پکن اولویت مهم سیاست خارجی تهران


پکن اولویت مهم سیاست خارجی تهران

پکن - ایرنا - سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به چین در راس یک هیات بلندپایه که از امروز دوشنبه آغاز شد نشان می دهد پکن یکی از اولویت های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایرنا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی لاریجانی را در این سفر همراهی می کنند.
رییس مجلس ایران که بنا به دعوت 'لی جانگشو' همتای چینی خود (رییس کنگره ملی خلق چین) در راه این کشور است از مقام های بلند پایه جمهوری اسلامی ایران است که در این برهه مهم زمانی به پکن سفر کرده است.
ترکیب هیاتی که او را در این سفر می کنند از جمله وزیر خارجه، وزیر نفت، وزیر اقتصاد و دارایی و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان از آن دارد که تهران همچنان در سیاست خارجی خود به گسترش روابط با پکن اولویت می دهد.

**فصل جدید روابط
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به گشایش فصل نوینی در روابط دو کشور بعد از 40 سال روابط سیاسی و اقتصادی، تاکید کرد همزمانی چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران با چهلمین سال اصلاحات در چین، ظرفیت بزرگی برای دو کشور است.
محمد کشاورز زاده با اشاره به اینکه چین کشور بزرگی است و ظرفیت های زیادی در زمینه های مختلف دارد افزود: باید از تمام این ظرفیت ها برای توسعه کشور استفاده کنیم.
او اهمیت نقش و جایگاه ایران در طرح «یک جاده یک کمربند» را یادآور شد و افزود: ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم این مسیر، نقش مهمی در این طرح دارد.
کشاورز زاده هچنین در مورد نقش پکن در حفظ برجام نیز گفت: چینی ها به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل همیشه از برجام حمایت کرده اند و در شکلگیری این قرارداد نیز موثر بوده اند.
او گفت: همکاری های بین المللی میان ایران و چین و همچنین تبادل نظری که میان دو کشور در مورد مسایل بین المللی صورت می گیرد مهم است.
به گفته وی، چینی ها همیشه از برجام دفاع کردند و به نظر می رسد این روند همیشه ادامه داشته باشد و امیدواریم با چین بتوانیم در استفاده از مزایای برجام بهره برداری بیشتری داشته باشیم.
روند رو به رشد روابط چین و ایران، با سفر علی لاریجانی و هیات همراه او که علاوه بر شماری از نمایندگان مجلس، سه وزیر دولت و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را شامل می شوند وارد مرحله جدیدی خواهد شد مرحله ای که بیانگر تقویت روابط تهران - پکن در همه جنبه ها خواهد بود.

**چین از مهمترین حامیان جمهوری اسلامی ایران
چین در طول تاریخ روابط دو کشور از زمان راه ابریشم قدیم گرفته تا جاده ابریشم جدید و بخصوص در طول دوران تحریم های ظالمانه آمریکا و برخی از کشورهای غربی علیه ایران یکی از مهمترین همکاران و حامیان ایران بوده است.
نباید فراموش کرد که چین یکی از اصلی ترین کشورهایی بود که باعث شد توافق هسته ای سال 2015 میلادی شکل بگیرد و شرکت های چینی از دیرباز تاکنون به سرمایه گذاری ها و همکاری هایشان با ایران ادامه داده اند.
'وانگ یی' وزیر خارجه چین از توافق هسته ای به عنوان یک اقدام بسیار مهم تاریخی یاد کرده است که می تواند درسی برای جامعه بین المللی به منظور حل مسایل مهم دنیا از طریق دیپلماسی باشد.
چین که خود از جمله کشورهایی است که اختلافات عدیده ای با آمریکا دارد از ابتدای نقض برجام از سوی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، از همه کشورهای دیگر خواست به این توافق پایبند باشد و رئیس جمهوری این کشور گفته است؛ کشوری که امضا کننده یک سند بین المللی است نمی تواند به آن بی تعهدی نشان دهد.
چین همچنین از طریق وزارت خارجه خود در بیانیه های متعدد اعلام کرده است که در سیاست خارجی این کشور ارتباط عادی با کشورها از جمله ایران ادامه می یابد و چین تحریم های یکجانبه را هرگز نمی پذیرد.

**تلاش دو کشور برای افزایش روابط تجاری و سیاسی
جمهوری اسلامی ایران و چین از نظر پارلمانی، سیاسی و اقتصادی روابط نزدیک و دوستانه ای با یکدیگر دارند و سفر هیات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی رییس مجلس شورای اسلامی که از عصر امروز دوشنبه آغاز شده است می تواند ضمن توسعه همکاری های دوجانبه، مسائل کلان میان دو کشور را نیز تقویت کند.
چین و ایران به گفته 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین دارای روابط راهبردی مشارکتی هستند و یک برنامه 25 ساله توسعه مناسبات دارند و تلاش بر این است که ارزش تبادلات تجاری دو کشور تا آن زمان به 600 میلیارد دلار برسد.
اگرچه شرکت های نفتی چین در یک دوره کوتاه مدت برای اینکه بتوانند معافیت تحریم های نفتی را بدست آورند از خرید نفت خودداری کردند اما بلافاصله با گرفتن معافیت، خریدهای بزرگترین خریدار نفت کشورمان شروع شد.
همچنین نباید فراموش کرد که چین بر اساس تازه ترین آمار نزدیک به 70 درصد از نفت مورد نیازش را از منابع وارداتی تامین می کند و برای همین جایگاه مهم ایران برای تامین انرژی بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا مورد اهتمام است.
البته شرکت های چینی از جمله شرکت های نفتی این کشور هم تحت فشار آمریکا قرار گرفته اند و برخی از طرح ها اکنون به همین دلیل میان دو کشور با کندی اجرا می شود و یا متوقف مانده است و یکی از اصلی ترین بحث های دو کشور همین طرح های برجا مانده از جمله در بخش انرژی است.
افزون بر اینها روابط سیاسی دو کشور از طریق پارلمان ها و وزارتخانه های خارجه دنبال می شود که از جمله موضوعاتی است که رییس مجلس ایران و وزیر خارجه کشورمان در دستور کار دارند.
هیچ کشوری در جهان امروز نمی تواند چین را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا نادیده بگیرد در واقع کشورها می کوشند تا این بازار بزرگ را برای خود حفظ کنند.
نباید از یاد برد که چین راهبرد افزایش واردات را نیز در دستور کار قرار داده است و اکنون وقت و فرصت خوبی است برای شرکت های ایرانی که بتدریج راه را برای واردات محصولات کیفی کشورمان به چین باز کنند.
ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه محصولات کیفی بخصوص در بخش غذایی و حلال حرف های زیادی برای گفتن دارد و این فراورده های غیرنفتی می تواند با پیگیری دو کشور و مسئولان در جریان چنین سفرهایی به چین صادر شود.
به نظر نمی رسد که تحریم های آمریکا و یا خروج ترامپ از برجام بتواند خللی در روابط ایران و چین به طور کلی وارد کند البته این تحریم ها بی تاثیر نیست اما دو کشور در بسیاری از زمینه ها می توانند متمرکز شوند و ایران بتدریج باید به چین به عنوان یک بازار فراورده های صادراتی نگاه خاصی داشته باشد.
چین و روسیه در شرایطی که آمریکا به ریاست ترامپ مشکلات زیادی برای دنیا ایجاد کرده است، دو کشور بسیار مهم به حساب می آیند که روابط خوبی هم با ایران برقرار کرده اند و این مثلث باید هر چه قویتر شود تا بتواند یک اتحاد قوی را در برابر واشنگتن و زیاده های آن کشور ایجاد کند.
رییس مجلس شورای اسلامی ایران پیشتر نیز در ماه اکتبر سال 2013 به چین سفر کرده و با مقام های این کشور رایزنی هایی داشته است.
ایران و چین همچنین دارای توافقنامه های همکاری های نفتی، فرهنگی، گردشگری، علمی، فنی، کشتیرانی و تجارت هستند و سفر هیات بلندپایه ایران به چین یک فرصت ایده آل برای تقویت این مناسبات و عرصه های دیگر در روابط دو کشور است.

**مهمترین محورهای این سفر
بر اساس گفته 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین، ایران یک گذرگاه بسیار مهم در محور راه ابریشم جدید چین به حساب می آید و یک مسیر ترانزیت بسیار عالی برای کالاهای صادراتی و مبادله ای کشورهای منطقه است.
در همین حال لازم است که مسئولان دو کشور این فرصت را مغتنم شمرده و درباره همکاری در مسیر راه ابریشم و نقش ایران در این راه نیز با یکدیگر رایزنی هایی انجام دهند.
مساله بانکی و مالی و اینکه دو کشور بتوانند با ارزهای ملی با یکدیگر مبادلات را دنبال کنند و بخصوص با توجه به اینکه چین به دنبال بین المللی کردن یوان پول ملی خود است، می تواند یکی دیگر از زمینه های مهم گفت و گوها باشد.
چین و ایران دو تمدن باستانی با 5 هزار سال قدمت هستند و از دیرباز با یکدیگر روابطی دوستانه برقرار کرده اند و اطمینان است که این دیدار مهم هم زیربنای دیگری برای تقویت این مناسبات در آینده خواهد بود.
اگر چه روابط دیپلماتیک و سیاسی بین چین و ایران نسبتا جدید است و دو کشور امسال چهلمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک را جشن گرفتند، اما روابط تجاری و دیپلماتیک بین مردم و فرهنگ دو کشور دستکم به 200 سال قبل از میلاد بر می گردد و از آن زمان تا کنون تهران و پکن یک همکاری دوستانه اقتصادی و استراتژیک را توسعه داده اند.
چین و ایران جدا از مسایل تجاری و اقتصادی به ویژه در زمینه نفت و گاز در حوزه همکاری های دفاعی، مسایل فرهنگی، انرژی هسته ای و سایر موضوعات مورد توجه دو کشور نیز دارای روابط گسترده ای هستند.
مهمترین هدف سفر لاریجانی و هیات همراه به چین در شرایط کنونی که مسائل منطقه ای و بین المللی حساس و مهمی وجود دارند توسعه همکاری دو جانبه در همه حوزه ها میان تهران و پکن است، دو کشور می توانند در مورد این مسایل بحث کنند و با همکاری یکدیگر در مورد مسایل مختلف، تصمیم گیری نمایند.
دیدار با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین، ملاقات با 'لی ژان شو' رئیس کنگره خلق و ملاقات با گروه دوستی پارلمانی چین و ایران از جمله برنامه های سفر لاریجانی به چین است.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین قرار است از پارک علم و فناوری چین در پکن بازدید کند.

** پیشینه روابط پارلمانی دو کشور
اگرچه با شکلگیری روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور در 40 سال گذشته هیات های سیاسی متعددی از دو کشور به تهران و پکن سفر کرده اند اما بررسی روابط پارلمانی دو کشور در 15 سال گذشته نشان می دهد که روسا و هیات های پارلمانی چین و ایران چندین نوبت به تهران و پکن سفر کرده اند.
لاریجانی پیشتر دو بار به چین سفر کرده است وی بار نخست به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و فرستاده ویژه رییس جمهوری در دی ماه سال 85 به پکن سفر کرد و دیدارهای مهمی را با رییس جمهوری چین انجام داد.
این سفر که بعد از صدور قطعنامه ضد ایرانی 1737 شورای امنیت صورت گرفت چنان تاثیر مهمی در روابط دو کشور داشت که رژیم صهیونیستی را به تحرکات دیپلماتیک واداشت و 'اولمرت' نخست وزیر وقت این رژیم با هدف کاهش تبعات مثبت این دیدار، به چین سفر کرد.
اگرچه ماموریت اصلی لاریجانی در این سفر، پیرامون پرونده هسته‌ای ایران بود اما مسایل انرژی و گسترش روابط اقتصادی نیز در محور برنامه های هیات پارلمانی ایران قرار گرفت.
'علی لاریجانی' یک بار دیگر نیز قرار بود شهریور ماه سال 90 در کسوت رئیس مجلس شورای اسلامی به چپن سفر کند ولی این سفر به دلیل آنچه که کسالت وی عنوان گردید لغو شد.
در ادامه تقویت روابط پارلمانی دو کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی آبان ماه سال 92 نیز به دعوت رئیس کنگره خلق چین در راس هیاتی بلند پایه عازم کشور چین شد، او در این سفر چهار روزه علاوه بر بازدید از شهرهای شانگهای و 'شی آن'، در دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی چین نیز به دیدار 'یانگ جیه چی' عضو شورای دولتی چین رفت.
همچنین وی در این سفر با 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری و 'جانگ د جیانگ' رئیس کنگره ملی خلق این کشور دیدار کرد و در جلسه‌ای با بازرگانان و تجار چین علاوه بر گشودن راه‌های تازه در تجارت چین و ایران به آنها این اعتماد را داد که دو کشور دوستان همیشگی خواهند بود.
رییس مجلس شورای اسلامی ایران در مورد این سفر همان زمان به رسانه ها گفته بود که رهبران چین از حکمت خوبی در سیاست خارجی برخوردار هستند و نگاهی عمیق به روابط ایران و چین دارند.
لاریجانی تاکید کرده بود که 'اراده دو کشور بر گسترش روابط است و مذاکرات سودمندی در این سفر صورت گرفته است.
جدا از سفرهای لاریجانی به چین، 'علاالدین بروجردی' رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز بهمن سال گذشته با رییس کمیته امور خارجی کنگره ملی خلق چین در پکن دیدار کرد.

** تقویت روابط با سفر هیات های پارلمانی چین به ایران
چینی ها نیز در چند سال گذشته در راستای تقویت رابط پارلمانی چندین بار به ایران سفر کرده اند، هیات نمایندگان کنگره خلق چین‌ به سرپرستی 'چن جیلی ' نایب رئیس این کنگره اردیبهشت سال 90 به تهران سفر کردند.
«وو بانگ گوآ» رئیس مجلس جمهوری خلق چین هم شهریور 91 در راس هیاتی بلند پایه به ایران سفر و با رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات کشورمان پیرامون مسائل ملی و بین المللی دیدار و گفت و گو کرد.
او بعد از یک سفر سه روزه و پیش از ترک تهران در سخنانی روابط دو کشور ایران و چین را بسیار دوستانه و در حد قابل قبولی توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور ایران و چین همواره بر پایه صلح و دوستی و ارتباط متقابل استوار بوده و تحریم ها نیز تاثیری بر این روابط نخواهد گذاشت.
'وانگ ژان' معاون کنگره خلق چین و مشاور رییس جمهوری این کشور نیز در خرداد سال 95 به چابهار سفر و از قطب سوم پتروشیمی ایران بازدید کرد.
'چن جو' نایب رئیس کنگره ملی چین نیز که به منظور شرکت در کنفرانس روسای مجالس ۶ کشور آسیایی با هدف مقابله با تروریسم آذر 97 به تهران سفر کرد با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در تالار تشریفات مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد.
آساق**231**1904**1663**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید