برخی مساجد انگار نمایانگر سطح رفاه نمازگزاران شان هستند


برخی مساجد انگار نمایانگر سطح رفاه نمازگزاران شان هستند

یک خبرنگار با انتقاد از کاربرد تجملات در برخی از مساجد معتقد است که برخی مساجد انگار نمایانگر سطح رفاه نمازگزاران شان هستند.

خبرگزاری شبستان، سرویس مسجد و کانون های مساجد: ساخت مساجد به عنوان محلی برای نیایش، تجمع و تعامل مسلمانان در طول تاریخ اسلام همواره مدنظر بسیاری از بزرگان دینی و حاکمان و مسئولان کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی بوده و هست.

وجود جایگاهی برای پرداختن به مسایل اجتماعی و ارتقای ابعاد گوناگون زندگی افراد از جمله زندگی اجتماعی مسلمانان در جوامعی که این گروه در آن ها زندگی می کنند می تواند مأمنی برای افزایش سطح کیفی زندگی این افراد و حتی تمامی کسانی باشد که در این محیط ها اعم از شهرها و کشورها زندگی می کنند و در طول سالیان سال در آن ها به دنیا می آیند و می بالند و زندگی می کنند.

ضرورت پرداختن به وجود مساجد در محیط های اجتماعی گوناگون و افزایش کارکردهای آن ها برای پاسخگویی به نیازهای انسان ها در جوامع مختلف، موضوعی است که همواره در طول تاریخ اسلام بر آن تاکید شده است و در جوامع گوناگون به شکل های مختلفی به انجام رسیده است.

موضوعی که در سلسله نوشتارهای «مساجد و معابر» و «مسجدی ها» به آن پرداخته می شود نگاه کمی دقیق تر به مقوله ایجاد مساجد و نیاز کنشگران اجتماعی به وجود آن ها در اطراف محیط های زندگی افراد و نیز چگونگی نقش آفرینی این اماکن دینی در زندگی امروزی بشر است.

در ادامه به یکی از موضوعات مطرح در زمینه مساجد پرداخته می شود:

به نظر من وضعیت مساجد در برخی از نقاط شهر تهران خوب است و در برخی دیگر خیر خیلی هم بد است.

این را در پاسخ به پرسشم از خود می گوید که از او پرسیده بودم به نظرت وضعیت مساجد در جامعه حال حاضر ما چگونه است؟

علیرضا محمدقاسم؛ خبرنگاری است که سال ها است در حوزه پوشش اخبار دینی کار می کند او در حال حاضر پروژه ای را در مورد بازسازی مساجد تاریخی در دست انجام دارد.

وی در ادامه پاسخ به پرسشم می گوید البته نکته ای که من گفتم در مورد مسایل مالی و وضعیت ظاهری مساجد هست.

به نظر من در جامعه حال حاضر ما در برخی از نقاط شهری برخی از مساید نماینده وضعیت رفاه اهالی آن محله هستند البته این موضوع در همه جا صدق نمی کند.

به طور مثال در بسیاری از نقاط بالای شهر مساجد با تجملات بسیار را مشاهده می کنیم و در بسیاری از نقاط کارگرنشین شاهد مساجدی هستیم که چندان ظاهر پر تکلفی ندارند البته همه این ها ربطی به جایگاه و باطن مساجد ندارند اما خوب است که فکری برای این موضوع شود.

مثلا اگر نهادی باشد که پیشنهاد دهد که در بسیاری از نقاط کشور مسجد وجود ندارد پس خوب است که هزینه ساخت یک مسجد با تجملات و امکانات بسیار صرف ساخت یک یا چند مسجد در نقاط محروم شود، آیا مردم یا نهادهای سازنده آن مساجد پر تجمل مخالفت می کنند؟

نکته غم انگیز ماجرا این است که برخی از مساجد در ادارات و با بودجه دولتی ساخته می شوند که در همین زمینه باید گفت آیا مسجد نهادها و دستگاه هایی که بودجه های آنچنانی دارند با آن هایی که چندان از این مواهب برخوردار نیستند یکی است؟

خوب است تنها به این موضوع فکر کنید که برخی یا شاید بتوان گفت بسیاری از مدارس و ادارات ما از نمازخانه و مسجد مناسبی برخوردار نیستند.

پایان پیام/500

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)