18هزار هکتار از بستر هامون صابوری آبگیری شد


18هزار هکتار از بستر هامون صابوری آبگیری شد

زاهدان- ایرنا- رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: 18 هزار هکتار از بستر هامون صابوری ایران از طریق فراه رود افغانستان در جریان بارش های اخیر در این 2 کشور همسایه و به دنبال جاری شدن آب به سمت تالاب بین المللی هامون آبگیری شد.

محمد رضا علیمرادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اتفاق پس از آبگیری کامل هامون صابوری افغانستان به سمت صابوری ایران صورت گرفته است.
وی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر، تشنگی و خشکی خاک بستر تالاب و به دلیل نفوذ بخشی از آب ورودی به عمق خاک آبگیری تالاب با سرعت کمی در حال افزایش است.
رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بخشی از سیلاب دشتمال ورودی از طریق رودخانه سیستان و کانال افضل آباد به داخل هامون هیرمند در محدوده اطراف کوه خواجه هدایت شد که این روند همچنان ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: عمق آب در سطوح آبگیری شده داخل هامون صابوری ایران زیر نیم متر بوده و تا زمانی که گودی هامون صابوری ایران آبگیری کامل نشود انتظار افزایش عمق آب را نخواهیم داشت.
علیمرادی اظهار امیدواری کرد که در صورت استمرار نزولات جوی در کشور افغانستان، در ماه های آتی آبگیری در سطح و عمق تالاب افزایش یابد.
تالاب بین المللی هامون از سه بخش «هامون صابوری، هامون پوزک و هامون هیرمند» تشکیل شده که بیشتر سطح هامون صابوری در خاک افغانستان قرار دارد و با ورود آب از طریق رودخانه های هیرمند و فراه رود و آبگیری کامل، هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بین المللی هامون را تشکیل می دهد.
9923**3213 **6081

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا