بایدها و نبایدهای استفاده از ظروف یک‌بار مصرف


بایدها و نبایدهای استفاده از ظروف یک‌بار مصرف

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: مردم باید در استفاده از ظروف یک‌بار مصرف، برخی نکات را رعایت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد تاج‌کی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: در حال حاضر مصرف ظروف پلیمری در جهان بالا است و سبک، ارزان، مقاومت بالا، شکل‌پذیری بالا و سهولت حمل و نقل از مزایای استفاده بالا از این نوع ظروف است.

این مسئول در رابطه با مشکلات استفاده از ظروف پلیمری، ادامه داد: سمی و سرطان‌زا بودن مونومرها در صورت استفاده نادرست از این ظروف و تجمع مونومرها در بدن از طریق ورود آن‌ها با خوردن مواد غذایی آغشته به مونومر است. همچنین باید توجه داشت که پلیمرها مشکلی برای سلامت انسان ندارد و این ظروف زمانی زیان‌آور است که مواد استفاده شده در آن استانداردهای لازم را نداشته باشد.
وی با اشاره به دیگر معایب ظروف پلیمری، افزود: عدم تخریب‌پذیری سریع در طبیعت، امکان مهاجرت اجزای تشکیل‌دهنده مونومر آزاد، نفوذپذیری به گاز، آب، بخار و مواد معطر از معایب استفاده ظروف پلیمری است.
تاج‌کی با بیان اینکه ظروف یک‌بار مصرف باید یک‌بار مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: در صورتی که استفاده از ظروف یک‌بار مصرف به طور صحیح انجام شود مشکلی برای سلامتی مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند اما عدم رعایت شرایط دمایی، استفاده مکرر، زمان طولانی نگه‌داری و نیز استفاده این ظروف برای مواد غذایی با ترکیبات نامناسب، منجر به مهاجرت مونومرها به موادغذایی شده و ممکن است مشکلات حاد و یا مزمن برای مصرف‌کننده ایجاد کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، یکی از موارد استفاده ظروف پلیمری را در بسته‌بندی مواد غذایی در صنعت دانست و یادآور شد: در صنعت غذایی مطابق ضوابط و مصوبات سازمان غذا و دارو نظارت‌های لازم انجام می‌شود و کم‌ترین آسیب، در صورت عدم استفاده مجدد از ظروف پلیمری یک‌بار مصرف توسط مصرف‌کنندگان و رعایت تاریخ مصرف، در این گروه است.
وی با تذکر در رابطه با نوع مصرف ظروف یک‌بار مصرف توسط خانوارها در جامعه، خاطرنشان کرد: استفاده نکردن طولانی‌مدت جهت نگه‌داری مواد غذایی در این ظروف در منزل، استفاده نکردن از این ظروف جهت مواد غذایی داغ در منازل و استفاده نکردن از این ظروف برای مواد غذایی که اسیدیته بالا و یا چرب (روغنی) دارد، باید مورد توجه در استفاده ظروف یک‌بار مصرف قرار گیرد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان