مجادله مجازی برای پاراف پدیده


مجادله مجازی برای پاراف پدیده

رئیس دفتر رئیس جمهور ابتدا ادعای نماینده مشهد در مجلس را تکذیب و بعد هم پژمانفر واعظی را دروغ‌گو خطاب کرد


شهرآرا آنلاین - مسعود سلطانی| روز شنبه ٢٧ بهمن انتشار خبری کوتاه در اینستاگرام نصرا... پژمانفر، خط اخبار اقتصادی این هفته را تحت تأثیر قرار داد. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از دستور رئیس جمهور به معاون اقتصادی خود برای تخصیص ١٠٠٠ میلیارد تومان برای کمک به سهام داران مُعسر پدیده خبر داده بود.

این خبر مخالفت‌های زیادی را به همراه داشت. مطبوعات، کارشناسان اقتصادی و حتی نمایندگان مجلس با پرداخت پول به سهام‌داران پدیده از محل منابع عمومی کشور مخالفت کردند و البته در طول ۶ روز گذشته خبرنگار شهرآرا از سوی برخی سهام‌داران این شرکت مورد توهین و تهدید قرار گرفت و این ماجرا ادامه داشت تا اینکه روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، بعد از نشست هیئت دولت این خبر را تکذیب کرد.

تقریبا همه ماجرا را تمام شده می‌دانستند تا اینکه نصرا... پژمانفر بازهم با انتشار پیامی در اینستاگرام به این خبر واکنش نشان داد. نماینده مردم مشهد واعظی را دروغ‌گو خطاب کرد و نوشت: «اگر واعظی عذرخواهی نکند، اسناد را منتشر می‌کنم!» اما ماجرا چه بود و واعظی دقیقا چه گفت؟

﷯ تکذیب واعظی

واعظی در جمع خبرنگاران گفت: کسانی که این سخنان را مطرح می‌کنند اغراض سیاسی دارند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. من چنین چیزی نشنیدم و مشخص نیست که این موضوع از کجا مطرح می‌شود، اگر قرار باشد دستوری داده شود، باید از طریق دفتر ابلاغ شود.

او این خبر را بی‌پایه و اساس و مبتنی بر نوشته‌های شخصی در فضای مجازی دانست و در پاسخ به این نکته که «این خبر از سوی نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد، منتشر شده است.»، گفت: تاکنون حرف‌های زیادی از این نماینده شنیده‌اید که هیچ‌کدام آن‌ها هم درست نبوده است. باید از منشأ چنین خبرهایی تأیید بخواهید و از این نماینده، سند ادعایش را نیز جویا شوید. ایشان سندی منتشر نکرده است!

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات انجام شده در ماجرای پرداخت پول به مال‌باختگان مؤسسات مالی و اعتباری نیز توضیح داد: سازوکاری که در گذشته برای مؤسسات اعتباری انجام شد این بود که در شورایی که سران ٣ قوه هرکدام نمایندگان خود را داشتند دراین‌باره تصمیم‌گیری می شد. هر تصمیمی توسط این ٣نماینده بررسی می‌شد و به اطلاع سران قوا می‌رسید. این سازوکار مربوط به گذشته بوده است و من چیز تازه‌ای درباره آن نشنیده‌ام.

﷯ تهدید پژمانفر

نماینده مردم مشهد که پیش از این گفته بود از جزئیات دستور رئیس جمهور و نحوه هزینه‌کرد ١٠٠٠ میلیارد تومان بی‌اطلاع است، بعد از تکذیب واعظی بیکار ننشست و در پیامی اینستاگرامی رئیس دفتر رئیس جمهور را دروغ‌گو خطاب کرد. البته این اولین بار نبود که ادعای پژمانفر رد می‌شد. معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی هم روز شنبه ٢٧ بهمن‌ماه ادعای نصرا... پژمانفر را رد کرده بود اما نماینده مردم مشهد درباره اظهارات قربان میرزایی واکنشی نشان نداده بود. اما این بار نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از کنار سخنان محمود واعظی به سادگی عبور نکرد و در مطلبی اینستاگرامی نوشت: «اگر واعظی عذرخواهی نکند، اسناد را منتشر می‌کنم؛ از طریق قانون دروغ‌گویی واعظی را پیگیری می‌کنم. آقای واعظی اولین و آخرین بار نیست که مسائل را انکار می‌کند و اگر در این‌خصوص عذرخواهی نکند سند دستور رئیس جمهور را انتشار می‌دهم.»

او در ادامه نوشت: «واعظی همچنین دروغ‌هایی را در دوران وزارت ارتباطات گفته بود که منجر به اخذ کارت زرد از مجلس شد؛ تأسف می‌خوریم آقای روحانی این چنین آدمی را که حرف‌ها و دستوراتش قبول ندارد، مسئول دفتر خود کرده است. شأن خودمان نمی‌دانیم که با ایشان وارد محاجه شویم و حتما از طرق قانونی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»

البته تا لحظه نگارش این گزارش هنوز نماینده مردم مشهد سند سخن خود را منتشر نکرده است. با وجود این بدیهی به نظر می‌رسد که ساز و‌کار مالی برای پرداخت پول به سهام‌داران پدیده به شکلی که قبلا برای مؤسسات مالی تجربه شد ایجاد نشده است و این نکته را می‌توان به فال نیک گرفت، چراکه پرداخت ٣۵ هزار میلیارد تومان پول پُرفشار بانک مرکزی به مال‌باختگان مؤسسات مالی سّم مهلکی برای اقتصاد ایران بود و تمامی کارشناسان تکرار این کار را برای سهام داران پدیده خطا می‌دانند.

اما تاکنون حجت‌الاسلام پژمانفر هم درباره جزئیات نحوه تأمین ١٠٠٠ میلیارد تومان اظهار بی‌اطلاعی کرده است. به نظر می‌رسد در صورتی که این مبلغ توسط شریک تجاری و به صورت مشارکت اقتصادی در پروژه پدیده تأمین شود، هیچ‌کس به آن نقدی وارد نخواهد کرد. اما باز هم سؤال اینجاست که اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد، چرا در ۴ سال گذشته انجام نشده است؟ و اساسا مگر انجام چنین کاری به دستور رئیس جمهور نیاز دارد؟ و چرا رئیس دفتر رئیس جمهور از این ماجرا بی‌اطلاع و نماینده مردم مشهد از آن مطلع است؟ این‌ها سؤالاتی است که باید مسئولان به آن پاسخ دهند!

﷯ نباید پول چاپ کنند

روزنامه شهرآرا جزو اولین رسانه‌هایی بود که به خبر منتشر شده از سوی حجت‌الاسلام پژمانفر واکنش نشان داد و در گزارشی با عنوان «پاراف هزار‌میلیاردی برای پدیده» درباره عواقب چاپ پول و استفاده از منابع عمومی برای مصارف خصوصی هشدار داد. نگارنده در این گزارش نوشت: «اقتصاد ایران هنوز تجربه تلخ پرداخت ٣۵ هزار میلیارد تومان از محل دارایی‌های عمومی به مال‌باختگان مؤسسات مالی را فراموش نکرده است!»

در همین راستا روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به تخصیص یک‌هزار میلیارد تومان از بودجه ٩٨ برای پرداخت زیان مالی سهام‌داران شرکت پدیده شاندیز واکنش نشان دادند. نمایندگان مجلس معتقدند باید حق مردم پرداخت شود اما نه از بیت المال؛ پرداخت از بیت‌المال هزینه کردن ظلمی در حق بقیه مردم و رواج مسیری نادرست و منفی است.

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران و نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: پرداخت کردن از بیت‌المال بابت بدهی مؤسسات مالی اجحاف در حق مابقی مردم است. من مدافع این هستم که باید طلب مردم پرداخت شود اما این درخواست و این تخصیص و پرداخت‌های بدهی به مؤسسات مالی و اکنون به پدیده شاندیز اجحافی به منابع مالی و بیت‌المال است که جای تأمل دارد.

همچنین محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه، در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این ماجرا گفت: در برخی مؤسسات مالی واعتباری هم این اتفاقات افتاد و هنوز کسی پاسخ‌گو نیست که این ٣٠ هزار میلیارد تومانی که پرداخت شد از چه منبعی بود؟ آن‌ها‌یی که این پول‌ها را خوردند و بردند الان کجا هستند؟ درمورد پدیده شاندیز باید شفاف‌سازی شود که چقدر پول گرفته شده و چقدر سود داشته است و چقدر دارایی دارد. این شفاف‌سازی می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید