درک اندیشه و علم الهی حاج ملا علی سمنانی دشوار است


درک اندیشه و علم الهی حاج ملا علی سمنانی دشوار است

سمنان- ایرنا- فیلسوف ایرانی و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: درک اندیشه و علم حاج ملاعلی سمنانی به واسطه رسیدن این شخصیت فرهیخته به حکمت الهی دشوار است.

به گزارش ایرنا، غلامرضا اعوانی شامگاه جمعه در آئین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی حاج ملاعلی سمنانی در سالن مطهری سمنان افزود: این که حاج ملا علی سمنانی به درجه بزرگ علمی و حکمت رسید بسیار قابل توجه و ارزشمند است و این مرد حقیقی به علم ربانی و توجه به نور خدا رسیده است.
حاج ملا علی سمنانی یکی از علمای متبحر و حکمای بزرگ قرن اخیر بوده که در میان مردم سمنان و دیگر شهرها شهرت به سزایی داشته است.
این‌حکیم وارسته در سال 1253 هجری قمری در سمنان متولد شد و پس از گذراندن مراحل مقدماتی تحصیلی در سمنان، به شهرهای کربلا،‌نجف، تهران، اصفهان، کرمانشاه و سبزوار رفته و پس از طی کردن مدارج عالیه در علوم الهی به زادگاه خویش مراجعت کرد و 18 جلد کتاب در زمینه های مختلف از این شخصیت فرهیخته به یادگار مانده است.
اعوانی در ادامه خاطر نشان کرد: حکیم برای آگاه کردن انسان آمده است و حکمت الهی با تزکیه نفس می آید.
استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: به پدر حاج ملاعلی سمنانی در استان سمنان و یکی از شاگردان ابن سینا که سمنانی بوده است کمتر توجه و پرداخته شده است.
اعوانی اضافه کرد: استاد علی نسائی از استادان ابن سینا بوده و ابوریحان بیرونی به خانه استاد نسائی در سمنان دعوت شده است.
وی تصریح کرد: اگر حکیمی در زمان خود نباشد مردم گمراه می شوند و سئوال های سخت که مربوط به مبدا انسان و ارتباط انسان با خدا است را ملاصادق سمنانی پدر حاج ملا علی سمنانی پاسخ دادند.
فیلسوف ایرانی و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی افزود: پاسخ سئوال های فلسفی بسیار دشوار است و پدر مرحوم حاج ملاعلی سمنانی یکی از بزرگان و شخصیت های دوران خود بوده است.
اعوانی گفت: در دوران گذشته علم آموزی بسیار دشوار بود و شرایطی که امروزه جوانان ما دارند وجود نداشت و بسیاری از علما و حکما برای علم آموزی به نقاط مختلف جهان در سفر بودند‌.
وی اضافه کرد: حکمت علمی است که باطن همه علوم است و انسان را به کمال می رساند و آنچه که باید مورد توجه باشد آن است که جایگاه حکمت در ایران و استان سمنان و شیعیان بسیار مورد توجه بوده است.
وی خاطر نشان کرد: قرآن کریم دنیا را بی ارزش می داند، اما حکمت را بسیار مقدس می داند و حکیم بودن در این جهان بسیار بلند مرتبه است.
اعوانی گفت: حاج ملا علی سبزواری با معنویت ارتباط تنگاتنگی داشت و این جایگاه خدایی او باعث شد تا یکی از بزرگان که از اندیشه ایشان شناخت نداشت به واسطه غیب با اندیشه ایشان شناخت کسب کرد.
فیلسوف ایرانی و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی افزود: قرآن اساس دین را حکمت می داند و حاج ملاعلی سمنانی از شخصیت های با حکمت و حکیم در قرن حاضر بوده است.
وی خاطرنشان کرد: زبان سمنانی را باید پاس بداریم و صدها تحقیق و تفحص برای این زبان در کشور و جهان انجام شده است.
اعوانی گفت: زبان سمنانی یکی از قدیمی ترین زبان های جهان است و بسیاری از کلمات اوستایی و پهلوی در آن وجود دارد و یک زبان شفاهی است.
وی اضافه کرد: در پنجاه سال گذشته بسیاری از زبان های رایج ایران و جهان از بین رفته است و زبان سمنانی نسل به نسل باید به آیندگان انتقال یابد.
به گزارش ایرنا، استاد غلامرضا اعوانی پنجم اسفند ١٣٢١ در سمنان متولد شد و در سال ١٣٤٥ از دانشگاه بیروت مدرک کارشناسی در رشته فلسفه و در سال ١٣٤٧ از دانشگاه سمنان مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرد و در سال ١٣٥٥ از دانشگاه تهران موفق به اخذ درجه دکتری فلسفه شد.
استاد اعوانی استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی بوده است، عضو هیئت رئیسه فدراسیون بین المللی انجمن های فلسفه جهان، نخستین رئیس انجمن بین المللی فلسفه اسلامی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم و رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران است.
استاد غلامرضا اعوانی فیلسوف ایرانی در سال 1382 به عنوان چهره ماندگار کشور معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.
7339/7408

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تدوین طرح مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس