خانه سینماگران را ویران نکنید


خانه سینماگران را ویران نکنید

انحلال یا ادغام انجمن سینمای جوانان ایران نگرانی اهالی سینما را برانگیخته است


شهرآرا آنلاین - مریم قاسمی| ‌ادغام یا هیئت‌امنایی شدن انجمن سینمای جوانان ایران، خبری بود که از چند روز پیش، سینماگران کشور را در بهت فروبرد؛ بهت به‌خاطر تصمیمی عجولانه و غیرمنطقی که ماهیت اولین انجمن مستقل و مردم‌نهاد سینماگران کشور را از بین خواهد برد. هراس از جدی شدن این حدس و گمان‌ها بود که سینماگران فیلم کوتاه را به تشکیل پویش «نه به تغییر ساختار انجمن سینمای جوانان» واداشت؛ پویشی که برخی مدیران دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم‌سازان و فعالان فیلم کوتاه با آن اعتراض خود را اعلام کردند که نام سینماگران مشهدی همچون امیراطهر سهیلی و ناصر ضمیری نیز در میان آنان به چشم می‌خورد.

در این پویش، بیانیه‌ای تنظیم شده است که طرح ادغام و هیئت‌امنایی شدن انجمن سینمای جوانان ایران را کاری بدون نیازسنجی و مشورت‌گرفتن از ستادهای انجمن دانسته و خواستار ادامه فعالیت انجمن سینمای جوانان ایران به شیوه قبلی است.

﷯ پیشنهادهای عجیب برای انجمنی غریب

انجمن سینمای جوانان ایران در سال١٣۵۵ به ثبت رسید و در سال۱۳۶۴ به‌منظور ارتقای سینمای ملی و با کسب تجربه از فعالیت‌ها و تأثیرات سینمای آماتوری و در راستای تأسیس مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی، مرکز سینمای تجربی، بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران، راه‌اندازی شد. این انجمن به‌عنوان بستری برای توسعه سینمای ملی با مأموریت مشخص درقالب وظایف مدون برای هریک از تشکل‌ها، مسیر را برای کشف استعدادهای درخشان و تربیت نیروی انسانی ازبین جوانان و کسب تجربه بیشتر با فعالیت در عرصه تولید فیلم‌های مستند و تجربی(ازطریق مرکز سینمای تجربی) و نهایتاً ورود به عرصه تولید فیلم بلند سینمایی(تحت حمایت بنیاد سینمایی فارابی)، برای تأمین نیاز کشور هموار کرد.

حالا دو پیشنهاد تازه برای تغییر ساختار این انجمن مطرح است؛ پیشنهادهایی که ظاهرا قرار است با عملی شدن آن‌ها تعداد کارکنان فعال در ٧٠نمایندگی این انجمن، کاهش یابد و از این طریق، هزینه‌ها نیز کم شود. اولین پیشنهاد مطرح‌شده، هیئت‌امنایى شدن دفاتر انجمن سینماى جوانان ایران در شهرهاست تا به‌عنوان زیرمجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها فعالیت کنند و پیشنهاد دوم، ادغام انجمن سینماى جوانان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سپس بنیاد سینمایی فارابى است! باید دید با کاهش کارکنان و کم کردن هزینه‌ها از بخش تولیدات فرهنگی، چقدر از مشکلات اقتصادی ما حل می‌شود و چرا این کاهش هزینه‌ها در بخش‌های دیگر صورت نمی‌پذیرد.

﷯ سرگردانی فیلم‌سازها

ناصر ضمیری، از سینماگران مطرح مشهدی و از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران است. او با تعجب از اتفاقات اخیر می‌گوید: تصمیمات مسئولان همیشه باید در مسیر ارتقای هنر و سینما باشد. این دور باطل قبلا هم در نمونه‌های مختلف تکرار شده است؛ مثلا زمانی سینماجوان را با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادغام کردند اما به این نتیجه رسیدند که مرکز مستند پژوهشی به‌خاطر نوع اهداف و عملکرد آن باید جدا باشد. بدون شک درصورت این تغییرات جدید نیز باز نظر مسئولان عوض می‌شود و متوجه اشتباهشان می‌شوند اما در این میان، وقت و انرژی زیادی تلف می‌شود. به نظر ضمیری، سینمای جوان باید بر تولید فیلم‌های کوتاه متمرکز شود اما این انحلال یا ادغام فقط مجموعه‌ای از هزینه‌ها و موانع را بیشتر می‌کند: «هر نهاد، اساسنامه مشخصی دارد. حالا این تغییرات باعث می‌شود اساسنامه‌های جدیدی شکل بگیرد یا تغییرات دیگری که فیلم‌سازها را برای مدت‌ها سرگردان خواهد کرد. مسئولانی که به این راحتی تصمیم می‌گیرند، چطور می‌توانند پاسخ سرگردانی چندین ماهه و حتی چندساله فیلم‌سازها را بدهند؟» این فیلم‌ساز معتقد است اکنون نیز فعالیت انجمن سینمای جوانان تاحدی زیرنظر اداره ارشاد است. حالا اگر این تغییرات به گونه‌ای پیش برود که نظارت ارشاد بر آن بیشتر شود، طبیعتا تولیدات فیلم کوتاه کاهش می‌یابد؛ چراکه فیلم‌سازان هر روز باید از مسئولان ارشاد بشنوند که ارشاد بودجه ندارد یا موضوع فیلمشان در اولویت موضوعات قرار ندارد و... .

ضمیری همچنین با اشاره به سابقه درخشان فعالیت انجمن سینمای جوانان ایران می‌گوید: آرم انجمن اکنون در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی به‌عنوان یک برند مطرح است. الان اروپایی‌ها برند انجمن را می‌شناسند و این برای ما یک نقطه قوت است و مسئولان دست گذاشته‌اند روی همین نقطه قوت.

﷯ از بین رفتن استقلال انجمن

امیراطهر سهیلی، از دیگر فیلم‌سازان مشهدی، است که تغییرات در انجمن سینمای جوانان را یک آسیب جدی معرفی می‌کند. این فیلم‌ساز مشهدی با بیان اینکه تغییرات مطرح‌شده درنهایت منجر به ازبین رفتن استقلال انجمن می‌شود، می‌گوید: همین حالا در اداره ارشاد هیچ مسئول یا معاونی رزومه سینمایی ندارد. بر فرض که با ادغام یا انحلال یا هرچیزی انجمن برود زیر نظر ارشاد، بدون شک مسئول این بخش هم یک کارمند مثل بقیه می‌شود؛ یک فرد غیرسینمایی که حرف فیلم‌ساز را درک نمی‌کند. سهیلی معتقد است همین حالا هم شور و هیجان فیلم‌سازها در انجمن کاهش یافته است و فیلم‌سازها نیاز به انرژی تازه‌ای دارند اما با این حرف‌ها و طرح‌ها، انجمن راکدتر از پیش باقی می‌ماند. او تاکید می‌کند: از مسئولان می‌خواهم خانه سینماگران را ویران نکنند.

﷯ سینماگران در فکر جهانی شدن، مسئولان در فکر کوچک کردن

سینمای کوتاه، بخشی جدی و اثرگذار در سینماست که فیلم‌سازان در انجمن سینمای جوانان با استقلال می‌توانند به تولید آثار خود بپردازند. درصورتی‌که انجمن، هیئت‌امنایی شود و نمایندگانی از استانداری، شهرداری و... اعضای آن باشند، با هر تغییر مدیریتی، انجمن دچار تغییرات زیادی می‌شود و نمی‌تواند روند یکسانی را در پیش بگیرد، این درحالی است که دلیل موفقیت عملکرد انجمن سینمای جوانان، یکسان‌سازی آن در آموزش‌ها و فعالیت‌هاست و همین باعث شده است هر مدرک آموزشی انجمن حتی معادل واحدهای دانشگاهی اعتبار داشته باشد. رئیس انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی نیز پیشنهادهای اخیر درباره ادغام یا هیئت‌امنایی شدن انجمن را متضاد با اهداف انجمن می‌داند. به‌گفته سیده‌نسرین شاه‌محمدی، درصورتی‌که این حرف‌ها عملی شود و تصمیم بر هیئت‌امنایی شدن بشود، انجمن هر روز باید به‌دنبال گرفتن بودجه و اعتبار از جایی باشد و اعانه جمع کند، این درحالی است که انجمن سینمای جوانان ایران اکنون بزرگ‌ترین مدرسه فیلم کوتاه در خاورمیانه است و ما با تولیدات بیشتر و شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی، به فکر جهانی شدن هستیم اما در کشور خودمان، ما را کوچک‌تر می‌کند.

شاه‌محمدی می‌گوید: فیلم کوتاه به ساختار فیلم‌های بلند جهت می‌دهد، به‌گونه‌ای‌که بسیاری از فیلم‌های خوب دنیا براساس ایده‌ها و خلاقیت فیلم‌های کوتاه ساخته می‌شود. حالا با محدود کردن فعالیت انجمن، تولیدات فیلم کوتاه کاهش می‌یابد و درنتیجه از ایده‌های خلاقانه کاسته می‌شود.

﷯ ابلاغی به استان نرسیده است

درحالی‌که هر روز بر تعداد امضاهای زیر بیانیه «اعتراض بر تغییر ساختار انجمن سینمای ایران» افزوده می‌شود، این موضوع را از اداره‌کل ارشاد خراسان رضوی نیز پیگیری می‌کنیم و اظهارنظر در خور توجهی را از سوی محمدرضا محمدی، معاون سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌شنویم: «تاکنون خبر یا ابلاغی درباره تغییرات در ساختار انجمن سینمای جوانان در خراسان رضوی به این اداره نرسیده است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش