زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواننده خوش صدای ترکیه


ابراهیم تاتلیسس خواننده موسیقی سنتی ترکیه و بازیگر سابق سینما و تلویزیون این کشور است که در دهه 1970 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های موسیقی سبک آرابسک تبدیل شده است. ابراهیم تاتلیسس در طول فعالیت حرفه‌ای خود 42 آلبوم ضبط کرده که آلبوم‌های Ayağında Kundura و Selam Olsun […] نوشته زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواننده...

مهشید ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۰۰ 5
زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواننده خوش صدای ترکیه
0
زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواننده خوش صدای ترکیه

ابراهیم تاتلیسس خواننده موسیقی سنتی ترکیه و بازیگر سابق سینما و تلویزیون این کشور است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های موسیقی سبک آرابسک تبدیل شده است. ابراهیم تاتلیسس در طول فعالیت حرفه‌ای خود ۴۲ آلبوم ضبط کرده که آلبوم‌های Ayağında Kundura و Selam Olsun جزو موفق‌ترین آلبوم‌های موسیقی ترکیه بوده‌اند. او علاوه بر خوانندگی در برنامه‌های تلویزیونی هم به مجری گری پرداخته و سابقه‌ای طولانی در بازیگری، کارگردانی و نویسندگی هم دارد. ابراهیم تاتلیسس در زمینه رستورانداری و توریسم هم فعالیت می‌کند. در این مقاله اختصاصی از مجله به زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواهیم پرداخت و این چهره محبوب را بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

بیوگرافی ابراهیم تاتلیسس

ابراهیم تاتلیسس با نام اصلی ابراهیم تاتلی در اول ژانویه ۱۹۵۲ در شانلی اورفه در جنوب شرقی ترکیه به دنیا آمد. او از نژاد کرد-عرب است و زبان مادری او نیز کردی است. ابراهیم پدرش را در دوران کودکی از دست داد و هرگز به مدرسه نرفت، به همین دلیل او تا بزرگسالی خواندن و نوشتن بلد نبود. او در شهر زادگاهش با اولین همسرش ازدواج کرد که ثمره این ازدواج سه فرزند بود. اما در سال ۱۹۷۹ با پریهان ساواش همبازی‌اش در فیلم Kara yazma رابطه‌ای را آغاز کرد و پس از ازدواج با وی، صاحب یک فرزند دختر به نام ملک زبیده شد. پس از مدتی این زوج از هم جدا شدند و ابراهیم با همبازی‌اش در فیلم “گناه” یعنی دریا تونا آشنا شد و از او صاحب یک فرزند پسر شد که نام او را ابراهیم ایدو تاتلیسس گذاشت. پس از حادثه تیراندازی و جراحی در آلمان زمانی که دوران نقاهت را سپری می‌کرد، در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۱ با عایشه گول ییلدیز ازدواج کرد. فاتح تریم مربی و بازیکن فوتبال سابق ترکیه شاهد این ازدواج بود. ابراهیم از این ازدواج صاحب یک دختر به نام الیف آدا شد اما این زوج در سال ۲۰۱۳ از هم جدا شدند.

زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواننده خوش صدای ترکیه

فعالیت‌های سیاسی

کرد بودن ابراهیم تاتلیسس بارها موجب دردسر برای وی شده است، در دهه ۱۹۸۰ دولت ترکیه استفاده از زبان کردی را ممنوع اعلام کرد. اما ابراهیم در کنسرت کریسمس ۱۹۸۶ در سوئد چند ترانه به زبان کردی اجرا کرد که محتوای جدایی طلبانه داشتند و کار او به دادگاه کشیده شد. البته او در دادگاه سال ۱۹۸۷ ابراز پشیمانی کرد و تبرئه شد. در سال ۱۹۸۸ تاجری به نام مهمت ییلماز از تاتلیسس درخواست کرد که در یک جشنواره فرهنگی به زبان کردی اجرا کند اما او این پیشنهاد را رد کرد و گفت: “من یک کرد هستم اما قوانین مرا از خواندن به زبان کردی منع می‌کند.” به خاطر این گفته، او در ۱۹ سپتامبر ۱۹۸۸ مجددا به دادگاه احضار شد. در سال ۱۹۹۸ طی درگیری‌هایی که در کردستان ترکیه رخ داد ابراهیم تاتلیسس به عنوان واسطه بین حکومت ترکیه و حزب کارگری کردستان PKK انتخاب شد. او آلبومی هم با خواننده کرد ایرانی به نام عبدالله علیجانی اردشیر ضبط کرده است. در سال ۲۰۱۸ تاتلیسس حمایت رسمی خود را از عملیات نظامی ترکیه در عفرین در مقابل یگان‌های مدافع خلق اعلام کرد.

زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواننده خوش صدای ترکیه

فعالیت حرفه‌ای

ابراهیم تاتلیسس پیش از آن که معروف شود نوارهای موسیقی می‌فروخت و در مراسم عروسی به خوانندگی می‌پرداخت تا این که در سال ۱۹۷۶ یک تهیه کننده موسیقی او را کشف کرد و نام تاتلیسس (یعنی صدای شیرین) را به عنوان نام هنری برای وی انتخاب کرد. پس از آن، او چندین آلبوم موسیقی تولید و عرضه کرد که بسیار موفق بودند و ابراهیم تاتلیسس را به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های موسیقی ترکیه تبدیل کردند. او در میان مردم به “ایبو” معروف است.

آلبوم‌های ابراهیم تاتلیسس

زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواننده خوش صدای ترکیه

سینما و تلویزیون

ابراهیم در چندین فیلم سینمایی و سریال به عنوان نقش اصلی حضور داشته است و یک برنامه تلویزیونی بسیار پربیننده به نام “ایبو شو” را نیز اجرا می‌کند. او کارگردانی و نویسندگی چندین اثر سینمایی و تلویزیونی را نیز به عهده داشته است.

بازیگری

زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواننده خوش صدای ترکیه

کارگردانی

۱۹۸۲: Yalan ۱۹۸۳: Yorgun ۱۹۸۳: Günah ۱۹۸۴: Ayşem ۱۹۸۶: Sarhoş ۱۹۸۶: Gülümse Biraz ۱۹۸۶: Gülüm Benim ۱۹۸۷: Dertli Dertli ۱۹۸۸: Hülya ۱۹۸۸: Aşıksın ۱۹۹۷: Fırat (mini) TV Series ۲۰۰۳: Hayat Bilgisi Konuk Oyuncu TV mini series ۲۰۰۹: Hicran Yarasi 5 Bolum Konuk Oyuncu

نویسندگی

۱۹۸۳: Günah ۱۹۹۸: At Gitsin ۱۹۹۹: Selam Olsun ۲۰۰۱: Yetmez Mi?

ترورهای نافرجام

تا کنون سه بار به جان تاتلیسس سوء قصد شده است. او یک بار در سال ۱۹۹۰ از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفت و در سال ۱۹۹۸ نیز از یک حمله دیگر جان سالم به در برد. اما در ۱۴ مارس ۲۰۱۱ او از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و به شدت آسیب دید. در سی دقیقه بامداد به وقت محلی ابراهیم و سخنگوی او بوکت چاکیجی زمانی که در حال خروج از ساختمان یک شبکه خصوصی بودند و قصد سوار شدن به اتومبیل خود را داشتند توسط یک فرد ناشناس هدف شلیک گلوله قرار گرفتند. گلوله به پشت جمجمه ابراهیم اصابت کرد و از قسمت جلوی آن خارج شد. چاکیجی نیز از ناحیه گردن هدف قرار گرفت اما نجات پیدا کرد. تیراندازها با کلاشنیکف به این دو حمله کردند و سوار بر یک اتومبیل مشکی از محل حادثه گریختند.

زندگی نامه ابراهیم تاتلیسس خواننده خوش صدای ترکیه

او به بیمارستانی در استانبول منتقل شد و پس از چهار ساعت عمل جراحی گلوله از سر وی خارج شد. بعد از این جراحی وضعیت وی ثابت شد و پس از پنج روز به هوش آمد. پس از یک هفته پزشکان اعلام کردند که او در حال بهبودی است، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز به ملاقات وی رفت و حال عمومی وی را رضایت بخش اعلام کرد. پلیس ترکیه بیست نفر را که در این حمله نقش داشتند دستگیر کرد. در هفتم آوریل ابراهیم تاتلیسس بیمارستان را ترک کرد و تحت حفاظت، برای انجام مداوای کامل به آلمان رفت.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه بیوگرافی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Wikipedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)

کپی شد

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس