مصرف شیر سویا در بارداری، فواید و عوارض


مصرف شیر سویا در بارداری، فواید و عوارض

سالم ماندن در دوران بارداری به معنی تنظیم یک رژیم دقیق غذایی است. به طوری که شما و جنین تان در سلامتی کامل باشید.

سالم ماندن در دوران بارداری به معنی تنظیم یک رژیم دقیق غذایی است. به طوری که شما و جنین تان در سلامتی کامل باشید. یک مادر باردار به دلیل طعم خوب، عدم تحمل لاکتوز، گیاه خواری یا بسیاری از دلایل دیگر، مصرف شیر سویا یا سایر محصولات و فرآورده های سویا را انتخاب می کنند. درحالی که بعضی از فرآورده های غذایی برای مادر در دوران بارداری در لیست سیاه قرار دارند، ولی شیر سویا جزو این لیست نیست. شواهد کافی برای عدم مصرف و همچنین عوارض منفی محصولات سویا نیز وجود ندارد در عوض مصرف سویا برای داشتن یک بارداری سالم تشویق می شود.

فواید شیر سویا در بارداری
محققان در یک مقاله منتشر شده در مجله آموزش پیش از بارداری در سال 2003، اظهار می دارند که استفاده از محصولات سویا در دوران بارداری به خاطر خواص سلامتی ویژه سویا توصیه می شود. شیر غنی شده و شیر سویای غنی شده هر دو منبع کلسیم و ویتامین D هستند. شیر سویا می تواند یک جایگزین سالم برای بانوانی باشد که دسترسی کمی به نور خورشید دارند و ممکن است ویتامین D کافی دریافت نکنند.
درمانگاه کلیولند محصولات سویا را به گیاه خواران و وگان هایی (خام گیاه خواران) که در دوران بارداری نمی توانند از گوشت پروتئین دریافت کنند، توصیه می کند. به علت نوسانات هورمونی، مادران باردار ممکن است بواسطه بو یا طعم بعضی از غذاها در دوران بارداری، دچار حالت تهوع شوند.
به بانوان باردار توصیه می گردد که مقدار کافی، اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری دریافت کنند. اسید چرب امگا 3 در مقادیر زیادی در برخی از ماهی ها یافت می شود، با این حال، مادران باردار در خوردن بعضی از ماهی ها به دلیل وجود جیوه و محافظت از جنین در برابر مسمومیت ناشی از آن، محدودیت دارند. کپسول های روغن ماهی نیز ممکن است برای مادران باردار ناراحت کننده باشند. فرآورده های سویا یکی از غنی ترین منابع اسید چرب امگا 3 هستند. محققان در انجمن متخصصین زنان و زایمان کانادا معتقدند که بدن بانوان مختلف، متفاوت است و این باعث می شود که وضع قوانین سفت و سخت در مورد رژیم غذایی در دوران بارداری دشوار باشد.

عوارض جانبی شیر سویا در بارداری
علیرغم مطالعات تکمیلی در آزمایشات حیوانی، بسیاری از موارد به دلیل اثرات آن بر مادران باردار، بر روی انسان آزمایش نشده و ممکن است بیشتر حدس و گمان باشد تا واقعیت، بنابراین رعایت احتیاط و مشورت با پزشک باید اولین و مهمترین کار در مورد مصرف هر محصول غذایی که باعث نگرانی می شود باشند. لوبیا سویا و محصولات سویا غنی ترین شکل ایزوفلاون ها هستند. با این حال باتوجه به وجود مقادیر فراوانی استروژن های گیاهی در سویا، رعایت دقیق اعتدال در مصرف ان بسیار ضروری است.
بر طبق اظهار موسسه "لینوس پالینگ" در سال 2009، هیچگونه شواهدی دال بر تاثیر ایزوفلاون ها در غذا یا مکمل یا به هر شکلی بر رشد جنین انسان، وجود ندارد.
در این زمینه تحقیقات کافی برای تعیین اینکه آیا رژیم غذایی حاوی ایزوفلاون ها بر مادران باردار تاثیر می گذارد یا خیر، انجام نشده است. انجمن سرطان آمریکا معتقد است که سویا به غیر از اختلالات گاهگاهی گوارشی، به ندرت دارای عوارض جانبی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرورت نظارت بیشتر بر واردات آیفون