ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی


ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

هم‌زمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛ مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، مجری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی بودند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، هم‌زمان با آغاز چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مراکز فرهنگی هنری کانون استان اردبیل با اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی، حضور در مدارس، شرکت مدیرکل و کارکنان در برنامه‌های استانی (نمایشگاه چهل پوستر، چهل کاریکاتور- جشنواره بازی‌های کودکانه مهدکودک‌ها- چهارمین جشنواره یک وجب لبخند- برپایی نمایشگاه دستاوردها انقلاب اسلامی) این ایام فرخنده را گرامی داشتند.

کانون پرورش فکری استان اردبیل در نمایشگاه چهل سال دستاوردهای انقلاب اسلامی: نمایشگاه چهل سال دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۱۲ لغایت ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری در محل مصلای بزرگ شهرستان اردبیل برگزار شد. کانون استان اردبیل ضمن تحویل و تجهیز غرفه اختصاصی خود، با تهیه عملکرد چهل‌ساله دستاوردهای فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی در قالب‌های اینفوگرافی، کلیپ و برپایی ایستگاه نقاشی با تمام قوا و امکانات موجود در این نمایشگاه حضور چشمگیری داشت. همچنین،آئین گشایش اولین باشگاه تخصصی کودک هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور مدیرکل کانون و مسئولان استانی برگزار شد.

- کانون رضی

مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون رضی به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در آغازین روزهای این ایام به همراه اعضا به مزار گلزار شهدای این شهر رفتند و ضمن آشنایی بازندگی شهیدان با آرمان‌های آن‌ها تجدید پیمان بستند.

تهیه نشریه دیواری با موضوع انقلاب اسلامی توسط اعضا، اجرای کارگاه سفالگری با موضوع نقش انقلاب مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی و معرفی کتاب‌هایی در این زمینه، معرفی شخصیت امام خمینی(ره) و حضرت زهرا(س) از اهم برنامه‌های اجرایی بود.

هم‌چنین این مرکز، مراسم ویژه‌ای را با حضور مدیرکل کانون استان و مسئولان شهر، اولیا و اعضا به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کرد.

برنامه‌هایی اجراشده شامل: قرائت قرآن کریم، پخش سرود ملی، خیرمقدم گویی مربی فرهنگی به میهمانان و تبریک ایام دهه فجر و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه ،سخنرانی بخشدار، اجرای سرود انقلاب توسط اعضا، خواندن دل نوشته یکی از اعضای دختر به حضرت زهرا(س)، شعرخوانی با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی به زبان ترکی، اهدای جوایز به اعضای فعال و بریدن کیک چهل‌سالگی انقلاب اسلامی توسط میهمانان و پذیرایی از آن‌ها بود که در پایان شرکت‌کنندگان از نمایشگاه فرهنگی هنری مرکز که به مناسبت دهه فجر برپاشده بود بازدید و مربی با معرفی فعالیت‌ها، مدعوین و اولیا را با این کارگاه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری آشنا کرد.

- کانون نیر

به‌پاس فرارسیدن دهه مبارک فجر و باهدف گرامیداشت این ایام، ویژه‌برنامه‌ای با حضور۲۴ نفر از اعضای کودک پسر در مرکز فرهنگی هنری کانون نیر برگزار شد. آشنا کردن کودکان با وقایع دهه فجر، آشنایی بارنگ‌های نماد پرچم، اجرای فعالیت هنری چاپ با دست، معرفی و روخوانی کتاب شاه مقوایی، پخش سرودهای انقلابی ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این روز بود. همچنین با حضور ۴۵ نفر از کودکان و نوجوانان و مسئولان شهرستان، از روند اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و نمایشگاه آثار اعضا بازدید به عمل آمد.

در برنامه‌ای دیگر، به مناسبت تقارن ایام فاطمیه با دهه مبارک فجر، آش شله‌زرد نذری تهیه و با مشارکت اعضا و مربیان بین شرکت‌کنندگان پخش شد. برپایی نمایشگاه از آثار فرهنگی هنری اعضا، ساخت کارت‌پستال‌هایی با موضوع دهه فجر و برگزاری مسابقه نقاشی از سایر فعالیت‌های اجراشده در این روز بود. در ادامه با حضور معاون فرهنگی، مسئول حراست و کارشناس فرهنگی استان ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی اجرا شد. در سومین روز از دهه مبارک فجر و باهدف گرامیداشت یاد و خاطره‌ی آن روزها، فعالیت شعارنویسی بر روی پارچه در مرکز فرهنگی هنری نیر اجرا شد. در این فعالیت در ابتدا اعضا شعارهای انقلابی سر دادند و در ادامه شعارهای خود را بر روی پارچه نوشتند. در حین اجرای این فعالیت مربیان مرکز به بیان روزشمار دهه فجر پرداختند و مسابقه طناب‌کشی باهدف ایجاد شورونشاط در کودکان برگزار شد.

در پنجمین روز از دهه مبارک فجر ویژه‌برنامه‌ای با حضور چهل‌وپنج نفر از کودکان و نوجوانان در مرکز فرهنگی هنری نیر برگزار شد و مسئولان شهرستان از روند اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و نمایشگاه آثار اعضا بازدید کردند. در ششمین روز از دهه مبارک فجر جشنواره بازی‌های بومی محلی با همکاری کانون و تربیت‌بدنی در محل سالن تختی با حضور چهل نفر از کودکان برگزار شد. در این جشنواره اعضای کانون با پوشیدن لباس‌های محلی در مسابقات هفت‌سنگ، وسطی و یه قل دو قل خوش درخشیدند. مشاور فرماندار از روند اجرای بازی‌ها و مسابقات بازدید کرد. در پایان برنامه جوایزی به‌رسم یادبود از طرف کانون و تربیت‌بدنی به اعضای شرکت‌کننده اهدا شد.

برپایی نمایشگاه از آثار فرهنگی هنری اعضا، ساخت کارت‌پستال‌هایی با موضوع دهه فجر و برگزاری مسابقه نقاشی از سایر فعالیت‌های اجراشده در این ایام بود.

- کانون نمین

مصادف با دومین و سومین روز از ایام دهه‌ی فجر، با حضور دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه مطلعی و محمد جعفری ویژه‌برنامه‌ای با عنوان(کودک و انقلاب) به مدت دو روز در مرکز برگزار شد. سخنرانی مربیان از خاطرات انقلاب، پخش فیلم‌های انقلابی، اجرای سرود دسته‌جمعی، برگزاری کارگاه ادبی و نوشتن متن‌های ادبی با موضوع انقلاب و حضرت فاطمه(س)، برگزاری کارگاه خوشنویس و نوشتن شعارهای انقلابی بر روی پارچه، قصه‌گویی و شعرخوانی و همچنین اجرای مسابقه و خواندن دکلمه، از برنامه‌هایی بود که برای اعضا اجرا شد.

در پنجمین روز از ایام دهه فجر کانون پرورش فکری نمین با حضور مسئول آموزش ابتدایی اداره آموزش‌وپرورش، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری، مشاور امور بانوان و خانواده‌ی فرمانداری و همچنین بانوان شاغل در ادارات مختلف شهرستان، ۴۰ نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان، مسابقه‌ی نقاشی با موضوع انقلاب و شهادت حضرت فاطمه(س) در سالن آمفی‌تئاتر مرکز برگزار شد.

در برنامه‌ای دیگر، مربیان کانون با همکاری پیش‌دبستانی آفتاب و با حضور مسئولان اداره آموزش‌وپرورش شهرستان در سالن آمفی‌تئاتر به اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری پرداختند.

همچنین، با حضور مدیرکل و معاون فرهنگی کانون استان، جشن بزرگ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور بیش از۱۵۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار شد. در این جشن، زهرا فرج زاده، مربی مسئول مرکز ضمن خوش‌آمد گویی و تبریک به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه(س) را به میهمانان تسلیت گفت. اجرای سرود توسط اعضای دختر کودک و نوجوان، اجرای مسابقه و نمایش خلاق توسط اعضای پسر، خواندن مقاله و دکلمه با موضوع انقلاب و حضرت فاطمه(س)، اجرای استندآپ کمدی توسط یکی از اعضای دختر، خواندن سرود دسته‌جمعی و اهدای جوایز و تقدیر از اعضای فعال و اعضای برگزیده‌ی مسابقه‌ی نقاشی، از برنامه‌هایی بود که به اجرا درآمد.

در پایان برنامه حاضران از نمایشگاه نقاشی که در سالن مرکز برپاشده بود، بازدید کردند. همچنین از کتاب‌های مرجوعی مرکز به‌عنوان هدیه به هر یک از اعضا اهدا شد. پس از پایان جشن، زعفر احدزاده در نشستی که با مربیان و مسئولان ادارات شهرستان داشت، در مورد کانون و فعالیت‌های آن به گفت‌وگو پرداخت.

- کانون هشتجین

به مناسبت ایام مبارکه دهه فجر، مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری هشجین برنامه ساخت پلاکارد و شعارنویسی را در کتابخانه حضرت امام سجاد(ع) با حضور دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی و همچنین حضور مسئولان شهر برگزار کرد.

در این برنامه دانش آموزان به دو گروه ده نفرِ تقسیم‌شده و شعارنوشته‌های خود را آماده کردند و درنهایت از همه آن‌ها با اهدای جایزه تجلیل شد. در برنامه‌ای دیگر، نمایشگاه آثار اعضا و مربیان با حضور دانش آموزان مقطع ابتدایی و همچنین حضور بخشدار، ریاست آموزش‌وپرورش، شهردار، ریاست نیروی انتظامی، مسئولان بهزیستی، کمیته امداد و سایر مسئولان ادارات شهر برگزار شد. در ادامه مسابقه بین دانش آموزان برگزار و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا شد.

- کانون خلخال

مراسم جشن بزرگ انقلاب با حضور مدیرکل کانون استان اردبیل، فرماندار، جمعی از روسا و کارشناسان ادارات شهرستان و کودکان و نوجوانان در سالن آمفی‌تئاتر کانون خلخال برگزار شد. در ابتدای مراسم مربی مسئول مرکز ضمن خیرمقدم و تبریک ایام‌الله دهه فجر، از همکاری ادارات شهرستان با کانون پرورش فکری تشکر کرد. در ادامه مدیرکل کانون استان با تبریک این ایام، به معرفی ۵ نفر از فعالان و نخبه‌های منطقه خلخال پرداخته و زندگی‌نامه و تلاش‌های آنان را برای میهمانان تشریح کرد.

همچنین یکی از اعضای ادبی مرکز به قرائت شعر ترکی خود به نام «بهمنیم» پرداخت. بعد از وی، فرماندار شهرستان در سخنانی به نقش فرزندان انقلاب و رشادت‌های ایشان در پیروزی انقلاب پرداخته و در ادامه به تعریف ۲ خاطره زیبا از زمان انقلاب پرداخت. برنامه بعدی، اجرای سرود ایران به دو زبان ترکی و فارسی بود. بعد از اجرای سرود، پویانمایی دیو آب ساخته زهرا محیطی پخش شد و برنامه با پذیرایی و اهدای جوایز به گروه سرود و تقدیر از خبرنگاران و مدیر مدرسه‌ی نهضت به اتمام رسید.

در برنامه‌ای دیگر، مرکز فرهنگی هنری خلخال با حضور اعضای پسر، مراسم ساخت شعارنوشته و صورتک را با همکاری اداره اوقاف شهرستان خلخال در امامزاده قاضیلر اجرا کرد. در ابتدای برنامه، کارشناس دینی اداره اوقاف، بچه‌ها را باشخصیت والای حضرت زهرا آشنا نموده و به بیان زندگی‌نامه بانوی دوعالم پرداخت. سپس بچه‌ها باراهنمایی مربیان مرکز شعارنوشته‌هایی با استفاده از کارتن و مقوا درست کردند، رنگ‌آمیزی و شعارهای انقلابی روی آن نوشتند. در ادامه بچه‌ها و مربیان امامزاده را زیارت و بعد از اقامه نماز جماعت و اهدای جوایز به کلیه‌ی شرکت‌کنندگان از سوی اداره اوقاف، برنامه به پایان رسید.

به یاد ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به کشور: گروه سرود کانون خلخال هنرنمایی کردند.

گروه سرود کانون پرورش فکری شهرستان خلخال، صبح روز جمعه ۱۲ بهمن، در سالن ورزشی تختی این شهرستان، هم‌زمان با ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به کشور عزیزمان ایران، سرود زیبای ایران را اجرا کردند. در این ویژه‌برنامه، مسئولان و فرماندار شهرستان خلخال حضور یافته و با بچه‌ها گفتگوهای صمیمانه انجام دادند و رئیس آموزش‌وپرورش با طرح سؤال برای کودکان به ۳ نفر از آنان هدایای ویژه اهدا کرد.

هم‌زمان با آغاز دهه فجر، کانون خلخال میزبان نو گلان شهرستان در مراسم ایستگاه بزرگ نقاشی بود که با همکاری اعضای کمیته‌ی کودک برگزار شد. همچنین، مراسم بزرگ پیاده‌روی به مناسبت ۱۲ بهمن با حضور صدها نفر از مردم خلخال و مسئولان شهرستان برگزار شد. در این مراسم که اعضای کانون،دانش آموزان کلاس اول ابتدایی و اعضای کمیته امداد، بهزیستی و مهدکودک‌ها حضور داشتند، بچه‌ها باراهنمایی مربیان، نقاشی‌هایی با موضوع جشن‌های دهه فجر با تکنیک پاستل و مداد رنگی کشیدند که در پایان برنامه، اعضای کمیته‌ی کودک به بچه‌های شرکت‌کننده در مراسم جایزه اهدا کردند.

بادبادک‌های رنگارنگ اعضای مرکز خلخال در ایام ا... مبارکه فجر؛ در ابتدای این جشنواره که بیش از ۶۰ نفر از کودکان حضور داشتند، مسئول مرکز به معرفی دهه‌ی فجر و اتفاقات آن پرداخت. سپس بچه‌ها با استفاده از کاغذ و مقواهای رنگی، اقدام به ساخت بادبادک نمودند و لحظات خوشی را سپری کردند. بعد از اتمام ساخت بادبادک‌ها، بچه‌ها پرچم‌هایشان را به اهتزاز درآورده و دهه فجر را به همدیگر تبریک گفتند. پایان‌بخش برنامه، انجام بازی پرهیجان بشین پاشوی معکوس بود.

- کتابخانه سیار روستایی پارس‌آباد

به مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر کتابخانه سیار روستایی پارس‌آباد با برنامه‌های مختلف این ایام را در روستاهای تحت پوشش خود گرامی داشت. در این ویژه‌برنامه‌ها، مربی با حضور در مدارس روستاها به اجرای فعالیت‌های متنوعی پرداخت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: قصه‌گویی از داستان زندگی حضرت امام خمینی(ره) از ابتدای تبعید تا پیروزی انقلاب و بازگشت ایشان به وطن عزیزمان ایران اجرا شد. معرفی و روخوانی کتاب‌های انقلابی ِدانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران، زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، در طلوع آزادی، بیزبوشاهی استمیروخ و خورشید در کوچ انجام گرفت. اجرای کارگاه نوشتن خلاق با موضوع «بهترین شعار انقلابی من» در وصف امام و ذم شاه فراری انجام شد.

همچنین، معرفی ایام و وقایع و حرکت های قبل از انقلاب از قراردادهای ضد ایرانی گرفته تا اعتراضات مردمی که همه نشان از بی‌لیاقتی شاه در امور مملکت‌داری بود. کشیدن نقاشی با موضوع «امام دل‌ها آمد» اجرا شد. در این ویژه‌برنامه، اعضا باراهنمایی مربی و با پرواز دادن عنصر خیال به لحظه‌های ورود رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) به کشور عزیزمان ایران تصاویری خلاقانه از آن لحظات مقدس آفریدند.

در برنامه‌ای دیگر، به مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر، کتابخانه سیار روستایی شهرستان پارس‌آباد با همکاری کانون‌های مساجد استان اردبیل، در مکان مسجد جامع روستای ملاکندی ویژه‌برنامه انقلاب با عنوان «چهل سال پیروزی» برگزار کرد. در این ویژه‌برنامه به جهت قرار گرفتن هم‌زمان در ایام فاطمیه، مربی با اشاره به گوشه‌هایی از زندگی پربرکت حضرت زهرا(س) به اجرای قصه‌گویی با موضوع ایثار و فداکاری و توسل به ائمه و معصومین در گره‌گشایی کارها پرداخت. در ادامه اجرای مسابقات رقابتی بین اعضا برگزار و به برندگان آن به همراه متولدان بهمن‌ماه که با عنوان «متولدین خوش‌یمن» شناخته شدند، کتابی به‌رسم یادبود اهدا شد.

- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد جشن انقلاب را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین آدین، روحانی دهستان، سرهنگ محمدحسن زاده فرماندهی حوزه مقاومت بسیج شهرستان نمین، فرهنگیان، ریش‌سفیدان، دهیار، اعضای محترم شوراهای اسلامی و دانش آموزان به‌منظور گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کرد.

در ابتدای برنامه، کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز ضمن خیرمقدم گویی و تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر به مقام شامخ همه شهدای انقلاب، امام شهدا و دفاع مقدس و مدافعان حرم درود فرستاد و در ادامه تأکید کرد: کودکان و نوجوانان آینده‌سازان این مرزوبوم هستند و سرمایه‌گذاری بر این قشر موجب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه و همچنین موجب ایرانی آبادتر در آینده خواهد شد. دهه مبارک فجر به فضل خداوند رحمان برای چهلمین سال متوالی فرارسید و یک‌بار دیگر ژوئن‌های پاک مردم این دیار را سرشار از عطر یکتاپرستی ساخت تا بازهم یکدل و یک‌صدا بانگ «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را سر دهند.

در ادامه برنامه، سرهنگ حسن‌زاده ضمن تبریک طلوع چهلمین بهار انقلاب شکوهمند اسلامی، در خصوص ایام‌الله دهه مبارک فجر که یادآور خاطرات روزهایی است که ملت قهرمان ایران به رهبری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) ریشه ظلم و استبداد را در خاک وطن خشکانده و عزت و سرفرازی را به میهن عزیز اسلامی‌مان ارمغان آوردند، سخنرانی کرد.

وی تأکید کرد که وظیفه همه ما این است که دستاوردهای انقلاب را سینه‌به‌سینه برای کودکان و نوجوانان نقل کنیم و به آن‌ها بگوییم که امنیت و آرامش امروز ما حاصل ازخودگذشتگی و جان‌فشانی شهدای انقلاب و شهدای دفاع مقدس است که در طول سال‌ها هرگز یک‌قدم به عقب بازنگشته و همواره رو به عزت و بزرگی حرکت کرده است.

اجرای سرود ایران من و ای شهیدان توسط اعضای گروه سرود کانون، دکلمه خوانی توسط سمیه امینی و قرائت متن ادبی عاطفه پناهی عضو ادبی مرکز با عنوان ایران عزیز، برگزاری مسابقه، اهدای جوایز و پذیرایی از دیگر برنامه‌های این جشن بود. همچنین به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایستگاه نقاشی کودک و انقلاب در کانون دولت‌آباد برگزار شد. این برنامه با حضور بیش از ۳۰ نفر از اعضا و دانش‌آموزان ابتدایی زینبیه باهدف بیان دیدگاه کودکان از انقلاب و دهه فجر با هنر نقاشی بر روی مقوا برگزار شد و در پایان به شش نفر از برگزیده‌ها جوایزی اهدا شد.

- مرکز شماره یک کانون پارس‌آباد

ویژه‌برنامه «در طلوع آزادی» با حضور اعضای طرح کانون مدرسه و تعدادی از اولیاء دانش آموزان برای گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر در دو نوبت برگزار شد. ابتدا از نمایشگاه کتاب‌های انقلابی بازدید به عمل آمد و مربی فرهنگی تعدادی از کتاب‌ها را به همراه نویسندگان انقلابی برای حاضران معرفی کرد.

روخوانی تعدادی از آثار به نمایش گذاشته‌شده ادبی توسط دانش آموزان از دیگر کارهای انجام‌گرفته در این ویژه‌برنامه بود که موجبات علاقه‌مندی آن‌ها به فعالیت‌ها و کارگاه‌های ادبی را در پی داشت. در ادامه نمایشگاه‌های سفالگری آثار اعضا و مربیان و همچنین آثار نقاشی اعضا برپا شد و مربی هنری در مورد تکنیک‌های بکار رفته در هر نقاشی را برای بازدیدکنندگان توضیح داد و اعضا با سبک‌ها و روش‌های کشیدن نقاشی بیشتر آشنا شدند. سپس دانش آموزان به چهار گروه مساوی تقسیم شدند و باراهنمایی‌های مربی هنری مرکز به کشیدن نقاشی‌های گروهی با موضوع «انقلاب ۵۷ از نگاه من» پرداختند.

درست کردن کاردستی با استفاده از چسب و کاغذ رنگی و سیخ‌های چوبی از دیگر فعالیت‌های این ویژه‌برنامه بود. در این فعالیت اعضا با همراهی اولیای خود و با کمک و همکاری مربی هنری به یاد شهدا لاله‌های رنگی ساختند و در پایان جهت شادی ارواح شهدای انقلاب فاتحه‌ای به روح مقدس آن‌ها نثار کردند. همچنین به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، ویژه‌برنامه‌های با عنوان «بهار پیروزی و یادگار انقلاب» در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارس‌آباد برگزار شد.

ویژه‌برنامه یاد و یادگار انقلاب که در مرکز شماره یک پارس‌آباد با حضور کلاس‌های چهارم و پنجم از مدرسه شهید میرزایی برگزار شد، علی برادران مربی مسئول مرکز با اشاره به دستاوردهای۴۰ ساله انقلاب اسلامی، از برکات آن در شهرستان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری سخن به میان آورد و گفت : نوجوانان و جوانان ما با گشودن بال اندیشه خود در زمینه‌های فرهنگی و هنری راه‌های کمال را پیموده‌اند و این‌ها همه در سایه حرکت‌های مثبت و مردمی و از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که از انقلاب سال۱۳۵۷ آغاز شد.

وی اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان پارس‌آباد از بدو فعالیت در این شهرستان به رشد و نمو فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی در میان کودکان و نوجوانان پرداخته است. در ادامه اعضاء از نمایشگاه کتاب‌های انقلابی و نمایشگاه آثار در زمینه‌های سفالگری، نقاشی و ادبی بازدید کردند. این نمایشگاه‌ها از اول دهه‌ی فجر افتتاح‌شده و تا پایان دهه‌ی فجر برای بازدید علاقه‌مندان دایر بود. مربی فرهنگی مرکز نیز به اجرای قصه‌گویی با عنوان تبعید امام از ابتدا تا پیروزی انقلاب پرداخته و سپس با تقسیم اعضاء به گروه‌های مساوی، مسابقه‌ای در قالب استندآپ کمدی برگزار کرد و به برندگان کتاب‌های انقلابی اهدا شد. مربی هنری مرکز هم به همراه اعضاء با استفاده از کاغذهای رنگی با شعار تقدیم به شهدای انقلاب گل‌های لاله درست کردند.

بازدید از نمایشگاه یاس کبود به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) صورت گرفت و شخصیت معنوی دخت نبی اکرم(ص) برای اعضاء معرفی شد، اعضا همچنین از غرفه‌هایی که از زندگینامه حضرت زهرا(س) و اتفاقاتی که در طول زندگی آن حضرت افتاده بود، بازدید و با نحوه به شهادت رسیدن ایشان آشنا شدند. شایان‌ذکر است، این نمایشگاه همه‌ساله در ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی دایر می‌شود.

- مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

طلوع چهلمین بهار انقلاب شکوهمند اسلامی یادآور خاطرات روزهایی است که ملت قهرمان ایران به رهبری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) ریشه ظلم و استبداد را در خاک وطن خشکانده و عزت و سرفرازی را به میهن عزیز اسلامی‌مان ارمغان آوردند.

به همین منظور کودکان و نوجوانان مرکز شماره۲ کانون پرورش فکری شهرستان پارس‌آباد در آیین چهلمین بهار پیروزی با نواختن زنگ انقلاب و برافراشتن پرچم ایران توسط اعضا به استقبال چهلمین بهار فجر شتافتند. در این برنامه باشکوه، مربیان و اعضاء به فضاسازی مرکز پرداخته و نمادهای انقلاب را سفالگری کردند و با تصاویر انقلابی که حاوی واژگان دهه‌ی فجر بود به تابلونویسی‌های ادبی مشغول شدند، با کشیدن صورتک‌های خیالی شاه پررونق برنامه افزودند.

همچنین آیین ویژه‌برنامه «یک گل چهل بهار» با حضور اعضای طرح کانون مدرسه شمس تبریزی با قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

ابتدای برنامه مربی مسئول مرکز با اشاره به تقارن ایام‌الله دهه فجر با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه (س) برای کودکان و نوجوانان رخدادهای انقلاب را باهدف انتقال مفاهیم انقلاب به نسل نو و شناساندن دستاوردهای انقلاب، آنان را با لحظات خاطره‌انگیز آن دوران آشنا و با معرفی چند کتاب تاریخی؛ کودکان و نوجوانان را به مطالعه کتاب‌های موجود در کانون پرورش فکری فراخواند. سپس یکی از اعضای فعال مرکز با اجرای دکلمه «اتحاد» رمز پیروزی محفل آیین و یک گل چهل بهار را با خوانش موزون اشعار خود گرم کرد و مربیان مرکز با استفاده از کتاب دانستنی‌های انقلاب اسلامی وقایع روزشمار۲۲بهمن را برای اعضا کودک و نوجوان تکرار کرده و همه باهم با آرمان‌های انقلاب و شهدا پیمان میثاق بستند. سپس گروه سرود لاله‌ها با هدایت مربی ادبی بانام تعدادی از کتاب‌های انقلابی ِکانون آشنا شدند و شعری از سرودهای انقلاب «دیو چو بیرون رود فرشته درآید» را برای اعضای حاضر خواندند. در ادامه هانیه خزان عضو قصه گوی برگزیده با خاطره گویی طنز کمدی استندآپ، خنده بر لبان کودکان و نوجوانان مرکز نشاند. بخش پایانی برنامه مربی فرهنگی مرکز با اجرای مسابقه بازی و سرگرمی کلاه پهلوی جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را در ذهن و خاطره کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در برنامه جاودانه کرد.

هم‌زمان با ۱۷بهمن و ششمین روز از دهه مبارک فجر، فرماندار شهرستان به همراه معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری و روسای ادارات و دستگاه‌های اجرایی با حضور در مراسم سفره نذری به مناسبت ایام فاطمیه در مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد، محوطه‌سازی کانون را بااعتبار یک میلیارد ریال افتتاح کرد. در این مراسم مربیان مرکز ضمن معرفی شخصیت حضرت زهرا(س)، کودکان و نوجوانان را با سیره علمی و عملی آن حضرت آشنا کردند و در پایان شرکت‌کنندگان در این مراسم از نمایشگاه هنرهای تجسمی اعضا بازدید کردند.

بازدید از غرفه یاس کبود به مناسبت ایام فاطمیه و برپایی غرفه نقاشی صورت و دست با استفاده از رنگ گریم و شرکت در راهپیمایی ۲۲بهمن‌ماه از دیگر برنامه‌های دهه فجر سال ۱۳۹۷ مرکز بود.

- مراکز فرهنگی هنری شماره یک و دو کانون کوثر

مربیان مرکز یک کانون پرورش فکری کوثر به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برنامه‌های متنوعی را به‌صورت شهرستانی و داخلی برگزار کردند. جشن فجر انقلاب با همکاری کارگروه کودک و نوجوان و با حضور بیش از ۸۰ نفر از اعضای کانون اجرا شد.

در این جشن مدیرکل کانون استان اردبیل، امام‌جمعه، فرماندار و برخی از مسئولان شهرستان کوثر حضور داشتند. قرائت آیاتی از قرآن کریم، پخش سرود جمهوری، خیرمقدم گویی اکرم راضی مسئول کارگروه کودک و نوجوان، سخنرانی امام‌جمعه شهرستان، اجرای سرود توسط اعضای مرکز یک، اجرای سرود محلی توسط اعضای مرکز دو، پخش کلیپ از فعالیت‌های سال ۱۳۹۷مراکز یک و دو کوثر، هنرنمایی عضو کانون با ارگ، اجرای مسابقه ماهیگیری و پرسش و پاسخ سؤالات انقلابی، اهدای جوایز به مجریانی برنامه و پذیرایی از برنامه‌های این جشن بود.

همچنین دوره‌ی آموزشی صیانت از کودکان آنلاین با حضور بیش از ۵۰ نفر از اولیاء اعضای مراکز شهرستان کوثر در مرکز یک کوثر برگزار شد و فیلم مهمان‌های ناخوانده که در مورد صیانت از کودکان آنلاین و آسیب‌های اجتماعی ناشی از شبکه‌های مجازی تهیه‌شده بود، پخش شد. سرهنگ جواد آقا محمدی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان کوثر به‌عنوان مدرس دوره بود.

وی با استفاده از پاورپوینت مطالبی را در رابطه با معایب و مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌های ناشی از این شبکه‌ها که بیشتر نوجوانان ما را دربرمی گیرد و مطالب متنوعی در رابطه با این موضوع برای اولیاء سخنرانی کرد. او از مطالب ارائه‌شده، سؤالاتی را مطرح کرد که سه نفر از اولیاء پاسخ درست دادند و هدایای را به‌رسم یادبود دریافت کردند و لوح تقدیر و هدیه‌ای از طرف مدیرکل کانون استان تهیه‌شده بود که به فرمانده نیروی انتظامی تقدیم شد.

نمایشگاه حاوی تابلوی‌هایی با مطالب و تصاویر مرتبط با آسیب‌های شبکه‌های مجازی با عنوان صیانت از کودکان آنلاین در سالن کانون برگزارشده بود که مورد بازدید اولیاء اعضا قرار گرفت.

در برنامه‌ای دیگر بچه‌های مهدکودک «هدیه‌ی آسمان» میهمان برنامه‌های فجر انقلاب مراکز کوثر شدند. در ششمین روز از دهه مبارک فجر مراکز کوثر با همکاری اداره بهزیستی ویژه‌برنامه «جشن انقلاب» با حضور ۴۰ نفر از بچه‌های پیش‌دبستانی و مهدکودک «حضرت معصومه (س) و هدیه آسمان» در مرکز دو کوثر برگزار کردند.

در ابتدای برنامه نوروزی مربی مسئول مرکز ضمن خیرمقدم گویی به بیان قصه «مهربان مثل مسیح» پرداختند در ادامه سرکار خانم علیزاده کارشناس بهزیستی در مورد نقش بچه‌ها در پیروزی انقلاب صحبت نمود.

سرود ترکی« گوزل وطن» توسط اعضای کودک مرکز اجرا شد و نقاشی‌هایی که با موضوع انقلاب آماده‌شده بودند توسط بچه‌ها رنگ‌آمیزی شدند. در ادامه بچه‌ها بازی و مسابقه ماهیگیری را انجام دادند که هر یک از بچه‌ها ماهی بیشتری صید می‌کرد مورد تشویق قرار می‌گرفت. در پایان از طرف اداره بهزیستی به ۱۰ نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

اعضای مراکز شهرستان کوثر مزار شهدا را گل‌باران کرده و در مسابقه شعرخوانی انقلاب در کتابخانه عمومی شرکت کردند. در اولین شب جمعه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مربیان مراکز شهرستان کوثر به همراه ۲۰ نفر از اعضا، در مزار شهدا حضور یافته و برای شادی روح لاله‌های پرپر شده فاتحه خواندند. اعضا با لاله‌های دست‌ساز خود مزار شهدا را گل‌باران کردند. در همان روز با همکاری مراکز کانون و کتابخانه عمومی شهرستان کوثر مسابقه شعرخوانی با موضوع انقلاب در کتابخانه استاد شهریار برگزار شد که اعضای کانون با شعرهای متنوع در موضوع انقلاب شرکتی فعال داشتند. سارا حقیری، نگار سعیدی و بیتا مصطفایی در این مسابقه برگزیده‌شده و از طرف معصومه مصطفایی رئیس کتابخانه عمومی شهرستان کوثر تقدیر شدند. در ادامه اعضای کانون از بخش‌های مختلف کتابخانه عمومی، بخش کودک، بخش مرجع و نمایشگاه کتاب‌های انقلابی بازدید کردند. در ایام دهه مبارک فجر برنامه‌های متنوعی چون معرفی وقایع انقلاب شکوهمند اسلامی، معرفی شخصیت‌های انقلابی، ساخت کاردستی لاله‌ها و آویزهای کاغذی، مسابقه شعارنویسی، معرفی کتاب‌های انقلابی موجود در مرکز، شرکت در نماز جمعه و مراسم شکوهمند ۲۲ بهمن‌ماه برگزار شد.

- کانون گرمی

کبوترهای خوش‌رنگ بر فراز آسمان کانون گرمی به پرواز درآمدند. در هفتمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر روز پنجشنبه ۱۸/۱۱/۱۳۹۷ به‌پاس گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چند کبوتر به یمن چهل سال ایستادگی مردم ایران در برابر استکبار در آسمان به پرواز درآمدند.

در سالروز طلوع چهلمین خورشید پیروزی انقلاب اسلامی اعضای فعال ادبی پس از حضور در کلاس ادبی ابتدا پای صحبت‌های مربی ادبی نشستند و اعضا نامه‌ای با عنوان پیام انقلاب و پیام صلح و دوستی به کودکان دنیا نوشتند و نامه خود را به همراه مرغک کانون به‌پای کبوتران بسته و اعضا با دستان هنرمند خود کبوتران حامل پیام را بر فراز آسمان به پرواز درآوردند و با دست تکان دادن، کبوتران را تا انتهای پرواز بدرقه کردند. سپس اعضا به همراه مربیان خود در ساعت ۱۲ ظهر در گلزار شهدای محله‌ی صاحب‌الزمان شهر گرمی حاضر شدند. اعضا و مربیان در این مراسم با اهدای گل و نثار فاتحه به شهدای والامقام ادای احترام و با آرمان‌های امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و شهیدان انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

در سومین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پذیرش خیل عظیمی از همشهریان بود این نمایشگاه با عنوان دستاوردهای انقلاب در ساختمان شهرداری در طول ایام‌الله دهه مبارک فجر برای علاقه‌مندان باز بود. همچنین برنامه‌های متعددی برای دانش آموزان کلاس چهارم دبستان شهریار برگزار شد. ابتدا پروین قلیزاده سرپرست کانون گرمی، دانش آموزان را باشخصیت بزرگ حضرت امام خمینی(ره) آشنا کرد، سپس اسلام حسن‌زاده قصه بزرگ‌مرد کوچک (قصه شهید مرحمت بالا زاده) را برای حاضران تعریف کرد و دانش آموزان پس از شنیدن قصه با کتاب‌های انقلاب ازجمله دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران، امام آمد، شاه رفت، روح‌الله از تولد تا تبعید، بیز بو شاهی ایستمروخ، به‌سوی پیروزی آشنا شدند و مربی خواندن این کتاب‌ها را برای اعضا در ایام‌الله دهه مبارک فجر توصیه کرد.

در برنامه‌ای دیگر، سومین جشنواره بازی‌های بومی محلی کانون گرمی برگزار شد. در پنجمین روز از دهه مبارک فجر روز سه‌شنبه مورخه ۱۶/۱۱/۹۷ ساعت ۳۰/۱۰ صبح در سالن ورزشی هفده شهریور گرمی با همکاری اداره ورزش و جوانان و آموزش‌وپرورش شهرستان و با شرکت ۲۰۰ نفر از دانش آموزان دبستان دخترانه فاطمه (س) به همراه معلمان، باهدف معرفی فعالیت‌های کانون،ایجاد شورونشاط و شادابی در بین دانش آموزان و اعضای کانون، پاسداشت آداب‌ورسوم و احیاء، انتقال فرهنگ و بازی‌های بومی محلی به نسل جوان و جایگزینی این بازی‌ها به‌جای بازی‌های کامپیوتری اجرا شد.

شرکت‌کنندگان با پوشش زیبای محلی در رشته‌های ورزشی بومی محلی طناب‌کشی، لی‌لی، هفت‌سنگ، دارت، داژبال، طناب‌کشی، طناب زنی و ... در فضای پر از شورونشاط و با استقبال گسترده به رقابت پرداختند و در پایان به افراد و گروه‌های برتر هدایا و جوایزی اهدا شد.

در ششمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر برنامه‌های متعددی برای دانش آموزان کلاس‌های پنجم و ششم دبستان پسرانه آرمان که میهمان ویژه‌برنامه بودند؛ اجرا شد. ابتدا پروین قلیزاده سرپرست کانون گرمی، دانش آموزان را باشخصیت بزرگ امام خمینی(ره) آشنا کرد، سپس اسلام حسن‌زاده قصه بزرگ‌مرد کوچک (قصه شهید مرحمت بالا زاده) را برای حاضران تعریف کرد. مسابقه نقاشی با عنوان ایران من در بین دانش آموزان برگزار و همچنین کارشناس بهداشت در مورد بهداشت دهان و دندان و اینکه چگونه می‌توان دندان سالمی داشت برای دانش آموزان سخنرانی کرد و در پایان به نفرات برتر از طرف جمعیت هلال‌احمر و اداره بهداشت جوایزی اهدا شد. سربند نام مقدس حضرت زهرا(س) بر پیشانی اعضای مرکز گرمی بسته شد. این برنامه در نهمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر و به مناسبت سالروز شهادت ام‌ابیها، صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) روز یکشنبه ۲۱/۱۱/۹۷ ساعت ۱۳ الی ۱۵ بعدازظهر با حضور دانش آموزان دبیرستان دوره اول الزهرا در کانون گرمی برگزار شد. در این برنامه اسلام حسن‌زاده مربی فرهنگی مرکز در به اعضا گفت: سربندهای یا زهرا(س) در بین رزمندگان از قداست خاصی برخوردار بود و تمام بچه‌های دوران جنگ به‌نوعی خود را منتقم خون سیدالشهدا(ع) و حضرت زهرا(س) می‌دانستند.

سربندهای یا حسین(ع) و یا زهرا(س) که رزمندگان جبهه به پیشانی می‌بستند تنها یک تکه پارچه نبود بلکه اعتقاد و باوری بود که آن‌ها به اهل‌بیت(ع) داشتند و نشان ارادتی خالصانه بود که مجاهدان به ائمه(ع) داشتند. وی در ادامه به خاطره‌ی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از رزمندگان نقل کرده است که من ثروتمندترین مرد عالم هستم چراکه سربند یا زهرا(س) را در جبهه به پیشانی بسته‌ام و این سربند را همیشه با خود به همراه دارم.

در ادامه برنامه اعضا باراهنمایی قلیزاده مربی مسئول فرهنگی مرکز به ساخت و درست کردن سربند یا زهرا (س) مشغول شدند و در طرح‌ها و قاب‌های متنوع سربندهای زیبا درست کردند و برای روح مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) فاتحه و صلوات نثار کردند.

در مورخه ۱۳/۱۱/۹۷ در دومین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر کانون گرمی که به نیت تجدید بیعت امیدهای انقلاب با آرمان‌های امام راحل و رهبری معظم و ترویج آرمان‌های انقلاب، برنامه‌هایی به شرح زیر برگزار شد: آذین‌بندی فضای مرکز، نصب شعارنوشته و پارچه در ورودی مرکز، نواختن زنگ انقلاب با نوای الله‌اکبر و پخش سرود ملی و سرودهای انقلابی در مرکز ساعت ۳۳/۹ صبح، گل‌باران کردن تمثال مبارک حضرت امام خمینی (ره) در لحظه ورود تاریخی حضرت امام به میهن عزیزمان ایران، دایر نمودن نمایشگاه از آثار فرهنگی، هنری و ادبی اعضا با مشارکت کلیه همکاران اعم از نیروهای پاره‌وقت و نیروهای خدماتی در ساختمان شهرداری، افتتاح نمایشگاه و بازدید فرماندار و مسئولان شهرستان از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ساعت ۱۳ ظهر که در محل ساختمان شهرداری ترتیب یافته بود و برپایی ایستگاه ادبی «اگر آن روزها بودم» در بین دانش آموزان مدرسه ابتدایی تربیت.

- کانون جعفرآباد

دهمین اجرای جشنواره نشریه نگاری در ایام‌الله دهه فجر برگزار شد و طبق سنوات گذشته هماهنگی‌های لازم با اداره آموزش‌وپرورش و مدیران مدارس صورت گرفت و فراخوانی به کلیه مدارس ابتدایی با معرفی موضوعات نشریه که شامل(انقلاب و دهه فجر، معرفی شخصیت امام خمینی(ره)) بود و قرار شد از هر مدرسه کلاس‌های پنجم و ششم با گروه‌های سه نفرِ که مستعد در زمینهٔ هنری ادبی بودند، انتخاب شوند و مسئولیت این کار نیز بر عهده مربیان پرورشی مدارس گذاشته شد. جشنواره ساعت ۹ با مشارکت مدارس امام صادق(ع) و نرگس و با حضور ۸ گروه که ۴ گروه دختر و۴ گروه پسر به همراه مربیان پرورشی آغاز شد. بدین ترتیب کلیه ملزومات لازم جهت اجرای جشنواره در اختیار گروه‌ها قرار گرفت و هر گروه با تکنیک‌های متفاوتی چون استفاده از کاغذ رنگی، گواش و... کار طراحی و نقاشی نشریه را شروع کردند و در ادامه هر گروه یک موضوع از سه موضوع را انتخاب و مطالب آماده خود را با کمک و راهنمایی‌های مربیان مرکز و مربیان پرورشی روی مقوا نوشتند.

در زمان اجرای جشنواره، مسئولان شهر از برنامه بازدید و با گروه‌ها در مورد موضوع نشریه و روش کار صحبت کردند. آن‌ها تأکید کردند اعضا و مربیان مرکز به خاطر همت و تلاش مضاعف در خصوص استمرار اجرای این جشنواره به‌صورت سالانه که موجب رشد و پیشرفت‌های فرهنگی هنری و ادبی اعضا شده و علاقه‌مندی آن‌ها را به انجام فعالیت‌های گروهی دوچندان کرده، موردتقدیر قرار گیرند. همچنین مقرر شد، نمایشگاهی از تمامی آثار آماده‌شده برپا و به گروه‌های منتخب جوایز و لوح تقدیری توسط مسئولان اهدا شود.

- کانون بیله سوار

به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر سالن مطالعه و سینمای مرکز بیله سوار فضاسازی و آذین‌بندی شد. همچنین نمایشگاه عکس امام در مرکز بیله سوار برگزار و مورد بازدید اعضا و اولیا قرار گرفت. در روز ۱۲بهمن‌ماه که مصادف با روز جمعه بود، قبل از برگزاری نماز جمعه گروه سرود ۳۱۳ نفری که با همکاری اداره آموزش‌وپرورش آماده‌شده بود، در میدان مصلی شهر به اجرای سرود پرداختند. بعد از اجرای سرود با حضور امام‌جمعه شهرستان و رؤسای ادارات مراسم غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا برگزار شد. زنگ انقلاب نیز به‌صورت هم‌زمان با مدارس سراسر کشور و با همکاری پیش‌دبستانی میهن در سالن سینمای کانون به صدا درآمد. در روزهای آغازین این دهه کتاب‌های شاه رفت، بیز بو شاهی ایستمروخ، در طلوع آزادی و ... برای اعضای کانون معرفی شد.

مسابقه سرودهای انقلابی با شرکت اعضای کانون و مهدکودک‌های شهرستان و با همکاری اداره هلال‌احمر شهرستان برگزار شد. مسابقه نقاشی با موضوع دهه فجر در بین اعضای کانون و پیش‌دبستانی میهن، گلستان و دنیای شادی در سالن کانون برگزار و در کنار این برنامه‌ها، فعالیت‌های دیگری چون قصه‌گویی، معرفی وقایع و ایام، معرفی شخصیت‌های انقلابی و رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) به مرحله اجرا درآمد.

- کانون اصلاندوز

هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کانون اصلاندوز با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری دهه مبارک فجر را گرامی داشت. معرفی شخصیت معمار کبیر انقلاب اسلامی، معرفی ایام دهه فجر و رویدادهای مهم انقلاب در قالب تلویزیون انقلاب، معرفی کتاب‌هایی چون خاطرات بچه‌های انقلاب، آتشی بالای کوه و... هم‌خوانی سرود« ای ایران»، قصه‌گویی، معرفی وقایع انقلاب به‌صورت مسابقه از برنامه‌های اجرایی مرکز در طول ایام دهه فجر بود.

همچنین شعرخوانی با مضامین انقلابی توسط اعضا، اجرای قصه‌گویی اعضا با داستان تبر، مسابقه ساخت جورچین شعارهای انقلابی، همخوانی سوره فجر و مسابقه کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌های متنوع این مرکز در ایام دهه فجر بود. هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همایش مادران قصه‌گو در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری اصلاندوز برگزار شد. این برنامه‌ با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های عمومی اصلاندوز و با حضور رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد، بخشدار، فرمانده سپاه ناحیه عشایری و جمعی از مسئولان و مادران اعضا برگزار شد. در این همایش که شامل برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و بازدید مسئولان و خانواده‌ها بود، بخشدار اصلاندوز و رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد ضمن سخنرانی و تبریک ایام دهه مبارک فجر، درباره اهمیت قصه و قصه‌گویی در تربیت کودکان سخنرانی کردند و ۲ عضو کانون نیز به قصه‌گویی پرداختند. در حاشیه این همایش مسابقه نقاشی با موضوع «فجر پیروزی» بین اعضای شرکت‌کننده اجرا شد. همچنین فعالیت‌هایی از قبیل شعرخوانی، معرفی وقایع و معرفی کتاب توسط مربیان اجرا و در پایان به برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

- کانون انگوت

به مناسبت سالگرد دهه مبارک فجر، اعضای کانون پرورش فکری انگوت با همخوانی سرودهای انقلابی به استقبال این ایام رفتند. مربی مسئول مرکز ضمن تسلیت ایام فاطمیه به معرفی شخصیت ایشان پرداخت و در ادامه اعضا در کارگاه سفالگری با موضوع سنگر من باراهنمایی مربی هنری شرکت کردند. همچنین اعضای مرکز با همکاری مادران خود پرچم کشور عزیزمان ایران اسلامی را درست کردند و یک‌صدا سرود «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را سر دادند، در ادامه خواهر شهید بزرگوار جواد حسن‌زاده خاطره‌ای از برادر شهید خود برای شرکت‌کنندگان بازگو کرد.

ویژه‌برنامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مرکز انگوت: به مناسبت سالروز شهادت بانوی دوعالم، صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) ویژه‌برنامه‌ای به همین مناسبت در مرکز انگوت برگزار شد. در این مراسم معنوی که با حضور تعدادی از مسئولان شهر و والدین همراه بود پخت و توزیع حلوای نذری در بین آن‌ها انجام شد و هم‌زمان با این برنامه اعضا در ایستگاه نقاشی با عنوان «حضرت فاطمه (س) الگوی من است» شرکت کردند.

- مرکز شماره یک کانون مشکین‌شهر

ساخت نمادهای انقلابی در مرکز یک کانون مشکین‌شهر؛ اعضای مرکز یک کانون پرورش فکری مشکین‌شهر با ساخت نمادهای انقلابی، در اولین روزهای ایام دهه فجر به پیشواز برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رفتند. ساخت چهل لاله سه‌بعدی و چهل پرچم حاصل کار اعضای این مرکز در کارگاه کاردستی ویژه دهه فجر بود که با هدایت نیلوفر صفروند مربی مسئول مرکز انجام شد. در این کارگاه ضمن صحبت پیرامون مفهوم سه رنگ پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین دلایل استفاده نمادین از گل لاله در فرهنگ انقلابی، اعضا با استفاده از مقوا و روبان‌های رنگی کاردستی‌های ویژه دهه فجر را ساختند. در پایان برنامه حاصل کار اعضا در فضای مرکز به‌عنوان فضاسازی این ایام مورداستفاده قرار گرفت.

- مرکز شماره دو کانون مشکین‌شهر

رونمایی از تندیس چهل بانوی فاطمی و انقلابی در مرکز شماره ۲ کانون مشکین‌شهر؛ به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و تقارن آن با ایام فاطمیه، از چهل تندیس سفالین بانوی فاطمی و انقلابی با حضور زعفر احدزاده مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل، پرویز صابری رئیس انجمن شعر و ادب بسیج هنرمندان شهرستان، جمعی از نویسندگان، میهمانان، اعضا و مربیان کانون رونمایی شد.

این برنامه باهدف معرفی بانوان انقلابی، ایثارگر و ازجان‌گذشته انقلاب ۱۳۵۷ بود. به همین مناسبت در پانلی محبوبه دانش آشتیانی به‌عنوان اولین بانوی شهید انقلابی به همراه تصویر او معرفی و اسامی بانوان شهید انقلابی و فاطمی بر روی چهل گل لاله در کنار تندیس سفالین نوشته‌شده بود.

در این مراسم لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات نرگس پورعلی مربی هنری و معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز به جهت آماده‌سازی تندیس‌های سفالین، هدف از اجرای این برنامه را معرفی بانوان انقلاب اسلامی دانسته و خاطرنشان کرد: جهت ارج نهادن به ارزش والای زنان در عرصه جنگ و دفاع از میهن ضروری است که این چهره‌ها به نسل‌های امروزی در قالب تندیس معرفی و به‌صورت نمادین و فعالیتی ماندگار ثبت شود. بر اساس این گزارش، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان از زحمات مربی مسئول و مربیان مرکز ۲ کانون مشکین‌شهر به جهت برگزاری ویژه‌برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر، از دانیال ایمانی، طاها کریمی و نیکا اصغری به‌عنوان برگزیدگان مسابقه دوسالانه هنرهای تجسمی در بخش سفال و نرگس پورعلی مربی هنری با اهدای لوح سپاس و هدیه تقدیر کرد. همچنین از راضیه قربانزاده، مربی ادبی مرکز نیز به جهت برگزاری اولین نشست انجمن ادبی با لوح یادبود و هدیه تقدیر به عمل آمد.

دست‌های رنگین انقلاب در دستان اعضای مرکز شماره ۲ کانون مشگین شهر جوانه زد؛ به مناسبت گرامیداشت چهلیمن سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی اعضای مرکز شماره ۲ مشگین شهر در کارگاه کاردستی دست‌های رنگین انقلاب را که نماد پیروزی و سرور ایرانیان در انقلاب ۵۷ بود با استفاده از مقواهای رنگی کشیدند و به شکل گل جوانه‌زده بر روی پانل نصب کردند.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی زاده برای اعضای کودک و نوجوان در خصوص رژیم پهلوی و شخصیت‌های منفی و منفور آن زمان صحبت کرده و به معرفی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) و رشادت‌ها و مشقت‌های ایشان در جهت براندازی رژیم پهلوی پرداخت. وی به مجاهدت‌ها و راهپیمایی‌های مردم در جهت پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد که جهت محقق شدن این پیروزی مردم دست در دست هم گذاشتند، بطوریکه کارمندان، کارکنان بانک‌ها، گمرکات، سپس کارگران کارخانه‌ها و صنعت نفت، با اعتراض و اعتصاب خود، اقتصاد کشور را فلج کردند. آنگاه، دانشجویان، دانش آموزان و نیز مردان و زنان از قشرهای مختلف جامعه با برپایی تظاهرات در شهرها و برخوردهای خیابانی با نظامیان، آتش انقلاب را برافروختند و طی مدت کوتاهی به چنان پیروزی‌هایی رسیدند که همه را شگفت‌زده کرد. در ادامه، معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر به اتحاد و همدلی مردم ایران در انقلاب ۵۷ اشاره‌کرده و با کمک اعضا چند ضرب‌المثل مرتبط با این موضوع گفته شد. سپس اعضا با کمک‌مربیان و با استفاده از کاغذ رنگی، مقوا و چسب و... هرکدام یکدست رنگین کشیده و ساقه و برگ به آن وصل کردند و بر روی پانل «دست‌های رنگین انقلاب» نصب‌کرده و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را سر دادند.

هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر، اولین نشست انجمن ادبی با حضور بیش از ۴۰ نفر از اعضای نوجوان و ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره دو مشکین‌شهر برگزار شد. این نشست با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری، معاونت فرهنگی و کارشناس ادبی کانون استان، رئیس انجمن شعر و ادب بسیج هنرمندان شهرستان، نویسندگان، اعضای ادبی و مربیان در مرکز شماره ۲ کانون مشکین‌شهر برگزار شد. با تلاوت قرآن مجید توسط بهروز هواخواه، مربی امور فرهنگی سیار روستایی، برنامه شروع شد. زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان با تبریک ایام‌الله دهه فجر، در خصوص فرهنگ مطالعه و اهمیت برگزاری نشست‌ها و جلسات ادبی، تشکیل کارگاه‌های نقد داستان و شعر برای حاضران سخنرانی کرد. او با اشاره به نویسندگان و شاعران برجسته شهرستان، خاطرنشان کرد: مشکین‌شهر در عرصه فرهنگ و هنر و ادب از پتانسیل بالایی برخوردار بوده و مربیان کانون پرورش فکری نیز به‌عنوان پیشگامان این عرصه در جهت شناخت، معرفی و پرورش اعضای کودک و نوجوان نقش سازنده دارند. در ادامه، راضیه قربانزاده مربی ادبی، ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان، با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایام فاطمیه را تسلیت گفته و گزارشی از روند کار کارگاه داستان ارائه و به معرفی اعضای ادبی پرداخت. بخش اصلی برنامه قرائت آثار ادبی اعضا شامل داستان بلند بود. در این بخش فاطمه اسدی، شقایق بخشعلی زاده، فاطمه اسلامی، شیما فرجام و شکیلا تقی اوغلی هرکدام داستان‌های خود را با موضوعات اجتماعی، فرهنگی، طنز و مذهبی به ترتیب خواندند. بعد از قرائت هر عضو، نقد محتوایی آثار اعضا توسط عسگر زینالی نویسنده و محقق صورت گرفت، پرویز صابری و علی بدلی به‌عنوان نویسنده و شاعر، مهدیه علیقلیزاده کارشناس ادبی کانون نیز به‌نقد و بررسی آثار پرداختند. زینالی ضمن بررسی و نقد آثار اعضا، روند رشد و پیشرفت آن‌ها را در زمینه داستان بسیار عالی توصیف کرده و به این نکته اشاره کرد که قلم توانای اعضای نوجوان، نشان از مطالعه دقیق و سواد بالای آن‌ها است. وی این‌همه پیشرفت را مرهون زحمات مربی کانون دانسته و از راضیه قربانزاده به‌عنوان مربی ادبی کانون تقدیر و تشکر کرد. پس از اتمام ارزیابی، لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز شماره ۲ کانون مشکین‌شهر، ضمن تشکر از حضور مدیرکل کانون استان و هیات همراه، مقدم میهمانان، نویسندگان، اعضای ادبی و مربیان مراکز را گرامی داشته و از زحمات مربی ادبی در خصوص برگزاری این نشست و همکاری مربیان مرکز ۲ و همچنین پیگیری مدیرکل کانون استان در خصوص برگزاری نشست انجمن ادبی قدردانی کرد. همچنین از محمد جعفری مسئول بسیج هنرمندان شهرستان به خاطر مشارکت و همکاری در برگزاری این نشست قدردانی و مقرر شد که در سال‌های آتی، نشست‌های بعدی این انجمن به‌صورت گسترده و با حضور اعضای مراکز شهرستان و باراهنمایی‌های مربی ادبی و کارشناس ادبی کانون استان، هر چه باشکوه‌تر برگزار شود. در پایان هدیه‌ای از طرف مرکز ۲ کانون مشکین‌شهر به عسگر زینالی به جهت شرکت در نشست انجمن ادبی و نقد و بررسی آثار، توسط مدیرکل کانون استان به او اهدا شد.

به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام فاطمیه، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان«جورچین سازی شعرهای انقلابی و فاطمی» در مرکز شماره دو کانون پرورش فکری مشکین‌شهر با حضور اعضای پسر، مربیان و معلمان برگزار شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به اعضا و دانش آموزان، به ماه بهمن و مناسبت‌های آن اشاره و با کمک اعضا در مورد ویژه‌برنامه‌هایی که همه‌ساله از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه در مکان‌های فرهنگی شامل مدارس، کانون، ادارات و... برگزار می‌شود، با آن‌ها بحث و گفتگو کرد. وی در ادامه به معرفی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران پرداخته و شاه خاندان پهلوی را به‌عنوان منفورترین اشخاص دوران پهلوی معرفی و از خطرات و تهدیداتی که به جامعه و مردم وارد ساخته بود برای اعضا سخنرانی کرد.

اشاره به قیام و راهپیمایی مردم، شامل: کودکان و نوجوانان، جوانان و حتی افراد سال‌خورده و اتحاد و یکدلی مردم، شکل‌گیری شعارهای انقلابی که همگی از بطن جان‌ودل مردم سرچشمه گرفته بودند، مباحث دیگر این گفتگو بود. مستعلی زاده همچنین با توجه به تقارن ایام‌الله دهه فجر با ایام فاطمیه در سال ۱۳۹۷، برای اعضا در خصوص مجاهدت‌ها و قیام حضرت فاطمه(س) در اثبات مظلومیت اهل‌بیت(ع) سخنرانی کرده و از اعضا خواست تا در کارگاه جورچین شعارهای انقلابی و فاطمی حضور مشارکت کنند. گفتنی است، در این کارگاه اعضا به‌صورت انفرادی هرکدام یک شعار انقلابی و فاطمی را برش داده و به سه رنگ «سبز، سفید و قرمز» رنگ کردند و هرکدام شعار خود را با صدای بلند خواندند. در ادامه اعضا هرکدام شعار خود را بر روی پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی چسباندند و با در دست گرفتن پرچم‌های انقلابی سرود ایران را با صدای بلند خواندند و چله انقلاب را با شعار«افتخار به گذشته- امید به آینده» گرامی داشتند.

- مرکز شماره سه کانون مشکین‌شهر

زنگ آغاز برنامه‌های دهه فجر با برنامه «لحظه‌ی آغاز»: این برنامه با حضور اعضای دختر کودک و نوجوان فعال، در اولین روز دهه مبارک فجر اجرا شد. اعضا به همراه مربیان مرکز به فضاسازی و تزیین مرکز با نصب پرچم، گل‌های کاغذی دست‌ساز خود اعضا، ریسه‌های رنگی و ... پرداختند.

بعد از آماده‌سازی فضای مرکز مربیان مرکز ضمن تبریک دهه‌ی مبارک فجر، در رابطه با برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای دهه فجر توضیحاتی ارائه کردند و از اعضا خواستند تا در روزهای تعیین‌شده متناسب با علایق خود در این برنامه‌ها شرکت کنند. برنامه با شعرخوانی اعضا از مجموعه اشعار اسدالله شعبانی و همخوانی شعر پرچم میهن سروده‌ی اسدالله شعبانی ادامه یافت. در پایان سرودهای انقلابی در مرکز پخش شد و با پخش شیرینی و شکلات از اعضا پذیرایی شد.

ویژه‌برنامه «رود پر سرود»: جهت گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، مسابقه سرودهای انقلابی با عنوان رود پر سرود در مرکز ۳ مشکین‌شهر برگزار شد. این برنامه با حضور۱۰ گروه سرود کودک و نوجوان دختر، در محل سالن مطالعه این مرکز برگزار شد. هدف از اجرای این برنامه رقابت در بین گروه‌های سرود اعضای دختر کودک و نوجوان این مرکز بود. علاوه بر گروه‌های سرود، دبیران و مدیران مدارس، اعضای علاقه‌مند، والدین و سایر میهمانان حضور داشتند.در ابتدا نیر پیکام سرپرست مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان بر اهمیت فعالیت‌های شاد و متنوع برای گروه‌های سنی مختلف تأکید کرد. سپس در رابطه با سرودهای انقلابی و شور و هیجان این سرودها در دوران انقلاب و اهمیت آموزش این سرودها برای کودکان و نوجوانان صحبت کرد. در ادامه گروه‌های سرود به اجرای سرودهای خود پرداختند. این سرودها با موضوع‌های انقلاب و موضوعات متناسب با شهادت فاطمه بانوی نمونه‌ی اسلام بودند. در پایان مسابقه، به سه گروه برتر جوایزی به‌رسم یادبود اهدا شد.

کارگاه کلاژ شعارهای انقلابی: این برنامه باهدف معرفی شعارهای دوران انقلاب برای اعضای پسر طرح کانون مدرسه و همچنین اعضای ثابت کودک و نوجوان، اجرا شد. ۳۵ نفر از دانش آموزان طرح کانون مدرسه به همراه معلم و معاون پرورشی مدرسه شهید پیر نظری در مرکز حضور یافتند.

در ابتدا فیلم و عکس‌های منتخب مربوط به راهپیمایی و شعارها، از طریق پروژکتور برای دانش آموزان پخش شد. سپس سرپرست مرکز، در رابطه باحال و هوای انقلاب و تأثیر این شعارها در اتحاد و همدلی گروه‌های مختلف انقلابی برای آن‌ها توضیحاتی ارائه کرد. سپس دانش آموزان در سالن مطالعه‌ی مرکز حضور یافتند و شعارهایی که روی برگه‌های مختلف به‌صورت درهم نوشته‌شده بودند در اختیار آن‌ها قرار گرفت. هرکدام از دانش آموزان از میان شعارها، شعارهای انقلاب را انتخاب و سپس جدا کرده و روی صفحاتی چسباندند.

کارگاه کارت‌پستال سازی: این برنامه به‌صورت کارگاهی و با حضور ۴۵ نفر از دانش آموزان پسر کلاس سوم و چهارم مدرسه شهید پیر نظری آلنی، در محل سالن مطالعه مرکز اجرا شد.در این برنامه علاوه بر دانش آموزان، دبیران مربوطه، مدیر و معاون پرورشی مدرسه نیز حضور داشتند.

در ابتدای برنامه مربیان مرکز در رابطه باکارت پستال سازی توضیحاتی را ارائه کردند و نمونه‌هایی از کارت‌پستال‌های ساخته‌شده در مرکز را به دانش آموزان نشان دادند. سپس در رابطه با ایام فجر و نمادها و نشانه‌های دهه مبارک فجر ازجمله، پرچم ایران، مشت‌های گره‌کرده، لاله‌های سرخ، هواپیمای حامل حضرت امام خمینی(ره) با اعضا گفتگو کردند. در ادامه بریده‌های روزنامه‌ها و مجلات، کاغذهای رنگی و انواع چسب‌ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت تا باسلیقه و ذوق خود به ساخت کارت‌پستال بپردازند. دانش آموزان علاوه بر استفاده از بریده‌های روزنامه و کاغذ رنگی، متن‌های کوتاهی را برای انقلاب در داخل کارت‌پستال‌ها نوشتند. در پایان کارگاه به ۳ اثر منتخب جوایزی اهدا شد و تمام کارت‌پستال‌ها بر روی پانلی که برای این منظور آماده‌شده بود، توسط خود دانش آموزان و دبیرانشان نصب شد.

ویژه‌برنامه «چهل سال ، چهل کتاب»: در هفدهمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر، ویژه‌برنامه «چهل سال، چهل کتاب» در مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری مشکین‌شهر اجرا شد. این برنامه با حضور زعفر احدزاده مدیرکل کانون، داریوش علومی معاون فرهنگی و مهدیه علیقلیزاده کارشناس ادبی کانون استان، اعضای شورای اسلامی دهستان آلنی، دهیار، مدیران مدارس، اعضای فعال کانون، دانش آموزان مدارس و سایر مدعوین و علاقه‌مندان در محل سالن سینمای مرکز شماره ۳ مشکین‌شهر«آلنی» برگزار شد. هدف از اجرای این برنامه معرفی چهل عنوان کتاب، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که در طی چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با موضوع انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده است. این برنامه با قرائت قرآن مجید توسط علی طالبی، عضو فعال مرکز و پخش سرود ملی شروع شد. سپس نیر پیکام سرپرست مرکز آلنی، ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان، از دلایل انتخاب این نام برای برنامه، به معرفی تاریخچه چاپ، انتشارت و فعالیت‌های کانون پرورش فکری پرداخت. حاج حسن بوداقی، از انقلابیون و ریش‌سفیدان دهستان آلنی که در دوران انقلاب، نقش فعال و مؤثری داشت، خاطرات خود را از روزهای پرحادثه انقلاب بیان کرد که زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان، با اهدای هدیه‌ای از وی تقدیر نمود و از حضور چشمگیر اعضا در این مرکز و موفقیت‌های این مرکز در سال‌های گذشته ابراز خرسندی کرد. احدزاده ضمن سخنرانی، از اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و تأثیرش در توسعه‌ی فرهنگی و اجتماعی منطقه، نقش تأثیرگذار انقلابیون در ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی گفت و بر لزوم ارتباط با این نسل و استفاده از تجربیات آن‌ها برای پیشبرد اهداف انقلاب تأکید کرد. وی همچنین از اعضای شورای اسلامی دهستان آلنی و مدیران مدارس به دلیل همکاری و همراهی با برنامه‌های کانون قدردانی کرد و از والدین و سایر میهمانان خواست تا از کانون و فعالیت‌هایش بیشترین بهره را ببرند. در ادامه معاون فرهنگی کانون استان، ضمن تبریک دهه فجر، در رابطه با چهل‌سالگی انقلاب و اهمیت عدد چهل در میان ایرانیان از گذشته تا دوران معاصر سخنرانی کرد. محمد بابایی عضو سابق کانون آلنی که از دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته فیزیک هسته‌ای فارغ‌التحصیل شده است، در رابطه با کانون، تأثیر حضورش در دوران کودکی در کانون، مربیان و کتاب‌های کانون و چگونگی تحصیل و امید به آینده علمی ایران در زمینه دانش هسته‌ای صحبت کرد. در پایان برنامه، از چهل عنوان کتاب کانون که با موضوع انقلاب به چاپ رسیده‌اند، رونمایی شد و با اهدای هدایای از اعضای کانون و همکاران این مرکز، علی‌اکبر میرزاجانی و ابراهیم حسین زاده، تقدیر شد. شعرخوانی توسط عضو فعال فرهنگی، فاطمه حسینی، اجرای سرود توسط گروه سرود دختران و پذیرایی، از سایر برنامه‌های اجرایی بود.

- مرکز شماره یک کانون اردبیل

مهرواره ساخت قاب‌های انقلاب در مرکز یک کانون اردبیل: به مناسبت دهه مبارک فجر، مرکز شماره یک کانون پرورش فکری اردبیل با موضوع ساخت قاب‌های انقلاب، میزبان اعضای فعال به همراه اولیا بود. در این برنامه مادران در کنار فرزندانشان با موضوع ورود امام خوبی‌ها به میهنمان ایران، با اشعار انقلابی و انتخاب موضوع آزاد، در یک فضای صمیمی و باراهنمایی و همکاری مربیان فرهنگی، قاب‌ها و تابلوهای انقلابی درست کردند. این مهرواره در مرکز یک کانون پرورش فکری اردبیل باهدف تعامل اولیا با مربیان کانون، آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت‌های کانون، همکاری و مشارکت تنگاتنگ اولیای اعضا با مرکز و حضور پرشور مادران در اجرای فعالیت‌ها و درنهایت جذب و نگهداری اعضا صورت گرفت. لازم به ذکر است که تابلوها و قاب‌های تهیه‌شده در این برنامه، به‌صورت نمایشگاهی برای بازدید سایر اعضا و اولیا در مرکز به نمایش گذاشته خواهد شد.

- مرکز شماره دو کانون اردبیل

مسابقه محاسبات ذهنی در مرکز شماره ۲ کانون اردبیل: به مناسبت ایام دهه مبارک فجر، مسابقه محاسبات ذهنی با حضور والدین، مربیان و اعضای در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری اردبیل برگزار شد. در این مسابقه، اعضای خردسال و کودک مرکز که در سه ترم متوالی در کارگاه محاسبات ذهنی ثبت‌نام کرده بودند، شرکت نمودند. شرکت‌کنندگان در سه مرحله باهم به رقابت پرداختند و برندگان به مرحله بعدی راه یافتند. در پایان دو نفر به‌عنوان برگزیده، انتخاب و مورد تشویق قرارگرفته و جوایزی دریافت کردند. معرفی ایام، شعرخوانی و سرود از برنامه‌هایی بود که به اجرا درآمد. جشن لاله های انقلاب به مناسبت ایام دهه فجر، در مرکز ۲ کانون اردبیل برگزار شد.

در این جشن با حضور دانش آموزان، مربیان، معلمان و اعضای مرکز، فعالیت‌های شعرخوانی، معرفی ایام، سرود همگانی و قصه‌گویی به اجرا درآمد و در بخش جنبی آن، دانش آموزان در کارگاه کاردستی شرکت کردند. در این کارگاه حاضران و علاقه‌مندان به تهیه گل پرداخته و گل‌های لاله کاغذی زیبایی را تهیه کردند. این برنامه با مشارکت مرکز ۲ اردبیل و مدرسه خرد، به اجرا درآمد. مسابقه نقاشی «رنگ پیروزی» با حضور مادران و کودکان در مرکز ۲ اردبیل برگزار شد.

در این برنامه، کودکان و مادران به خلق آثاری در زمینه پیروزی انقلاب، جشن و شادی پیروزی پرداختند و لحظه‌هایی بانشاط و خاطره‌انگیز در حافظه تاریخی‌شان ثبت شد. در پایان، به‌تمامی کودکان شرکت‌کننده و یکی از مادران برگزیده جوایزی اهدا شد. این برنامه در راستای بزرگداشت ایام دهه فجر و ایجاد نشاط در بین مادران و تقویت ارتباط و تعامل خانواده‌ها با کانون برگزار شد.

- مرکز شماره سه کانون اردبیل

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی در مرکز شماره ۳ کانون اردبیل برگزار شد.

زنگ انقلاب: در آغاز برنامه‌های دهه فجر، اعضا با نواختن زنگ انقلاب و گل‌باران کردن تمثال حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ شهدا به استقبال از این ایام رفتند. برپایی نمایشگاه کتاب انقلاب: از برنامه‌های شاخص اجراشده در مرکز۳ برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع انقلاب اسلامی جهت آشنایی اعضا با چگونگی شکل‌گیری و اهداف انقلاب اسلامی بود که این نمایشگاه به مدت دو هفته برگزار شد. در این فعالیت مربی فرهنگی مرکز ضمن معرفی به روخوانی بخش‌هایی از کتاب‌های مذکور با اعضا پرداخت.

معرفی زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) و کارگاه سفال یاس کبود: برگزاری کارگاه سفال یاس کبود و کتیبه‌نگاری عبارت یا زهرا عنوان دیگری از فعالیت‌های مرکز در این دهه بود. با توجه به مصادف شدن ایام فاطمیه با سالروز پیروزی انقلاب اعضای نابینای مرکز روی لوح‌های سفالی با خط بریل عبارت یا زهرا(س) را کتیبه‌نگاری کردند. همچنین در ادامه فعالیت‌های این روز مربی مسئول مرکز ضمن بیان بخش‌هایی از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری حضرت زهرا (س)، داستان پیراهن بهشتی را برای آشنایی بیشتر اعضای فراگیر بازندگانی آن حضرت قصه‌گویی کرد.

برگزاری میهمانی لاله‏ها، گل‌باران مزار شهدا و حضور در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب: در این فعالیت اعضای مرکز با حضور در مزار شهدای بهشت فاطمیه با غبارروبی، عطرافشانی و قرائت فاتحه یاد و خاطره رزمندگان و شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم را گرامی داشتند. در این روز اعضا دل نوشته‌های خودروی برگه‌هایی با طرح کبوتر نوشته و با آویختن آن بر فراز مزار شهدا ، آن را به پرواز درآوردند. همچنین اعضای مرکز با حضور در نمایشگاه انقلاب در سالن مصلای اردبیل ، ضمن بازدید از این نمایشگاه با عملکرد و دستاوردهای دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی در طول ۴۰ سال آشنا شدند.

نشریه دیواری: در این فعالیت اعضای فراگیر در دو گروه کودک و نوجوان باراهنمایی‌های مربیان مرکز و استفاده از منابع موجود در کتابخانه، به تهیه نشریه دیواری با عناوین «ایران زیبا» و «خاتون آب و آیینه» با محوریت پیروزی انقلاب اسلامی و معرفی شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) پرداختند. جشن طلوع دهه پنجم انقلاب: اعضای فراگیر مرکز در مراسم جشن چهل‌سالگی، طلوع دهه پنجم انقلاب را گرامی داشتند. در این مراسم که در ۲۳ بهمن‌ماه برگزار شد، فعالیت‌های مختلف فرهنگی ازجمله: معرفی وقایع انقلاب، معرفی کتاب، همخوانی سرودهای انقلابی، مسابقه و قصه‌گویی اجرا شد. در پایان این مراسم ضمن پذیرایی از اعضا به با اهدای جوایزی از برندگان مسابقات این مراسم تقدیر به عمل آمد. مسابقه پرتاب دارت: به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مسابقه پرتاب دارت با شرکت اعضا، اولیا و همچنین مربیان در مرکز برگزار شد. گفتنی است برندگان این مسابقه بعد از سه دور پرتاب دارت معرفی و به برندگان هدایایی اهدا شد.

- مرکز شماره چهار کانون اردبیل

با فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مرکز ۴ اردبیل با انجام ویژه‌برنامه‌هایی این ایام را در یاد و خاطره بچه‌های مرکز ماندگار کرد. از یازدهم بهمن‌ماه با آذین‌بندی مرکز توسط اعضا، حال و هوای خاصی پیدا کرد و برنامه بازدید از سینما انقلاب به همراه ۳۰ نفر از اعضا انجام شد. سیزدهم بهمن کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی با موضوع انقلاب برگزارشده و فعالیت کاردستی با ساخت ماسک کاریکاتوری شخصیت‌های منفور انقلاب به اجرا درآمد. چهارده و شانزده بهمن‌ماه با دعوت ۱۶۰ نفر از دانش آموزان مدارس، ویژه‌برنامه‌هایی ازجمله: معرفی شخصیت امام خمینی(ره)، خاطره گویی، نمایش عروسکی، مسابقه چینش جورچین تصویر انقلابی، مسابقه پانتومیم، قصه‌گویی و پخش فیلم و پذیرایی برگزار شد که برای دانش آموزان خیلی جذاب بوده و شورونشاط خاصی در آن‌ها ایجاد کرد. پانزده بهمن برگزاری کارگاه ادبی با موضوع نامه‌ای به شهدا انقلاب و فعالیت فرهنگی در قالب بحث آزاد با موضوع بررسی نقش امام در پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفت. هفدهم بهمن‌ماه کارت‌پستال سازی با موضوع شهدای انقلاب و پخش مستندهای انقلاب انجام‌گرفته و همچنین هجده بهمن ویژه‌برنامه‌ای با عنوان«چهلمین فجر» با حضور کارشناس فرهنگی و ۱۰۰ نفر از اعضا دختر و پسر، والدین آن‌ها در مرکز برگزار شد. در این ویژه‌برنامه بعد از خیرمقدم گویی فعالیت‌های معرفی ایام و وقایع، معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) و اجرای سرود، اجرای نمایش با عنوان «شاه شکمو» و اجرای نمایش عروسکی بود. شایان‌ذکر است که این برنامه‌ها توسط اعضا فعال مرکز انجام گرفت. از دیگر برنامه‌ها، اجرای مسابقه بین اعضا و والدین بود که شادی مضاعفی به برنامه بخشید. پایان‌بخش این ویژه‌برنامه اهدای جوایز توسط کارشناس فرهنگی و پذیرایی بود.

- مرکز شماره پنج کانون اردبیل

خوش‌آمد گویی اعضای مرکز۵ کانون اردبیل به معاون رئیس‌جمهور: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اعضای مرکز شماره ۵ کانون پرورش فکری اردبیل به استقبال محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور رفتند. محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در مراسم سخنرانی راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ در اردبیل حضور یافت و مورد استقبال اعضای کانون پرورش فکری اردبیل قرار گرفت. بر اساس این گزارش، آیشین نوراللهی و باران قویدل دو عضو فعال مرکز شماره ۵ کانون اردبیل، در مراسم استقبال با پوشش و گویش محلی به اجرای برنامه‌ی خوش‌آمد گویی پرداختند.

لطفاً گزارش تصویری برنامه‌ها را اینجا، اینجا، اینجا و اینجا مشاهده نمایید.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، هم‌زمان با آغاز چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مراکز فرهنگی هنری کانون استان اردبیل با اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی، حضور در مدارس، شرکت مدیرکل و کارکنان در برنامه‌های استانی (نمایشگاه چهل پوستر، چهل کاریکاتور- جشنواره بازی‌های کودکانه مهدکودک‌ها- چهارمین جشنواره یک وجب لبخند- برپایی نمایشگاه دستاوردها انقلاب اسلامی) این ایام فرخنده را گرامی داشتند.

کانون پرورش فکری استان اردبیل در نمایشگاه چهل سال دستاوردهای انقلاب اسلامی: نمایشگاه چهل سال دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۱۲ لغایت ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری در محل مصلای بزرگ شهرستان اردبیل برگزار شد. کانون استان اردبیل ضمن تحویل و تجهیز غرفه اختصاصی خود، با تهیه عملکرد چهل‌ساله دستاوردهای فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی در قالب‌های اینفوگرافی، کلیپ و برپایی ایستگاه نقاشی با تمام قوا و امکانات موجود در این نمایشگاه حضور چشمگیری داشت. همچنین،آئین گشایش اولین باشگاه تخصصی کودک هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور مدیرکل کانون و مسئولان استانی برگزار شد.

- کانون رضی

مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون رضی به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در آغازین روزهای این ایام به همراه اعضا به مزار گلزار شهدای این شهر رفتند و ضمن آشنایی بازندگی شهیدان با آرمان‌های آن‌ها تجدید پیمان بستند.

تهیه نشریه دیواری با موضوع انقلاب اسلامی توسط اعضا، اجرای کارگاه سفالگری با موضوع نقش انقلاب مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی و معرفی کتاب‌هایی در این زمینه، معرفی شخصیت امام خمینی(ره) و حضرت زهرا(س) از اهم برنامه‌های اجرایی بود.

هم‌چنین این مرکز، مراسم ویژه‌ای را با حضور مدیرکل کانون استان و مسئولان شهر، اولیا و اعضا به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کرد.

برنامه‌هایی اجراشده شامل: قرائت قرآن کریم، پخش سرود ملی، خیرمقدم گویی مربی فرهنگی به میهمانان و تبریک ایام دهه فجر و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه ،سخنرانی بخشدار، اجرای سرود انقلاب توسط اعضا، خواندن دل نوشته یکی از اعضای دختر به حضرت زهرا(س)، شعرخوانی با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی به زبان ترکی، اهدای جوایز به اعضای فعال و بریدن کیک چهل‌سالگی انقلاب اسلامی توسط میهمانان و پذیرایی از آن‌ها بود که در پایان شرکت‌کنندگان از نمایشگاه فرهنگی هنری مرکز که به مناسبت دهه فجر برپاشده بود بازدید و مربی با معرفی فعالیت‌ها، مدعوین و اولیا را با این کارگاه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری آشنا کرد.

- کانون نیر

به‌پاس فرارسیدن دهه مبارک فجر و باهدف گرامیداشت این ایام، ویژه‌برنامه‌ای با حضور۲۴ نفر از اعضای کودک پسر در مرکز فرهنگی هنری کانون نیر برگزار شد. آشنا کردن کودکان با وقایع دهه فجر، آشنایی بارنگ‌های نماد پرچم، اجرای فعالیت هنری چاپ با دست، معرفی و روخوانی کتاب شاه مقوایی، پخش سرودهای انقلابی ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این روز بود. همچنین با حضور ۴۵ نفر از کودکان و نوجوانان و مسئولان شهرستان، از روند اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و نمایشگاه آثار اعضا بازدید به عمل آمد.

در برنامه‌ای دیگر، به مناسبت تقارن ایام فاطمیه با دهه مبارک فجر، آش شله‌زرد نذری تهیه و با مشارکت اعضا و مربیان بین شرکت‌کنندگان پخش شد. برپایی نمایشگاه از آثار فرهنگی هنری اعضا، ساخت کارت‌پستال‌هایی با موضوع دهه فجر و برگزاری مسابقه نقاشی از سایر فعالیت‌های اجراشده در این روز بود. در ادامه با حضور معاون فرهنگی، مسئول حراست و کارشناس فرهنگی استان ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی اجرا شد. در سومین روز از دهه مبارک فجر و باهدف گرامیداشت یاد و خاطره‌ی آن روزها، فعالیت شعارنویسی بر روی پارچه در مرکز فرهنگی هنری نیر اجرا شد. در این فعالیت در ابتدا اعضا شعارهای انقلابی سر دادند و در ادامه شعارهای خود را بر روی پارچه نوشتند. در حین اجرای این فعالیت مربیان مرکز به بیان روزشمار دهه فجر پرداختند و مسابقه طناب‌کشی باهدف ایجاد شورونشاط در کودکان برگزار شد.

در پنجمین روز از دهه مبارک فجر ویژه‌برنامه‌ای با حضور چهل‌وپنج نفر از کودکان و نوجوانان در مرکز فرهنگی هنری نیر برگزار شد و مسئولان شهرستان از روند اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و نمایشگاه آثار اعضا بازدید کردند. در ششمین روز از دهه مبارک فجر جشنواره بازی‌های بومی محلی با همکاری کانون و تربیت‌بدنی در محل سالن تختی با حضور چهل نفر از کودکان برگزار شد. در این جشنواره اعضای کانون با پوشیدن لباس‌های محلی در مسابقات هفت‌سنگ، وسطی و یه قل دو قل خوش درخشیدند. مشاور فرماندار از روند اجرای بازی‌ها و مسابقات بازدید کرد. در پایان برنامه جوایزی به‌رسم یادبود از طرف کانون و تربیت‌بدنی به اعضای شرکت‌کننده اهدا شد.

برپایی نمایشگاه از آثار فرهنگی هنری اعضا، ساخت کارت‌پستال‌هایی با موضوع دهه فجر و برگزاری مسابقه نقاشی از سایر فعالیت‌های اجراشده در این ایام بود.

- کانون نمین

مصادف با دومین و سومین روز از ایام دهه‌ی فجر، با حضور دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه مطلعی و محمد جعفری ویژه‌برنامه‌ای با عنوان(کودک و انقلاب) به مدت دو روز در مرکز برگزار شد. سخنرانی مربیان از خاطرات انقلاب، پخش فیلم‌های انقلابی، اجرای سرود دسته‌جمعی، برگزاری کارگاه ادبی و نوشتن متن‌های ادبی با موضوع انقلاب و حضرت فاطمه(س)، برگزاری کارگاه خوشنویس و نوشتن شعارهای انقلابی بر روی پارچه، قصه‌گویی و شعرخوانی و همچنین اجرای مسابقه و خواندن دکلمه، از برنامه‌هایی بود که برای اعضا اجرا شد.

در پنجمین روز از ایام دهه فجر کانون پرورش فکری نمین با حضور مسئول آموزش ابتدایی اداره آموزش‌وپرورش، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری، مشاور امور بانوان و خانواده‌ی فرمانداری و همچنین بانوان شاغل در ادارات مختلف شهرستان، ۴۰ نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان، مسابقه‌ی نقاشی با موضوع انقلاب و شهادت حضرت فاطمه(س) در سالن آمفی‌تئاتر مرکز برگزار شد.

در برنامه‌ای دیگر، مربیان کانون با همکاری پیش‌دبستانی آفتاب و با حضور مسئولان اداره آموزش‌وپرورش شهرستان در سالن آمفی‌تئاتر به اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری پرداختند.

همچنین، با حضور مدیرکل و معاون فرهنگی کانون استان، جشن بزرگ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور بیش از۱۵۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار شد. در این جشن، زهرا فرج زاده، مربی مسئول مرکز ضمن خوش‌آمد گویی و تبریک به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه(س) را به میهمانان تسلیت گفت. اجرای سرود توسط اعضای دختر کودک و نوجوان، اجرای مسابقه و نمایش خلاق توسط اعضای پسر، خواندن مقاله و دکلمه با موضوع انقلاب و حضرت فاطمه(س)، اجرای استندآپ کمدی توسط یکی از اعضای دختر، خواندن سرود دسته‌جمعی و اهدای جوایز و تقدیر از اعضای فعال و اعضای برگزیده‌ی مسابقه‌ی نقاشی، از برنامه‌هایی بود که به اجرا درآمد.

در پایان برنامه حاضران از نمایشگاه نقاشی که در سالن مرکز برپاشده بود، بازدید کردند. همچنین از کتاب‌های مرجوعی مرکز به‌عنوان هدیه به هر یک از اعضا اهدا شد. پس از پایان جشن، زعفر احدزاده در نشستی که با مربیان و مسئولان ادارات شهرستان داشت، در مورد کانون و فعالیت‌های آن به گفت‌وگو پرداخت.

- کانون هشتجین

به مناسبت ایام مبارکه دهه فجر، مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری هشجین برنامه ساخت پلاکارد و شعارنویسی را در کتابخانه حضرت امام سجاد(ع) با حضور دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی و همچنین حضور مسئولان شهر برگزار کرد.

در این برنامه دانش آموزان به دو گروه ده نفرِ تقسیم‌شده و شعارنوشته‌های خود را آماده کردند و درنهایت از همه آن‌ها با اهدای جایزه تجلیل شد. در برنامه‌ای دیگر، نمایشگاه آثار اعضا و مربیان با حضور دانش آموزان مقطع ابتدایی و همچنین حضور بخشدار، ریاست آموزش‌وپرورش، شهردار، ریاست نیروی انتظامی، مسئولان بهزیستی، کمیته امداد و سایر مسئولان ادارات شهر برگزار شد. در ادامه مسابقه بین دانش آموزان برگزار و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا شد.

- کانون خلخال

مراسم جشن بزرگ انقلاب با حضور مدیرکل کانون استان اردبیل، فرماندار، جمعی از روسا و کارشناسان ادارات شهرستان و کودکان و نوجوانان در سالن آمفی‌تئاتر کانون خلخال برگزار شد. در ابتدای مراسم مربی مسئول مرکز ضمن خیرمقدم و تبریک ایام‌الله دهه فجر، از همکاری ادارات شهرستان با کانون پرورش فکری تشکر کرد. در ادامه مدیرکل کانون استان با تبریک این ایام، به معرفی ۵ نفر از فعالان و نخبه‌های منطقه خلخال پرداخته و زندگی‌نامه و تلاش‌های آنان را برای میهمانان تشریح کرد.

همچنین یکی از اعضای ادبی مرکز به قرائت شعر ترکی خود به نام «بهمنیم» پرداخت. بعد از وی، فرماندار شهرستان در سخنانی به نقش فرزندان انقلاب و رشادت‌های ایشان در پیروزی انقلاب پرداخته و در ادامه به تعریف ۲ خاطره زیبا از زمان انقلاب پرداخت. برنامه بعدی، اجرای سرود ایران به دو زبان ترکی و فارسی بود. بعد از اجرای سرود، پویانمایی دیو آب ساخته زهرا محیطی پخش شد و برنامه با پذیرایی و اهدای جوایز به گروه سرود و تقدیر از خبرنگاران و مدیر مدرسه‌ی نهضت به اتمام رسید.

در برنامه‌ای دیگر، مرکز فرهنگی هنری خلخال با حضور اعضای پسر، مراسم ساخت شعارنوشته و صورتک را با همکاری اداره اوقاف شهرستان خلخال در امامزاده قاضیلر اجرا کرد. در ابتدای برنامه، کارشناس دینی اداره اوقاف، بچه‌ها را باشخصیت والای حضرت زهرا آشنا نموده و به بیان زندگی‌نامه بانوی دوعالم پرداخت. سپس بچه‌ها باراهنمایی مربیان مرکز شعارنوشته‌هایی با استفاده از کارتن و مقوا درست کردند، رنگ‌آمیزی و شعارهای انقلابی روی آن نوشتند. در ادامه بچه‌ها و مربیان امامزاده را زیارت و بعد از اقامه نماز جماعت و اهدای جوایز به کلیه‌ی شرکت‌کنندگان از سوی اداره اوقاف، برنامه به پایان رسید.

به یاد ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به کشور: گروه سرود کانون خلخال هنرنمایی کردند.

گروه سرود کانون پرورش فکری شهرستان خلخال، صبح روز جمعه ۱۲ بهمن، در سالن ورزشی تختی این شهرستان، هم‌زمان با ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به کشور عزیزمان ایران، سرود زیبای ایران را اجرا کردند. در این ویژه‌برنامه، مسئولان و فرماندار شهرستان خلخال حضور یافته و با بچه‌ها گفتگوهای صمیمانه انجام دادند و رئیس آموزش‌وپرورش با طرح سؤال برای کودکان به ۳ نفر از آنان هدایای ویژه اهدا کرد.

هم‌زمان با آغاز دهه فجر، کانون خلخال میزبان نو گلان شهرستان در مراسم ایستگاه بزرگ نقاشی بود که با همکاری اعضای کمیته‌ی کودک برگزار شد. همچنین، مراسم بزرگ پیاده‌روی به مناسبت ۱۲ بهمن با حضور صدها نفر از مردم خلخال و مسئولان شهرستان برگزار شد. در این مراسم که اعضای کانون،دانش آموزان کلاس اول ابتدایی و اعضای کمیته امداد، بهزیستی و مهدکودک‌ها حضور داشتند، بچه‌ها باراهنمایی مربیان، نقاشی‌هایی با موضوع جشن‌های دهه فجر با تکنیک پاستل و مداد رنگی کشیدند که در پایان برنامه، اعضای کمیته‌ی کودک به بچه‌های شرکت‌کننده در مراسم جایزه اهدا کردند.

بادبادک‌های رنگارنگ اعضای مرکز خلخال در ایام ا... مبارکه فجر؛ در ابتدای این جشنواره که بیش از ۶۰ نفر از کودکان حضور داشتند، مسئول مرکز به معرفی دهه‌ی فجر و اتفاقات آن پرداخت. سپس بچه‌ها با استفاده از کاغذ و مقواهای رنگی، اقدام به ساخت بادبادک نمودند و لحظات خوشی را سپری کردند. بعد از اتمام ساخت بادبادک‌ها، بچه‌ها پرچم‌هایشان را به اهتزاز درآورده و دهه فجر را به همدیگر تبریک گفتند. پایان‌بخش برنامه، انجام بازی پرهیجان بشین پاشوی معکوس بود.

- کتابخانه سیار روستایی پارس‌آباد

به مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر کتابخانه سیار روستایی پارس‌آباد با برنامه‌های مختلف این ایام را در روستاهای تحت پوشش خود گرامی داشت. در این ویژه‌برنامه‌ها، مربی با حضور در مدارس روستاها به اجرای فعالیت‌های متنوعی پرداخت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: قصه‌گویی از داستان زندگی حضرت امام خمینی(ره) از ابتدای تبعید تا پیروزی انقلاب و بازگشت ایشان به وطن عزیزمان ایران اجرا شد. معرفی و روخوانی کتاب‌های انقلابی ِدانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران، زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، در طلوع آزادی، بیزبوشاهی استمیروخ و خورشید در کوچ انجام گرفت. اجرای کارگاه نوشتن خلاق با موضوع «بهترین شعار انقلابی من» در وصف امام و ذم شاه فراری انجام شد.

همچنین، معرفی ایام و وقایع و حرکت های قبل از انقلاب از قراردادهای ضد ایرانی گرفته تا اعتراضات مردمی که همه نشان از بی‌لیاقتی شاه در امور مملکت‌داری بود. کشیدن نقاشی با موضوع «امام دل‌ها آمد» اجرا شد. در این ویژه‌برنامه، اعضا باراهنمایی مربی و با پرواز دادن عنصر خیال به لحظه‌های ورود رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) به کشور عزیزمان ایران تصاویری خلاقانه از آن لحظات مقدس آفریدند.

در برنامه‌ای دیگر، به مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر، کتابخانه سیار روستایی شهرستان پارس‌آباد با همکاری کانون‌های مساجد استان اردبیل، در مکان مسجد جامع روستای ملاکندی ویژه‌برنامه انقلاب با عنوان «چهل سال پیروزی» برگزار کرد. در این ویژه‌برنامه به جهت قرار گرفتن هم‌زمان در ایام فاطمیه، مربی با اشاره به گوشه‌هایی از زندگی پربرکت حضرت زهرا(س) به اجرای قصه‌گویی با موضوع ایثار و فداکاری و توسل به ائمه و معصومین در گره‌گشایی کارها پرداخت. در ادامه اجرای مسابقات رقابتی بین اعضا برگزار و به برندگان آن به همراه متولدان بهمن‌ماه که با عنوان «متولدین خوش‌یمن» شناخته شدند، کتابی به‌رسم یادبود اهدا شد.

- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد جشن انقلاب را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین آدین، روحانی دهستان، سرهنگ محمدحسن زاده فرماندهی حوزه مقاومت بسیج شهرستان نمین، فرهنگیان، ریش‌سفیدان، دهیار، اعضای محترم شوراهای اسلامی و دانش آموزان به‌منظور گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کرد.

در ابتدای برنامه، کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز ضمن خیرمقدم گویی و تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر به مقام شامخ همه شهدای انقلاب، امام شهدا و دفاع مقدس و مدافعان حرم درود فرستاد و در ادامه تأکید کرد: کودکان و نوجوانان آینده‌سازان این مرزوبوم هستند و سرمایه‌گذاری بر این قشر موجب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه و همچنین موجب ایرانی آبادتر در آینده خواهد شد. دهه مبارک فجر به فضل خداوند رحمان برای چهلمین سال متوالی فرارسید و یک‌بار دیگر ژوئن‌های پاک مردم این دیار را سرشار از عطر یکتاپرستی ساخت تا بازهم یکدل و یک‌صدا بانگ «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را سر دهند.

در ادامه برنامه، سرهنگ حسن‌زاده ضمن تبریک طلوع چهلمین بهار انقلاب شکوهمند اسلامی، در خصوص ایام‌الله دهه مبارک فجر که یادآور خاطرات روزهایی است که ملت قهرمان ایران به رهبری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) ریشه ظلم و استبداد را در خاک وطن خشکانده و عزت و سرفرازی را به میهن عزیز اسلامی‌مان ارمغان آوردند، سخنرانی کرد.

وی تأکید کرد که وظیفه همه ما این است که دستاوردهای انقلاب را سینه‌به‌سینه برای کودکان و نوجوانان نقل کنیم و به آن‌ها بگوییم که امنیت و آرامش امروز ما حاصل ازخودگذشتگی و جان‌فشانی شهدای انقلاب و شهدای دفاع مقدس است که در طول سال‌ها هرگز یک‌قدم به عقب بازنگشته و همواره رو به عزت و بزرگی حرکت کرده است.

اجرای سرود ایران من و ای شهیدان توسط اعضای گروه سرود کانون، دکلمه خوانی توسط سمیه امینی و قرائت متن ادبی عاطفه پناهی عضو ادبی مرکز با عنوان ایران عزیز، برگزاری مسابقه، اهدای جوایز و پذیرایی از دیگر برنامه‌های این جشن بود. همچنین به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایستگاه نقاشی کودک و انقلاب در کانون دولت‌آباد برگزار شد. این برنامه با حضور بیش از ۳۰ نفر از اعضا و دانش‌آموزان ابتدایی زینبیه باهدف بیان دیدگاه کودکان از انقلاب و دهه فجر با هنر نقاشی بر روی مقوا برگزار شد و در پایان به شش نفر از برگزیده‌ها جوایزی اهدا شد.

- مرکز شماره یک کانون پارس‌آباد

ویژه‌برنامه «در طلوع آزادی» با حضور اعضای طرح کانون مدرسه و تعدادی از اولیاء دانش آموزان برای گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر در دو نوبت برگزار شد. ابتدا از نمایشگاه کتاب‌های انقلابی بازدید به عمل آمد و مربی فرهنگی تعدادی از کتاب‌ها را به همراه نویسندگان انقلابی برای حاضران معرفی کرد.

روخوانی تعدادی از آثار به نمایش گذاشته‌شده ادبی توسط دانش آموزان از دیگر کارهای انجام‌گرفته در این ویژه‌برنامه بود که موجبات علاقه‌مندی آن‌ها به فعالیت‌ها و کارگاه‌های ادبی را در پی داشت. در ادامه نمایشگاه‌های سفالگری آثار اعضا و مربیان و همچنین آثار نقاشی اعضا برپا شد و مربی هنری در مورد تکنیک‌های بکار رفته در هر نقاشی را برای بازدیدکنندگان توضیح داد و اعضا با سبک‌ها و روش‌های کشیدن نقاشی بیشتر آشنا شدند. سپس دانش آموزان به چهار گروه مساوی تقسیم شدند و باراهنمایی‌های مربی هنری مرکز به کشیدن نقاشی‌های گروهی با موضوع «انقلاب ۵۷ از نگاه من» پرداختند.

درست کردن کاردستی با استفاده از چسب و کاغذ رنگی و سیخ‌های چوبی از دیگر فعالیت‌های این ویژه‌برنامه بود. در این فعالیت اعضا با همراهی اولیای خود و با کمک و همکاری مربی هنری به یاد شهدا لاله‌های رنگی ساختند و در پایان جهت شادی ارواح شهدای انقلاب فاتحه‌ای به روح مقدس آن‌ها نثار کردند. همچنین به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، ویژه‌برنامه‌های با عنوان «بهار پیروزی و یادگار انقلاب» در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارس‌آباد برگزار شد.

ویژه‌برنامه یاد و یادگار انقلاب که در مرکز شماره یک پارس‌آباد با حضور کلاس‌های چهارم و پنجم از مدرسه شهید میرزایی برگزار شد، علی برادران مربی مسئول مرکز با اشاره به دستاوردهای۴۰ ساله انقلاب اسلامی، از برکات آن در شهرستان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری سخن به میان آورد و گفت : نوجوانان و جوانان ما با گشودن بال اندیشه خود در زمینه‌های فرهنگی و هنری راه‌های کمال را پیموده‌اند و این‌ها همه در سایه حرکت‌های مثبت و مردمی و از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که از انقلاب سال۱۳۵۷ آغاز شد.

وی اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان پارس‌آباد از بدو فعالیت در این شهرستان به رشد و نمو فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی در میان کودکان و نوجوانان پرداخته است. در ادامه اعضاء از نمایشگاه کتاب‌های انقلابی و نمایشگاه آثار در زمینه‌های سفالگری، نقاشی و ادبی بازدید کردند. این نمایشگاه‌ها از اول دهه‌ی فجر افتتاح‌شده و تا پایان دهه‌ی فجر برای بازدید علاقه‌مندان دایر بود. مربی فرهنگی مرکز نیز به اجرای قصه‌گویی با عنوان تبعید امام از ابتدا تا پیروزی انقلاب پرداخته و سپس با تقسیم اعضاء به گروه‌های مساوی، مسابقه‌ای در قالب استندآپ کمدی برگزار کرد و به برندگان کتاب‌های انقلابی اهدا شد. مربی هنری مرکز هم به همراه اعضاء با استفاده از کاغذهای رنگی با شعار تقدیم به شهدای انقلاب گل‌های لاله درست کردند.

بازدید از نمایشگاه یاس کبود به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) صورت گرفت و شخصیت معنوی دخت نبی اکرم(ص) برای اعضاء معرفی شد، اعضا همچنین از غرفه‌هایی که از زندگینامه حضرت زهرا(س) و اتفاقاتی که در طول زندگی آن حضرت افتاده بود، بازدید و با نحوه به شهادت رسیدن ایشان آشنا شدند. شایان‌ذکر است، این نمایشگاه همه‌ساله در ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی دایر می‌شود.

- مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

طلوع چهلمین بهار انقلاب شکوهمند اسلامی یادآور خاطرات روزهایی است که ملت قهرمان ایران به رهبری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) ریشه ظلم و استبداد را در خاک وطن خشکانده و عزت و سرفرازی را به میهن عزیز اسلامی‌مان ارمغان آوردند.

به همین منظور کودکان و نوجوانان مرکز شماره۲ کانون پرورش فکری شهرستان پارس‌آباد در آیین چهلمین بهار پیروزی با نواختن زنگ انقلاب و برافراشتن پرچم ایران توسط اعضا به استقبال چهلمین بهار فجر شتافتند. در این برنامه باشکوه، مربیان و اعضاء به فضاسازی مرکز پرداخته و نمادهای انقلاب را سفالگری کردند و با تصاویر انقلابی که حاوی واژگان دهه‌ی فجر بود به تابلونویسی‌های ادبی مشغول شدند، با کشیدن صورتک‌های خیالی شاه پررونق برنامه افزودند.

همچنین آیین ویژه‌برنامه «یک گل چهل بهار» با حضور اعضای طرح کانون مدرسه شمس تبریزی با قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

ابتدای برنامه مربی مسئول مرکز با اشاره به تقارن ایام‌الله دهه فجر با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه (س) برای کودکان و نوجوانان رخدادهای انقلاب را باهدف انتقال مفاهیم انقلاب به نسل نو و شناساندن دستاوردهای انقلاب، آنان را با لحظات خاطره‌انگیز آن دوران آشنا و با معرفی چند کتاب تاریخی؛ کودکان و نوجوانان را به مطالعه کتاب‌های موجود در کانون پرورش فکری فراخواند. سپس یکی از اعضای فعال مرکز با اجرای دکلمه «اتحاد» رمز پیروزی محفل آیین و یک گل چهل بهار را با خوانش موزون اشعار خود گرم کرد و مربیان مرکز با استفاده از کتاب دانستنی‌های انقلاب اسلامی وقایع روزشمار۲۲بهمن را برای اعضا کودک و نوجوان تکرار کرده و همه باهم با آرمان‌های انقلاب و شهدا پیمان میثاق بستند. سپس گروه سرود لاله‌ها با هدایت مربی ادبی بانام تعدادی از کتاب‌های انقلابی ِکانون آشنا شدند و شعری از سرودهای انقلاب «دیو چو بیرون رود فرشته درآید» را برای اعضای حاضر خواندند. در ادامه هانیه خزان عضو قصه گوی برگزیده با خاطره گویی طنز کمدی استندآپ، خنده بر لبان کودکان و نوجوانان مرکز نشاند. بخش پایانی برنامه مربی فرهنگی مرکز با اجرای مسابقه بازی و سرگرمی کلاه پهلوی جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را در ذهن و خاطره کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در برنامه جاودانه کرد.

هم‌زمان با ۱۷بهمن و ششمین روز از دهه مبارک فجر، فرماندار شهرستان به همراه معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری و روسای ادارات و دستگاه‌های اجرایی با حضور در مراسم سفره نذری به مناسبت ایام فاطمیه در مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد، محوطه‌سازی کانون را بااعتبار یک میلیارد ریال افتتاح کرد. در این مراسم مربیان مرکز ضمن معرفی شخصیت حضرت زهرا(س)، کودکان و نوجوانان را با سیره علمی و عملی آن حضرت آشنا کردند و در پایان شرکت‌کنندگان در این مراسم از نمایشگاه هنرهای تجسمی اعضا بازدید کردند.

بازدید از غرفه یاس کبود به مناسبت ایام فاطمیه و برپایی غرفه نقاشی صورت و دست با استفاده از رنگ گریم و شرکت در راهپیمایی ۲۲بهمن‌ماه از دیگر برنامه‌های دهه فجر سال ۱۳۹۷ مرکز بود.

- مراکز فرهنگی هنری شماره یک و دو کانون کوثر

مربیان مرکز یک کانون پرورش فکری کوثر به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برنامه‌های متنوعی را به‌صورت شهرستانی و داخلی برگزار کردند. جشن فجر انقلاب با همکاری کارگروه کودک و نوجوان و با حضور بیش از ۸۰ نفر از اعضای کانون اجرا شد.

در این جشن مدیرکل کانون استان اردبیل، امام‌جمعه، فرماندار و برخی از مسئولان شهرستان کوثر حضور داشتند. قرائت آیاتی از قرآن کریم، پخش سرود جمهوری، خیرمقدم گویی اکرم راضی مسئول کارگروه کودک و نوجوان، سخنرانی امام‌جمعه شهرستان، اجرای سرود توسط اعضای مرکز یک، اجرای سرود محلی توسط اعضای مرکز دو، پخش کلیپ از فعالیت‌های سال ۱۳۹۷مراکز یک و دو کوثر، هنرنمایی عضو کانون با ارگ، اجرای مسابقه ماهیگیری و پرسش و پاسخ سؤالات انقلابی، اهدای جوایز به مجریانی برنامه و پذیرایی از برنامه‌های این جشن بود.

همچنین دوره‌ی آموزشی صیانت از کودکان آنلاین با حضور بیش از ۵۰ نفر از اولیاء اعضای مراکز شهرستان کوثر در مرکز یک کوثر برگزار شد و فیلم مهمان‌های ناخوانده که در مورد صیانت از کودکان آنلاین و آسیب‌های اجتماعی ناشی از شبکه‌های مجازی تهیه‌شده بود، پخش شد. سرهنگ جواد آقا محمدی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان کوثر به‌عنوان مدرس دوره بود.

وی با استفاده از پاورپوینت مطالبی را در رابطه با معایب و مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌های ناشی از این شبکه‌ها که بیشتر نوجوانان ما را دربرمی گیرد و مطالب متنوعی در رابطه با این موضوع برای اولیاء سخنرانی کرد. او از مطالب ارائه‌شده، سؤالاتی را مطرح کرد که سه نفر از اولیاء پاسخ درست دادند و هدایای را به‌رسم یادبود دریافت کردند و لوح تقدیر و هدیه‌ای از طرف مدیرکل کانون استان تهیه‌شده بود که به فرمانده نیروی انتظامی تقدیم شد.

نمایشگاه حاوی تابلوی‌هایی با مطالب و تصاویر مرتبط با آسیب‌های شبکه‌های مجازی با عنوان صیانت از کودکان آنلاین در سالن کانون برگزارشده بود که مورد بازدید اولیاء اعضا قرار گرفت.

در برنامه‌ای دیگر بچه‌های مهدکودک «هدیه‌ی آسمان» میهمان برنامه‌های فجر انقلاب مراکز کوثر شدند. در ششمین روز از دهه مبارک فجر مراکز کوثر با همکاری اداره بهزیستی ویژه‌برنامه «جشن انقلاب» با حضور ۴۰ نفر از بچه‌های پیش‌دبستانی و مهدکودک «حضرت معصومه (س) و هدیه آسمان» در مرکز دو کوثر برگزار کردند.

در ابتدای برنامه نوروزی مربی مسئول مرکز ضمن خیرمقدم گویی به بیان قصه «مهربان مثل مسیح» پرداختند در ادامه سرکار خانم علیزاده کارشناس بهزیستی در مورد نقش بچه‌ها در پیروزی انقلاب صحبت نمود.

سرود ترکی« گوزل وطن» توسط اعضای کودک مرکز اجرا شد و نقاشی‌هایی که با موضوع انقلاب آماده‌شده بودند توسط بچه‌ها رنگ‌آمیزی شدند. در ادامه بچه‌ها بازی و مسابقه ماهیگیری را انجام دادند که هر یک از بچه‌ها ماهی بیشتری صید می‌کرد مورد تشویق قرار می‌گرفت. در پایان از طرف اداره بهزیستی به ۱۰ نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

اعضای مراکز شهرستان کوثر مزار شهدا را گل‌باران کرده و در مسابقه شعرخوانی انقلاب در کتابخانه عمومی شرکت کردند. در اولین شب جمعه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مربیان مراکز شهرستان کوثر به همراه ۲۰ نفر از اعضا، در مزار شهدا حضور یافته و برای شادی روح لاله‌های پرپر شده فاتحه خواندند. اعضا با لاله‌های دست‌ساز خود مزار شهدا را گل‌باران کردند. در همان روز با همکاری مراکز کانون و کتابخانه عمومی شهرستان کوثر مسابقه شعرخوانی با موضوع انقلاب در کتابخانه استاد شهریار برگزار شد که اعضای کانون با شعرهای متنوع در موضوع انقلاب شرکتی فعال داشتند. سارا حقیری، نگار سعیدی و بیتا مصطفایی در این مسابقه برگزیده‌شده و از طرف معصومه مصطفایی رئیس کتابخانه عمومی شهرستان کوثر تقدیر شدند. در ادامه اعضای کانون از بخش‌های مختلف کتابخانه عمومی، بخش کودک، بخش مرجع و نمایشگاه کتاب‌های انقلابی بازدید کردند. در ایام دهه مبارک فجر برنامه‌های متنوعی چون معرفی وقایع انقلاب شکوهمند اسلامی، معرفی شخصیت‌های انقلابی، ساخت کاردستی لاله‌ها و آویزهای کاغذی، مسابقه شعارنویسی، معرفی کتاب‌های انقلابی موجود در مرکز، شرکت در نماز جمعه و مراسم شکوهمند ۲۲ بهمن‌ماه برگزار شد.

- کانون گرمی

کبوترهای خوش‌رنگ بر فراز آسمان کانون گرمی به پرواز درآمدند. در هفتمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر روز پنجشنبه ۱۸/۱۱/۱۳۹۷ به‌پاس گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چند کبوتر به یمن چهل سال ایستادگی مردم ایران در برابر استکبار در آسمان به پرواز درآمدند.

در سالروز طلوع چهلمین خورشید پیروزی انقلاب اسلامی اعضای فعال ادبی پس از حضور در کلاس ادبی ابتدا پای صحبت‌های مربی ادبی نشستند و اعضا نامه‌ای با عنوان پیام انقلاب و پیام صلح و دوستی به کودکان دنیا نوشتند و نامه خود را به همراه مرغک کانون به‌پای کبوتران بسته و اعضا با دستان هنرمند خود کبوتران حامل پیام را بر فراز آسمان به پرواز درآوردند و با دست تکان دادن، کبوتران را تا انتهای پرواز بدرقه کردند. سپس اعضا به همراه مربیان خود در ساعت ۱۲ ظهر در گلزار شهدای محله‌ی صاحب‌الزمان شهر گرمی حاضر شدند. اعضا و مربیان در این مراسم با اهدای گل و نثار فاتحه به شهدای والامقام ادای احترام و با آرمان‌های امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و شهیدان انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

در سومین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پذیرش خیل عظیمی از همشهریان بود این نمایشگاه با عنوان دستاوردهای انقلاب در ساختمان شهرداری در طول ایام‌الله دهه مبارک فجر برای علاقه‌مندان باز بود. همچنین برنامه‌های متعددی برای دانش آموزان کلاس چهارم دبستان شهریار برگزار شد. ابتدا پروین قلیزاده سرپرست کانون گرمی، دانش آموزان را باشخصیت بزرگ حضرت امام خمینی(ره) آشنا کرد، سپس اسلام حسن‌زاده قصه بزرگ‌مرد کوچک (قصه شهید مرحمت بالا زاده) را برای حاضران تعریف کرد و دانش آموزان پس از شنیدن قصه با کتاب‌های انقلاب ازجمله دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران، امام آمد، شاه رفت، روح‌الله از تولد تا تبعید، بیز بو شاهی ایستمروخ، به‌سوی پیروزی آشنا شدند و مربی خواندن این کتاب‌ها را برای اعضا در ایام‌الله دهه مبارک فجر توصیه کرد.

در برنامه‌ای دیگر، سومین جشنواره بازی‌های بومی محلی کانون گرمی برگزار شد. در پنجمین روز از دهه مبارک فجر روز سه‌شنبه مورخه ۱۶/۱۱/۹۷ ساعت ۳۰/۱۰ صبح در سالن ورزشی هفده شهریور گرمی با همکاری اداره ورزش و جوانان و آموزش‌وپرورش شهرستان و با شرکت ۲۰۰ نفر از دانش آموزان دبستان دخترانه فاطمه (س) به همراه معلمان، باهدف معرفی فعالیت‌های کانون،ایجاد شورونشاط و شادابی در بین دانش آموزان و اعضای کانون، پاسداشت آداب‌ورسوم و احیاء، انتقال فرهنگ و بازی‌های بومی محلی به نسل جوان و جایگزینی این بازی‌ها به‌جای بازی‌های کامپیوتری اجرا شد.

شرکت‌کنندگان با پوشش زیبای محلی در رشته‌های ورزشی بومی محلی طناب‌کشی، لی‌لی، هفت‌سنگ، دارت، داژبال، طناب‌کشی، طناب زنی و ... در فضای پر از شورونشاط و با استقبال گسترده به رقابت پرداختند و در پایان به افراد و گروه‌های برتر هدایا و جوایزی اهدا شد.

در ششمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر برنامه‌های متعددی برای دانش آموزان کلاس‌های پنجم و ششم دبستان پسرانه آرمان که میهمان ویژه‌برنامه بودند؛ اجرا شد. ابتدا پروین قلیزاده سرپرست کانون گرمی، دانش آموزان را باشخصیت بزرگ امام خمینی(ره) آشنا کرد، سپس اسلام حسن‌زاده قصه بزرگ‌مرد کوچک (قصه شهید مرحمت بالا زاده) را برای حاضران تعریف کرد. مسابقه نقاشی با عنوان ایران من در بین دانش آموزان برگزار و همچنین کارشناس بهداشت در مورد بهداشت دهان و دندان و اینکه چگونه می‌توان دندان سالمی داشت برای دانش آموزان سخنرانی کرد و در پایان به نفرات برتر از طرف جمعیت هلال‌احمر و اداره بهداشت جوایزی اهدا شد. سربند نام مقدس حضرت زهرا(س) بر پیشانی اعضای مرکز گرمی بسته شد. این برنامه در نهمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر و به مناسبت سالروز شهادت ام‌ابیها، صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) روز یکشنبه ۲۱/۱۱/۹۷ ساعت ۱۳ الی ۱۵ بعدازظهر با حضور دانش آموزان دبیرستان دوره اول الزهرا در کانون گرمی برگزار شد. در این برنامه اسلام حسن‌زاده مربی فرهنگی مرکز در به اعضا گفت: سربندهای یا زهرا(س) در بین رزمندگان از قداست خاصی برخوردار بود و تمام بچه‌های دوران جنگ به‌نوعی خود را منتقم خون سیدالشهدا(ع) و حضرت زهرا(س) می‌دانستند.

سربندهای یا حسین(ع) و یا زهرا(س) که رزمندگان جبهه به پیشانی می‌بستند تنها یک تکه پارچه نبود بلکه اعتقاد و باوری بود که آن‌ها به اهل‌بیت(ع) داشتند و نشان ارادتی خالصانه بود که مجاهدان به ائمه(ع) داشتند. وی در ادامه به خاطره‌ی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از رزمندگان نقل کرده است که من ثروتمندترین مرد عالم هستم چراکه سربند یا زهرا(س) را در جبهه به پیشانی بسته‌ام و این سربند را همیشه با خود به همراه دارم.

در ادامه برنامه اعضا باراهنمایی قلیزاده مربی مسئول فرهنگی مرکز به ساخت و درست کردن سربند یا زهرا (س) مشغول شدند و در طرح‌ها و قاب‌های متنوع سربندهای زیبا درست کردند و برای روح مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) فاتحه و صلوات نثار کردند.

در مورخه ۱۳/۱۱/۹۷ در دومین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر کانون گرمی که به نیت تجدید بیعت امیدهای انقلاب با آرمان‌های امام راحل و رهبری معظم و ترویج آرمان‌های انقلاب، برنامه‌هایی به شرح زیر برگزار شد: آذین‌بندی فضای مرکز، نصب شعارنوشته و پارچه در ورودی مرکز، نواختن زنگ انقلاب با نوای الله‌اکبر و پخش سرود ملی و سرودهای انقلابی در مرکز ساعت ۳۳/۹ صبح، گل‌باران کردن تمثال مبارک حضرت امام خمینی (ره) در لحظه ورود تاریخی حضرت امام به میهن عزیزمان ایران، دایر نمودن نمایشگاه از آثار فرهنگی، هنری و ادبی اعضا با مشارکت کلیه همکاران اعم از نیروهای پاره‌وقت و نیروهای خدماتی در ساختمان شهرداری، افتتاح نمایشگاه و بازدید فرماندار و مسئولان شهرستان از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ساعت ۱۳ ظهر که در محل ساختمان شهرداری ترتیب یافته بود و برپایی ایستگاه ادبی «اگر آن روزها بودم» در بین دانش آموزان مدرسه ابتدایی تربیت.

- کانون جعفرآباد

دهمین اجرای جشنواره نشریه نگاری در ایام‌الله دهه فجر برگزار شد و طبق سنوات گذشته هماهنگی‌های لازم با اداره آموزش‌وپرورش و مدیران مدارس صورت گرفت و فراخوانی به کلیه مدارس ابتدایی با معرفی موضوعات نشریه که شامل(انقلاب و دهه فجر، معرفی شخصیت امام خمینی(ره)) بود و قرار شد از هر مدرسه کلاس‌های پنجم و ششم با گروه‌های سه نفرِ که مستعد در زمینهٔ هنری ادبی بودند، انتخاب شوند و مسئولیت این کار نیز بر عهده مربیان پرورشی مدارس گذاشته شد. جشنواره ساعت ۹ با مشارکت مدارس امام صادق(ع) و نرگس و با حضور ۸ گروه که ۴ گروه دختر و۴ گروه پسر به همراه مربیان پرورشی آغاز شد. بدین ترتیب کلیه ملزومات لازم جهت اجرای جشنواره در اختیار گروه‌ها قرار گرفت و هر گروه با تکنیک‌های متفاوتی چون استفاده از کاغذ رنگی، گواش و... کار طراحی و نقاشی نشریه را شروع کردند و در ادامه هر گروه یک موضوع از سه موضوع را انتخاب و مطالب آماده خود را با کمک و راهنمایی‌های مربیان مرکز و مربیان پرورشی روی مقوا نوشتند.

در زمان اجرای جشنواره، مسئولان شهر از برنامه بازدید و با گروه‌ها در مورد موضوع نشریه و روش کار صحبت کردند. آن‌ها تأکید کردند اعضا و مربیان مرکز به خاطر همت و تلاش مضاعف در خصوص استمرار اجرای این جشنواره به‌صورت سالانه که موجب رشد و پیشرفت‌های فرهنگی هنری و ادبی اعضا شده و علاقه‌مندی آن‌ها را به انجام فعالیت‌های گروهی دوچندان کرده، موردتقدیر قرار گیرند. همچنین مقرر شد، نمایشگاهی از تمامی آثار آماده‌شده برپا و به گروه‌های منتخب جوایز و لوح تقدیری توسط مسئولان اهدا شود.

- کانون بیله سوار

به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر سالن مطالعه و سینمای مرکز بیله سوار فضاسازی و آذین‌بندی شد. همچنین نمایشگاه عکس امام در مرکز بیله سوار برگزار و مورد بازدید اعضا و اولیا قرار گرفت. در روز ۱۲بهمن‌ماه که مصادف با روز جمعه بود، قبل از برگزاری نماز جمعه گروه سرود ۳۱۳ نفری که با همکاری اداره آموزش‌وپرورش آماده‌شده بود، در میدان مصلی شهر به اجرای سرود پرداختند. بعد از اجرای سرود با حضور امام‌جمعه شهرستان و رؤسای ادارات مراسم غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا برگزار شد. زنگ انقلاب نیز به‌صورت هم‌زمان با مدارس سراسر کشور و با همکاری پیش‌دبستانی میهن در سالن سینمای کانون به صدا درآمد. در روزهای آغازین این دهه کتاب‌های شاه رفت، بیز بو شاهی ایستمروخ، در طلوع آزادی و ... برای اعضای کانون معرفی شد.

مسابقه سرودهای انقلابی با شرکت اعضای کانون و مهدکودک‌های شهرستان و با همکاری اداره هلال‌احمر شهرستان برگزار شد. مسابقه نقاشی با موضوع دهه فجر در بین اعضای کانون و پیش‌دبستانی میهن، گلستان و دنیای شادی در سالن کانون برگزار و در کنار این برنامه‌ها، فعالیت‌های دیگری چون قصه‌گویی، معرفی وقایع و ایام، معرفی شخصیت‌های انقلابی و رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) به مرحله اجرا درآمد.

- کانون اصلاندوز

هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کانون اصلاندوز با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری دهه مبارک فجر را گرامی داشت. معرفی شخصیت معمار کبیر انقلاب اسلامی، معرفی ایام دهه فجر و رویدادهای مهم انقلاب در قالب تلویزیون انقلاب، معرفی کتاب‌هایی چون خاطرات بچه‌های انقلاب، آتشی بالای کوه و... هم‌خوانی سرود« ای ایران»، قصه‌گویی، معرفی وقایع انقلاب به‌صورت مسابقه از برنامه‌های اجرایی مرکز در طول ایام دهه فجر بود.

همچنین شعرخوانی با مضامین انقلابی توسط اعضا، اجرای قصه‌گویی اعضا با داستان تبر، مسابقه ساخت جورچین شعارهای انقلابی، همخوانی سوره فجر و مسابقه کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌های متنوع این مرکز در ایام دهه فجر بود. هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همایش مادران قصه‌گو در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری اصلاندوز برگزار شد. این برنامه‌ با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های عمومی اصلاندوز و با حضور رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد، بخشدار، فرمانده سپاه ناحیه عشایری و جمعی از مسئولان و مادران اعضا برگزار شد. در این همایش که شامل برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و بازدید مسئولان و خانواده‌ها بود، بخشدار اصلاندوز و رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد ضمن سخنرانی و تبریک ایام دهه مبارک فجر، درباره اهمیت قصه و قصه‌گویی در تربیت کودکان سخنرانی کردند و ۲ عضو کانون نیز به قصه‌گویی پرداختند. در حاشیه این همایش مسابقه نقاشی با موضوع «فجر پیروزی» بین اعضای شرکت‌کننده اجرا شد. همچنین فعالیت‌هایی از قبیل شعرخوانی، معرفی وقایع و معرفی کتاب توسط مربیان اجرا و در پایان به برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

- کانون انگوت

به مناسبت سالگرد دهه مبارک فجر، اعضای کانون پرورش فکری انگوت با همخوانی سرودهای انقلابی به استقبال این ایام رفتند. مربی مسئول مرکز ضمن تسلیت ایام فاطمیه به معرفی شخصیت ایشان پرداخت و در ادامه اعضا در کارگاه سفالگری با موضوع سنگر من باراهنمایی مربی هنری شرکت کردند. همچنین اعضای مرکز با همکاری مادران خود پرچم کشور عزیزمان ایران اسلامی را درست کردند و یک‌صدا سرود «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را سر دادند، در ادامه خواهر شهید بزرگوار جواد حسن‌زاده خاطره‌ای از برادر شهید خود برای شرکت‌کنندگان بازگو کرد.

ویژه‌برنامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مرکز انگوت: به مناسبت سالروز شهادت بانوی دوعالم، صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) ویژه‌برنامه‌ای به همین مناسبت در مرکز انگوت برگزار شد. در این مراسم معنوی که با حضور تعدادی از مسئولان شهر و والدین همراه بود پخت و توزیع حلوای نذری در بین آن‌ها انجام شد و هم‌زمان با این برنامه اعضا در ایستگاه نقاشی با عنوان «حضرت فاطمه (س) الگوی من است» شرکت کردند.

- مرکز شماره یک کانون مشکین‌شهر

ساخت نمادهای انقلابی در مرکز یک کانون مشکین‌شهر؛ اعضای مرکز یک کانون پرورش فکری مشکین‌شهر با ساخت نمادهای انقلابی، در اولین روزهای ایام دهه فجر به پیشواز برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رفتند. ساخت چهل لاله سه‌بعدی و چهل پرچم حاصل کار اعضای این مرکز در کارگاه کاردستی ویژه دهه فجر بود که با هدایت نیلوفر صفروند مربی مسئول مرکز انجام شد. در این کارگاه ضمن صحبت پیرامون مفهوم سه رنگ پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین دلایل استفاده نمادین از گل لاله در فرهنگ انقلابی، اعضا با استفاده از مقوا و روبان‌های رنگی کاردستی‌های ویژه دهه فجر را ساختند. در پایان برنامه حاصل کار اعضا در فضای مرکز به‌عنوان فضاسازی این ایام مورداستفاده قرار گرفت.

- مرکز شماره دو کانون مشکین‌شهر

رونمایی از تندیس چهل بانوی فاطمی و انقلابی در مرکز شماره ۲ کانون مشکین‌شهر؛ به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و تقارن آن با ایام فاطمیه، از چهل تندیس سفالین بانوی فاطمی و انقلابی با حضور زعفر احدزاده مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل، پرویز صابری رئیس انجمن شعر و ادب بسیج هنرمندان شهرستان، جمعی از نویسندگان، میهمانان، اعضا و مربیان کانون رونمایی شد.

این برنامه باهدف معرفی بانوان انقلابی، ایثارگر و ازجان‌گذشته انقلاب ۱۳۵۷ بود. به همین مناسبت در پانلی محبوبه دانش آشتیانی به‌عنوان اولین بانوی شهید انقلابی به همراه تصویر او معرفی و اسامی بانوان شهید انقلابی و فاطمی بر روی چهل گل لاله در کنار تندیس سفالین نوشته‌شده بود.

در این مراسم لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات نرگس پورعلی مربی هنری و معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز به جهت آماده‌سازی تندیس‌های سفالین، هدف از اجرای این برنامه را معرفی بانوان انقلاب اسلامی دانسته و خاطرنشان کرد: جهت ارج نهادن به ارزش والای زنان در عرصه جنگ و دفاع از میهن ضروری است که این چهره‌ها به نسل‌های امروزی در قالب تندیس معرفی و به‌صورت نمادین و فعالیتی ماندگار ثبت شود. بر اساس این گزارش، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان از زحمات مربی مسئول و مربیان مرکز ۲ کانون مشکین‌شهر به جهت برگزاری ویژه‌برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر، از دانیال ایمانی، طاها کریمی و نیکا اصغری به‌عنوان برگزیدگان مسابقه دوسالانه هنرهای تجسمی در بخش سفال و نرگس پورعلی مربی هنری با اهدای لوح سپاس و هدیه تقدیر کرد. همچنین از راضیه قربانزاده، مربی ادبی مرکز نیز به جهت برگزاری اولین نشست انجمن ادبی با لوح یادبود و هدیه تقدیر به عمل آمد.

دست‌های رنگین انقلاب در دستان اعضای مرکز شماره ۲ کانون مشگین شهر جوانه زد؛ به مناسبت گرامیداشت چهلیمن سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی اعضای مرکز شماره ۲ مشگین شهر در کارگاه کاردستی دست‌های رنگین انقلاب را که نماد پیروزی و سرور ایرانیان در انقلاب ۵۷ بود با استفاده از مقواهای رنگی کشیدند و به شکل گل جوانه‌زده بر روی پانل نصب کردند.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی زاده برای اعضای کودک و نوجوان در خصوص رژیم پهلوی و شخصیت‌های منفی و منفور آن زمان صحبت کرده و به معرفی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) و رشادت‌ها و مشقت‌های ایشان در جهت براندازی رژیم پهلوی پرداخت. وی به مجاهدت‌ها و راهپیمایی‌های مردم در جهت پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد که جهت محقق شدن این پیروزی مردم دست در دست هم گذاشتند، بطوریکه کارمندان، کارکنان بانک‌ها، گمرکات، سپس کارگران کارخانه‌ها و صنعت نفت، با اعتراض و اعتصاب خود، اقتصاد کشور را فلج کردند. آنگاه، دانشجویان، دانش آموزان و نیز مردان و زنان از قشرهای مختلف جامعه با برپایی تظاهرات در شهرها و برخوردهای خیابانی با نظامیان، آتش انقلاب را برافروختند و طی مدت کوتاهی به چنان پیروزی‌هایی رسیدند که همه را شگفت‌زده کرد. در ادامه، معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر به اتحاد و همدلی مردم ایران در انقلاب ۵۷ اشاره‌کرده و با کمک اعضا چند ضرب‌المثل مرتبط با این موضوع گفته شد. سپس اعضا با کمک‌مربیان و با استفاده از کاغذ رنگی، مقوا و چسب و... هرکدام یکدست رنگین کشیده و ساقه و برگ به آن وصل کردند و بر روی پانل «دست‌های رنگین انقلاب» نصب‌کرده و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را سر دادند.

هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر، اولین نشست انجمن ادبی با حضور بیش از ۴۰ نفر از اعضای نوجوان و ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره دو مشکین‌شهر برگزار شد. این نشست با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری، معاونت فرهنگی و کارشناس ادبی کانون استان، رئیس انجمن شعر و ادب بسیج هنرمندان شهرستان، نویسندگان، اعضای ادبی و مربیان در مرکز شماره ۲ کانون مشکین‌شهر برگزار شد. با تلاوت قرآن مجید توسط بهروز هواخواه، مربی امور فرهنگی سیار روستایی، برنامه شروع شد. زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان با تبریک ایام‌الله دهه فجر، در خصوص فرهنگ مطالعه و اهمیت برگزاری نشست‌ها و جلسات ادبی، تشکیل کارگاه‌های نقد داستان و شعر برای حاضران سخنرانی کرد. او با اشاره به نویسندگان و شاعران برجسته شهرستان، خاطرنشان کرد: مشکین‌شهر در عرصه فرهنگ و هنر و ادب از پتانسیل بالایی برخوردار بوده و مربیان کانون پرورش فکری نیز به‌عنوان پیشگامان این عرصه در جهت شناخت، معرفی و پرورش اعضای کودک و نوجوان نقش سازنده دارند. در ادامه، راضیه قربانزاده مربی ادبی، ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان، با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایام فاطمیه را تسلیت گفته و گزارشی از روند کار کارگاه داستان ارائه و به معرفی اعضای ادبی پرداخت. بخش اصلی برنامه قرائت آثار ادبی اعضا شامل داستان بلند بود. در این بخش فاطمه اسدی، شقایق بخشعلی زاده، فاطمه اسلامی، شیما فرجام و شکیلا تقی اوغلی هرکدام داستان‌های خود را با موضوعات اجتماعی، فرهنگی، طنز و مذهبی به ترتیب خواندند. بعد از قرائت هر عضو، نقد محتوایی آثار اعضا توسط عسگر زینالی نویسنده و محقق صورت گرفت، پرویز صابری و علی بدلی به‌عنوان نویسنده و شاعر، مهدیه علیقلیزاده کارشناس ادبی کانون نیز به‌نقد و بررسی آثار پرداختند. زینالی ضمن بررسی و نقد آثار اعضا، روند رشد و پیشرفت آن‌ها را در زمینه داستان بسیار عالی توصیف کرده و به این نکته اشاره کرد که قلم توانای اعضای نوجوان، نشان از مطالعه دقیق و سواد بالای آن‌ها است. وی این‌همه پیشرفت را مرهون زحمات مربی کانون دانسته و از راضیه قربانزاده به‌عنوان مربی ادبی کانون تقدیر و تشکر کرد. پس از اتمام ارزیابی، لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز شماره ۲ کانون مشکین‌شهر، ضمن تشکر از حضور مدیرکل کانون استان و هیات همراه، مقدم میهمانان، نویسندگان، اعضای ادبی و مربیان مراکز را گرامی داشته و از زحمات مربی ادبی در خصوص برگزاری این نشست و همکاری مربیان مرکز ۲ و همچنین پیگیری مدیرکل کانون استان در خصوص برگزاری نشست انجمن ادبی قدردانی کرد. همچنین از محمد جعفری مسئول بسیج هنرمندان شهرستان به خاطر مشارکت و همکاری در برگزاری این نشست قدردانی و مقرر شد که در سال‌های آتی، نشست‌های بعدی این انجمن به‌صورت گسترده و با حضور اعضای مراکز شهرستان و باراهنمایی‌های مربی ادبی و کارشناس ادبی کانون استان، هر چه باشکوه‌تر برگزار شود. در پایان هدیه‌ای از طرف مرکز ۲ کانون مشکین‌شهر به عسگر زینالی به جهت شرکت در نشست انجمن ادبی و نقد و بررسی آثار، توسط مدیرکل کانون استان به او اهدا شد.

به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام فاطمیه، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان«جورچین سازی شعرهای انقلابی و فاطمی» در مرکز شماره دو کانون پرورش فکری مشکین‌شهر با حضور اعضای پسر، مربیان و معلمان برگزار شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به اعضا و دانش آموزان، به ماه بهمن و مناسبت‌های آن اشاره و با کمک اعضا در مورد ویژه‌برنامه‌هایی که همه‌ساله از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه در مکان‌های فرهنگی شامل مدارس، کانون، ادارات و... برگزار می‌شود، با آن‌ها بحث و گفتگو کرد. وی در ادامه به معرفی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران پرداخته و شاه خاندان پهلوی را به‌عنوان منفورترین اشخاص دوران پهلوی معرفی و از خطرات و تهدیداتی که به جامعه و مردم وارد ساخته بود برای اعضا سخنرانی کرد.

اشاره به قیام و راهپیمایی مردم، شامل: کودکان و نوجوانان، جوانان و حتی افراد سال‌خورده و اتحاد و یکدلی مردم، شکل‌گیری شعارهای انقلابی که همگی از بطن جان‌ودل مردم سرچشمه گرفته بودند، مباحث دیگر این گفتگو بود. مستعلی زاده همچنین با توجه به تقارن ایام‌الله دهه فجر با ایام فاطمیه در سال ۱۳۹۷، برای اعضا در خصوص مجاهدت‌ها و قیام حضرت فاطمه(س) در اثبات مظلومیت اهل‌بیت(ع) سخنرانی کرده و از اعضا خواست تا در کارگاه جورچین شعارهای انقلابی و فاطمی حضور مشارکت کنند. گفتنی است، در این کارگاه اعضا به‌صورت انفرادی هرکدام یک شعار انقلابی و فاطمی را برش داده و به سه رنگ «سبز، سفید و قرمز» رنگ کردند و هرکدام شعار خود را با صدای بلند خواندند. در ادامه اعضا هرکدام شعار خود را بر روی پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی چسباندند و با در دست گرفتن پرچم‌های انقلابی سرود ایران را با صدای بلند خواندند و چله انقلاب را با شعار«افتخار به گذشته- امید به آینده» گرامی داشتند.

- مرکز شماره سه کانون مشکین‌شهر

زنگ آغاز برنامه‌های دهه فجر با برنامه «لحظه‌ی آغاز»: این برنامه با حضور اعضای دختر کودک و نوجوان فعال، در اولین روز دهه مبارک فجر اجرا شد. اعضا به همراه مربیان مرکز به فضاسازی و تزیین مرکز با نصب پرچم، گل‌های کاغذی دست‌ساز خود اعضا، ریسه‌های رنگی و ... پرداختند.

بعد از آماده‌سازی فضای مرکز مربیان مرکز ضمن تبریک دهه‌ی مبارک فجر، در رابطه با برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای دهه فجر توضیحاتی ارائه کردند و از اعضا خواستند تا در روزهای تعیین‌شده متناسب با علایق خود در این برنامه‌ها شرکت کنند. برنامه با شعرخوانی اعضا از مجموعه اشعار اسدالله شعبانی و همخوانی شعر پرچم میهن سروده‌ی اسدالله شعبانی ادامه یافت. در پایان سرودهای انقلابی در مرکز پخش شد و با پخش شیرینی و شکلات از اعضا پذیرایی شد.

ویژه‌برنامه «رود پر سرود»: جهت گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، مسابقه سرودهای انقلابی با عنوان رود پر سرود در مرکز ۳ مشکین‌شهر برگزار شد. این برنامه با حضور۱۰ گروه سرود کودک و نوجوان دختر، در محل سالن مطالعه این مرکز برگزار شد. هدف از اجرای این برنامه رقابت در بین گروه‌های سرود اعضای دختر کودک و نوجوان این مرکز بود. علاوه بر گروه‌های سرود، دبیران و مدیران مدارس، اعضای علاقه‌مند، والدین و سایر میهمانان حضور داشتند.در ابتدا نیر پیکام سرپرست مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان بر اهمیت فعالیت‌های شاد و متنوع برای گروه‌های سنی مختلف تأکید کرد. سپس در رابطه با سرودهای انقلابی و شور و هیجان این سرودها در دوران انقلاب و اهمیت آموزش این سرودها برای کودکان و نوجوانان صحبت کرد. در ادامه گروه‌های سرود به اجرای سرودهای خود پرداختند. این سرودها با موضوع‌های انقلاب و موضوعات متناسب با شهادت فاطمه بانوی نمونه‌ی اسلام بودند. در پایان مسابقه، به سه گروه برتر جوایزی به‌رسم یادبود اهدا شد.

کارگاه کلاژ شعارهای انقلابی: این برنامه باهدف معرفی شعارهای دوران انقلاب برای اعضای پسر طرح کانون مدرسه و همچنین اعضای ثابت کودک و نوجوان، اجرا شد. ۳۵ نفر از دانش آموزان طرح کانون مدرسه به همراه معلم و معاون پرورشی مدرسه شهید پیر نظری در مرکز حضور یافتند.

در ابتدا فیلم و عکس‌های منتخب مربوط به راهپیمایی و شعارها، از طریق پروژکتور برای دانش آموزان پخش شد. سپس سرپرست مرکز، در رابطه باحال و هوای انقلاب و تأثیر این شعارها در اتحاد و همدلی گروه‌های مختلف انقلابی برای آن‌ها توضیحاتی ارائه کرد. سپس دانش آموزان در سالن مطالعه‌ی مرکز حضور یافتند و شعارهایی که روی برگه‌های مختلف به‌صورت درهم نوشته‌شده بودند در اختیار آن‌ها قرار گرفت. هرکدام از دانش آموزان از میان شعارها، شعارهای انقلاب را انتخاب و سپس جدا کرده و روی صفحاتی چسباندند.

کارگاه کارت‌پستال سازی: این برنامه به‌صورت کارگاهی و با حضور ۴۵ نفر از دانش آموزان پسر کلاس سوم و چهارم مدرسه شهید پیر نظری آلنی، در محل سالن مطالعه مرکز اجرا شد.در این برنامه علاوه بر دانش آموزان، دبیران مربوطه، مدیر و معاون پرورشی مدرسه نیز حضور داشتند.

در ابتدای برنامه مربیان مرکز در رابطه باکارت پستال سازی توضیحاتی را ارائه کردند و نمونه‌هایی از کارت‌پستال‌های ساخته‌شده در مرکز را به دانش آموزان نشان دادند. سپس در رابطه با ایام فجر و نمادها و نشانه‌های دهه مبارک فجر ازجمله، پرچم ایران، مشت‌های گره‌کرده، لاله‌های سرخ، هواپیمای حامل حضرت امام خمینی(ره) با اعضا گفتگو کردند. در ادامه بریده‌های روزنامه‌ها و مجلات، کاغذهای رنگی و انواع چسب‌ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت تا باسلیقه و ذوق خود به ساخت کارت‌پستال بپردازند. دانش آموزان علاوه بر استفاده از بریده‌های روزنامه و کاغذ رنگی، متن‌های کوتاهی را برای انقلاب در داخل کارت‌پستال‌ها نوشتند. در پایان کارگاه به ۳ اثر منتخب جوایزی اهدا شد و تمام کارت‌پستال‌ها بر روی پانلی که برای این منظور آماده‌شده بود، توسط خود دانش آموزان و دبیرانشان نصب شد.

ویژه‌برنامه «چهل سال ، چهل کتاب»: در هفدهمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر، ویژه‌برنامه «چهل سال، چهل کتاب» در مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری مشکین‌شهر اجرا شد. این برنامه با حضور زعفر احدزاده مدیرکل کانون، داریوش علومی معاون فرهنگی و مهدیه علیقلیزاده کارشناس ادبی کانون استان، اعضای شورای اسلامی دهستان آلنی، دهیار، مدیران مدارس، اعضای فعال کانون، دانش آموزان مدارس و سایر مدعوین و علاقه‌مندان در محل سالن سینمای مرکز شماره ۳ مشکین‌شهر«آلنی» برگزار شد. هدف از اجرای این برنامه معرفی چهل عنوان کتاب، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که در طی چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با موضوع انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده است. این برنامه با قرائت قرآن مجید توسط علی طالبی، عضو فعال مرکز و پخش سرود ملی شروع شد. سپس نیر پیکام سرپرست مرکز آلنی، ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان، از دلایل انتخاب این نام برای برنامه، به معرفی تاریخچه چاپ، انتشارت و فعالیت‌های کانون پرورش فکری پرداخت. حاج حسن بوداقی، از انقلابیون و ریش‌سفیدان دهستان آلنی که در دوران انقلاب، نقش فعال و مؤثری داشت، خاطرات خود را از روزهای پرحادثه انقلاب بیان کرد که زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان، با اهدای هدیه‌ای از وی تقدیر نمود و از حضور چشمگیر اعضا در این مرکز و موفقیت‌های این مرکز در سال‌های گذشته ابراز خرسندی کرد. احدزاده ضمن سخنرانی، از اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و تأثیرش در توسعه‌ی فرهنگی و اجتماعی منطقه، نقش تأثیرگذار انقلابیون در ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی گفت و بر لزوم ارتباط با این نسل و استفاده از تجربیات آن‌ها برای پیشبرد اهداف انقلاب تأکید کرد. وی همچنین از اعضای شورای اسلامی دهستان آلنی و مدیران مدارس به دلیل همکاری و همراهی با برنامه‌های کانون قدردانی کرد و از والدین و سایر میهمانان خواست تا از کانون و فعالیت‌هایش بیشترین بهره را ببرند. در ادامه معاون فرهنگی کانون استان، ضمن تبریک دهه فجر، در رابطه با چهل‌سالگی انقلاب و اهمیت عدد چهل در میان ایرانیان از گذشته تا دوران معاصر سخنرانی کرد. محمد بابایی عضو سابق کانون آلنی که از دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته فیزیک هسته‌ای فارغ‌التحصیل شده است، در رابطه با کانون، تأثیر حضورش در دوران کودکی در کانون، مربیان و کتاب‌های کانون و چگونگی تحصیل و امید به آینده علمی ایران در زمینه دانش هسته‌ای صحبت کرد. در پایان برنامه، از چهل عنوان کتاب کانون که با موضوع انقلاب به چاپ رسیده‌اند، رونمایی شد و با اهدای هدایای از اعضای کانون و همکاران این مرکز، علی‌اکبر میرزاجانی و ابراهیم حسین زاده، تقدیر شد. شعرخوانی توسط عضو فعال فرهنگی، فاطمه حسینی، اجرای سرود توسط گروه سرود دختران و پذیرایی، از سایر برنامه‌های اجرایی بود.

- مرکز شماره یک کانون اردبیل

مهرواره ساخت قاب‌های انقلاب در مرکز یک کانون اردبیل: به مناسبت دهه مبارک فجر، مرکز شماره یک کانون پرورش فکری اردبیل با موضوع ساخت قاب‌های انقلاب، میزبان اعضای فعال به همراه اولیا بود. در این برنامه مادران در کنار فرزندانشان با موضوع ورود امام خوبی‌ها به میهنمان ایران، با اشعار انقلابی و انتخاب موضوع آزاد، در یک فضای صمیمی و باراهنمایی و همکاری مربیان فرهنگی، قاب‌ها و تابلوهای انقلابی درست کردند. این مهرواره در مرکز یک کانون پرورش فکری اردبیل باهدف تعامل اولیا با مربیان کانون، آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت‌های کانون، همکاری و مشارکت تنگاتنگ اولیای اعضا با مرکز و حضور پرشور مادران در اجرای فعالیت‌ها و درنهایت جذب و نگهداری اعضا صورت گرفت. لازم به ذکر است که تابلوها و قاب‌های تهیه‌شده در این برنامه، به‌صورت نمایشگاهی برای بازدید سایر اعضا و اولیا در مرکز به نمایش گذاشته خواهد شد.

- مرکز شماره دو کانون اردبیل

مسابقه محاسبات ذهنی در مرکز شماره ۲ کانون اردبیل: به مناسبت ایام دهه مبارک فجر، مسابقه محاسبات ذهنی با حضور والدین، مربیان و اعضای در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری اردبیل برگزار شد. در این مسابقه، اعضای خردسال و کودک مرکز که در سه ترم متوالی در کارگاه محاسبات ذهنی ثبت‌نام کرده بودند، شرکت نمودند. شرکت‌کنندگان در سه مرحله باهم به رقابت پرداختند و برندگان به مرحله بعدی راه یافتند. در پایان دو نفر به‌عنوان برگزیده، انتخاب و مورد تشویق قرارگرفته و جوایزی دریافت کردند. معرفی ایام، شعرخوانی و سرود از برنامه‌هایی بود که به اجرا درآمد. جشن لاله های انقلاب به مناسبت ایام دهه فجر، در مرکز ۲ کانون اردبیل برگزار شد.

در این جشن با حضور دانش آموزان، مربیان، معلمان و اعضای مرکز، فعالیت‌های شعرخوانی، معرفی ایام، سرود همگانی و قصه‌گویی به اجرا درآمد و در بخش جنبی آن، دانش آموزان در کارگاه کاردستی شرکت کردند. در این کارگاه حاضران و علاقه‌مندان به تهیه گل پرداخته و گل‌های لاله کاغذی زیبایی را تهیه کردند. این برنامه با مشارکت مرکز ۲ اردبیل و مدرسه خرد، به اجرا درآمد. مسابقه نقاشی «رنگ پیروزی» با حضور مادران و کودکان در مرکز ۲ اردبیل برگزار شد.

در این برنامه، کودکان و مادران به خلق آثاری در زمینه پیروزی انقلاب، جشن و شادی پیروزی پرداختند و لحظه‌هایی بانشاط و خاطره‌انگیز در حافظه تاریخی‌شان ثبت شد. در پایان، به‌تمامی کودکان شرکت‌کننده و یکی از مادران برگزیده جوایزی اهدا شد. این برنامه در راستای بزرگداشت ایام دهه فجر و ایجاد نشاط در بین مادران و تقویت ارتباط و تعامل خانواده‌ها با کانون برگزار شد.

- مرکز شماره سه کانون اردبیل

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی در مرکز شماره ۳ کانون اردبیل برگزار شد.

زنگ انقلاب: در آغاز برنامه‌های دهه فجر، اعضا با نواختن زنگ انقلاب و گل‌باران کردن تمثال حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ شهدا به استقبال از این ایام رفتند. برپایی نمایشگاه کتاب انقلاب: از برنامه‌های شاخص اجراشده در مرکز۳ برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع انقلاب اسلامی جهت آشنایی اعضا با چگونگی شکل‌گیری و اهداف انقلاب اسلامی بود که این نمایشگاه به مدت دو هفته برگزار شد. در این فعالیت مربی فرهنگی مرکز ضمن معرفی به روخوانی بخش‌هایی از کتاب‌های مذکور با اعضا پرداخت.

معرفی زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) و کارگاه سفال یاس کبود: برگزاری کارگاه سفال یاس کبود و کتیبه‌نگاری عبارت یا زهرا عنوان دیگری از فعالیت‌های مرکز در این دهه بود. با توجه به مصادف شدن ایام فاطمیه با سالروز پیروزی انقلاب اعضای نابینای مرکز روی لوح‌های سفالی با خط بریل عبارت یا زهرا(س) را کتیبه‌نگاری کردند. همچنین در ادامه فعالیت‌های این روز مربی مسئول مرکز ضمن بیان بخش‌هایی از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری حضرت زهرا (س)، داستان پیراهن بهشتی را برای آشنایی بیشتر اعضای فراگیر بازندگانی آن حضرت قصه‌گویی کرد.

برگزاری میهمانی لاله‏ها، گل‌باران مزار شهدا و حضور در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب: در این فعالیت اعضای مرکز با حضور در مزار شهدای بهشت فاطمیه با غبارروبی، عطرافشانی و قرائت فاتحه یاد و خاطره رزمندگان و شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم را گرامی داشتند. در این روز اعضا دل نوشته‌های خودروی برگه‌هایی با طرح کبوتر نوشته و با آویختن آن بر فراز مزار شهدا ، آن را به پرواز درآوردند. همچنین اعضای مرکز با حضور در نمایشگاه انقلاب در سالن مصلای اردبیل ، ضمن بازدید از این نمایشگاه با عملکرد و دستاوردهای دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی در طول ۴۰ سال آشنا شدند.

نشریه دیواری: در این فعالیت اعضای فراگیر در دو گروه کودک و نوجوان باراهنمایی‌های مربیان مرکز و استفاده از منابع موجود در کتابخانه، به تهیه نشریه دیواری با عناوین «ایران زیبا» و «خاتون آب و آیینه» با محوریت پیروزی انقلاب اسلامی و معرفی شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) پرداختند. جشن طلوع دهه پنجم انقلاب: اعضای فراگیر مرکز در مراسم جشن چهل‌سالگی، طلوع دهه پنجم انقلاب را گرامی داشتند. در این مراسم که در ۲۳ بهمن‌ماه برگزار شد، فعالیت‌های مختلف فرهنگی ازجمله: معرفی وقایع انقلاب، معرفی کتاب، همخوانی سرودهای انقلابی، مسابقه و قصه‌گویی اجرا شد. در پایان این مراسم ضمن پذیرایی از اعضا به با اهدای جوایزی از برندگان مسابقات این مراسم تقدیر به عمل آمد. مسابقه پرتاب دارت: به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مسابقه پرتاب دارت با شرکت اعضا، اولیا و همچنین مربیان در مرکز برگزار شد. گفتنی است برندگان این مسابقه بعد از سه دور پرتاب دارت معرفی و به برندگان هدایایی اهدا شد.

- مرکز شماره چهار کانون اردبیل

با فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مرکز ۴ اردبیل با انجام ویژه‌برنامه‌هایی این ایام را در یاد و خاطره بچه‌های مرکز ماندگار کرد. از یازدهم بهمن‌ماه با آذین‌بندی مرکز توسط اعضا، حال و هوای خاصی پیدا کرد و برنامه بازدید از سینما انقلاب به همراه ۳۰ نفر از اعضا انجام شد. سیزدهم بهمن کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی با موضوع انقلاب برگزارشده و فعالیت کاردستی با ساخت ماسک کاریکاتوری شخصیت‌های منفور انقلاب به اجرا درآمد. چهارده و شانزده بهمن‌ماه با دعوت ۱۶۰ نفر از دانش آموزان مدارس، ویژه‌برنامه‌هایی ازجمله: معرفی شخصیت امام خمینی(ره)، خاطره گویی، نمایش عروسکی، مسابقه چینش جورچین تصویر انقلابی، مسابقه پانتومیم، قصه‌گویی و پخش فیلم و پذیرایی برگزار شد که برای دانش آموزان خیلی جذاب بوده و شورونشاط خاصی در آن‌ها ایجاد کرد. پانزده بهمن برگزاری کارگاه ادبی با موضوع نامه‌ای به شهدا انقلاب و فعالیت فرهنگی در قالب بحث آزاد با موضوع بررسی نقش امام در پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفت. هفدهم بهمن‌ماه کارت‌پستال سازی با موضوع شهدای انقلاب و پخش مستندهای انقلاب انجام‌گرفته و همچنین هجده بهمن ویژه‌برنامه‌ای با عنوان«چهلمین فجر» با حضور کارشناس فرهنگی و ۱۰۰ نفر از اعضا دختر و پسر، والدین آن‌ها در مرکز برگزار شد. در این ویژه‌برنامه بعد از خیرمقدم گویی فعالیت‌های معرفی ایام و وقایع، معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) و اجرای سرود، اجرای نمایش با عنوان «شاه شکمو» و اجرای نمایش عروسکی بود. شایان‌ذکر است که این برنامه‌ها توسط اعضا فعال مرکز انجام گرفت. از دیگر برنامه‌ها، اجرای مسابقه بین اعضا و والدین بود که شادی مضاعفی به برنامه بخشید. پایان‌بخش این ویژه‌برنامه اهدای جوایز توسط کارشناس فرهنگی و پذیرایی بود.

- مرکز شماره پنج کانون اردبیل

خوش‌آمد گویی اعضای مرکز۵ کانون اردبیل به معاون رئیس‌جمهور: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اعضای مرکز شماره ۵ کانون پرورش فکری اردبیل به استقبال محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور رفتند. محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در مراسم سخنرانی راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ در اردبیل حضور یافت و مورد استقبال اعضای کانون پرورش فکری اردبیل قرار گرفت. بر اساس این گزارش، آیشین نوراللهی و باران قویدل دو عضو فعال مرکز شماره ۵ کانون اردبیل، در مراسم استقبال با پوشش و گویش محلی به اجرای برنامه‌ی خوش‌آمد گویی پرداختند.

لطفاً گزارش تصویری برنامه‌ها را اینجا، اینجا، اینجا و اینجا مشاهده نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی