هدف از تاسیس یک گلخانه


کشاورزی بسیار دوست داشتنی و زیبا است، همچنین اگر بصورت علمی و تخصصی کار شود میتواند بسیار سودآور باشد.

با افزایش نرخ رشد جمعیت و کاهش سطح زمین های حاصلخیز به علت گسترش شهرها و مناطق مختلف تولیدی و صنعتی از طرفی دیگر، استفاده بهینه از امکانات موجود ضروری است. پروسه زیاد شدن تولید محصولات کشاورزی به دو صورت امکان پذیر است، 1- با افزایش زمین های کشاورزی 2- افزایش تولید در واحدهای زیر کشت ، بنابراین لازم است از فناوری های نوین برای افزایش تولید در واحدهای زیر کشت استفاده کرد که این خود مسلزم هزینه است استفاده شود. با در نظر گرفتن فضای کم برای افزایش محصولات کشاورزی ، احداث واحدهای گلخانه ای است .
کم آبی باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان محیط زیست شده است و این نگرانی کاملا درست است زیرا ذخایر آب های زیر زمینی رو به اتمام است . به دلیل همین شغل کشاورزی برای یک کشاورز متزلزل و بسیار نگران کننده شده است، به طوری که کشاورزی به عنوان یک کار خطرناک از طرف امن کار. مطرح شده است، راه حل این موضوع این است که اما این باید با دید علمی نوین به این موضوع نگاه کنیم، یکی از راه هایی که میتواند این مشکل را بسیار کم کند ایجاد گلخانه برای کشت محصولات کشاورزی است.
هزینه ساخت یک گلخانه چقدر است ؟
هزینه ساخت یک گلخانه بسته به مکان جغرافیایی هر شهر ، کشت مورد نظر ، میزان تولید در سال و .... از متری حدود 70 هزار تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان قیمت گذاری و راه اندازی می شود .
آیا لازم است که مجوز ساخت گلخانه را بگیریم؟
علاوه بر هزینه راه اندازی گلخانه، لازم است اقدام لازم جهت دریافت مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه مورد توجه قرار گیرد. اگر مجوزهای مربوطه را داشته باشید می توانید وام های خوبی از وزارت کشاورزی دریافت کنید که این خود نکته مثبتی برای دریافت مجوزهای لازم برای تاسیس یک گلخانه میباشد.
چه نوع گلخانه یی توصیه می شود؟
ما به شما گلخانه هیدروپونیک را پیشنهاد می کنیم ، در ابتدا ممکنه هزینه تاسیس بالاتر از گلخانه های عادی باشه ولی به مرور با یک برنامه ریزی جامع و کامل این هزینه ها بازخواهد گشت . ولی برای تاسیس یک گلخانه هیدروپونیک به افراد متخصص نیاز هست تا شما را در امر راه اندازی گلخانه ، طریقه کشت ، راههای استفاده از انواع کود بویژه استفاده از کود هیدروپونیک ،...و نحوه برداشت و فروش محصول یاری کنند، ما توصیه می کنیم اگر هیچ تجربه ایی در کشاورزی ندارید وارد مبحث کشت هیدروپونیک نشوید .
نکاتی که برای تاسیس یک گلخانه :
محصول هدف شما برای کشت
پیدا کردن متخصصین مجرب جهت تاسیس یک گلخانه
پیشبینی هزینه های احتمالی
پیشبینی فروش محصولات
شما برای تاسیس یک گلخانه (خاکی) باید همه هزینه های احتمالی را مد نظر بگیرید هزینه هایی از قبیل ایجاد یک بستر مناسب برای رشد (اگر خاک منطقی که برای ایجاد گلخانه مناسب نیست خاک باید تعویض گردد و اینکه بهتر است از پلاستیک های یو وی دار جهت پوشش گلخانه استفاده شود ،مکان کشت نهال باید مشخص شود، که با روش ناودانکی یا بالشتکی این کار امکان پذیر است، روش بالشتکی بسیار ارزان تر است، ولی در کل بیش از یکبار نمی توان از آن استفاده کرد، بدلیل اینکه در این روش از گل دان های پلاستیکی استفاده می کنند، بدلیل این موضوع با توجه به مقاومت بالا و البته طول عمر بیشتر، در روش ناودانکی که از از یک لوله نصفه از نوع گالوانیزه تشکیل شده است گزینه مناسبتری است) ، آب (ایجاد یک سیستم آبرسانی دقیق برای یک گلخانه نقش مهمی را ایفا می کند این سیستم شامل منبع آب ، لوله و پمپ می باشد) ، استفاده از انواع کود های آلی مانند کود هیومیک اسید ، استفاده از انواع کود شیمیایی مانند کود اوره و استفاده از سموم مختلف (کارشناسی آفت با حضور یک متخصص) و ایجاد سیستم گرمایشی و سرمایشی ( که یکی از مهمترین قسمتهای یک گلخانه است) ، انتخاب یک بذر با کیفیت .
در آخری برای تاسیس یک گلخانه باید تحقیقات کافی را انجام دهید و با افراد متخصص در این زمینه مشورت شود تا با هزینه کمتر و بازده ای بیشتردر این رشته کاری به موفقیت دست پیدا کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟