چگونه یک توییت درباره آپورچونیتی، اشک کاربران اینترنت را درآورد


چگونه یک توییت درباره آپورچونیتی، اشک کاربران اینترنت را درآورد

پایان مأموریت 15 ساله‌ی کاوشگر روباتیکی آپورچونیتی در هفته‌ی گذشته، بسیاری از علاقه‌مندان فضا را به‌شدت متاثر و اندوهگین کرد.

«باتری‌ام رو به اتمام است و هوا دارد تاریک می‌شود.» این جمله‌ی تاثربرانگیز، ظاهرا آخرین پیغامی است که کاوشگر آپورچونیتی ناسا پیش از مرگ به زمین ارسال کرد. سازمان فضایی آمریکا، چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام کرد که مأموریت این مریخ‌نورد کارکشته پس از ۱۵ به‌صورت رسمی پایان یافته است. آپورچونیتی پیش از یافتن آرامگاه ابدی‌اش در دره‌ی استقامت در سطح مریخ، پیغام یادشده را به زمین مخابره کرد و بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داد.

اغلب علاقه‌مندان آپورچونیتی که از مدت‌ها قبل با نگرانی اخبار مربوط‌به این کاوشگر مریخی را دنبال می‌کردند، از دوران کودکی خود خاطرات این ربات کوچک را به یاد می‌آورند. آن‌ها به‌خوبی به یاد دارند که مأموریت آپورچونیتی، به‌عنوان بلندپروازانه‌ترین مأموریت کاوشگر تا آن زمان شناخته می‌شد؛ ماموریتی که به‌صورت بالقوه می‌توانست آب و حتی نشانه‌هایی از حیات در روزگاران دور را روی سیاره‌ی سرخ کشف کند.

در نتیجه، هنگامی که ناسا سرانجام پایان مأموریت این مریخ‌نورد خاطره‌انگیز را اعلام کرد، بسیاری دچار غم و اندوه شدند. یکی از این افراد، جیکوب مارگولیس، خبرنگار علمی بود که هفته‌ی گذشته این خبر غم‌انگیز را در صفحه‌ی توییتر خود منتشر کرد و سایر کاربران نیز در پاسخ به وی مراتب ناراحتی و اندوه خود را ابراز داشتند.

در همان زمان بود که مارگولیس، واپسین پیغام آپورچونیتی را در قالب توییت منتشر کرد. بلافاصله پس از آن، سلبریتی‌های مختلف به توییت او واکنش نشان دادند، تصاویر، ویدئوها و طرح‌های گرافیکی از آن جمله‌ی به‌خصوص منتشر شدند و دیری نگذشت که آخرین پیغام مریخ‌نورد ناسا تمام شبکه‌های اجتماعی را درنوردید.

چگونه یک توییت درباره آپورچونیتی، اشک کاربران اینترنت را درآورد

افراد از آن جمله به‌عنوان آخرین صحبت‌های آپورچونیتی یاد کردند و خبرگزاری مطرح نیویورک دیلی نیوز نیز خبر مربوط‌به آن را کار کرد. بااین‌حال، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا آپورچونیتی واقعا این جمله‌ی معروف را گفت؟

مارگولیس در یادداشتی که به‌تازگی منتشر کرد، گفت که توییتش تفسیری است از آنچه دو دانشمند مأموریت مریخ‌نورد اکتشاف به او گفتند.

ابیگل فریمن، معاون علمی پروژه درباره‌ی لحظه‌ای صحبت کرد که آن‌ها مطلع شدند طوفان شن مریخ قرار بود بدتر شود و حیات آپورچونیتی در معرض خطر گیرد. دانشمندان به مریخ‌نورد فرمان دادند که انرژی‌اش را حفظ کند. فریمن در این‌باره گفت:

سخت است،‌ زیرا شما می‌دانید که وضعیت بدتر در پیش‌رو است؛ اما برای توقف آن هیچ‌کاری از دستتان ساخته نیست. تا پنجشنبه، ما می‌دانستیم که شرایط بد است و سپس روز جمعه، وضعیت واقعا بد بود؛ اما جز تماشا هیچ کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم. سپس شنبه از راه رسید و ما پیغامی از کاوشگر دریافت کردیم و بهت‌زده شدیم. کاوشگر درواقع گفت که هیچ توانی برایش باقی نمانده است و این آخرین باری بود که ما صدای آن را شنیدیم.

جان کالاس، مدیر پروژه نیز جزییات دیگری را درباره‌ی واپسین ارتباط با آپورچنیتی ارائه داد. او گفت:

او همچنین به ما گفت که آسمان به‌‌طرز باورنکردنی تاریک است، تا حدی که هیچ نور خورشیدی از داخل آن عبور نمی‌کند. این شب‌هنگام مریخ در حین روز بود. ما امید داشتیم که کاوشگر بتواند آن وضعیت را تاب بیاورد، آرام بگیرد و سپس وقتی طوفان تمام شود، باتری خود را مجددا شارژ کند. اما این اتفاق نیفتاد. دست‌کم او به ما نگفت که این اتفاق افتاد. در نتیجه، ما نمی‌دانیم.

در آرامش بخواب آپورچونیتی

هرچند صحبت‌های دقیق آپورچونیتی به اندازه‌ی هفت واژه‌ای که در اینترنت معروف شد، گیرا نبود: اما واپسین پیغام این کاوشگر همچنان تاثربرانگیز است.

آپورچونیتی بیش از ۱۵ سال پیش ساخته شد، بیش از ۴۵۵ میلیون کیلومتر در اعماق فضا سفر کرد و بسیار بیش از آنچه دانشمندان انتظار داشتند، دوام آورد. حتی زمانی‌که کاوشگر به لحظات پایانی خود نزدیک شد، کوتاه نیامد و پیش از آنکه در طوفان شن مریخی ناپدید شود، آخرین پیغام ارزشمند خود را به زمین ارسال کرد. تماشای چنین نمونه‌ی آشکاری از برتری قطعا الهام‌بخش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403