برخورد سلبی با آیین هایی مانند چهارشنبه سوری کارساز نیست


برخورد سلبی با آیین هایی مانند چهارشنبه سوری کارساز نیست

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست کمیته فرهنگ این کمیسیون گفت: برخورد سلبی با آیین هایی مانند چهارشنبه سوری کارساز نیست و مقرر شد دستگاه ها و نهادها از برخورد سلبی با هنجارها و آیین ها خودداری کنند.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، احمد مازنی در تشریح این نشست با بیان اینکه بحث آیین و سنت های ایرانی و اسلامی یکی از مسائلی است که به دنبال طرح و بررسی آن در کمیسیون فرهنگی بودیم، افزود: این آیین ها در جامعه به دنبال سابقه ایرانی و قبل از انقلاب اسلامی و حتی اسلام مورد تردید و ابهام است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: بر همین اساس کارشناسان، صاحب نظران و متولیان مربوطه را از دستگاه های مختلف دعوت کردیم تا در نشست امروز حضور و این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: از سویی به صورت ویژه بحث مربوط به ایام نوروز مورد بررسی قرار گرفت، البته برنامه های نوروز در قالب بسته بوده و تنها شامل روز اول فروردین نمی شود به گونه ای شروع آن از آخرین سه شنبه یا شب چهارشنبه آخر اسفند و پایان آن سیزدهم فروردین سال 98 است.
مازنی تاکید کرد: در واقع در مورد ایام مربوط به اول فروردین تردید و ابهام کمتری وجود دارد و 13 فروردین در تقویم رسمی به عنوان روز طبیعت ثبت شده اما چهارشنبه سوری که آیین قدیمی ایرانی است با یک سری ابهامات و در عمل نیز با انحراف مواجه شده و به گونه ای اینکه این جشن با ارزش های ما تطابق دارد یا خیر و انحراف از این جهت که به جای دورهمی در حال حاضر آتش بازی به ترقه بازی و چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل شده است.
رییس کمیسیون فرهنگی یادآور شد: بنابراین در نشست امروز بحث هایی مطرح و مقرر شد به لحاظ مبانی و تصمیم گیریهای کلی شورای فرهنگ عمومی بررسی این موضوع را در دستور کار قرار دهد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: همچنین مقرر شد در عمل نیز دستگاه ها و نهادها از برخورد سلبی با هنجارها و آیین ها خودداری و حتی الامکان با روش نرم مواجه شوند و مردم را در برگزاری آیین ها آزاد بگذارند و امنیت مردم را تامین کنند.
وی یادآور شد: مقرر شد دولت و نهادهای امنیتی و نظامی از سوء استفاده های اقتصادی توسط افراد سودجو و فرصت طلب به عنوان مثال منفعت طلبی از طریق تولید ترقه و عرضه و فروش آن به مردم پیشگیری و جلوگیری کنند
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین در نشست امروز مقرر شد دولت و نهادهای امنیتی و نظامی از یک سری سوء استفاده های اقتصادی توسط افراد سودجو و فرصت طلب به عنوان مثال منفعت طلبی از طریق تولید ترقه و عرضه و فروش آن به مردم پیشگیری و جلوگیری کنند که در مجموع فضایی فراهم شود که با آرامش به استقبال بسته نوروز برویم.
*صدا و سیما به شکل گفت و گو محور به موضوع چهارشنبه سوری وارد شود
مازنی ادامه داد: همچنین قرار شد بررسی چهارشنبه سوری در سلسله نشست های گفت وگوی فرهنگی کمیسیون فرهنگی در دستور کار قرار گیرد و از سویی به صدا و سیما و سایر رسانه ها توصیه شود به صورت گفت و گو محور موضوع چهارشنبه سوری را به صورت عام و خاص مورد بررسی قرار دهند که به بهترین شکل وارد سال جدید شویم.
این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: خوشبختانه 29 اسفند که آخرین چهارشنبه سال 97 به شمار می رود مصادف با سیزدهم رجب، ولادت امام علی ( ع ) است که هم مذهبی و هم جشن مردمی برگزار می شود و از سویی روز قدرشناسی از مقام پدر است که تلفیق تمامی آنها می تواند هویت ایرانی و اسلامی ما را که هویت ملی ما را شکل می دهد، محقق کند.
سیام*ا.ع*1535

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...