برابری میزان تولید بنزین با مصرف


برابری میزان تولید بنزین با مصرف

خبرگزاری آریا- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس میزان مصرف با میزان تولید برابر است.

برابری میزان تولید بنزین با مصرف
خبرگزاری آریا- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس میزان مصرف با میزان تولید برابر است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیواقتصاد، هدایت الله خادمی با تاکید بر اینکه برابری میزان تولید بنزین با مصرف به منزله خودکفایی نیست، افزود: زمانی خودکفایی تحقق می یابد که بعد از گذشت دوسال نیز میزان تولید پاسخگوی نیاز کشور باشد و واردات انجام نشود.
وی ضمن اشاره به اینکه کشوری خودکفاست که همیشه میزان تولید و مصرف آن برابر بوده و حتی صادرات در دستور کار آن کشور قرار داده شود، اظهارداشت: در صورتی که نسبت به پالایشگاه سازی اقدام نشود دوباره کشور بعد از گذشت چند سال با مشکل مواجه خواهد شد و باید واردات بنزین از سر گرفته شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از انقلاب برای پالایشگاه سازی اقدامی صورت نگرفت در حالی که اگر پالایشگاه سازی در دستور کار بود تحریم ها بر ایران اثری نداشت و تمامی نفت خام به بنزین و فرآورده های نفتی تبدیل و صادر می شد و کشور دیگر تک محصولی نبود.
وی همچنین گفت: ساخت پالایشگاه های دیگر از چند سال قبل باید آغاز می شد تا دو سال دیگر در تامین نیاز کشور به بنزین مشکلی به وجود نیاید چرا که میزان مصرف همواره افزایش پیدا می کند.
خادمی افزود: در صورت افتتاح تمامی فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین کمی بیشتر از مقدار مصرف فعلی خواهد بود اما میزان مصرف در دو سال آینده بسیار بیشتر از مقدار کنونی است.
وی اظهارداشت: در بودجه پیشنهادی برای واردات بنزین ارائه نشده چرا که هم اکنون میزان تولید با مصرف برابری می کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای استمرار خودکفایی در تولید بنزین همزمان با آغاز ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخت چند پالایشگاه دیگر نیز باید در دستور کار قرار می گرفت تا در زمان کنونی پالایشگاه هایی نیمه کاره با پیشرفت فیزیکی 70 درصد وجود داشت.
وی کیفیت بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مورد تائید دانست و گفت: بنزین اکثر پالایشگاه ها به طور تقریبی از کیفیت استانداردی برخوردار بوده اما کیفیت بنزین بعضی از پالایشگاه ها از جنبه هایی پائین است.
خادمی ضمن اشاره به اینکه پالایشگاه هایی مانند پالایشگاه آبادان دارای مزیت اقتصادی نیست چرا که طراحی آنها قدیمی است و مازوت بالایی دارد، افزود: ارتقای پالایشگاه هایی مانند آبادان آغاز شده تا مازوت آن کاهش یابد.
وی کیفیت بنزین داخلی را قابل قبول عنوان کرد و اظهارداشت: برای ادامه فعالیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس می توان از منابع داخلی بهره گیری کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شش سال گذشته در انتظار همکاری کشورهای دیگر گذشت و هیچ اقدامی صورت نگرفت، ادامه داد: کشورهایی مانند چین که در ایران فعالیت می کردند نیز با بی مهری روبرو شدند و کشور را ترک کردند.
وی با اعلام این مطلب که طبق بودجه امسال وزارت نفت می تواند از اوراق مشارکت بهره گیری کند، گفت: ساخت برخی از فازهای پارس جنوبی از محل منابع اوراق مشارکت به پایان رسیده است.
خادمی در پایان یادآور شد: واقع امر اینکه به اندازه ای پول سرگردان در کشور وجود دارد که با جذب آنها می توان پالایشگاه سازی را ادامه داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟