آمار دیابت در برخی استان‌ها وخیم است/ بیماری‌های غیرواگیر عامل 76 درصد از مرگ و میر‌های کشور/ ایران سیمای روشنی از سلامت افراد دارد


آمار دیابت در برخی استان‌ها وخیم است/ بیماری‌های غیرواگیر عامل 76 درصد از مرگ و میر‌های کشور/  ایران سیمای روشنی از سلامت افراد دارد

لاریجانی گفت: 76 درصد از مرگ و میر‌های کشور به علت بروز بیماری‌های غیرواگیر است، در وزارت بهداشت هماهنگی‌های خوبی برای کنترل این بیماری‌ها انجام می‌شود.

آمار دیابت در برخی استان‌ها وخیم است/ بیماری‌های غیرواگیر عامل 76 درصد از مرگ و میر‌های کشور/  ایران سیمای روشنی از سلامت افراد دارد

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم افتتاح تهران پایتخت تغییر دیابت که سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: شرایط سلامت کشور و تهران برای ما بسیار مهم است؛ متاسفانه بیماری‌های غیرواگیر در در کشور آمار بالایی دارد و عمده بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است که هزینه‌های زیادی به حوزه سلامت تحمیل می‌کند.
وی افرود: ۷۶ درصد از مرگ و میر‌های کشور به علت بروز بیماری‌های غیرواگیر است، در وزارت بهداشت هماهنگی‌های خوبی برای کنترل این بیماری‌ها انجام می‌شود و نهادهای زیادی متعهد شدند که در زمینه دیابت اقدامات موثری انجام دهند.

رئیس جمهور متعهد به اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری دیابت است

لاریجانی تاکید کرد: سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری دیابت تصویب شده است و رئیس جمهور و رئیس مجلس متعهد به انجام این سند شده‌اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: با شرایطی که داریم اکثر استان‌ها موفق نمی‌شوند از چاقی و دیابت پیشگیری کنند اما در سند ملی در زمینه دیابت و کاهش آمار آن برنامه‌های خوبی در پیش داریم.

افزایش آمار ابتلا به دیابت در کشور

لاریجانی افزود: آمار دیابت در کشور‌های منطقه در حال افزایش است و هزینه‌های زیادی صرف کنترل و درمان دیابت می‌شود در ایران دیابت پنجمین علت مرگ و میر است؛
وی افزود: در منطقه شیوع دیابت بالاتر از ۱۰ درصد است و بیشتر از دنیا است؛ دیابت در ایران و دنیا افرایش چشمگیری داشته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: ۲۹۰ بیماری و ۶۰ عامل خطر را در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم، ولی وضعیت در برخی استان‌ها وخیم است؛ ۵۰ درصد مردم دیابت دارند یا در مرز ابتلا هستند و ۱۰ درصد از هزینه‌های سلامت کشور صرف دیابت می‌شود.
لاریجانی ادامه داد: تهران در زمینه مرگ و میر‌های دیابت در کشور از رتبه اول به ۲۷ رسیده است و این مسئله نشان دهنده افزایش سطح اگاهی مردم است.

یک چهارم جمعیت کشور چاق هستند

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۴۰۰ میلیون دیابتی در دنیا وجود دارد، متأسفانه دیابت در ایران و دنیا در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در مناطق ۱۲، ۱۶ و ۲۰ استان تهران بیشترین شیوع بیماری قلبی و در مناطق ۱، ۳، ۴، ۷ و ۸ کمترین مرگ و میر‌های ناشی از عارضه فشار خون را در بین مردم داریم، افزود: امروزه یک چهارم جمعیت کشور چاق هستند و ۵۷ درصد از مردم ما فعالیت فیزیکی مناسبی ندارند، همچنین ۶۰ درصد از فرزندان تهرانی شرایط نامناسبی از نظر چاقی و کمبود فعالیت‌های فیزیکی دارند.

لاریجانی با اشاره به اینکه استعمال دخانیات در بروز بیماری‌های غیر واگیر نقش ویژه‌ای دارد و یک سوم جمعیت ما مبتلا به عارضه فشار خون است، تاکید کرد: در حدود ۲۵ درصد از جمعیت ایران از چربی بالا رنج می‌برند و به نظر می‌رسد ۱۰ درصد جمعیت مبتلا به عارضه دیابت هستند.

وی با اشاره به اینکه شیوع چاقی همراه با دیابت است و در برخی از استان‌ها وضعیت ما از نظر تعداد بیماران دیابتی جدی‌تر از سایر استان‌ها است، افزود: هر چقدر به سمت سبک زندگی غربی می‌رویم چالش‌های بیشتری دامن‌گیر ما می‌شود و ما شاهد افزایش شیوع دیابت در استان‌های کشور هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مسئله دیابت در استان تهران جدی‌تر از مناطق دیگر کشور است و به نظرم باید شورای شهر و سازمان‌های مربوطه درباره کنترل قند خون همکاری بیشتری با ما داشته باشد، ادامه داد: در آینده تعداد بیشتری از افراد مبتلا به عارضه دیابت می‌شوند زیرا روند شیوع این بیماری رو به افزایش است و ۱۰ درصد افراد زمینه ابتلا به بیماری دیابت را دارند.

یک سوم جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد از جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند و این آمار در شهر‌ها بیشتر از روستا‌هاست و تنها ۵۰ درصد از جمعیت ما از بیماری خود آگاهی دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید در استان تهران از نظر ارائه خدمات بهداشتی در مانی در حوزه دیابت تلاش‌های بیشتری انجام شود، گفت: سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کشور تدوین و به تایید سازمان ذی‌ربط رسیده است و ما نیازمند ساماندهی بیشتر در زمینه پیشگیری و کنترل دیابت هستیم.

نیازمند ساماندهی پوشش بیمه‌ای هستیم

لاریجانی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت تحت عنوان کارگروه دیابت اقدامات موثری را برای گسترش شبکه دیابت و ارائه خدمات آموزشی پیشگیرانه و کنترل این بیماری انجام داده است، افزود: در گذشته سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر رونمایی شده است و امروزه ما نیازمند ارتقای کیفیت خدمات و ساماندهی پوشش بیمه‌ای هستیم؛ همچنین ما نیازمند افزایش کلینیک‌های حوزه دیابت در سراسر کشوریم تا با تعریف گایدلاین و اجرای مناسب آن، خدمات خوبی را به مبتلایان به دیابت ارائه داد.

وی افزود: عوارض بیماری دیابت را در افراد دسته‌بندی کرده‌ایم و وزارت بهداشت کلینیک‌های متناسب با این بیماران را راه‌اندازی و ساماندهی کرده است، امیدوارم در سال آینده تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه آموزش و پیشگیری کنترل بیماری‌های غیر واگیر اقدامات موثرتری را انجام دهند و به نظرم باید استانداران، شهرداران و سازمان‌های مردم نهاد در کاهش شیوع دیابت ما را همراهی کنند تا موضوع دیابت در کشور ساماندهی شود.

لاریجانی ادامه داد: ایران امروز سیمای روشنی از سلامت افراد دارد، معتقدم که در زمینه بیماری‌های غیر واگیر، باید اهداف روشنی برای استان تهران داشته باشیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: رتبه استان تهران در حوزه دیابت نشان دهنده این است که ما نیازمند یک کار جدی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های ناشی از دیابت هستیم و باید از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای ساماندهی طرح‌های بازدارنده دیابت استفاده کنیم تا پیشرفت در کنترل دیابت منجر به ارتقای سلامت مردم شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا