پرونده ثبت جهانی نوروز به کجا رسید؟


پرونده ثبت جهانی نوروز به کجا رسید؟

نوروز جشنی باستانی است که با آغاز سال نو خورشیدی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

پرونده ثبت جهانی نوروز به کجا رسید؟ایران اکونومیست- به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو، کمیسیون ملی یونسکو در بیانیه‌ای با اعلام خبر برگزاری آیین بین‌المللی «جهان نوروز» از احتمال پیوستن دو کشور چین و مغولستان به پرونده‌ ۱۲ کشوری «نوروز» خبر داد.

در این بیانیه آمده است:

«آیین بین المللی "جهان نوروز" به همت کمیسیون ملی یونسکو- ایران و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برج میلاد تهران، ۹ اسفند ۱۳۹۷ در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

نوروز از دیرباز در جغرافیای ایران زمین به عنوان جشن رسمی برگزار می‌شد. جغرافیای پهناور نوروز و همزمانی آن با بهار طبیعت در نیم کره شمالی و پیشینه باستانی آن و تأکید این جشن بر نوع‌دوستی و مهرورزی در میان جهانیان، باعث توجه سازمان ملل متحد و دیگر کشور‌ها به نوروز شد. از این رو در ۱۰ مه سال ۲۰۱۰ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل با گذراندن قطعنامه‌ای نوروز را به خاطر بزرگداشت آن در بیش از ۱۱ کشور جهان به رسمیت شناخت.

ایران منتظر تقاضای رسمی کشور‌های چین و مغولستان برای پیوستن به پرونده ثبت جهانی نوروز است که اکنون ۱۲ کشور عضو آن هستند. تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی)، ایران به همراه ۱۱ کشور عراق، افغانستان، هند، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکیه، نوروز را در پرونده مشترکی در یونسکو به ثبت جهانی رسانده‌اند.

در واقع جشن‌ها ویژگی مشترک تمامی فرهنگ‌هاست. نوروز هم جشنی ملی است که به عنوان کهن‌ترین و برترین نماد فرهنگی ایران، مورد قبول تمام اقلیت‌های ایرانی و کشور‌هایی است که در ثبت آن شرکت داشته‌اند. همچنین نوروز در انسجام فرهنگی و اجتماعی میان ۱۲ کشور عضو در پرونده ثبت جهانی آن بسیار مؤثر بوده است.

از این رو کمیسیون ملی یونسکو- ایران بر اساس وظیفه ذاتیِ فرهنگی و آموزشی خود بر آن شده است تا در آستانه نوروز این آیین باستانی را جشن بگیرد.

در این مراسم قرار است علاوه بر سخنرانی محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، علی اصغر مونسان (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری)، حجت‌الله ایوبی (دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران) در حضور سفرای کشور‌هایی که آیین باستانی نوروز را جشن می‌گیرند، موسیقی نوروز کشور‌های ایران، آذربایجان و افغانستان اجرا شود و با رونمایی از تمبر «جهان نوروز»، نشان «نوروز» به «محمد میرشکرایی» - نوروزشناس – داده شود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر