سردیس استاد شهید نجات اللهی در دانشگاه کردستان رونمایی شد


سردیس استاد شهید نجات اللهی در دانشگاه کردستان رونمایی شد

سنندج - ایرنا - تندیس استاد شهید نجات الهی روز پنجشنبه در مراسمی با حضور حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دانشگاه کردستان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با استقبال معاون سیاسی استاندار، فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان و جمعی مسئولان اجرایی روز پنجشنبه وارد سنندج شد.
فلاحت پیشه امروز همچنین در اجلاسیه شهدای کارمند استان کردستان از برنامه های پیش کنگره 5400 شهید کردستان که قرار است اردیبهشت سال آینده برگزار شود، نیز شرکت و در این مراسم سخنرانی می کند.
معاون فنی و اجتماعی دانشگاه کردستان در مراسم رونمایی از این سردیس اظهار داشت: این سردیس قرار است در دانشکده علوم پایه بیجار از دانشکده های اقماری دانشگاه کردستان که مزین به نام شهید نجات اللهی است، نصب شود.
روشن خوشنوازی با اشاره به بخشی از مبارزات استاد شهید نجات اللهی گفت: تمام هدف ما زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا است.
استاد شهید «کامران نجات‌اللهی» در سال 1333 در شهرستان بیجار به دنیا آمد و پس از اتمام دوره دبیرستان، در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه علم و صنعت به تحصیل خود ادامه داد و سپس به دانشگاه امیرکبیر رفت و پس از اخذ کار‌شناسی ارشد، توانست وارد مقطه دکترا شود.
وی از اساتید طیف مسلمان سازمان ملی دانشگاهیان بود که وارد جریان مبارزات انقلابی شد و از جمله فعالیت ‌های وی می ‌توان به امضای بیانیه دانشگاهیان به ‌مناسبت 17 شهریور و صدور بیانیه و منشور دفاع از حقوق زندانیان اشاره کرد.
28 آذر 57 تعدادی از اساتید دانشگاه تهران قصد ورود به دانشگاه را داشتند که نظامیان مانع حضور آنها شدند و به یکی از استادان توهین کردند.
همین مساله موجب شد تا اساتید صبح 29 آذر برای اعتراض به دبیرخانه طبقه پنجم که محل حضور رئیس و معاونان دانشگاه هست بروند و خواسته‌های خود را مطرح کنند، ساعت 10 صبح در حالیکه شورای روسای دانشکده‌ ها در سالن اجتماعات طبقه پنجم دبیرخانه بر پا بود بیش از 100 نفر از استادان به آنجا رفتند و خواسته‌های خود را مطرح کردند و بالاخره تصمیم به تحصن در همانجا گرفتند و اینگونه تحصن 25 روزه اساتید دانشگاه‌های تهران آغاز شد که کامران نجات‌اللهی یکی از آنها بود.
عوامل رژیم پهلوی برای در هم شکستن اعتصاب اساتید به آنها حمله کردند که در این تهاجم، نجات‌اللهی هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
فردای آن روز با حضور ده ها هزار نفر که در پیشاپیش آنها آیت‏‌الله طالقانی حرکت می‌‏کرد پیکر شهید نجات‏‌اللهی تشییع و به خاک سپرده شد.
در مراسم تشییع وی از بیمارستان امام خمینی (ره) فعلی تا میدان انقلاب هزاران نفر شرکت داشتند.
نزدیک به میدان انقلاب نیروهای گارد امنیتی شروع به شلیک گلوله کردند که با مقاومت دانشجویان، نیروهای گارد پراکنده شدند و مراسم ادامه پیدا کرد البته در این مراسم دست‌کم 5 نفر به شهادت رسید و 130 نفر هم زخمی شدند.
امام خمینی در تاریخ 7 دی ماه 57 در دیدار ریچارد کاتم استاد علوم سیاسی دانشگاه پیتزبورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا با اشاره به جنایات رژیم پهلوی درباره کشتار مردم در تشییع جنازه شهید نجات‌اللهی فرمودند: در این امروز و مراسم تشییع جنازه‌ای که خود دستگاه اجازه داده بود، یک افسر دستور حمله داد در حالیکه تظاهراتی نبود در یک میدان شهر آدم‌ کشی شروع شد و بسیاری را کشته و زخمی کردند.
خیابان ویلا، محل شهادت این استاد دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام شهید نجات‌اللهی نامگذاری شد.
9937/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال