اما و اگرهای وزارت نیرو در افزایش نرخ خرید تضمینی تجدیدپذیرها/ ظرفیت تولید برق انرژی خورشیدی از انرژی باد سبقت گرفت


اما و اگرهای وزارت نیرو در افزایش نرخ خرید تضمینی تجدیدپذیرها/ ظرفیت تولید برق انرژی خورشیدی از انرژی باد سبقت گرفت

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش عوارض برق از هشت به 10 درصد، میزان سرمایه تجدیدپذیر‌ها از محل عوارض برق به 1800 میلیارد تومان افزایش یافت وحرکت نه چندان شتابان، ولی نسبتا خوب در توسعه تجدیدپذیر‌ها آغاز شده بود و پیش‌بینی می‌کنیم که با این شرایط آینده روشنی در انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

اقتصاد آنلاین - لیلا میبان؛ معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر ایران در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدید پذیر، بهره وری و صرفه جویی انرژی و در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص ثابت ماندن نرخ خرید تضمینی برق به رغم افزایش قیمت دلار و نوسانات اخیر ارزی گفت: برای افزایش نرخ خرید تضمینی پیش نیازهایی وجود دارد، درحال مذاکره با سازمان برنامه و بودجه هستیم.و پیشنهادی تهیه شده تا به صورت غیرمتقابل سوخت صرفه جویی شده حاصل از تولید منابع برق انرژی تجدید پذیر به تولیدکنندگان پرداخت شود. وی با اشاره به اینکه این موضوع در بخش برنامه ریزی و تصمیم گیری پیشرفتی نداشته است افزود: کسانی که قصد احداث نیروگاه دارند به امید افزایش نرخ خرید طرح را متوقف نکنند، احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی به سرعت بعید است و درشش ماه اول سال 98 قطعا اتفاق نمی افتد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های حمایتی وزارت نیرو با توجه ثابت ماندن نرخ خرید تضمینی بدون اشاره به طرح های حمایتی وزارت نیرو پس از افزایش چشمگیر قیمت ارز گفت: ما حمایت های اصلی را انجام دادیم. اکنون نرخ خرید 500 تومان است در حالی که نرخ فروش برق 70 تومان است و هشت برابر قیمت فروش برق به مردم به تجدیدپذیرها ارائه می کنیم. از سویی قراردادهای پنج ساله را به 20 ساله افزایش دادیم.

با این اوصاف به نظر نمی رسد وزارت نیرو برنامه ثابت و مشخصی برای حمایت از تجدیدپذیرها. با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات اخیر ارزی درنظر داشته باشد و نیروگاه های تجدیدپذیر باید خود به فکر راه حلی برای برون رفت از بی ثباتی بازار و سرمایه گذاری با حداقل فشار اقتصادی باشند.

ظرفیت تولید برق انرژی خورشیدی از انرژی باد سبقت گرفت

در ادامه صادق زاده با اشاره به رشد خوب نیروگاههای خورشیدی در سه سال گذشته گفت: در ماه گذشته ظرفیت تولید انرژی خورشیدی برای اولین باری از تولید انرژی بادی در کشورسبقت گرفت.

وی همچنین با اشاره به تلاش در جهت ساخت داخل و بومی سازی تکنولوژی ساخت تجهیزات انرژی های تجدید پذیر گفت ؛ بومی سازی و استفاده از سازندگان داخلی در کشور در حال پیگیری و انجام است و در تلاشیم تا خلا موجود در زمینه دانش فنی و تجهیزات حوزه انرژی خورشیدی را با بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان داخلی برطرف نماییم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن