افزایش سادات در دنیا مصداق بارز آیات سوره کوثر/وجود بیش از 6 میلیون سادات شیعی و سنی در ایران


افزایش سادات در دنیا مصداق بارز آیات سوره کوثر/وجود بیش از 6 میلیون سادات شیعی و سنی در ایران

دومین همایش سادات همزمان با ایام ولادت دخت پیامبراسلام(ص) حضرت زهرای اطهر(س) با حضور مسؤولان و سادات ایرانی و خارجی اهل تشیع و تسنن در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دومین همایش سادات همزمان با ایام ولادت دخت پیامبراسلام(ص) حضرت زهرای اطهر(س) امروز پنجشنبه 2 اسفند ماه با حضور شخصیت‌ها، مقامات و سادات برگزیده اهل تشیع و تسنن از سراسر کشور با حضور مهمانان خارجی از سادات در سالن اجلاس سران برگزار شد.

گفتنی است در این همایش با شکوه آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، زهرا مصطفوی دختر حضرت امام (ره)، مولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه سراوان و مولوی سربازی امام جمعه چابهار و برخی سادات تسنن و تشیع از سراسر کشور و جمعی از میهمانان خارجی حضور داشتند.

همچنین لازم به ذکر است در این مراسم باشکوه نمایندگانی از چند کشور خارجی موقعیت سادات را در کشور خودشان ارائه کردند و در بخش پایانی همایش از مقام شامخ مرحوم آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی یاد شد و از شخصیت‌های سادات برگزیده نیز تجلیل به عمل آمد.

ابتدای این همایش محمد ناظمی اردکانی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مهمترین هدف این همایش برگزاری جشن وحدت اسلامی و خنثی سازی توطئه دشمنان در ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی بوده است.

دبیر دومین همایش بزرگ سادات ادامه داد: همایش بزرگ سادات به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) دومین بار است که در کشور برگزار می شود و در این همایش فرزندان آن حضرت از اهل سنت و تشیع گرد هم می‌آیند و ولایت صدیقه کبری(س) را جشن می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه سادات سرمایه‌ عظیم اجتماعی جامعه اسلامی هستند، اظهار کرد: سادات مکرم از نسل پیامبراسلام بوده و نیروی معنوی و نور وجود خود را از حضرات معصومین اخذ می کنند.

ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه نسل حضرت زهرا(س) از دو فرزند گرامیشان امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) استمرار یافت، ابراز داشت: امروز سادات از ذریه این دو بزرگوار هستند.

معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حضور 8 میلیون سادات در کشور ایران را مایه افتخار جمهوری اسلامی دانست و گفت: امروز اکثریت ذریه طیبه امام حسن مجتبی(ع) در کشور یمن ساکن هستند. همچنین در کشور عراق سادات از خاندان‌های بزرگ و اصیل به شمار می روند و در عربستان به سبب وجود وهابیون متاسفانه سادات با تقیه شجره خود را مخفی می کنند.

دبیر دومین همایش بزرگ گسترش و افزایش سادات در دنیا را مصداق بارز آیات سوره کوثر بیان کرد و اظهار داشت: با راهنمایی آیت الله اراکی دبیر تقریب مذاهب و حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد رییس شورای راهبردی جهان سادات دو کارگروه مطالعات راهبردی و مطالعات آماری ایجاد شود و دو کمیسیون در راستای همگرایی بیشتر مسلمانان جهان سال 95 و 97 شکل گرفت.

در ادامه آیت الله محسن اراکی با تاکید بر اینکه ائمه معصومین و ذریه پاک حضرت صدیقه کبری(س) بر اساس منابع دینی و معارف اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، اظهار کرد: خداوند به نسل پاک حضرت زهرا(س) توجه ویژه ای داشته و ذریه ایشان را محور وحدت جوامع اسلامی قرار داده است.

دبیر کل مجمع تقریب و مذاهب اسلامی با بیان حدیثی مبنی بر اینکه وجود مقدس پیامبراکرم(ص) نعمتی است که در همه ادوار استمرار دارد، ابراز داشت: انسان‌ها در همه زمان‌ها می توانند از وجود این نعمت الهی بهره ببرند و تنها اختصاص به دوران صدر اسلام ندارد.

وی ذریه حضرت زهرا(س) را تداوم نعمت وجودی پیامبراکرم(ص) بیان کرد و گفت: وجود مقدس پیامبراکرم(ص) پایه و محور وحدت در جوامع اسلامی هستند از این رو فرزندان ایشان نیز در ایجاد وحدت در میان جوامع اسلامی بسیار نقش قابل توجهی دارند.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: الحمدالله سالها است مجمع تقریب مذاهب اسلامی به منظور عملی ساختن این وحدت و بازگشت به این نعمت الهی تلاش می کند و می توان گفت کارهای شایسته ای نیز در این راستا انجام داده است.

دبیر کل مجمع تقریب و مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در ایران بیش از 6 میلیون سادات شیعی و سنی وجود دارد، تاکید کرد: سادات با توجه به این ظرفیت و جایگاه ویژه ای که دارند می توانند عامل وحدت حقیقی در جوامع اسلامی باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت سادات در راستای احیای ارزش‌های اسلامی و تقویت رابطه جوامع اسلامی بهره ببریم، گفت: به جرات می توان گفت هدف از برگزاری چنین همایشی تلاش برای ایجاد وحدت بین مسلمین بوده است.

آیت الله اراکی در پایان سخنرانی خود تاکید کرد: لازم است برای ادای حق رسول خدا از این امانت نبوی به خوبی صیانت و پاسداری شود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: این همایش به منظور شناخت جایگاه و منزلت سادات برگزار شده است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه بیان داشت: در فضیلت و عظمت اهل بیت(ع) همین بس که امت اسلامی می تواند با تمسک به قرآن کریم و شخصیت بزرگوار رسول خدا و دخت گرامی ایشان به یک وحدت حقیقی نائل شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه پیامبر، قبله و کتاب آسمانی تمامی مسلمانان یکی است، اظهار کرد: توجه به همین مشترکات می تواند عامل مهمی در تقویت وحدت جوامع اسلامی به شمار آیند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قرآن کریم، وجود مقدس پیامبراکرم(ص)، وجود مبارک حضرت زهرا(س) و قبله مسلمانان می تواند چهار رکن اصلی برای وحدت امت اسلامی به شمار آید.

وی با اشاره به اینکه سادات از نسل پیامبراکرم(ص) هستند، گفت: سادات با اتحاد و همبستگی می توانند در تقویت وحدت جامعه اسلامی مثمر ثمر باشند. سادات وامدار این حرکت عظیم هستند و می توانند مسیر وحدت جوامع اسلامی را فراهم آورند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه سادات قادر هستند پایه های امت اسلامی را استحکام ببخشند، ابراز داشت: سادات باید در مسیر و محور وحدت بخشی به جامعه اسلامی حرکتی مستمر داشته باشند.

در حال تکمیل....

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال شمع روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403