نقش معلمین در ایجاد علاقه به علم


تأثیر معلم بر علاقه‌مندی دانش آموزان به درس و علم بسیار زیاد و مهم است. معلم می‌تواند با روش‌های متنوع علمی به…

نقش معلمین در ایجاد علاقه به علم

ایجاد علاقه به علم با برنامه‌های جانبی

نقش معلمین در ایجاد علاقه به علم
سیناپرس: تأثیر معلم بر علاقه‌مندی دانش آموزان به درس و علم بسیار زیاد و مهم است. معلم می‌تواند با روش‌های متنوع علمی به تدریس پرداخته و باروحیه مثبت و پرانرژی و برنامه‌های جانبی که ارائه می‌دهد، دانش آموزان را به درس و مباحث علمی علاقه‌مند سازد.

جوزف کانور (Joseph Cynor) یک معلم کلاس هشتم است که برای تدریس نهایت تلاش خود را می‌کند تا هم ارتباط خوبی با دانش آموزانش برقرار کند و هم بتواند دانش آموزان را به درس و مباحث علمی علاقه‌مند سازد.

اگر این ارتباط دانش آموزان با علم وجود داشته باشد باعث می‌شود تا دانش آموزان راحت‌تر و بهتر به سخنان و صحبت‌های معلم خود گوش‌داده و توجه کنند. همه مردم علم را دوست ندارند اما اگر آن را به‌اندازه‌ای که معلمشان دوست دارد، دوست بدارند برای به دست آوردن آن تلاش بیشتری خواهند کرد.

روزی کانور با بوی سرکه وارد کلاس شد. او متوجه شد که یکی از دانش آموزانش سؤالی دارد اما خجالت می‌کشد تا آن را مطرح کند درواقع دانش آموزان از بوی سرکه شکایت داشتند اما ابراز نمی‌کردند. کانور بدون اینکه توضیحی از بوی سرکه ارائه دهد، از آن‌ها خواست تا عینک‌های ایمنی داده‌شده را استفاده کنند. او قرار بود در این کلاس خطرناک‌ترین آزمایش را انجام دهد یعنی مخلوط سرکه و نوشابه‌های گازدار برای تعیین ترکیب شیمیایی که منجر به انفجار می شود را تولید می‌کند.

پس‌ازاینکه دانش آموزان ترکیب موردنظر را برای آزمایش ساختند، در راه‌پله‌ها جمع شدند تا نتیجه عملیات خود را مشاهده کنند. درواقع کانور بیشتر در نظر داشت تا دانش آموزان علم واقعی را پشت این آزمایش دیده و به دست آورند. کانور به‌عنوان معلم این دانش آموزان، امیدوار است تا دانش آموزان به شیوه خود فکر کنند. برای نمونه کودکان باید فکر کنند که چرا این دو ماده با یکدیگر واکنش شیمیایی نشان می‌دهند؟ به بیانی دیگر باید گفت کانور تلاش می‌کند تا بفهمد که دانش آموزانش چگونه و به چه چیزهایی فکر می‌کنند.

کانور سابقه 15 سال تدریس برای دوره متوسطه را دارد و همیشه تأکید و تلاش زیادی برای شناخت دانش آموزانش به عمل می‌آورد. در کلاس‌های علمی کانور همیشه این سؤال مطرح است که امروز آقای کانور چه برنامه‌ای دارد؟ او در توضیحاتش نسبت به این روش گفت: «گاهی اوقات این عشق برای علم است. گاهی اوقات این عشق برای خارج از منزل، برای بسکتبال یا بیس بال، برای رسیدن به اهداف و یا حتی کانال اینترنتی با نام Cynor Science است. حتی اگر تنها یک نفر با علم و مفهوم آن آشنا شده و ارتباط برقرار کند، برای این معلم از اهمیت بالایی برخوردار است.»

به اعتقاد کانور اگر این ارتباط دانش آموزان با علم وجود داشته باشد باعث می‌شود تا دانش آموزان راحت‌تر و بهتر به سخنان و صحبت‌های معلم خود گوش‌داده و توجه کنند. همه مردم علم را دوست ندارند اما اگر آن را به‌اندازه‌ای که معلمشان دوست دارد، دوست بدارند برای به دست آوردن آن تلاش بیشتری خواهند کرد.

نقش معلمین در ایجاد علاقه به علم

کانور پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ایالتی وینوونا در سال 2002 میلادی، نخستین کار خود را در آلاسکا، در یک روستا به نام یوپیک اسکیمو (Yupik Eskimo) در جزیره‌ای در دریای بریج (Bering) آغاز کرد. برای رسیدن به این روستا جاده‌ای وجود نداشت و فقط چندین هواپیما به جابه‌جایی مردم کمک می‌کردند. درواقع عشق به کار در وجود کانور باعث شد تا این سختی‌ها را پشت سر گذارد. کانور در شمال ویسکانسین (Wisconsin) بزرگ‌شده برای همین با علم زمین‌شناسی آشنا شد. پس از گذراندن دوره‌ای در کالج موفق شد تا معلم شود.

کانور در این رابطه می‌گوید: «من عاشق فضای باز بودم؛ بنابراین به مطالعه در خارج از خانه پرداختم. به مطالعه نحوه ایجاد چشم‌اندازها و نحوه تغییر رودخانه‌ها و انجمادهای بزرگ، اساساً تلاش برای کشف آنچه بر سر زمین آمده، پرداختم.»

لازم به توضیح است که کانال یوتیوب کانور در سال 2015 میلادی با یک ویدیو در مورد خورشید و منظومه شمسی ایجاد شد. درواقع او این کانال را ایجاد کرد تا اگر دانش آموزانش درس را به‌خوبی درک نکرده‌اند با تماشای این ویدئو مشکلشان حل شود. در حال حاضر پیچیدگی‌های علم به شیوه‌های مختلف به دانش آموزان ارائه می‌شود. فیلم‌هایی مثل سفر به آلاسکا نمونه‌هایی از این موارد هستند. این فیلم‌های علمی اگر صحت داشته باشند برای دانش آموزان مفید خواهند بود. معمولاً این‌گونه فیلم‌ها بین دانش آموزان طرفدار بسیاری دارد و حتماً علاقه آن‌ها را به علم افزایش می‌دهد.

علاوه بر این مسئله روحیه تدریس معلم سر کلاس بسیار مهم است. معمولاً کانور پرانرژی و محسوس در کلاس ظاهر می‌شود. او هیجان را در دانش آموزانش ایجاد کرده و آن‌ها را به فکر کردن ترغیب می‌کند. او همچنین انسان مثبتی است و مثبت فکر می‌کند. اطرافیانش در موردش می‌گویند که او سخت کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که دانش آموزانش موفق، ایمن و مطلوب هستند. کانور همانند پدر و مادر برای دانش آموزانش تلاش می‌کند و نتیجه کار آن‌ها برایش اهمیت دارد. او اعتقاد دارد که بخش مهمی از زندگی دانش آموزان را معلمان شکل می‌دهند و اگر معلمان تأثیر مثبتی بر دانش آموزان داشته باشند نتیجه کلی جامعه مثبت خواهد بود. این تأثیر مثبت می‌تواند مسئولیت مدل‌سازی، سازمان‌دهی، ملاقات‌ها و یا تطبیق تعهدات علمی و اجتماعی باشد.

یکی دیگر از نقاط مثبت و مهم کانور، فروتنی او است. او در رفتار با دانش آموزانش همیشه فروتن است و از ابتدای کار خود این‌گونه بوده و تاکنون این ویژگی را حفظ کرده است. به اعتقاد کانور کمی فروتنی و تواضع می‌تواند به معلمان کمک کند تا ارتباط بهتری با دانش آموزان برقرار کرده و نتیجه بهتری دریافت کنند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: winonadailynews

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد