طرز تهیه چای ماسالا به روش خانگی


طرز تهیه چای ماسالا به روش خانگی

چای ماسالا در بسیاری از کافه‌ها سرو می‌شود با این حال شما خود نیز می‌توانید با خرید بسته‌های چای آماده آن و یا حتی خرید ترکیبات تشکیل دهنده آن از عطاری‌ها آن را به سادگی در خانه تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. در ادامه نحوه تهیه خانگی چای ماسالا را توضیح خواهیم داد.

برای تهیه چای ماسالا به روش خانگی کافی است طبق دستور العمل زیر عمل کنید.

مواد لازم:
فلفل قرمز، سفید و سیاه به اندازه یک قاشق چای خوری، چند دانه میخک، چند دانه هل و یا نیم قاشق چای خوری پودر آن، یک عدد چوب دارچین، یک الی دو پیمانه آب، یک الی دو قاشق چای خوری چای سیاه، دو تکه زنجبیل تازه.

طرز تهیه:

فلفل، میخک، هل ودارچین را با هم مخلوط کرده و بکوبید و سپس روی حرارت قرار دهید. به مدت دو دقیقه حرارت دهی را ادامه دهید و سپس اجازه دهید ترکیب حاصل خنک شود. سپس آن را به مخلوط آب و زنجبیل اضافه کنید و حدود ۲۰ دقیقه حرارت دهید و پیش از رسیدن به نقطه جوش حرارت دهی را متوقف کنید. سپس چای سیاه را به ترکیب خود اضافه کرده و ده دقیقه فرصت دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند و سپس مورد استفاده قرار دهید.


میزان مصرف مناسب چای ماسالا در روز
ترکیبات به کار رفته در چای ماسالا همگی طبیعی بوده و تا به حال اثرات جانبی خاصی از مصرف چای ماسالا گزار نشده است. به همین دلیل محدودیتی برای مصرف چای نمی‌توان ذکر کرد. تنها باید به این نکته اشاره کرد که از آنجا که این چای مانند هر چای دیگری دارای ترکیبات کافئنی است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث اختلالات خواب و استرس و آشفتگی شود.
مطالعات انجام شده در رابطه با مصرف مجاز کافئین بیانگر آن است که مصرف حداکثر کافئین در روز نباید از ۳۰۰ میلی گرم تجاوز کند. هر فنجان چای ماسالا تقریبا ۲۰ میلی گرم کافئین دارد و بنابراین می‌توان گفت: مصرف تا حدود ۳ فنجان آن در روز مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
افراد دارای طبع گرم نیز دقت داشته باشند که ترکیب ادویه‌های به کار رفته در چای ماسالابه طور کلی گرم بوده و در برخی افراد می‌تواند موجب تب و بی حالی شود؛ بنابراین به طور کلی می‌توان گفت: میزان مناسب مصرف چای ماسالا در روز به طبیعت و عادات غذایی هر شخص بستگی دارد. با این حال مصرف یک الی سه فنجان آن در روز مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نخواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان