میزان کالری تخم مرغ چه اندازه است؟


تخم مرغ یک منبع غذایی با ارزش است که شامل مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی می باشد. این ماده غذایی از دو قسمت سفیده و زرده تشکیل شده است و میزان کالری تخم مرغ بین سفیده و زرده آن متفاوت بوده، به طوری که زرده آن در حدود 55 کالری داشته و به مقدار تنها 17 کالری نیز در سفیده تخم مرغ وجود دارد. بنابراین برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، سفیده تخم مرغ...

تخم مرغ یک منبع غذایی با ارزش است که شامل مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی می باشد. این ماده غذایی از دو قسمت سفیده و زرده تشکیل شده است و میزان کالری تخم مرغ بین سفیده و زرده آن متفاوت بوده، به طوری که زرده آن در حدود ۵۵ کالری داشته و به مقدار تنها ۱۷ کالری نیز در سفیده تخم مرغ وجود دارد. بنابراین برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، سفیده تخم مرغ انتخاب مناسبی است.

میزان کالری تخم مرغ چقدر است؟

افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند، لازم است در کنار غذاهایی که مصرف می کنند از میزان کالری آن آگاهی داشته باشند. تخم مرغ یکی از غذاهای مقوی است که به صورت نیمرو و یا در ترکیب خوراکی های مختلف می تواند مورد استفاده قرار گیرد. حال اگر می خواهید از میزان کالری تخم مرغ اطلاع پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم با ادامه این مطلب همراه شوید.

میزان کالری تخم مرغ چه اندازه است؟

سفیده تخم مرغ از مایع شفاف و روشن تشکیل شده است که سرشار از پروتئین از جمله آلبومین می باشد و نیز اطراف زرده را احاطه کرده است؛ میزان کالری موجود در سفیده تخم مرغ بسته به اندازه و تاریخ مصرف آن متفاوت بوده و در حدود ۱۶ تا ۱۸ کالری می باشد، ضمن اینکه مقدار کالری موجود در سفیده نسبت به میزان کالری زرده کمتر می باشد.

زرده تخم مرغ سرشار از چربی و کلسترول می باشد و قسمت اعظم میزان کالری تخم مرغ در زرده آن ذخیره شده است. همچنین علت رنگ زرد زرده به دلیل وجود کاروتنوئیدهایی می باشد که در زرده تخم مرغ وجود دارند.

برخی از ورزشکاران از تخم مرغ به صورت خام استفاده می کنند، به این دلیل که مقدار کالری و پروتئین موجود در آن بیشتر است، به طوی که می تواند در حدود مقدار ۷۶ تا ۷۸ کالری مورد نیاز بدن را تامین نماید. اما مصرف تخم مرغ به صورت خام مجاز نبوده و ممکن است موجب ایجاد مشکلاتی شود. بنابراین توصیه می شود که برای نوزادان، خانم های باردار و نیز کسانی که از ضعف دستگاه گوارش رنج می برند، هرگز از این ماه غذایی به صورت خام استفاده نشود.

روش های مختلفی برای طبخ تخم مرغ وجود دارد که از آن جمله می توان به روش های نیم رو، آب پز، عسلی و یا در ترکیب غذاهای دیگر اشاره داشت. برخی از افراد تمایل دارند، به صورت عسلی تخم مرغ را میل نمایند که در این صورت یک عدد تخم مرغ عسلی کامل در حدود ۷۸ تا ۸۰ میزان کالری داشته و دارای ۵ تا ۷ گرم چربی می باشد، بنابراین میزان کالری تخم مرغ به شیوه آب پز کردن آن بستگی دارد.

میزان کالری تخم مرغ چه اندازه است؟

روش دیگر آماده کردن تخم مرغ برای سرو، آب پز کردن می باشد که مدت زمان طولانی تری برای پخت، به نسبت تخم مرغ آب پز عسلی زمان نیاز دارد. استفاده از این روش به دلیل پخته شدن کامل این ماده غذایی در آب جوش، سالم تر می باشد، مقدار کالری موجود در تخم مرغ آب پز سفت در حدود ۷۸ تا ۸۱ کالری بوده و نیز میزان چربی آن نیز تقریبا ۶ گرم چربی می باشد.

میزان کالری تخم مرغ چه اندازه است؟

تخم مرغ نیمرو دارای ۱۰۰ کالری است که روش پخت این نوع خوراکی بسیار ساده بوده و با روغن و یا کره درست می شود. برخی از افراد در هنگام تهیه نیمرو از شیر و یا پنیر نیز استفاده می کنند که در این صورت، مقدار کالری موجود در آن افزایش می یابد. به این نکته توجه داشته باشید که حفظ سلامتی و نیز تناسب اندام به میزان مناسب کالری در رژیم غذایی افراد بستگی دارد.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !