تغذیه درمبتلایان به فشارخون  بالا


تغذیه درمبتلایان به فشارخون  بالا

در حالی که پزشکان ناچار به تجویز دارو برای درمان فشارخون بالا هستند، برخی از مردم در این میان به‌دنبال اشکال جایگزین غیردارویی برای درمان این عارضه می‌روند. این در حالی است که استفاده از برخی گیاهان، البته با احتیاط و با مشورت پزشک، می‌تواند برای درمان فشارخون بالا موثر واقع شود؛ به شرطی که با درمان‌های دارویی تداخل نداشته باشد.

زالزالک

این گیاه که قرن‌هاست در شمال اروپا برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود، دارای ترکیبات ضدالتهابی است. فشارخون بالا همراه با درجات پایین التهاب در دیواره‌های شریانی است و مصرف زالزالک موجب کمک به استراحت این دیواره‌ها و کاهش التهاب آنها می‌شود. یکی از خواص زالزالک این است که با پیشگیری از لخته‌شدن خون و تشکیل پلاک در رگ‌های خونی، جلوی افزایش فشارخون را می‌گیرد و با کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد. البته اگر داروهای کاهش دهنده فشارخون مصرف می‌کنید، حتما در مورد میزان مصرف زالزالک در طول روز با پزشک‌تان مشورت کنید تا دچار افت فشارخون ناگهانی نشوید.

سیر

سیر اثر کاهنده بر فشارخون دارد و برای افراد مبتلا به فشارخون در کنار سایر درمان‌های طبیعی می‌تواند مفید باشد، در تحقیقی مشاهده شد افرادی که به مدت ۱۲ هفته به‌طور روزانه سیر مصرف کرده‌اند با ۱۰ درصد کاهش فشارخون روبه‌رو شده‌اند. توصیه می‌شود سیر به‌صورت خام مصرف شود و ظاهرا سیر پخته شده اثری بر کاهش فشارخون ندارد. آلیسین موجود در سیر فعالیت پروتئینی به‌نام آنژیوتانسین ۲ را مهار می‌کند. این پروتئین مسئول افزایش فشارخون است، همچنین سیر حاوی ماده‌ای به‌نام پلی‌سولفید است که توسط گلبول‌های قرمز خون به گازی به‌نام سولفید هیدروژن تبدیل و باعث گشاد شدن عروق خونی می‌شود و با این مکانیزم کمک به کاهش فشارخون می‌کند.

دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از منیزیم است که فشارخون را کاهش می‌دهد.علاوه بر این لیگنان‌ها، ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها در دانه کنجد ممکن است از تجمع پلاک در عروق خونی پیشگیری می‌کند که به‌طور بالقوه فشارخون را در وضعی سالم نگه می‌دارد. در یک تحقیق، مردان مبتلا به فشارخون بالا ۲/۵ گرم پودر کنجد سیاه، واریته کمتر معمول کنجد را به‌صورت کپسول، هر روز مصرف کردند. در انتها، ۶درصد کاهش فشارخون سیستولیک یعنی نمره بالایی فشارخون را در مقایسه با گروه شاهد داشتند.

روغن ماهی

روغن ماهی به‌عنوان یک مکمل غذایی ارزشمند شناخته شده و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است به همین دلیل در کاهش فشارخون نقش دارد. البته میزان اسیدهای چرب امگا ۳ در همه ماهی‌ها یا مغزها و دانه‌‌های خوراکی یکی نیست. ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، ماهی آزاد و ماهی ماکرو مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا۳ دارند. گردو،دانه کتان و روغن کانولا هم منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

a​rmandaily.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور