اطلس مساجد شهر اهواز ترسیم شد


اطلس مساجد شهر اهواز ترسیم شد

کارشناس امور فرهنگی کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از تهیه اطلس مساجد شهر اهواز خبر داد و گفت: با تهیه این اطلس، ضعف ها،آسیب‌ها و قوت‌های فرهنگی این شهر در هریک از لایه‌ها و سطوح فرهنگی بررسی شد.

«مختار حسنی سوخته سرایی» در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، از تهیه اطلس فرهنگی مساجد شهر اهواز خبر داد و گفت: تهیه اطلس فرهنگی کشور، نقشه وضعیت موجود مؤلفه‌های مختلف فرهنگی در جغرافیایی اجتماعی و طبیعی کشور است و می‌تواند ضعف ها،آسیب‌ها و قوت‌های فرهنگی را در هریک از لایه‌ها و در هریک از سطوح فرهنگی و در هر یک از واحدهای اجتماعی کشور مشخص سازد، چنین اطلسی در مسیر مدیریت فرهنگی کشور بسیار ضروری و کارگشاست.

وی بیان کرد: اولین اطلس فرهنگی مساجد برای شهر تهران تهیه شد و در مرحله دوم تلاش کردیم اطلس فرهنگی مساجد شهر اهواز را ترسیم کنیم تا کمبودها و برخورداری مناطق این شهر از مساجد مشخص شود.

کارشناس امور فرهنگی کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در پژوهشی با موضوع «چگونگی ترسیم اطلس واحدهای فرهنگی و با مطالعه موردی شهر اهواز» و در یک مطالعه میدانی اطلس واحدهای فرهنگی شهر اهواز استخراج و بر روی نقشه به تفکیک واحدها و مناطق پیاده سازی شد.

وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته شهر اهواز با وسعتی حدود 220 کیلومترمربع و جمعیتی برابر با 1227011 نفر(طبق آمارنامه شهرداری اهواز)، به هشت منطقه شهری تقسیم‌بندی شده است. این کلان‌شهر با توجه به داده‌های جمع‌آوری‌شده از ادارات و سازمان‌های مرتبط با موضوع اطلاعات مورد نیاز و خروجی های مناسب تهیه شده است و در این بین، مسجد به عنوان یکی از مهمترین واحدهای فرهنگی است.

حسنی سوخته سرایی ادامه داد: شهر اهواز، از 227مسجد برخوردار است، که موقعیت مکانی این واحدها در یک عملیاتی میدانی چندماهه استخراج و بر روی نقشه پیاده سازی شده است. در مجموع با بررسی‌های انجام‌شده سرانه شهر اهواز در کل شهر با جمعیتی برابر با 1227011 نفر و 227مسجد، به ازای هر 5405 نفر یک مسجد در کل شهر است،که نسبت به سرانه کل کشور که حدوداً برای هر 1112 نفر یک مسجد است، فاصله معناداری دارد.

کارشناس امور فرهنگی بیان کرد: بر اساس این اطلاعات بیشترین تعداد مسجد در منطقه 6 و کمترین نیز در منطقه 2 است و به نسبت جمعیت ساکن در هر منطقه و سرانه متوسط برای هر نفر نیز مطلوب ترین حالت در حال حاضر در منطقه6 و بدتر ین حالت در منطقه دو حاکم است.

وی گفت: این سرانه تنها به نسبت جمعیت محاسبه شده است و در یک بررسی دقیق‌تر باید شاخص های دیگر چون مساحت، فاصله دسترسی افراد و... نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

سرانه هر یک از مناطق هشتگانه به شرح زیر است:

در منطقه یک با 139.427جمعیت و 32 مسجد، به ازای هر 4.357نفر یک مسجد

اطلس مساجد شهر اهواز ترسیم شد

در منطقه دو با 107.274 جمعیت و 11 مسجد، به ازای هر9.752نفر یک مسجد

اطلس مساجد شهر اهواز ترسیم شددر منطقه سه با 183.911جمعیت و 29 مسجد، به ازای هر 6.341 نفر یک مسجد

اطلس مساجد شهر اهواز ترسیم شددر منطقه چهار با 153.313 جمعیت و 26 مسجد، به ازای هر5.896 نفر یک مسجد

اطلس مساجد شهر اهواز ترسیم شد

منطقه پنج با 122.306 جمعیت و 25 مسجد، به ازای هر 4.892 نفر یک مسجد

اطلس مساجد شهر اهواز ترسیم شد

منطقه شش با 182.760جمعیت و 42 مسجد، به ازای هر 4351 نفر یک مسجد

اطلس مساجد شهر اهواز ترسیم شدمنطقه هفت با 142.218جمعیت و 30 مسجد، به ازای هر4741 نفر یک مسجد

اطلس مساجد شهر اهواز ترسیم شد

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...