ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های مرزی موقت غیررسمی


ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های مرزی موقت غیررسمی

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: طبق مصوبه جدید دولت، مبادله کالا برای مرزنشینان در بازارچه های مرزی موقت غیررسمی سامان دهی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شهریار حیدری افزود: طبق این مصوبه هر سرپرست خانوار دارای کارت مرزنشینی ماهی یک بار و سالی 12 بار می تواند با تخفیف سود بازرگانی نسبت به واردات کالا به ازای ماهیانه 2 میلیون و 800 هزار تومان اقدام کند.

وی اظهار داشت: با اجرای این دستورالعمل فعالیت کوله بری برای مرزنشینان در قالب هدفمندی سامان دهی شده و تحت عنوان مبادله کالا در بازارچه های موقت غیررسمی انجام می شود.

او عنوان کرد: همچنین طبق مصوبه و آیین نامه جدید، خروج 100 قلم کالا برای مرزنشینان در تمامی مناطق مرزی و همچنین ورود 48 قلم کالای مورد نیاز مرزنشینان و تعاونی های مرزنشینی با معافیت صد درصدی برای مواد خوراکی و 50 درصدی اقلام غیرخوراکی انجام می شود.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: پیش از این معافیت اقلام خوراکی به میزان 70 درصد و غیرخوراکی 50 درصد بود.

حیدری افزود: وزارت کشور با تلاش و مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی کشور درصدد است تا گام های موثری در زمینه تقویت فعالیت های اقتصادی مرزی و معیشت مرزنشینان و رونق اقتصاد ملی و همچنین ارتقای درآمد ساکنان مناطق مرزی بردارد.

این مسئول در خصوص مبادله کالا از مرز رسمی پرویزخان برای مرزنشینان دارای کارت مرزنشینی اضافه کرد: با توجه به اینکه پرویزخان یک مرز رسمی است برای حفظ حقوق مرزنشینان این منطقه تا ایجاد معبری جدید و تصویب آن در هیات دولت به این منظور، فعالیت های مبادله کالا در بازارچه مرزی تیله کوه انجام می شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق یکی از مهمترین شهرهای غرب کشور برای توسعه روابط اقتصادی با این کشور و اقلیم کردستان است که با داشتن 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی اکنون به مرکزی برای فعالیت های مهم اقتصادی، صادرات و واردات کالا به این کشور همسایه تبدیل شده است.

اکنون روزانه به طور میانگین 800 تا یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از جمله میوه و تره بار، خشکبار، لوازم و مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و دیگر کالاهای مورد نیاز مردم عراق و اقلیم کردستان از مرز پرویزخان صادر می شود.

همچنین در این مرز روزانه به طور متوسط 500 دستگاه تانکر ترانزیت سوخت ایرانی و عراقی از مبدا اقلیم کردستان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک ایران اسلامی می شود.

بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشورعراق معادل 54 درصد کالاهای صادراتی کشورمان (یک هزار و 500 کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن اینکه این مرز به عنوان فعال ترین مرز کشور شناخته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول