تاکید دوباره ترکیه بر خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه/تحلیل


تاکید دوباره ترکیه بر خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه/تحلیل

خبرگزاری آریا - پارس تودی- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، بار دیگربرعزم دولت آنکارا برای خرید سامانه ضد موشکی اس - 400 از روسیه تاکید کرد.

تاکید دوباره ترکیه بر خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه/تحلیل
خبرگزاری آریا - رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، بار دیگربرعزم دولت آنکارا برای خرید سامانه ضد موشکی اس - 400 از روسیه تاکید کرد.
«رجب طیب اردوغان» با بیان این که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مخالفتی با خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه ندارد، گفت: ما حق داریم از سیستم‌های دفاعی مختلف استفاده کنیم.
برغم ادعای همکاری های استراتژیک طی دهه های گذشته، ترکیه و آمریکا در زمینه های مختلفی اختلاف دارند و هر روز بر میزان این اختلاف ها افزوده می شود.
خرید سامانه ضد موشکی اس 400 از روسیه و حمایت آمریکا از کردهای منطقه ازجمله اختلاف های دوکشور است.
ترکیه با آمریکا بر سر حمایت این کشور از یگان های مدافع خلق در سوریه اختلاف دارد و بارها از واشنگتن انتقاد کرده است.
طی بیش از یک دهه گذشته، آمریکا، "یگان های مدافع خلق سوریه" (ی پ گ) را به بهانه مقابله آنان با گروه تروریستی داعش مسلح کرده است و همچنان به واگذاری سلاح به تشکیلات ی پ گ ادامه می دهد.
درمقابل، دولت ترکیه تاکید دارد، حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک.) و"یگانهای مدافع خلق سوریه" (ی پ گ) را دوگروه تروریستی می شناسد و بر این باور است که، سلاح‌های ارسالی آمریکا درنهایت به سمت ترکیه نشانه خواهند رفت.
دراین ارتباط، «دیمیتری ایگورشینکف»:(Dmitry Igorshinchov) کارشناس نظامی و مدیر بخش خاورمیانه مرکز مطالعات و پیش بینی های راهبردی روسیه، اعلام کرد: تصمیم ترکیه مبنی بر خرید سامانه دفاع هوایی روسیه از نوع اس - 400، پاسخ آنکارا به تصمیم سران واشنگتن درخصوص سوریه به ویژه حمایت تسلیحاتی و مالی آمریکا از کردهای این کشور بوده است.
زیرا حمایت آمریکا از کُردهای سوریه برای آنکارا غیرقابل قبول است از همین رو واکنش رجب طیب اردوغان به این مساله قابل پیش بینی بود.
درعین حال، آمریکا ضمن تلاش برای ایجاد منطقه امن در خاک سوریه، تلاش می کند ترکیه را از روند ایجاد این منطقه حذف کند.
این امر اختلاف های ترکیه و آمریکا را درسوریه تشدید کرده است.
درادامه اختلاف های دوکشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اقدام ترکیه برای خرید سامانه ضدموشکی اس 400 از روسیه، باعث ایجاد نگرانی‌هایی در دولت آمریکا شده است.
با وجود آن که، مقام های کاخ سفید دلایل واقعی نگرانی خود را تشریح نمی کنند، برخی محافل سیاسی بر این باورند که، این نگرانی ها عمدتا" از نقاط ضعف تسلیحات تولیدی آمریکا ناشی می شود.
دراین ارتباط، روزنامه "دی ولت" آلمان به نقل از کارشناسان نظامی، نوشت: افزایش علاقمندی جهانی به سامانه پدافند هوایی اس-400 روسیه فراتر ازبرتری تکنولوژی این مدل نسبت به مدل مشابه آمریکایی آن است.
در این ارتباط، «روسلان پوخووف» (Ruslan Pokhovov)، کارشناس نظامی روس و رئیس مرکز تحلیل راهبردها و فناوری‌ها، به روزنامه دی ولت گفته است:
بازارجهانی اسلحه تنها از طریق عرضه و تقاضا مشخص نمی‌شود، بلکه انگیزه‌های سیاسی خاص هدایت‌کننده این بازار هستند.
درمجموع به نظر می رسد که، با گسترش اختلاف های آنکارا و واشنگتن، رهبران ترک همگرایی با روسیه و واگرایی ازآمریکا و غرب را دراولویت برنامه های آتی دولت آنکارا قرار داده اند.138/118
نویسنده: محمد علی طالبی خاکیانی
بیشتربخوانید:
از سرگیری مذاکره قطر با روسیه برای خرید اس 400
کلیدواژه روسیه ترکیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس