جایی است که می‌تواند در این گونه موارد تصمیم بگیرد و تصمیم آن نیز بر اساس رعایت مصلحت نظام خواهد بود و مصلحت نظام در شرایط تحریمی از غیرتحریمی متفاوت است و می‌توان به آنها پاسخ داد و موضوع بسیار دقیق و باریک است، اما این موضوعی نیست که بتوان در مورد آن به راحتی اظهار نظر کرد و رسانه‌ها هم نمی‌توانند در این مورد اظهار نظر کنند و یکی از موضوعاتی که نگران‌کننده است اینکه نباید در سطح رسانه و فضاسازی قرار بگیرد.

*موضوع ‌FATF، سیاسی نیست، امنیتی است

مصباحی مقدم تاکید کرد:‌ در حال حاضر ما در جایگاهی نیستیم که تحت تاثیر فضا سازی رسانه‌ای قرار بگیریم، چرا اگر موضوع سیاسی باشد، می‌توان در مورد آن نظرات مختلفی را بیان کرد، ولی مشکل این است که این موضوع سیاسی نیست، بلکه امنیتی است و مربوط به امنیت کشور است. ما نباید مسایل امنیتی را به دست رسانه‌ها بدهیم. امنیت کشور باید در بسته و سر بسته بود و در مورد آن تصمیم گیری شود، در واقع دشمن نباید بفهمد ما چه تصمیمی و استدلالی د راین رابطه داریم زیرا به خوبی می‌تواند نقطه قوت و ضعف ما را تحت تاثیر قرار دهد. این طور نیست FATF بتواند در فضای رسانه‌ای حل شود و قضاوت عمومی در مورد آن صورت بگیرد، بلکه در ابتدا نیاز به کار کارشناسی دارد.

*افرادی با ارسال پیامک سعی میکنند تا اعضای مجمع تحت را فشار قرار دهند

وی در مورد پیامک تهدید آمیزی که به برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام ارسال شده بود، گفت:‌ تهدیدی برای من نبوده است، اما پیامک خیلی خیلی خیلی زیاد ارسال شده است که چنین و چنان کنید، که بنده واقعا ناراحت و نگرانم چراکه ما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم و مشاور عالی رهبری شناخته می‌شویم، لذا نباید تحت تاثیر نظرات افراد تصمیم گیری کرده و رای دهیم. به نظرم ارسال پیامک اولا کاری بی خاصیت است، ثانیا کاری است که حتی در مشروعی بودنش تردید وجود دارد و کار مشروعی نیست. وقت ما را هم می‌گیرند و ممکن است که برخی از دوستان ما حتی اعصاب شان نیز بهم بریزد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این افراد گاهی تماس گرفته و چانه زنی کرده و یا پیامکی هایی را ارسال می‌کنند که خوشایند نیستند، حتی اگر بگوییم با نظر شما موافق هستیم، باز هم تاکید کرده و باز هم پیامک می‌فرستند که این کار را انجام دهید و اگر مخالف لوایح هستید رای ندهید؛ لذا این افراد با این اقدامات اعضای مجمع را تحت فشار قرار داده و این فشار اقدام مشروعی از نظر روانی و اجتماعی هم نیست. از سوی دیگر همان‌طور که گفتم نباید فعلا این موضوعات رسانه‌ای شود چراکه بحث امنیتی است.