به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مدیر جامعه الزهرا(س) در این مراسم با تجلیل از شهدای مدافع حرم به ویژه شهدای روحانی مدافع حرم گفت: بر اساس آموزه های قرآن کریم، سعادت دنیا و آخرت در گرو 2 بال علم و عمل است و روحانیت معظم شیعه در طول تاریخ در این عرصه ها پیشتاز و سرافراز بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی ادامه داد: شهدای روحانی در طول تاریخ با جان فشانی در راه اسلام، صفحات درخشانی از ایثار به ثبت رسانده اند.

وی، وجود 4 هزار و 300 شهید روحانی در دفاع مقدس را افتخار حوزه علمیه دانست و گفت: روحانیان به نسبت جمعیت، پنج برابر همه گروه های اجتماعی در دوران دفاع مقدس، شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده اند که این موضوع پیشتازی آنها در عرصه علم و جهاد را نشان می دهد.

مدنی افزود: روحانیان در مسیر پر افتخار جهاد در راه خدا و اسلام، جان خود را فدای انوار پر فروغ الهی نمودند که برگزاری چنین کنگره هایی می تواند یادآوری این ایثارگری ها باشد.

وی اظهار داشت: جامعه الزهرا(س) با شهدا عهد بسته است که تربیت کننده دختران در 2 حوزه علم و جهاد و ایمان و شهادت باشد.

وی گفت: علم و دانش همراه با بصیرت و آگاهی بانوان باید در خدمت ارزش های والای الهی باشد و در این زمینه جامعه الزهرا برنامه های متنوعی در دستور کار دارد.

این کنگره با حضور فرماندهان ارشد نظامی، مسئولان کشوری و خانواده های معظم شهدای روحانی مدافع حرم از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان،عراق و سوریه ترتیب یافت. در حاشیه این کنگره، نمایشگاه عکسی از 140 شهید روحانی مدافع از کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شد. این کنگره بین المللی معطر به حضور پیکر مطهر شهید گمنام دفاع مقدس بود.

عدنان محمود سفیر سوریه در جمهوری اسلامی ایران و یاسر عبدالزهرا رایزن فرهنگی عراق در ایران در بخشی از این برنامه به زبان عربی به سخنرانی پرداختند.

تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم، از دیگر بخش های این کنگره بین المللی بود. قرائت دلنوشته ای توسط معصومه کریمی دختر شهید مدافع حرم سرور کریمی خطاب به شهدای مدافع حرم و تجدید عهد خانواده شهدا با آرمان های شهدا و رهبر معم انقلاب از جمله بخش های دیگر این مراسم معنوی بود.

همچنین از 26 مستند تلویزیونی و 6 جلد کتاب زندگی پیرامون شهدای روحانی مدافع حرم و همچنین یک جلد کتاب مقاله های ارسالی به این کنگره رونمایی شد.