توافق حزب دموکرات و تغییر برای احیای پست ریاست کردستان عراق


توافق حزب دموکرات و تغییر برای احیای پست ریاست کردستان عراق

اربیل ـ ایرنا ـ دو حزب دموکرات کردستان عراق و جنبش تغییر توافق کردند که رییس جدید اقلیم کردستان عراق در پارلمان انتخاب و در دوره جدید پارلمان این منطقه، قانون اساسی اقلیم کردستان عراق تدوین شود.

به گزارش ایرنا, براساس توافق صورت گرفته که روز دوشنبه به امضای دو حزب رسید مقرر شد پست ریاست اقلیم کردستان عراق که در دوره قبلی به حالت تعلیق درآمده بود از حالت تعلیق خارج و همزمان پارلمان اقلیم اصلاح اختیارات ریاست اقلیم را آغاز نماید.
گفتنی است اختلافات این دو حزب بر سر اصلاح اختیارات ریاست اقلیم در سال 2015 میلادی منجر به تعطیلی پارلمان اقلیم و اخراج جنبش تغییر از دولت اقلیم شد.
همچنین دو حزب توافق کردند که تمامی قوانینی که جنبه ملی دارند با توافق جمعی تمامی احزاب در پارلمان اقلیم کردستان تصویب شده و نقش نظارتی پارلمان بر ارگانهای دولتی بیشتر شود.
در توافق صورت گرفته مقرر شده است که قانون اساسی اقلیم کردستان عراق نیز در دوره اخیر پارلمان با مشارکت احزاب کرد عراقی توسط پارلمان تدوین و برای تصویب، نهایی شود.
در حوزه حاکمیتی دولت اقلیم متعهد شده است ضمن شفافیت در حوزه های مالی و نفتی حقوق کسر شده حقوق بگیران را که در سالهای اخیر بدلیل بحران مالی صورت گرفت بصورت دوره ای به کارمندان بازپرداخت نماید.
در حوزه بین الملل نیز دولت اقلیم متعهد شده است که از ورود به تنش های بین المللی, منطقه ای پرهیز کرده و مانع از بروز جنگ داخلی در اقلیم کردستان عراق گردد.
دولت محلی اقلیم همچنین موظف شده است در بخش روابط بین الملل و نمایندگی ها در خارج از عراق آن را از انحصار یک حزب خاص خارج کرده و فعالیت آن براساس منافع ملی باشد.
در حوزه بغداد و ارتباطات با دولت مرکزی عراق دو حزب توافق نمودند که دولت و پارلمان محلی هیاتی را برای مذاکره با بغداد در خصوص موضوعات مطرح بین اربیل و بغداد تشکیل داده و همزمان دولت اقلیم برای برگزاری سرشماری عمومی در عراق دولت مرکزی را تحت فشار قرار دهد.
همچنین در بخشی از بندهای توافق آمده است که هرنوع مشارکت در دولت عراق براساس اصل مشارکت همه احزاب کرد عراقی و توافق جمعی صورت گیرد.
در پی توافق صورت گرفته جنبش تغییر در نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق حضور پیدا کرد و قرار است شماری از پست های دولتی در دولت اقلیم کردستان عراق به جنبش تغییر واگذار شود.
با این توافق به نظر می رسد احزاب اتحاد اسلامی کردستان عراق, جماعت اسلامی کردستان عراق و نسل نو از دولت اقلیم کنار گذاشته شده و روند تشکیل دولت اقلیم با حضور سه حزب عمده کرد عراقی یعنی حزب دموکرات کردستان عراق, اتحادیه میهنی و جنبش تغییر به همراه شماری از احزاب کوچک و نمایندگان اقلیت های قومی و مذهبی تشکیل خواهد شد.
لازم به ذکر است حزب دموکرات کردستان عراق برای تشکیل دولت اقلیم هنوز نتوانسته است با اتحادیه میهنی کردستان عراق به توافق نهایی برسد.
خاورم *4*351*380*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه