سعادت دنیوی و اخروی در گرو انس با قرآن کریم است


سعادت  دنیوی و اخروی در گرو انس با قرآن کریم است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم سفره گسترده الهی است، گفت: انس با قرآن کریم سعادت دنیوی و اخروی انسان را تضمین می کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی حسینی قمی» در سلسله جلسات معرفتی این هفته هیات میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) درباره عظمت و جایگاه قرآن کریم گفت: قرآن کریم سفره گسترده الهی است و هر انسانی به اندازه درکی که از آیات دارد می تواند از نعمت این سفره بهره ببرد.

استاد حوزه علمیه انس با قرآن کریم را در آموختن قرآن، قرائت قرآن، فهم قرآن و در نهایت عمل به آیات قرآن کریم بیان کرد و گفت: اهل بیت(ع) به قدری با قرآن کریم مانوس بودند که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه که بیشتر از 20 دقیقه طول نکشید بیش از 30 مرتبه در کلام مبارکشان از آیات الهی بهره گرفتند؛ متاسفانه امروز گاهی مشاهده می کنیم در برخی منبرها حتی دو آیه هم از قرآن کریم سخنی گفته نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه قرآن کریم باید بر روح انسان تاثیر بگذارد، ابراز داشت: روزی پیامبراکرم(ص) در مسجد نشسته بودند و مشاهده کردند جمعی نشسته و یکی از آنان قرآن تلاوت می کند و ما بقی به آیات الهی گوش فرا می دهند حضرت خطاب به آنان فرمودند: هنگام شنیدن و یا تلاوت قرآن کریم محزون باشید و گاهی نیز گریه کنید؛ خداوند در قرآن کریم می فرماید: اگر ما این کتاب را بر کوه نازل می کردیم در جا متلاشی می شد، آیات الهی باید در روح و جان انسان اثر بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در ادامه اذعان داشت: حضرت فاطمه(س) به حضرت علی(ع) وصیت کردند که بعد از مرگم برای من قرآن بخوان؛ انسان با انس قرآن کریم است که میتواند در قیامت با این کتاب نورانی محشور شود. حضرت علی(ع) می فرمایند: در دنیا به ریسمان قرآن چنگ بزنید تا نجات یابید؛ دنیا چیز بدی نیست اما زمانی زیان آور می شود که انسان به زیبایی‌های ظاهری آن دل ببندد و وابسته دنیا شود.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان در همه حال باید به فکر قیامت باشد، تصریح کرد: غفلت از قیامت ثمره ای جز پشیمانی و حسرت ندارد، گاهی انسان تصور می کند هنوز وقت دارد و می تواند از گناهان انجام داده توبه کند در حالی که نمی داند اگر زمان مرگش فرا برسد دیگر زمانی برای توبه باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: اگر کسی می توانست برای حیات جاودانه نردبانی پیدا کند و مرگ را از خود دور کند باید حضرت سلیمان که همه جن و انس در خدمت ایشان بودند می توانست از تیر کمان مرگ بگریزد. انسان متقی هر لحظه آماده مرگ است چرا که او به اعمال خود اطمینان دارد و مشتاق وصال الی الله است طبق صریح روایات؛ اگر خداوند برای انسان ها زمان مرگ تعیین نمی کرد روح انسان های متقین نمی توانست در کالبد جسم دنیوی تاب بیاورد و لحظه ای بی درنگ به سوی خداوند پرواز می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی درباره اهمیت حفظ آبرو، ابراز داشت: اسلام تاکید دارد کسی حق ندارد آبروی دیگری را ببرد و یا آبروی خود را در معرض خطر قرار دهد، انسان حق ندارد هر چه شنید برای دیگران بازگو کند، برای دروغ همین کافی است که انسان براساس شنیده ها سخن بگوید. در اسلام هیچ چیزی مانند صیانت از جان، مال و ابروی دیگری اهمیت ندارد، متاسفانه در جامعه کنونی به راحتی و به ارزانی جان، مال و آبروی دیگران به چوب حراج گذاشته می‌شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد