آینده حمل‌ونقل عمومی به کدام سمت می‌رود؟


آینده حمل‌ونقل عمومی به کدام سمت می‌رود؟

آینده حمل‌ونقل عمومی در جهان با چهار رکن هوشمندسازی، حضور بخش‌خصوصی، استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای مبارزه با ترافیک و برقی شدن این نوع حمل‌ونقل پیوند خورده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، امروز حمل‌ونقل عمومی در دنیا به شکلی است که در چند سال پیش برای بسیاری از مردم قابل‌تصور نبود. حتی در تهران دهه70 برای مردم عجیب بود مترو تا این حد گسترش پیدا کند یا شمال، جنوب، غرب و شرق تهران با خطوط اتوبوس تندرو به یکدیگر وصل شود اما واقعیت این است دنیای درحال تغییر تکنولوژی همه ناممکن‌ها را امکان‌پذیر کرده و امروز حمل‌ونقل عمومی ظاهر متفاوتی با چند سال پیش دارد. این روزها درباره آینده حمل‌ونقل عمومی پرسش‌ها و محورهایی مطرح می‌شود که پاسخ و دانستن آنها برای برنامه‌ریزی شهری و داشتن یک حمل‌ونقل کارآمد ضروری است.

هوشمندسازی حمل‌ونقل

امروز بسیاری از کارشناسان معتقدند هوشمندسازی بزرگ‌ترین اتفاق آینده حمل‌ونقل عمومی دنیاست و مدیران شهری باید بینش مناسبی درباره لوازم و اجرای آن داشته باشند.سیستم حمل‌ونقل هوشمند مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی است که به‌طور هماهنگ و یکپارچه و باهدف بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل‌ونقل به‌کار گرفته می‌شود و استفاده از فن‌آوری‌های نوین الکترونیک، کامپیوتر والکترومکانیک نقش مهمی در آن‌ها دارد.

حضور بخش‌خصوصی

موازی با هوشمندسازی حمل‌ونقل حضور بخش‌خصوصی در این حوزه بسیار پررنگ و نقش دولت‌ها در این حوزه کمرنگ‌تر از پیش شده است.

از طرفی حضور بخش‌خصوصی از یک‌سو باعث افزایش رقابت و ازسوی‌دیگر سبب شده است هزینه‌های شهروندان برای استفاده از سرویس‌های هوشمند حمل‌ونقل کاهش پیدا کند.

البته برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند عدم حضور دولت در این بخش در درازمدت می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند چراکه ممکن است در طولانی‌مدت میزان کیفیت بخش خصوصی خدمات کم شود و نظارت کمتری بر آن‌ها صورت بگیرد، ازهمین‌رو دولت باید حضور خود را هرچند به‌صورت نظارتی بر حمل‌ونقل عمومی حفظ کند.

مبارزه با ترافیک با گسترش حمل‌ونقل عمومی

بسیاری از شهرهای بزرگ جهان از تهران گرفته تا مسکو، نیویورک و بوگوتا درگیر ترافیک سنگین هستند و تنها راه‌حل آن گسترش حمل‌ونقل عمومی و استفاده از راهبردهایی مبتنی‌بر حمل‌ونقل عمومی است.

به‌گفته دومینگو، کارشناس اسپانیایی بی‌آرتی‌ها در خط‌مقدم این راهبردها هستند. درواقع خطوط سریع‌السیر اتوبوس بعد از افتتاح در بوگوتا به شهرهای دیگر هم رسیدند. مانند خطوط بی‌آرتی که در شهر تهران وجود دارند، نوعی غول ترافیک‌خوار هستند و باید هر چه بیشتر تکثیر و پرورش پیدا کنند.

خودروهای برقی حمل‌ونقل عمومی

با رواج خودروهای برقی، رشد سرویس‌های اشتراک حمل‌ونقل و ورود خودروهای خودران به ناوگان حمل‌ونقل شهری، جابه‌جایی در شهرها به‌سرعت دگرگون خواهد شد. خودروسازان، سیاست‌گذاران و سایر ذی‌نفعان در سراسر جهان وقوع این تحولات را راحت می‌دانند و تلاش می‌کنند با تعیین قوانین، تغییر جهت سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار، خود را برای مواجهه با آن آماده کنند.

اهمال در برقی‌سازی خودروهای تجاری و عمومی سبب توسعه نامتوازن در شهرها خواهد شد. هرچند این نگرانی وجود دارد که برقی‌سازی خودروهای عمومی هزینه هنگفتی بر حاکمیت‌ها تحمیل کند، بنابراین همکاری دولت با شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی همان‌طور که در آرژانتین، کانادا و سوئد دولت این گام را برداشته، ضــروری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است