فقر زیبنده ملت ایران نیست! بنده خودم در زیرزمین خانه ای زندگی می کنم که روزهاهم باید لامپ روشن کنم


فقر زیبنده ملت ایران نیست! بنده خودم در زیرزمین خانه ای زندگی می کنم  که روزهاهم باید لامپ روشن کنم

نفیسه صباغی :گویی اخبار گرانی و تورم تمامی ندارد و روزی نیست که خبری در مورد گرانی اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم به‌گوش نرسد. فقر،مشکلات زیادی را بر جامعه به ویژه طبقه متوسط و ضعیف تحمیل کرده است....

نفیسه صباغی : گویی اخبار گرانی و تورم تمامی ندارد و روزی نیست که خبری در مورد گرانی اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم به‌گوش نرسد. فقر،مشکلات زیادی را بر جامعه به ویژه طبقه متوسط و ضعیف تحمیل کرده است. سفره‌های کوچک مردم حالا دیگر کوچک‌تر شده و در این ماراتن نفس‌گیر گرانی و پایین بودن درآمدها،مدیریت زندگی سخت تر شده است.

اما در چنین شرایطی برخی از مسئولان تنها به ابراز همدری با مردم و با جملاتی مانند اینکه «مردم مشکلات معیشتی دارند» بسنده می‌کنند و دریغ از اقداماتی که بتواند اندکی از سنگینی باری که به مردم تحمیل شده را بکاهد. افزایش بسیار زیاد قیمت اقلام خوراکی به‌ویژه گوشت و مرغ وضعیت عجیب و غریبی را برای مردم ایجادکرده به طوری که تعداد زیادی از افراد برای خرید گوشت در صفهای طولانی، ساعتها انتظار می کشند تا با قیمتی مناسبتر گوشت تهیه کنند.

شرکت‌های خودروسازی نیز به عنوان پیشتازان در عرصه گران کردن محصولات، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند و با همسان کردن قیمت‌های خود با بازار، محصولات بی‌کیفیت خود را با قیمت‌های نجومی به مردم عرضه می‌کنند. افزایش بسیار زیاد قیمت مسکن در 6 ماهه گذشته، مجددا بازار مسکن را در رکود فرو برد چراکه قیمت‌های بالای مسکن به هیچ عنوان با درآمد و جیب مردم همخوانی ندارند و مجبورند با همان اجاره‌های بالای منازل خود روزگار بگذرانند. حال این سوال مطرح است که در چنین شرایط سخت اقتصادی مسئولان برای افزایش قدرت خرید مردم چه راهکارهایی درنظر گرفته‌اند؟

آیت آلله هاشم هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با مشکلات معیشتی مردم با بیان اینکه فقری که بر مردم مستولی شده واقعا برای مسئولان نظام خجالت آور است به «دیباچه» گفت: یکی از عبادات مهم برای مسئولان کشور مبارزه جدی با فقر است و در این زمینه اولین گام این است که باید مسئولان بدانند فقرجانکاه در جامعه وجود دارد و معیشت مردم با مشکلات جدی مواجه شده است تا جایی که بخش اعظمی از جامعه برای تهیه مایحتاج روزانه و حتی درمان و تامین دارو متحمل معضلات بسیاری می‌شوند.

فقر زیبنده ملت ایران نیست! بنده خودم در زیرزمین خانه ای زندگی می کنم  که روزهاهم باید لامپ روشن کنم

این عضو خبرگان رهبری ادامه داد: هرچند مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که از مشکلات معیشت مردم خبر دارند اما بنده این موضوع را قبول ندارم زیرا اطلاع یافتن مسئولان از مشکلات جامعه، عمدتا مبتنی بر گزارش‌ها یا اخباری است که به آنها منتقل می‌شود درحالی که اینها گزارش است و افرادی که دارای پست و مقام هستند، خودشان نمی‌توانند شرایط سخت زندگی مردم و این فقر جدی را از نزدیک لمس کنند چگونه مسئولی که از حقوقی بالا برخوردار است و در خانه‌ای خوب زندگی می‌کند می‌تواند سوختن مردم در فقر و بی‌پولی را درک کند؟ پس به همین دلیل مسئولان نمی‌توانند راهکارهای درستی برای از بین بردن فقر در جامعه ارائه دهند زیرا قدم اول تشخیص درست درد است و در این صورت است که می‌توان به درمان آن پرداخت. اما وقتی مسئولان کشور واژه فقر را به معنای واقعی آن هیچگاه درک نمی‌کنند، چگونه می‌توانند برای فقرزدایی برنامه‌های عملی ارائه دهند. نباید فراموش کنیم فقر آتشی است که دین، دنیا، زندگی و عدالت انصاف را می‌سوازند دیانت را از بین می برد و کفر به دنبال دارد و اصولا از آن به عنوان مرگ سرخ یاد می‌شود.

یکی از مهمترین دلایل افزایش آسیب‌های اجتماعی و جرائم در سال‌های اخیر همین فقر است. یا به عبارت دیگر افزایش نزاع‌های خیابانی، قتل، سرقت، آدم‌ربایی و...محصول فقر است. فقر هزاران آسیب و بیماری را به دنبال دارد

بنده خودم به عنوان یکی از نمایندگان مجلس خبرگان که با یک حقوق حداقلی بازنشستگی و در زیرزمین خانه‌ای زندگی می‌کنم که حتی روز هم باید لامپ روشن کنم اما با این‌حال، بازهم نمی‌توانم مشکلات مردمی را که درآمدی ندارند و محبورند اجاره‌خانه بالا بپردازند را به درستی درک کنم. اتش فقر زندگی بسیاری از افراد را نابود کرده است.

ملت ایران باید عزت داشته باشد

هاشم زاده هریسی با یبان اینکه ما مردم بسیار خوبی داریم ادامه داد: امام خمینی (ره) فرموده‌اند: فراموش نکنید این مردم( زاغه‌نشین و مستمند)شما را به این مسئولیت‌ها رسانده‌اند پس به فریادشان برسید . حال باید این سول از مسئولان کشور پرسیده شود آیا واقعا این زندگی، شایسته ملت ایران است؟ ملت ایران باید عزت داشته باشد نباید هزینه‌های بالای درمان کمر مردم ما را خم کند. ملت فقیر، خوار است، هرچند اگر میلیاردها موشک و اسلحه هم در کشور وجود داشته باشد ما وظیفه داریم عزت مردم را حفظ کنیم برای روحانیت و مسئولان شایسته نیست که مردم در فقر بسوزند درحال حاضر بزرگترین مشکل نظام فقر است وقتی مردم غم نان داشته باشند نمی‌توانند در برابر دشمنان باسیتند و شایدروزی علیه ما قیام کنند.

این عضو خبرگان رهبری در مورد راهکارهای کاهش فقر با بیان اینکه در حال حاضر برخی قصد دارند با انداختن مشکلات به گردن دیگری به‌ویژه آمریکا صورت مساله را پاک کنند خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده عملکرد ما در این سال‌ها سبب بروز این مشکلات جدی شده است. بنده سوگند می‌خورم تمام مشکلات امروز جامعه ناشی از بی‌تدبیری بی‌کفایتی و اتخاذ سیاست‌های اشتباه است.در حالی که انقلاب ما انقلاب قرن است که دنیا را تکان داد نظام ما جمهوری اسلامی است و شرط آن نیز عدالت است نظام و انقلاب بی بدیل است باید بابت عملکرد نادرستمان از مردم عذرخواهی کنیم.

مبارزه با فقر نیاز به قیام همگانی دارد

وی افزود: هرچند مسئولان و دولت تدابیری برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی جامعه اندیشیده‌اند و مقام معظم رهبری نیز دستوراتی ارائه داده‌اند و باید اذعان داشت که به دنبال رفع این مشکل نیز هستند اما هیچ گشایشی حاصل نشده و گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. به اعتقاد بنده این مشکل جدی تنها به دست دولت برطرف نخواهد شد دولت مگر چقدر قدرت دارد؟ لازم است در این زمینه تمام مسئولان در برابر این مشکل احساس مسئولیت کنند. ثانیا اینکه مبارزه با فقر نیاز به قیام همگانی دارد ضمن اینکه باید دیدگاه‌ها و سیاست‌ها مدیریت‌ها تغییر کند زیرا محصول این سیاستها و دیدگاه‌ها فقری است که امروز مردم ما تحمل می کنند. مشکل ما تنها در اجرا نیست بلکه برخی از قوانین ما هم مشکل دارد.

هاشم زاده هریسی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حصارها و نرده‌هایی که میان مردم و مسئولین چه به صورت مرئی و چه به صورت نامرئی کشیده شده است باید برچیده شود همانطور که نرده‌های نمازجمعه برچیده شد تصریح کرد: در حال حاضر نرده‌های بسیاری میان مردم و مسئولان وجود دارد، نردهایی که سبب شده مردم وقتی به ادارات مراجعه می کنند سرخورده بازگردند، نرده هایی که سبب عدم اجرای صحیح عدالت در جامعه می‌شود، حصارهایی که باعث عدم لمس فقر مردم از سوی مسئولان می شود و.... فاصله عمیق میان مردم و مسئولان سبب شده صدای ناله‌های جانسوز مردم از فقر به گوش مسئولان نرسد. وقتی خانواده‌ای به دلیل فقر توان پرداخت هزینه‌های درمان عزیز خود را ندارد و این موضوع سبب مرگ عزیزش می شود چه کسی ناله‌های این فرد را می شود؟ یا پدری که به دلیل بی پولی روی بازگشت به خانه را ندارد یا مادری که شاهد گرسنگی فرزندش است ،همه و همه باید برداشته شود. چرا مردم اینقدر مایوس باشند که برای برداشتن نرده‌های نمازجمعه، خوشحالی کنند. بنده در مورد برداشتن نرده‌های نمازجمعه نیز گفتم کار بسیار پسندیده‌ای انجام شده و اصولا نباید میان مردم و مسئولان فاصله ای وجود داشته باشد. امروز شاهدیم بسیاری از مطالب نه چندان با اهمیت از اسلام مطرح می شود در حالی که مهمترین موضوع و خواسته اسلام این است که مردمی که زیر پرچم اسلام زندگی می‌کنند با عزت و عظمت زندگی کنند نه اینکه در فقر و غصه روزگار بگذرانند و در این زمینه نیز خداوند تکالیفی را برعهده ما گذاشته‌است که باید انجام دهیم. انچه مهم است اینکه برخی از عملکردهای نادرست و تدابیری که بدون آسیب‌شناسی صورت گرفته یا افزایش خط‌قرمزها یا به عبارت بهتر پیله‌هایی که به دور خود تنیده‌ایم و.... در این چهل سال سبب شده تا ملت آزرده و فرسوده شوند.

مردم از عملکردهای اشتباه ما به ستوه آمده‌اند

وی با بیان اینکه شادی مردم از برداشتن نرده‌های در نمازجمعه موید دو مطلب است خاطرنشان کرد: اول اینکه مردم از این خط قرمزها، نرده‌ها و به عبارت بهتر عملکردهای اشتباه ما به ستوه امده‌اند و به دنبال پناهگاهی هستند و با تغییری کوچک شاد می شوند که این نشان دهند لزوم تغییر در رویکردها و رویه‌های ماست. در قانون اساسی ما تنها 4 مسئله غیرقابل تغییر است،جمهوریت نظام، اسلامیت، ولایت و مذهب تشیع که محتوای اسلامی بدنه نظام است و غیر این 4 موضوع همه چیز قابل تغییر است. در حالی که در این چهل سال شاهدیم که وقتی رویه‌ای (ولو نادرست) اتخاذ شد به همان صورت اجرایی شده و حاضر به تغییر آن هم نیستیم در حالی که ضرورت دارد هر انچه نیاز به تغییر دارد اصلاح شود با تغییر رویکردها و عملکردهای نادرست شادی به زندگی مرد باز می‌گردد و مردم با طیب‌خاطر به نظام وفادار می‌مانند مشکلات عدیده در کشور سبب شده تا بسیاری از سرمایه‌های انسانی از کشور فرار کنند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد