اختلافات عربی طوفانی برای ناتوی ضد ایرانی


اختلافات عربی طوفانی برای ناتوی ضد ایرانی

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: اختلافات عربی و استعفاهای آمریکایی مانع تلاش های واشنگتن برای ایجاد ائتلاف عربی ضد ایرانی در خاورمیانه است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت: اختلافات منطقه ای مانع تلاش های واشنگتن برای ایجاد ائتلاف عربی برای مقابله با ایران در خاورمیانه است و انتظار نمی رود که توافقنامه «میسا» یا نسخه عربی پیمان ناتو، این کشورها را جمع کند.

این روزنامه نوشت: تلاش های کاخ سفید امروز، بلندپروازی برای ایجاد ائتلاف مشترکی مشابه پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) را کاهش می داده است. این سخن تنها در امضای معادلات تجاری و ایجاد مراکز آموزش نظامی مشترک باقی مانده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مسئولان خلیجی در خاورمیانه می نویسد که ایده برپایی ناتوی عربی و بلندپروازی های همراه آن را رها کردند و از شور و اشتیاق برخی از بازیگران اصلی نیز کاسته شده است.

به گفته مسئولان خلیجی، بسیاری از تحریک ها و شور و شوق هایی که این ایده و طرح را در ابتدا همراهی می کرد، به مرور زمان کم شد.

این روزنامه در گزارش خود می نویسد: آمریکا برای برگزاری نشستی در واشنگتن در چهارشنبه آتی برنامه ریزی می کند. این نشست با حضور بازیگران اصلی برای بررسی مراکز آموزشی و چالش های نظامی دیگر برگزار می شود.

این روزنامه به نقل از مسئولان سعودی می نویسد که رهبران سعودی هرگز نمی توانند در این نشست حضور یابند، به خصوص که ریاض هنوز با طوفان خشم بین المللی به دلیل ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستان در ساختمان کنسولگری کشورش در استانبول مواجه است.

وال استریت ژورنال معتقد است که آمریکا برخی موفقیت ها را در ایجاد ائتلاف غیر رسمی در خاورمیانه برای مبارزه با ایران محقق کرده است، به طوری که برای نخستین بار از دو دهه گذشته «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته میزبان «بینامین نتانیاهو» نخست وزیر صهیونیستی و دشمنان این رژیم بود.

این روزنامه به نقل از یک مسئول ارشد در کاخ سفید می نویسد: «میسا» به مرور زمان نیرو و توان بیشتری را برای تقویت ثبات در خاورمیانه می طلبد .

اختلافات بین کشورهای خلیجی همچون قطر از سویی و عربستان و امارات و بحرین از سوی دیگر به متزلزل کردن تلاش های هدفمند برای ایجاد این ائتلاف منجر می شود. به طوری که دوحه تاکید کرده است که نمی توان در این زمان که کشورهای عربی خلیجی آن را تحریم کردند، اینچنین ایده و طرحی را اتخاذ کرد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، برخی از کشورهای عربی با طرح پیوستن" اسرائیل" به این ائتلاف مخالفند و دربرابر این مسئله مقاومت می کنند.

یک مسئول ارشد در وزارت امور خارجه آمریکا می گوید: فشارهای شدیدی از سوی رژیم صهیونیستی برای پیوستن به این ائتلاف وجود دارد، اما برخی از کشورهای عربی به ما نسبت به این مسئله که این ائتلاف در پشتی برای این رژیم به منطقه باشد، هشدار دادند، به همین دلیل ما باید دراین باره مراقب باشیم.

وال استریت ژورنال می نویسد: زمانی که مسئولان کاخ سفید ایده تاسیس ناتوی عربی را مطرح کردند، امیدوار بودند که سنگ بنای ائتلاف بزرگی برای مبارزه با ایران می گذارند، اما برخی از کشورهای خاورمیانه با این ایده همکاری نکردند، زیرا معتقد نبودند که ایران مرکز تهدید محوری است.

«آنتونی زینی» دریادار بازنشسته آمریکا پیش از این درباره این طرح گفته بود که ایده تاسیس ناتوی عربی بی نهایت بلندپروازنه است و به نظر می رسد که ما باید سطح آرزوهایمان را کاهش دهیم.

یک مسئول خلیجی به وال استریت ژورنال می گوید که رویکرد اصلی که در ابتدا بود، نسبت به آنچه در حال بررسی است، بسیار متفاوت است.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟