چینی‌ها زمانی که بازار ایران وارد شدند هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کردند که بتوانند تا این حد در بازار خودرو ایران تاثیرگذار باشند. سهم خودروهای چینی از ابتدای دهه 90 تا به امروز چندین برابر شده است. خودروهای چینی که زمانی به‌عنوان خودروهای بی‌کیفیت بازار معرفی می‌شدند در حال حاضر همگی باقیمت‌های نجومی در بازار به فروش می‌رسند و مشتریان وفاداری نیز پیداکرده‌اند. تعدادی از این خودروها فروش بسیار بالای در سال دارند که می‌توان آن‌ها را خوش‌نام‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار نامید. در ادامه به معرفی این خودروها خواهیم پرداخت.

خوش‌نام‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای چینی در بازار ایران

دانگ فنگ h30 کراس، بازهم پای ایران‌خودرو در صدر پرفروش‌ترین‌ها در میان است.

پرفروش‌ترین خودرو چینی بازار که توسط ایران‌خودرو تولید می‌شود. این خودرو در زمان عرضه اولیه مفهوم تازه کراس اوور را در بین مشتریان ایرانی به‌خوبی جای انداخت. فروش دانگ فنگ h30 کراس در سال گذشته به مرز 30 هزار دستگاه در سال نیز نزدیک شد. آماری که زمانی شامل تمام خودروهای چینی بازار ایران می‌شد! قیمت دانگ فنگ h30 کراس در حال حاضر حدود 110 تا 115 میلیون تومان است. باید دید با افزایش قیمت شدید در سال جدید نیز آمار فروش سال قبل تکرار می‌شود یا نه!

خوش‌نام‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای چینی در بازار ایران

برلیانس h320؛ هاچبک کوچک در جمع بزرگان!

برلیانس h320 یک هاچبک چینی ارزان‌قیمت (!) است که در سال 1394 توسط پارس‌خودرو مونتاژ و به بازار ایران وارد شد. این خودرو به دلیل طراحی نسبتاً زیبا و کیفیت ساخت قابل‌قبول به همراه امکانات خوبی که داشت توانست خیلی زود در بین جوانان و افرادی که به خودروهای هاچ بک علاقه‌مند بودند جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. فروش برلیانس h320 به‌تنهایی از مرز 22 هزار دستگاه در سال نیز عبور کرده است که نشانه علاقه تعداد زیادی از ایرانیان به این خودرو است. به‌این‌ترتیب بعد از ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا صاحب دومین خط تولید خودروهای چینی پرفروش در ایران محسوب می‌شود. خانواده برلیانس درمجموع جزو پرفروش‌ترین خانواده‌های چینی در بازار ایران محسوب می‌شوند. قیمت برلیانس h320 با جهشی غیرقابل‌پیش‌بینی به حدود 130 میلیون تومان در سایت دیوار رسیده است. باید منتظر ماند و دید که این جهش قیمتی چه تاثیری بر فروش برلیانس h320 می‌گذارد.

خوش‌نام‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای چینی در بازار ایران

جک اس 5، کرمان موتور راه فروش بالا را به‌خوبی یافته است!

کرمان موتور از سال 1391 پای یک از پرفروش‌ترین خودروسازان چینی را در بازار ایران باز کرد. جک که در آن زمان به‌تازگی جشن 10 سالگی خود را می‌گرفت با سرمایه‌گذاری درست در بخش تحقیق و توسعه و همچنین تاسیس شعبه‌های طراحی در ایتالیا توانسته است پله‌های موفقیت را پشت سر هم طی کند و امروز در لیست 5 خودروساز برتر چین و 50 خودروسازی برتر جهان قرار دارد. جک s5 به‌عنوان یک شاسی‌بلند کوچک با طراحی قابل‌قبول و امکانات خوب در سال 1394 به بازار عرضه شد. کرمان موتور بلافاصله ضعف‌های این خودرو را در سال 1395 باعرضه نسخه دنده‌اتومات و دارای امکانات بیشتر رفع کرد به‌این‌ترتیب جک اس 5 به یکی از بهترین شاسی‌بلندهای کوچک بازار ایران تبدیل شد. نتیجه این سیاست درست کرمان موتور عبور آمار فروش جک اس 5 از مرز 20 هزار دستگاه در سال گذشته بود. در حال حاضر قیمت جک اس 5 در بهمن 97 و در سایت دیوار بین 240 تا 260 میلیون تومان است که چندین برابر قیمت زمان عرضه اولیه این خودرو است.

خوش‌نام‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای چینی در بازار ایران

چری x22، پرفروش‌ترین خودرو از پرفروش‌ترین برند چینی در ایران!

مدیران خودرو زمانی که همکاری با چری را در دهه 80 شمسی شروع کرد تصور نمی‌کرد روزی خودروهای ام وی‌ام یا همان چری بتوانند چنین موفقیتی را در ایران رقم بزنند. این کمپانی به این دلیل که سابقه زیادی در بازار ایران داشت توانست با تبلیغات گسترده و معرفی خودروهای مختلف که اهداف متفاوتی را در بازار ایران دنبال می‌کردند تبدیل به پرفروش‌ترین برند چینی در ایران شود و سایر کمپانی‌های چینی را در بازار ایران شکست دهد. چری x22 یکی دیگر از کراس اوور های پرتعداد چینی در بازار ایران است که به لطف وجود تیپ‌های مختلف، امکانات خوب در نسخه‌های اکسلنت، قیمت مناسب در نسخه‌های ساده، طراحی جذاب و کیفیت ساخت قابل‌قبول طیف گسترده‌ای از سلایق را به خود جلب کند. فروش چری x22 به حدی بوده است که توانسته از محصول راهبردی شرکت یعنی چری تیگو 5 و همچنین خودرو محبوب ام وی‌ام یعنی s315 پیشی بگیرد و به مرز 20 هزار دستگاه در سال نزدیک شود. در کنار افزایش فروش، قیمت چری x22 هم افزایش زیادی داشته است و نسخه‌های اکسلنت اسپرت اتوماتیک حدود 150 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. البته قیمت نسخه ساده دنده‌ای این خودرو از 110 میلیون تومان شروع می‌شود.

منبع : ویرلن