بدون همراهی نخبگان نمی توان شعار مقابله با تکفیر سر داد


بدون همراهی نخبگان نمی توان شعار مقابله با تکفیر سر داد

ابراهیمیان با بیان اینکه دشمن امروز به گفتمان وحدت و تقریب حساسیت دارد و حساب شده علیه آن عمل می کند، گفت: نمی توان شعار مقابله با تفکرات تکفیری افراطی را سر داد مگر آنکه دست کمک به سوی نخبگان حوزه و دانشگاه دراز کنیم.

«حجت الله ابراهیمیان» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان و در تبیین نقش فعالیت های علمی آکادمیک در مبارزه با قرائت سلفی تکفیری از اسلام، اظهار کرد: با توجه به سابقه حضور در پاکستان و اندونزی به عنوان رایزن فرهنگی، می دانم دشمن امروز به گفتمان وحدت و تقریب حساسیت دارد و حساب شده علیه آن عمل می کند.

معاون پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی اضافه کرد: یعنی همان نقطه ای که امام راحل روی آن دست گذاشتند و امروز مقام معظم رهبری طلایه دار آن در جهان اسلام هستند اما دشمنان ما و همدستان به ظاهر اسلامی آنها مثل عربستان، در خلاف جهت آن حرکت و عمل می کنند.

وی جهل را از دشمنان باطنی امروز جهان اسلام دانست که دشمن سعی در دامن زدن به آن دارد و گفت: راه برون رفت از این چالش عظیم، فعالیت های آکادمیک با محوریت قرآن و سنت است. یعنی باید در همه مجامع علمی نه فقط مربوط به علوم انسانی بلکه در دانشگاه های فنی، علوم پایه و نیز هنر، قرآن و آمیخته های سنت را از مکتب اهل بیت علیهم اسلام را کشف و شناسایی، استخراج و به جامعه عرضه کنیم.

ابراهیمیان اضافه کرد: اگر چنین شود و همه دلسوزان عرصه علم به میدان بیایند دیگر شاهد فضای کج اندیشی درباره فهم دین و قرآن نخواهیم بود و جهالت کنونی که جنایاتی را در سایه تکفیر رقم می زند، از بین می رود.

وی با تاکید بر لزوم تقویت این گفتمان و درک و فهم درست از مفاهیم دینی در محافل علمی آکادمیک جهان اسلام، ابراز کرد: وقتی از علم در رفع معضلی همچون تکفیر سخن می گوییم باید سراغ صاحبان علم برویم و صاحبان علم در مجامع علمی یعنی دانشگاه و حوزه رشد می کنند. نمی توان شعار مقابله با تفکرات تکفیری افراطی سر داد مگر آنکه دست کمک به سوی نخبگان علمی و دانشگاه و حوزه ها دراز کنیم لذا این نهادهای علمی باید فعال بوده و در این باره دغدغه داشته باشند.

معاون پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: حتماً و قطعاً راه نجات با این افکار جمود و افراطی توجه به عالمان علمی و تبلور شخصیتی آنها در مجامع علمی است که با تبیین معارف اصیلِ برگرفته از قرآن و سنت راه را بر برداشت و قرائت ناصحیح و ناصواب از سد می کنند.

وی با تاکید بر لزوم جهت گیری مجامع علمی آکادمیک به سوی گفتمان وحدت و تقریب، خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه مطالعات حقوق بشری می گویم که باید توجه به وحدت و تقریب در کشور برای تک تک افراد به عنوان یک حق در نظر گرفته شود. شاید نهادی خاص مثل یک دانشگاه، یک سازمان و یا یک مرکز به این گفتمان توجه کرده باشد اما این ها کافی نیست بلکه باید هر یک از مسلمانان به دیده حق به وحدت و همگرایی توجه کنند تا اینچنین تفرقه که سبب بدبختی است از جامعه اسلامی حذف شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران