مظفری: لالیگا دوربین 360 دارد اینجا پشت دروازه هم دوربین نیست!


مظفری: لالیگا دوربین 360 دارد اینجا پشت دروازه هم دوربین نیست!

«منظور آقای رفعتی درباره نرم‌افزارهای خاص را متوجه نشدم. از جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود که جامعه فوتبال با VAR آشنا شد. اولین مساله‌ای که مطرح هست و باید به آن توجه داشت تعداد دوربین‌ها خواهد بود. در روسیه برای هر بازی ۳۲ دوربین وجود داشت که برخی از آنها قابلیت سوپراسلو داشت. اما در دیدار فولاد و پرسپولیس در اهواز ما دوربین پشت دروازه را هم برای تشخیص پنالتی نداشتیم! اگر دوربین‌های کافی و با کیفیت نداشته باشیم چگونه می‌توانیم از VAR بهره ببریم؟ در همین هفته که آقای فنایی به برنامه۹۰رفتند دو صحنه مشکوک آفساید وجود داشت که دوربینی برای تشخیص درستی یا نادرستی‌اش روی خط آفساید نبود. از لیگ اسپانیا نام برده شد. در لالیگا دوربین ۳۶۰ درجه وجود دارد و می‌تواند در آن واحد از این سمت به سمت دیگر سوئیچ شود. آیا ما چنین دوربین‌ها و تجهیزاتی را داریم که بتوانیم به جای نرم‌افزارهای خاصی که دوستان گفتند از آن بهره ببریم؟

اسم لیگ را لیگِ استقلال و پرسپولیس بگذارید!

اما مساله دوم. من قبول دارم که تیم‌های پرسپولیس و استقلال هواداران زیادی دارند ولی آیا لیگ ما متشکل از همین دو تیم است؟ تیم‌های دیگر حضور ندارند؟ آیا قابل توجیه است که مسئولان ما باید دید هوادارانه داشته باشند؟ این یک ناعدالتی است. برایتان مثالی از جام ملت‌های آسیا می‌زنم. مسئولان برگزار‌کننده اطلاع دادند که از مرحله یک‌چهارم نهایی از VAR استفاده می‌کنند. مسابقات به صورت حذفی برگزار می‌شد و شرایط برای همه تیم‌های حاضر در آن مرحله یکسان بود. اما آیا خنده‌دار نبود اگر آنها می‌آمدند و می‌گفتند در گروه اول VAR داریم اما در گروه دوم نه؟! شبیه این اتفاق در لیگ برتر ایران در شرف اتفاق افتادن است. یک نیم‌فصل هیچ تیمی از VAR سود نبرد. اگر الان دو تیم استقلال و پرسپولیس بخواهند از این قضیه بهره ببرند و بقیه نه؛ کار درستی نیست؛ من درک نمی‌کنم. این یک واقعیت است که تیم‌های لیگ برتری مقابل سرخابی‌ها تحت فشار هستند. حالا هم اگر این امکان قرار باشد فقط برای این دو تیم فراهم باشد به نظرم بهتر است اسم لیگ را عوض کنیم و بگذاریم لیگ استقلال و پرسپولیس! من می‌دانم که این دو تیم تماشاگر دارند اما آیا بقیه تیم‌ها ندارند؟ فوتبال ما چند سالی است از حالت دوبعدی و دو قطبی درآمده است. اجازه ندهیم عدالت از بین برود. برای چه دربی تهران VAR داشته باشد و دربی اصفهان نداشته باشد؟

تصمیمات در کمیته و دپارتمان داوری، فرار رو به جلو است

اگر قرار است با همین دوربین‌های صداوسیما VAR را پیاده کنیم؛ چرا در دیگر ورزشگاه‌ها این کار را انجام ندهیم؟ استادیوم‌های رشت، اصفهان، تبریز، مازندران و... مگر چقدر تفاوت در تجهیزات و تعداد دوربین با استادیوم آزادی دارند؟ فشار روی کمیته داوران وجود دارد و من می‌دانم که در هفته‌های بعدی این فشار بیشتر خواهد شد چراکه تازه هفته نوزدهم است اما این رفتارها و تصمیمات و صحبت‌های دوستان فرار روبه جلو است. به نظر من بهتر بود این زحمت‌ها و هزینه‌ها برای VAR را برای پرورش داور در استان‌های مختلف می‌کردیم تا نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

newspape​r.fdn.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس