75 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند/ بیش از 2 درصد هزینه‌های حوزه سلامت به بیماری سرطان اختصاص دارد


75 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند/  بیش از 2 درصد هزینه‌های حوزه سلامت به بیماری سرطان اختصاص دارد

حریرچی گفت: سه، چهارم سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و از طریق سبک زندگی می‌توان آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

حریرچی گفت: سه، چهارم سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و از طریق سبک زندگی می‌توان آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

75 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند/  بیش از 2 درصد هزینه‌های حوزه سلامت به بیماری سرطان اختصاص داردبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت امروز در مراسم چهاردهمین کنگره سرطان سینه و چهارمین کنگره سرطان گوارش که در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: سرطان بیماری قرن ماست؛ تعداد مبتلابان به بیماری سرطان در سال ۲۰۱۴ به ۱۵ میلیون نفر و سال ۲۰۴۰ به ۴۰ میلیون نفر می‌رسد.

حریرچی افزود: در ۱۰ سال آینده سرطان در کشورمان به میزان ۱۱۵ درصد رشد دارد که عامل اصلی آن افزایش سن است و تنها می‌توانیم بروز سرطان‌های سخت را کنترل کنیم.

یک و نیم درصد درآمد‌ها صرف بیماری سرطان می‌شود

حریرچی ادامه داد: بر اساس افق ۱۰ ساله سرطان رشد پیدا می‌کند و ما تنها می‌توانیم بروز سرطان‌های سخت را کنترل کنیم و امروزه یک و نیم درصد از درآمد‌ها صرف بیماری سرطان می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: در دنیا یک میلیون و ۱۶۰ هزار دلار صرف سرطان می‌شود و بیش از ۲ درصد از هزینه‌های حوزه سلامت مستقیماً به بیماری سرطان اختصاص پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه بیماری سرطان یک خرید راهبردی داشته باشیم، افزود: برای اینکه یک روز به عمر بیماران اضافه شود هزینه‌های زیادی پرداخت می‌شود و هر پولی که در نظام سلامت هزینه می‌کنیم به معنای آن است که جلوی هزینه‌های دیگری را می‌گیریم.

حریرچی ادامه داد: در سال ۹۱ میزان استفاده از خدمات بهداشتی درمانی به اندازه ۷ درصد در کشور کاهش پیدا کرد و ۳۵ درصد از مردم برای دریافت دارو بدون مراجعه به پزشک مستقیماً به داروخانه می‌رفتند که این مسئله نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصادی کشور است.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: در سالیان گذشته ۴۵ درصد از مراکز بهداشتی درمانی دولتی قطره آهن نداشتند و زنان باردار و کودکان دچار کم خونی می‌شدند.

چاقی و فشار خون ۲ عامل مهم بروز سرطان

وی ادامه داد: سه، چهارم سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و از طریق سبک زندگی می‌توان آنها را پیش‌بینی کرد و یکی از عوامل بروز سرطان بعد از فشار خون امروزه مسئله چاقی است.

حریرچی گفت: طی ۳۰ سال گذشته ۱۴ و نیم درصد فقیر جدید در حوزه سلامت ایجاد شده است که دلیل اصلی این فقر، بیماری‌های مختلف می‌تواند باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متوسط درآمد خانواده‌های شهری در سال ۹۵، ۲ میلیون ۳۷۵ هزار تومان و متوسط درآمد خانوار روستایی یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است که در سال‌های ۹۲-۹۱ میزان مواجهه با هزینه‌های سلامت در حدود ۸ دهم درصد و در سال ۹۵ این عدد در حدود ۵۱ صدم درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۲.۲ درصد از مردم دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند و افراد ثروتمند بیشتر از فقرا گرفتار این معضل می‌شوند، افزود: در گذشته ۵ دهک از جامعه خدمات دندانپزشکی را استفاده نمی‌کردند که این مسئله نشان دهنده وضعیت اقتصادی نامناسب کشور بوده است.

حریرچی گفت: سرطان دومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود و بیش از بیماری‌های قلبی هزینه‌های زیادی بر حوزه سلامت تحمیل می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآوری کرد: طی ۱۰ سال آینده مواجهه با افزایش سرطان را در دنیا داریم که باید خرید راهبردی در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...