پرطرفدارترین مدل‌های جیپ در ایران


محصولات کمپانی جیپ در ابتدا در جنگ جهانی دوم و برای ارتش آمریکا ساخته می‌شدند؛ اما پس از جنگ به دلیل کیفیت بالای این محصولات و کاربرد‌های فراوانی که داشتند، نمونه‌های غیرجنگی آن‌ها نیز به‌طور انبوه تولید شد.

پرطرفدارترین مدل‌های جیپ در ایران

محصولات کمپانی جیپ در ابتدا در جنگ جهانی دوم و برای ارتش آمریکا ساخته می‌شدند؛ اما پس از جنگ به دلیل کیفیت بالای این محصولات و کاربرد‌های فراوانی که داشتند، نمونه‌های غیرجنگی آن‌ها نیز به‌طور انبوه تولید شد. در ایران نیز در دهه ۴۰ شمسی به دلیل آسفالت نبودن اکثر جاده‌ها این خودرو‌ها محبوبیت زیادی پیدا کردند. سال‌ها بعد در دهه ۶۰ که سفر‌های آفرودی در بین جوان‌ها باب شد، خودرو‌های جیپ بیش‌ازپیش موردپسند قشر جوان جامعه قرار گرفت. در دهه ۶۰ تعداد برند‌هایی که خودرو‌های آفرود آن‌ها وارد ایران می‌شد محدود بود. به همین دلیل از آن زمان تاکنون این خودرو‌ها بیشتر بانام خودرو‌های آفرودی شناخته می‌شوند.
خودرو‌های جیپ انواع متفاوتی دارد که ویژگی‌های هرکدام نیز با دیگری فرق دارد. برخی از مدل‌های پرطرفدار جیپ شامل جیپ آهو، جیپ صحرا و جیپ شهباز می‌باشد. این ۳ مدل نقش مهمی در سفر‌ها و خاطرات قشر جوان دهه ۶۰ بازی کردند. به همین دلیل هنوز هم باگذشت سال‌ها از تولید این خودرو‌ها خریدوفروش انواع مدل‌های جیپ دست‌دوم در بازار خودرو ایران انجام می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در ادامه این ۳ خودرو خاطره‌انگیز را بررسی کنیم.

پرطرفدارترین مدل‌های جیپ در ایران

جیپ آهو:
جیپ آهو درواقع خودرویی مونتاژی از محصولات کمپانی آفرود ساز معروف آمریکایی یعنی جیپ می‌باشد. این خودرو در سال ۱۳۳۰ توسط شرکت بازرگانی جیپ ایران مونتاژ و به بازار عرضه شد. جیپ آهو در خارج از کشور بانام "واگونیر" نیز شناخته می‌شد. دلیل این مونتاژ درواقع کاهش قیمت این خودرو‌ها برای فروش بهتر محصولات جیپ در ایران بود. جیپ آهو بااینکه خودرویی مونتاژ شده بود، اما کیفیت و ماندگاری اولیه خود را حفظ کرد. به همین دلیل هنوز هم خریدوفروش جیپ آهو کارکرده در بازار خودرو ایران ادامه دارد.
جیپ آهو به‌عنوان یک شاسی‌بلند کامل با اتاق ۲ در و ۴ در بر روی شاسی جیپ اصلی تولید می‌شد. مشخصات فنی جیپ آهو از بدو تولید آن تا دهه ۸۰ میلادی تغییرات زیادی داشت. درنهایت در سال ۱۹۸۱ میلادی این خودرو‌ها به موتور ۲.۴ لیتری با گیربکس ۴ سرعته مجهز شد. این تغییر به دلیل کاهش آلایندگی خودرو‌ها صورت گرفت. تا قبل از آن موتور ۵.۴ لیتری جیپ آهو توانایی تولید ۲۵۰ اسب بخار نیرو را داشت؛ اما با حضور موتور‌های جدید حجم پایین قدرت آن‌ها نیز کاهش یافت.

پرطرفدارترین مدل‌های جیپ در ایران

جیپ صحرا
جیپ صحرا برخلاف جیپ آهو به‌طورکلی به‌صورت ۲ در و با اتاق کوچک‌تری تولید می‌شد. می‌توان گفت: جیپ آهو نمونه اتاق شده جیپ معمولی است و درواقع یک خودرو کامل محسوب نمی‌شود. این خودرو به‌عنوان یک نمونه مدرن‌تر از مدل قبلی خود یعنی جیپ شهباز وارد بازار خودرو ایران شد. عملکرد این مدل از جیپ به‌قدری رضایت‌بخش بود که هنوز هم خریدوفروش جیپ صحرا به‌عنوان یک خودرو آفرود قدرتمند در بازار ایران ادامه دارد.
موتور ۲.۷ لیتری جیپ صحرا به همراه گیربکس ۵ سرعته دستی توانایی تولید نیرویی معادل ۱۶۵ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتون متری را دارد. این قدرت برای خودرویی با این قدمت شگفت‌آور است. همین امر نیز سبب شده خرید جیپ صحرا آمار بالاتری نسبت به جیپ‌های کلاسیک دیگر داشته باشد.

پرطرفدارترین مدل‌های جیپ در ایران

جیپ شهباز
جیپ شهباز از دیگر مدل‌های قدرتمند جیپ است که به‌وفور برای سفر‌های آفرود از آن استفاده می‌شود. این خودرو در دهه ۴۰ در کنار تولید جیپ آهو یا همان جیپ واگونیر در دست مونتاژ قرار گرفت. جیپ شهباز به‌صورت کروک و یا با کابین فلزی به بازار عرضه می‌شد که هرکدام از آن‌ها مزایای مربوط به خود را داشت. یکی از دلایل محبوبیت این خودرو‌ها قدرت فوق‌العاده موتور و هماهنگی آن با گیربکس بود. موتور ۳.۸ لیتری جیپ آهو با گیربکس ۳ سرعته و موتور ۴.۲ لیتری با گیربکس ۴ سرعته ارائه می‌شد.
دلیل محبوبیت انواع مدل‌های جیپ را می‌توان به پیشینه طولانی‌مدت این خودرو‌ها ربط داد که رانندگی با آن‌ها حس نوستالژی را به افراد القاء می‌کند. دلیل دیگر را نیز می‌توان به قیمت بسیار بالای ماشین‌های آفرود جدیدتر نسبت داد. درواقع می‌توان گفت: اگر یک دانش نسبی از قطعات و شیوه تعمیر این خودرو‌ها داشته باشید، خرید جیپ آفرود قدیمی گزینه بسیار به‌صرفه و مناسبی است.

منبع: ویرلن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار