کانون فرهنگی تربیتی مکانی برای پرورش خلاقیت دانش آموزان


کانون فرهنگی تربیتی  مکانی برای پرورش خلاقیت دانش آموزان

کرج - ایرنا - آماده سازی ، پویایی و تربیت نسل نوجوان و جوان برای آینده کشور نیازمند ساز و کارهای مناسب فرهنگی و آموزشی بوده که در این میان نقش کانون های فرهنگی تربیتی حائز اهمیت فراوان است.

به گزارش ایرنا، حضور پایه های مختلف دانش آموزی در مکان های فرهنگی و تربیتی سرآغازی برای فراگیری خارج از محدوده مدرسه و آشنایی بابسیاری از فنون ، نیازهای اجتماعی و تمرین کارگروهی است.
آنطور که کارشناسان می گویند، کانون های فرهنگی و تربیتی محلی مناسب برای تحقق هر چه بیشتر فرآیند تعلیم و تربیت است که تقویت این کانون ها در حوزه پرورشی موجب تقویت خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان و توانایی حل مسائل به هنگام مواجه با مشکلات می شود.
همچنین این مکان ها تکیه گاهی مناسب برای سپری کردن اوقات فراغت دانش آموزان در محیطی سالم و امن است که مسئولان باید در این بخش اهتمام ویژه داشته باشند.
وزارت آموزش و پرورش وظایفی برای این کانون ها در زمینه ترویج مسائل اعتقادی، فرهنگی وهنری، ورزشی ،اجتماعی، علمی و مهارتی ترسیم کرده که می تواند در تربیت نسل آگاهانه نسل ها موثر واقع شود.
غنی سازی اوقات فراغت با برنامه های متنوع همراه با ایجاد شادابی و نشاط از محورهای مهمی است که در کانون های فرهنگی تربیتی باید به آن نگاه عمیقی شود.
کانون های فرهنگی تربیتی مراکزی برای تقویت هویت فرهنگی، دینی و ملی و آشنا کردن
دانش آموزان با ارزش های فرهنگی و زمینه ارتباط صمیمی و معاشرت سازنده اجتماعی است .
در این مراکز بستری فراهم می آید تا وجدان جمعی، خود اتکایی و قدرت تصمیم گیری در بین دانش آموزان تقویت شود و برای زندگی اجتماعی و ایفای نقش موثر در تلاش همسو برای رسیدن به اهداف مشترک، مهارت لازم به دست آید.
امروزه توسعه کانون های فرهنگی تربیتی برای کودکان، نوجوانان و جوانان یکی از نیازهای اصلی و انکارناپذیر در راستای شکوفا شدن استعدادهای مختلف این اقشار جامعه و تقویت بنیان دینی و عقیدتی محسوب می شود.

** نقش مکملی کانون های فرهنگی تربیتی
رئیس اداره فرهنگی هنری اداره کل آموزش و پرورش البرز می گوید: برنامه های تکمیلی، متنوع و جذاب در کانون های فرهنگی تربیتی در واقع زمینه تداوم اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت را همراه با رغبت و انگیزه در بین دانش آموزان بوجود می آورد.
عباس زمانیان بیان داشت: غنی سازی اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان ، نقش موثری در سلامت روانی آنان دارد که در این زمینه کانون های فرهنگی تربیتی براساس مصوبه پانصدو سومین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش در 30 بهمن ماه سال 1368 در کشور تاسیس شد.
وی یادآورشد: حضور دانش آموزان در کانون ها رشد و شکوفایی استعداد آنان را در پی خواهد داشت .
زمانیان ادامه داد: کانون های فرهنگی تربیتی در عرصه های گوناگون فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی، مهارتی و اردویی در قالب برنامه های عمومی و کارگاه های آموزشی و انجمن ها فعالیت می کنند.

** هفته کانون های فرهنگی تربیتی
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش نیز از کانون های فرهنگی تربیتی به محلی امن و مطمئن برای زیرپوشش قرار دادن آینده سازان ایران اسلامی یاد کرد و افزود: روز 30 بهمن ماه به عنوان روز گرامیداشت کانون ها و هفته اول اسفند به نام هفته کانون های فرهنگی تربیتی در تقویم اجرایی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نامگذاری شده است .
مسعود مهران نیا تصریح کرد: فعالیت در کانون های فرهنگی تربیتی فراتر از یک ماموریت کاری است زیرا هر فردی که در این مجموعه فعالیت دارد با ایمان و عشق درونی به کارش همواره می کوشد تا فرزندان این مرز و بوم در کلاس های مختلف بر حسب سلائق و توانمندی ها تحت پوشش یک فرآیند دوره ای قرار گیرد و مهارت بیاموزند.
وی هفته کانون ها را فرصت مناسب دانست تا دانش آموزان و خانواده هایشان با فعالیت ها و برنامه های کانو های فرهنگی تربیتی شناخت بیشتری پیدا کنند.
مهران نیا بیان داشت: باید دستاوردهای کانون ها و تاثیر گذاری این مراکز مهم را در هفته کانون ها به زبان قلم و هنر برای جامعه هدف به نمایش گذاشت تا تشویق و ترغیب لازم بوجود آید.
وی یادآورشد: به مناسبت هفته کانون ها ، برنامه های متنوعی در این مراکز به اجرا درآمده است .
** کانون ها و تربیت اجتماعی
مدیر کانون استانی فرهنگی تربیتی شهید محمد حسین فهمیده البرز نیز به بیان اهداف ایجاد کانون ها در آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآورشد: آشنایی دانش آموزان با ارزش های ماندگار فرهنگی، بارور شدن اوقات زندگی ، تقویت شخصیت و خودباوری و در نهایت تربیت اجتماعی دانش آموزان از اهداف این کانون ها است.
رحمان علیزاده بیان داشت: برنامه های کانون ها در 2 بخش تخصصی و عمومی تدوین شده است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش تخصصی ، کارگاه های مهارت آموزی، انجمن ها و فعالیت های جمعی شامل کارگاه های علمی، ادبی، هنری، ورزشی و اجتماعی و انجمن های قرآن و عترت، فناوری اطلاعات، خبرنگاری، نجوم، طبیعت یاران، علمی،کتاب، پژوهش، ادبی، نمایش، سرود و موسیقی، هنری، ورزشی، امور اجتماعی، پیشگامان سلامت،صلح و دوستی، میراث فرهنگی،حقوق دانش آموزی، راهیان حج و کارآفرینان و فعایت هایی جمعی مثل طبیعت گردی، اردوها، بازدیدها، حضور در مراسم،مانورها و همایش ها پیش بینی شده است.
وی یاد آورشد: :در برنامه های عمومی کانون ها نیزامانت کتاب و فیلم، جشنواره جوانه ها،تشکیل محافل و مسابقات مختلف و استفاده از امکاناتی مثل آسمان نما، استخر، سینما و امثال آن در نظر گرفته شده است.

** مهارت آموزی کانون ها
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز هم در این خصوص گفت: کانون های فرهنگی تربیتی درمهارت آموزی و ایجاد نشاط دربین دانش آموزان نقش مهم و تاثیرگذار دارند.
سالار قاسمی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 160 هزار دانش آموز البرزی از فعالیت های کانون های فرهنگی تربیتی استان بهره مند می شوند، خاطرنشان کرد: این مکان های فرهنگی تربیتی مهم ترین بستر برای انجام فعالیت های فوق برنامه به ویژه مهارت آموزی ، تقویت روحیه خودباوری و نشاط برای دانش آموزان است.
وی بیان داشت: کانون های فرهنگی تربیتی یکی از مهم ترین مراکز اجرای برنامه های پرورشی برای دانش آموزان محسوب می شود که خانواده ها به آن اعتماد دارند.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین به مهارت آموزی دانش آموزان اشاره شده است، یاد آور شد: کانون های فرهنگی تربیتی بستر مناسبی برای انجام این رسالت مهم است که باید در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داد: بزرگداشت هفته کانون های فرهنگی تربیتی در استان البرز با اجرای برنامه های مختلف دیگری چون برگزاری جنگ شادی و جوانه ها، مسابقات فرهنگی، هنری ، ورزشی، علمی ، رباتیک ، کتاب و کتابخوانی، رادیو کانون، قصه گویی و ... همراه است.
وی تاکید کرد: در این هفته باید پویایی ، زنده بودن و تاثیر گذاری کانون های فرهنگی تربیتی را از طریق برگزاری جشنواره و دعوت از رسانه ها به گوش مسئولان و شهروندان استان البرز به تصویر بکشیم.

** توجه دولت تدبیر و امید به کانون ها
مدیر کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به کانون ها در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی دارد.
علی رمضانی اظهارداشت: مدیران کانون‌های فرهنگی تربیتی نقش موثری در اصلاح برنامه‌ها و فعالیت‌های این کانون ها دارند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا مسیر فعالیت‌ها و برنامه کانون‌های فرهنگی تربیتی در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی تسهیل شود.
وی به ظرفیت های متنوع و مختلف کانون‌های فرهنگی تربیتی در کشور اشاره کرد و افزود: اگر این ظرفیت‌ها شناسایی و از آنها استفاده مفید شود، کانون های فرهنگی تربیتی سرمایه ‌دارترین بخش آموزش و پرورش هستند.
مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش بر درآمدزایی درکانون‌های فرهنگی - تربیتی به دلیل خود گردان بودن این مراکز تاکید کرد ویادآورشد: باید اجازه داده شود تا سازمان دانش آموزی هر استان بتواند با استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی تربیتی کار فرهنگی و فعالیت تشکیلاتی انجام دهد.
رمضانی با اشاره به اهداف تعلیم و تربیت اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ، اضافه کرد: بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب باید در چهار دسته اهداف معنوی، تربیتی، علمی و اجتماعی در فعالیت های پرورشی تربیتی در فرآیند تعلیم و تربیت توجه ویژه کرد که در این راستا کانون های فرهنگی تربیتی نیز رسالت خطیری بر عهده دارند.
وی یادآور شد: تولد و بالندگی کانون های فرهنگی تربیتی به طور رسمی از دهه 70 آغاز شد
که 10 کانون به صورت پایلوت در سراسر کشور تاسیس و اکنون به یک هزار و 18 کانون رسیده است.
وی ادامه داد: این تعداد کانون برای جمعیت 13 و نیم میلیونی دانش آموزی کشور کم است لذا باز هم نیاز به توسعه و افزایش کانون های فرهنگی - تربیتی در کشور داریم.
** رسالت سنگین کانون ها
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه گفت: کانون های فرهنگی و تربیتی مکمل تعلیم و تربیت رسمی هستند که رسالت سنگینی در فضای خارج از مدرسه است.
علیرضا کاظمی بیان داشت :کانون ها پس از مدارس مهم ترین مراکز تربیتی در سطح کشور هستند که در بخش های مختلفی مشغول فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: باید رویکرد مهارت آفرینی و نهادینه سازی در بین خانواده‌ها پررنگ تر و جایگزین شود.
کاظمی ادامه داد: ما بر این هستیم تا بتوانیم دانش آموزان را در حوزه فردی و اجتماعی برای ایجاد یک زندگی سالم و هم چنین در حوزه ی مهارت های حرفه ای برای اشتغال و معاش، توانمند کنیم.
30 بهمن تا 6 اسفند ماه به نام هفته کانون های فرهنگی تربیتی در تقویم اجرایی وزارت آموزش و پرورش نامگذاری شده است.
2819/ 6155

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق