ایران در جمع 8 کشور موفق دنیا در حذف تراخم/ حتی یک مورد ابتلا به تراخم در کشور نداریم


رئیسی گفت: هشت کشور در جهان توانستند گواهینامه حذف تراخم را اخذ کنند که ایران یکی از آن‌ها بوده است.

ایران در جمع 8 کشور موفق دنیا در حذف تراخم/ حتی یک مورد ابتلا به تراخم در کشور نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی در مراسم حذف تراخم که در بیمارستان‌های فارابی برگزار شد، گفت: امروز یک دستاورد بزرگ و افتخار مهم را که حاصل زحمات ۴٠ ساله در جمهوری اسلامی ایران و عزیزانی که طراحی نظام شبکه را طراحی کردند، کسب می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما هر دستاوردی در حوزه سلامت داریم یکی از دلایل آن همین طراحی نظام شبکه بهداشت بود؛ ١٧٠ مرکز جامع سلامت، ١٨ هزار خانه بهداشت و سه هزار بهورز در قالب شبکه بهداشت داریم که خدمات ادغام یافته در شبکه را در حوزه سلامت ارائه می‌کنند.

تراخم بیماری بومی ۴۴ کشور در دنیا

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی با بیان اینکه تراخم بیماری بومی ۴۴ کشور در دنیاست، گفت: بیش از ٣٠٠ میلیون نفر در دنیا در معرض این بیماری هستند و هشت کشور در جهان توانستند گواهینامه حذف تراخم را اخذ کنند که ایران به همراه عمان و مراکش در منطقه آسیا و آفریقا موفق به حذف این بیماری و اخذ گواهینامه شدند.

وی افزود: کشوری مثل سودان سومالی پاکستان و مصر درگیر بیماری تراخم هستند و اطلاعاتی در مورد این بیماری در افغانستان و جنوب لیبی وجود ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی همواره چشم پزشکان در طول تاریخ دیدگاه بهداشتی داشتند و زمانی که دکتر شمس به ایران بر می‌گردند به خوزستان می‌روند و دستاورد های، چون حذف تراخم را مدیون پروفسور شمس‌ها و دکتر خدادوست‌ها هستیم.

رئیسی با اشاره به برنامه ٢٠٢٠ سازمان بهداشت جهانی در حوزه‌های مختلف گفت: در سال ٩۶ مصوب شد که تا ٢٠٢٠ تراخم در جهان حذف شود، اما روند بیماری به گونه‌ای است که دنیا و سازمان بهداشت جهانی به این هدف نمی‌رسند، اما اینکه به ٨٠ درصد اهداف برسیم مطلوب بوده این افتخارآمیز است که ما سال‌ها قبل به اهداف تعیین شده سازمان بهداشت جهانی رسیده ایم.

۴ برنامه بهداشت جهانی برای حذف تراخم

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی با اشاره به چهار جزء برنامه سازمان بهداشت جهانی در راستای حذف بیماری نابیناکننده تراخم افزود: در جزء اول کشور‌ها باید بتوانند با جراحی عوارض بیماری تراخم مثل پلک برگشتب را اصلاح کنند و در جز دوم آنتی بیوتیک‌های خوراکی تجویز شود.

رئیس گفت: در مرحله سوم و چهارم پاکیزگی صورت و بهداشت قرار دارد و بر این اساس باید آب سالم و تمیز در دسترس همه باشد و خوشبختانه ما پوشش صد درصدی در دانش آموزان زیر ١٢ سال در این زمینه در کشور داریم.

وی افزود: همچنین ما در دفع بهداشتی آب و فاضلاب در منطقه ما بی نظیر هستیم و در دسترسی به آب پاکیزه در شهر‌ها و روستا‌های جایگاه خوبی در منطقه داریم و ٩٧ درصد جمعیت کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی گفت: ما در زمینه دسترسی اقدامات خوبی در حوزه شبکه بهداشت و ارتباطات بین بخشی با آب و فاضلاب و آموزش و پرورش انجام دادیم و تفاوت تا با بقیه کشور‌ها این بود که نسبت به بقیه کمتر به آنتی بیوتیک و جراحی نیاز پیدا کردیم و و ما برخلاف سایر کشور‌ها توانستیم با پیشگیری گواهینامه حذف تراخم را از سازمان بهداشت جهانی اخذ کنیم.

وی ادامه داد: حذف تراخم یعنی بیماری در کمتر از پنج درصد جمعیت کشور وجود داشته باشد، اما ما اکنون حتی یک مورد تراخم در ایران نداریم و در برنامه جراحی باید به زیر ٢ درصد در جمعیت مبتلا برسیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی یادآوری کرد: ما در کشور باید به جامعه پزشکی و فرهیختگان این حوزه افتخار کنیم چرا که در حوزه سلامت ادعا داریم به اهدافی که اول انقلاب در همه حوزه‌ها تعریف کردیم نزدیک شده و در موارد بسیاری به اهداف دست پیدا کردیم و جایگاه برجسته‌ای در منطقه داریم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید