تاثیر کاهش ریسک حوادث در تحقق اقتصاد مقاومتی


تاثیر کاهش ریسک حوادث در تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: توجه به مفاهیم کاهش ریسک حوادث و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از خسارات حوادث در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر است.

به گزارش اقتصاد آنلباین به نقل از ایرنا، اسماعیل نجار روز پنجشنبه درباره مدیریت ریسک (خطرپذیری) اظهار داشت: مدیریت بحران با رویکرد دانایی محور، ترکیبی از علم، هنر، با برنامه ریزی مناسب به عنوان ابزاری کارآمد می تواند جامعه را از وضع موجود به وضع مطلوب برساند.

وی ادامه داد: مدیریت بحران در صورتی اثربخش است که به برنامه های عملیاتی و کوتاه مدت محدود نشود و در گستره زمانی وسیع تر به آن نگریسته شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داد: در چارچوب چنین راهبردی هر بحران ممکن است فرصت هایی را با خود به همراه داشته باشد و مدیران مجهز به راهبردهای علمی، با توجه به درس آموخته های ناشی از حوادث می تواند بحران ها را به فرصت تبدیل کنند.

نجار با تعریفی از وضع بهبود جامعه پس از فاجعه اضافه کرد: در مدیریت فاجعه، فرآیند واکنش انسانی در مقابل فاجعه به صورت چرخه ای و چهار مرحله «کاهش»، «آمادگی»، «اقدامات متقابل» و «بهبود» را شامل می شود که در فرآیند چرخه فاجعه «کاهش» به تقویت قابلیت های جامعه و بهبود آن (انعطاف پذیری) به منظور مقابله بهتر با فجایع بعدی اشاره دارد و «آمادگی» شامل پیش بینی یک فاجعه قریب الوقوع و ایجاد قابلیت های پاسخ متقابل در مقابل آن می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: «اقدامات متقابل» هم به فعالیت های انجام شده در طول وقوع فاجعه و بلافاصله بعد از آن اشاره دارد و روی نجات بخشیدن به زندگی افراد، به حداقل رساندن آسیب های وارده به اموال و به حداقل رساندن اختلالات موجود در جامعه تاکید دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: «بهبود و اصلاح» در مراحل کوتاه و بلند مدت در بازسازی جوامع متاثر صورت می گیرد که به موجب آن ریسک (خطرپذیری) و آسیب پذیری جوامع کاهش یافته و انعطاف پذیری در مقابل فاجعه افزایش پیدا می کند.

وی گفت: مهمترین آموزش ها در امر مقابله با حوادث طبیعی آموزش هایی است که جنبه عملی و عمومی داشته باشند و با این نگاه طراحی و اجرا شوند.

نجار یادآور شد: حوادثی همچون سیل، زلزله، طوفان و نظایر آن همزاد انسان در طبیعت هستند و باید راه و روش همزیستی با این پدیده های طبیعی را آموخت تا برای زندگی فردی و اجتماعی مصونیت نسبی حاصل گردد.

سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ ‌کننده، سیاستگزار، هدایت ‌کننده و نظارت‌ کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی