بیماری التهاب مفاصل و بدترین غذاهای مصرفی برای این بیماری


 بیماری التهاب مفاصل  (آرتریت) که به بیش از 100 بیماری با علائم تقریباً مشترک اطلاق می‌شود، یکی از بیماری‌های مزمن و درگیر کننده‌ای است که با درگیر کردن مفاصل و تورم و التهاب و آنها، به خصوص قشر سالمند را می‌تواند با مسائل عدیده روبرو کند چنانچه فرد در زندگی روزمره خود با مشکلات فراوانی […] نوشته بیماری التهاب مفاصل و بدترین غذاهای مصرفی برای این...

امین ظهورتبار ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ۲۱:۴۰ 40
بیماری التهاب مفاصل و بدترین غذاهای مصرفی برای این بیماری
0
بیماری التهاب مفاصل و بدترین غذاهای مصرفی برای این بیماری

بیماری التهاب مفاصل (آرتریت) که به بیش از ۱۰۰ بیماری با علائم تقریباً مشترک اطلاق می‌شود، یکی از بیماری‌های مزمن و درگیر کننده‌ای است که با درگیر کردن مفاصل و تورم و التهاب و آنها، به خصوص قشر سالمند را می‌تواند با مسائل عدیده روبرو کند چنانچه فرد در زندگی روزمره خود با مشکلات فراوانی نظیر درد و التهاب مفاصل و کم شدن دامنه حرکتی مفاصل خود دست و پنجه نرم کند. این امر باعث می‌شود که پیشگیری و البته اقداماتی که در جلوگیری از عود بیماری نقش دارند مؤثر و مهم باشند. یکی از این اقدامات مصرف غذاهای خوب برای کاهش علائم بیماری و البته اجتناب از خردن غذاهایی است که باعث تشدید علائم این بیماری در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به بررسی جز به جز مواد غذایی بپردازیم که تاثیری منفی بر سیر این بیماری در بدن انسان دارند.

غذای سرخ شده زمینه عود بیماری التهاب مفاصل

غذاهای سرخ شده علاوه بر جنبه‌های منفی که بر سلامت انسان از جمله ایجاد بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی و عروقی و.. دارد باعث ایجاد التهاب و درد مفاصل و در صورت وجود این عارضه باعث تشدید علائم این بیماری می‌شد. در مقابل در تحقیقاتی که جدیداً انجام شده است، مصرف غذاهای به جز غذاهای سرخ نشده (مثل غذاهای پخته و یا خام) باعث کاهش التهاب مفاصل می‌شود.

روغن ذرت

استفاده از این ماده غذایی به خصوص در طبخ غذا می‌تواند باعث افزایش التهاب در فرد مبتلا به این بیماری شود. البته جایگزین‌های مناسبی برای روغن ذرت وجود دارد. شما می‌توانید از روغن زیتون که بسیار مناسب و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است استفاده کنید که می‌تواند باعث کاهش التهاب و درد در فرد بیمار و یا پیشگیری از ابتلای به این بیماری شود.

سیگار

ضررها و آسیب‌های وارد از طرق استعمال سیگار موردی است که با توجه به اطلاع رسانی بالا در ذهن افراد مختلف نهادینه شده است ولی به جز آسیب به ریه، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و دیگر موارد مصرف سیگار می‌تواند باعث ایجاد التهاب شود. افرادی که سیگار مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند، به طور معنی داری به میزان بیشتری به بیماری‌های مثل آرتریت روماتوئید و آرتریت مفاصل مبتلا می‌شوند. اگر چه سیگار را نمی‌توان در دسته مواد غذایی مصرفی دسته بندی کرد ولی سالانه حداقل نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در ایالات متحده سیگار استعمال می‌کنند. حال اگر به خاطر سلامت ریه خود نمی‌توانید سیگار را ترک کنید، پیشگیری از التهاب مفاصل بهانه خوبی است.

بیماری التهاب مفاصل و بدترین غذاهای مصرفی برای این بیماری

آب نبات

آب نبات و در کل شیرینی جات اگر به طور روزانه و به میزان زیادی مصرف شوند می‌توانند باعث آسیب به فرد مصرف کننده شوند. این موارد شامل بیماری مختلف دندان و دهان، پیر شدن سلولی، افزایش شانس ابتلای به بیماری دیابت و همچنین نقرس و التهاب مفاصل از این دست بیماری‌ها هستند. نقرس نیز به مانند آرتریت یک بیماری التهابی است که باعث درد در مفاصل شما می‌شود و مصرف مقادیر زیاد شیرینی جات می‌توانند باعث بالا رفتن سطوح اسید اوریک در بدن فرد مصرف کننده شده که موجب بدتر شدن علائم نقرس یا ایجاد بیماری‌های دیگر التهابی می‌شود.

پنیر و لبنیات

تعادلی جالبی بین اثرات مثبت و منفی لبنیات با تاکید بر پنیر وجود دارد. اگرچه این مواد غذایی دارای خواص مفید فراوانی برای سلامت انسان هستند ولی در مورد بیماری التهاب مفاصل مصرف پنیر و دیگر لبنیات می‌تواند باعث افزایش علائم این بیماری شود.

بیماری التهاب مفاصل و بدترین غذاهای مصرفی برای این بیماری

چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس یکی از مصرف‌ترین انواع چربی‌ها برای مصرف است. جدا از بالا رفتن شانس ابتلا به بیماری‌های مزمن، این نوع چربی‌ها می‌تواند باعث بالا رفتن التهاب در فرد مصرف کننده شود. جدا از موارد فوق اسیدهای چرب ترانس دارای خواص مفیدی نیست و معمولاً برای تهیه غذاهای مصرف کننده و همچنین میان وعده‌ها استفاده می‌شود. بنا بر مطالعاتی که در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد انجام گرفت، حد ایمنی برای استفاده از این نوع اسیدهای چرب وجود ندارد. از این رو بهتر است که به طور کامل از مصرف این دسته از مواد غذایی به خصوص مواردی که بر روی بسته بندی آنها “روغن هیدروژنه” نوشته شده است، پرهیز کنید.

MSG

MSG که همچنین با نام مونو سدیم گلوتامات شناخته شده است، این طعم دهنده غذایی در غذاهای آسیایی، سس‌ها، غذاهای حاوی گوشت، سوپ‌ها مصرف می‌شود. این ماده از جمله مواد غذایی است که بر سلامت کبد و التهاب مفاصل اثر منفی می‌گذارد. با اینکه از این ماده غذایی برای ایجاد طعم و مزه در غذا استفاده می‌شود، ولی دارای کارکردی اساسی و ضروری در بدن نیست.

کربوهیدرات‌های پالایش شده

اگرچه کربوهیدرات‌ها به خودی خود جز مواردی نیستند که در کاهش التهاب نقش دارند ولی کربوهیدرات‌های پالایش شده و مواردی نظیر برنج سفید، نان و سیب زمینی سفید می‌توانند باعث افزایش علائم این بیماری مانند التهاب و درد شود. جدای از موارد فوق از این مواد غذایی به عنوان موادی که شاخص قند بالا هستند یاد می‌شود. مصرف زیاد قند می‌تواند باعث ابتلا به بیماری چاقی و همچنین دیابت شود. پس می‌توانید به جای این مواد غذایی از موادی مانند کرفس استفاده کرده و به افزایش سلامت مفاصل خود کمک کنید.

بیماری التهاب مفاصل و بدترین غذاهای مصرفی برای این بیماری

الکل و نوشیدنی‌های الکلی

الکل و نوشیدنی های الکلی به مانند سیگار از دسته موادی هستند که اطلاع رسانی در مورد مضرات آن در جامعه به خوبی انجام شده است. جدای از آسب های فراوانی مانند بیماری‌های کبدی، گوارش و بیماری‌های قلبی و عروقی بیماری التهاب مفاصل یکی از مواردی است که مصرف این ماده غذایی می‌تواند به طور معنی داری در افزایش ابتلای به آن مؤثر بوده و همچنین علائم بیماری را تسریع ببخشد.

خلاصه بحث

بیماری التهاب مفاصل یکی از بیماری مزمنی است که می‌تواند افرادی زیادی فارغ از سن و جنس البته بیشتر در سنین بالا را با علائمی مثل التهاب درگیر کرده و درد را برای فرد مبتلا به ارمغان بیاورد. جدا از مصرف دارو که می‌تواند باعث کاهش علائم و کنترل این بیماری شوند، دسته‌های مختلفی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش و یا افزایش علائم این بیماری شود. ۹ ماده غذایی که در این مقاله بررسی شد حتی به طور نامحسوس می‌تواند باعث افزایش سطح این بیماری شود و سلامت فرد را هرچه بیشتر به خطر اندازد. از این رو نیاز است که تردید نکرده و مصرف این ۹ ماده غذایی (مثل دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی) را مطلقاً کار گذاشته و مصرف دیگر مواد غذایی یاد شده را تا حد امکان محدود کنید. امید است که با عمل به این توصیه‌های بهداشتی و جایگزین کردن مواد غذایی بهتر و مفید افزایش سلامت و کاهش علائم بیماری التهاب مفاصل را برای خود به ارمفان آورید.

منبع این مقاله : www.foodeatsafe.com

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...