سایه روشن‌های تیم ملی فوتبال بانوان/ گذشته تاریک، حالِ خاکستری، آینده روشن؟!


سایه روشن‌های تیم ملی فوتبال بانوان/ گذشته تاریک، حالِ خاکستری، آینده روشن؟!

تیم ملی فوتبال بانوان ایران بازگشت پر امیدی داشته اما نتایج اخیر آنها نگرانی را درباره آینده‌شان بیشتر کرده است.

تیم ملی فوتبال بانوان ایران بازگشت پر امیدی داشته اما نتایج اخیر آنها نگرانی را درباره آینده‌شان بیشتر کرده است.

به گزارش وب سایت نود، سال 2005 بود که در امان اردن، تیم ملی فوتبال بانوان ایران برای اولین بار بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی توانست در یک دیدار بین المللی حاضر شود و در نهایت رتبه دومی آن رقابت ها را به خود اختصاص دهد. اتفاقی که در سال های 2007 و 2011 نیز تکرار شد.
در این سال ها فوتبال بانوان آنچنان مورد توجه قرار نگرفت. کمبود بودجه، بی توجهی مسئولین، بی‌میلی اسپانسرها به سرمایه گذاری در این بخش و مسائلی از این قبیل، دست به دست هم داد تا فوتبال بانوان جزو رشته های در حال پیشرفت ورزش بانوان نباشد.


بازگشت پر امید با نسل جدید
در چند ماه گذشته با سروسامان گرفتن مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان و بازگشت تیم با ریشه ملوان بندرانزلی و همچنین صدور اجازه به خانواده‌ها برای ورود به ورزشگاه های محل برگزاری مسابقات، جو قابل قبولی حاکم شد. در کنار آن فدراسیون هم در سال ماقبل المپیک، برنامه ریزی بهتری نسبت به گذشته برای تشکیل دوباره تیم ملی بانوان بعد از دو سه سال تاریک، انجام داد.
مریم آزمون به عنوان سرمربی مشغول بود. میانگین سنی تیم تا حد قابل توجهی پایین آمد و به مرز 20 سال رسید. استان های کرمان، اصفهان، گیلان، کردستان و آذربایجان غربی در تیم ملی دارای نماینده هستند که سهم کرمانی نسبت به الباقی استان ها بیشتر است. این تیم برای حضور در مسابقات مقدماتی المپیک 2020 و همچنین جام ملت های آسیای 2022 تشکیل شد. ایران تا به حال در مسابقات جام ملت ها شرکت نکرده و هدف اصلی فدراسیون شکستن این طلسم بعد از گذشت 19 دوره از این مسابقات است.


المپیکی شدن در گروی یک معجزه
اما در حال حاضر اصلی ترین مسابقه پیش رو دومین مرحله از رقابت های مقدماتی المپیک 2020 توکیو به حساب می آید. تیم ملی فوتبال بانوان ایران در مسابقات مقدماتی المپیک لندن به مرحله دوم رسید اما در این مرحله به خاطر پوشش بازیکنان، فیفا اجازه ادامه کار را به ملی پوشان نداد. حالا اما یک بار دیگر ایران به این مرحله رسیده است. شاگردان مریم آزمون در آخرین ماه های سال 2018 به تایلند رفتند و در دور نخست با تیمهای هنگ کنگ و لبنان رقابت دادند. امارات و ماکائو هم در گروه ایران حضور داشتند ولی شرکت نکردند. ملی پوشان با شکست 8-0 لبنان و تساوی 1-1 مقابل هنگ کنگ جواز حضور در مرحله دوم را به دست‌آوردند. جایی که 12 تیم حضور دارند و ملی پوشان در گروه C با تیمهای فیلیپین، فلسطین و چین تایپه باید رقابت کند. تنها تیم نخست می تواند به دور بعدی راه پیدا کند و به مرحله سوم برسد. جایی که 5 تیم نخست رنکینگ قاره کهن به جز ژاپن که به خاطر میزبانی مستقیما المپیکی شده وارد بازیها می‌شوند. تیمهای استرالیا، کره‌شمالی، چین، کره‌جنوبی و تایلند در این مرحله حاضر هستند و با سه تیم سرگروه مرحله دوم تشکیل دو گروه چهار تیمی را می‌دهند. از هر گروه دو تیم به مرحله بعدی می‌رسد و سپس به صورت ضربدری بازی‌های رفت و برگشت برگزار می‌شود و دو تیم برنده راهی المپیک می‌شوند. همانطور که از مسیر مذکور مشخص است؛ رسیدن ملی‌پوشان به المپیک به چیزی از فراتر از معجزه احتیاج دارد و حضور در این رقابت ها بیشتر جنبه تدارکاتی و کسب تجربه دارد.


فاجعه هندوستان با سه شکست
تیم ملی فوتبال بانوان ایران پیش از رقابت با تیمهای فلسطین، فیلیپین و چین تایپه، اسفندماه دو مسابقه تدارکاتی را برابر بلاروس در تهران به انجام می رساند. چند روز پیش هم این تیم به تورنمنت چهار جانبه هندوستان اعزام شد که نتایج به دست آمده کاملا دور از انتظار بود. ملی پوشان با نتایج 1-0، 2-0 و 3-0 مغلوب تیمهای نه چندان قدرتمند هند، میانمار و نپال شدند و به کار خود پایان دادند. بعد از این نتیجه ضعیف بود که سیل انتقادات به سمت کادر فنی و همچنین حسین عبدی که مشاور این تیم بود وارد شد. ملی پوشان پیش از تورنمنت هند در مسابقات جام کافا که با حضور تیم های آسیای مرکزی برگزار می شد به مقام نایب قهرمانی رسیدند و توقعات را تا حدی بالا بردند اما همه چیز در هند به هم ریخت.


آزمون: یکدیگر را تخریب نکنیم
آزمون سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان درباره نتیجه کسب شده در هندوستان گفت: نباید به این موضوع که در یک تورنمنت نتیجه ای نگرفته ایم بیش از حد بپردازیم. از ابتدا هدفمان محک بازیکنان و کسب تجربه ملی پوشان بوده است. از حضور در تورنمنت های دوستانه نباید ترسی داشته باشیم و یکدیگر را تخریب کنیم. ما با نگرش بهتری در مسابقات پیش رو ظاهر می شویم و نباید در بازیهای تدارکاتی نتیجه گرا باشیم.


عبدی: باید مشکلات را واکاوی کنیم
حسین عبدی مشاور تیم ملی بانوان که در مسابقات آسیای مرکزی همراه تیم بود ولی در تورنمنت هند جزو غایبین بود در گفت و گو با مهر اذعان داشت: باید دید تیم ملی در چه سطحی از آمادگی قرار دارد، مطمئنا تیم از نظر روانی تحت تاثیر تورنمنت هند قرار دارد. باید مشکلات رو واکاوی کنیم، اما از یک سو حضور در تورنمنت هند پیش از انتخابی المپیک ۲۰۲۰ برای تیم ملی خوب شد چرا که زنگ خطر را به صدا در آورد. باید اردوهای بلند مدت تری برگزار کنیم، تیم ملی باید در تورنمنت‌های رسمی و مهمی مانند انتخابی المپیک پیروز شود. به هر حال فوتبال برد و باخت دارد و اگر باختی کسب می‌شود باید باخت با تلاش باشد و چیزی کم گذاشته نشود. پس از بازگشت تیم ملی با مربیان تیم ملی صحبت خواهیم کرد تا دلایل این شکست مشخص شود و اگر مشکلی وجود دارد باید برطرف شود. امیدوارم این اتفاق پیش از مرحله دوم انتخابی المپیک باعث شود تا ملی پوشان تلاش بیش تری کنند.
حال و در این فرصت کوتاه تا آغاز مرحله دوم مسابقات مقدماتی المپیک، باید واکاوی کرد که چرا این تیم بعد از 5 ماه حضور در اردو مقابل تیمهایی که رنک پایین تری داشتند چنین نتیجه‌ای را به دست آورد. قطعا جوانی و کم تجربه بودن بازیکنان و کادر فنی در میادین بین المللی می‌تواند یکی از دلایل باشد اما قطعا در مسابقات مقدماتی انتظار نتایج بهتری را از این تیم باید داشت.
8778

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس