جزئیات آزمون اصلح مهارت آموزان/ آزمون مرداد 98 برگزار می‌شود


کچوئیان با اشاره به جزئیات اجرای آزمون مهارت آموزان گفت: این آزمون مرداد سال 98 برگزار می‌شود.

جزئیات آزمون اصلح مهارت آموزان/ آزمون مرداد 98 برگزار می‌شودبه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا کچوئیان سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، از الگوی تصویب شده فرایند ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای مهارت آموزان ورودی ۹۶ و ۹۷ خبر داد و با اشاره به تهیه و تنظیم مدلی جدید به منظور ارزشیابی شایستگی‌های حرفه‌ای مهارت آموزان اظهار کرد: بر اساس این مدل و با توجه به ماهیت دوره مهارت آموزی معلمی، همه بخش‌های مرتبط با برنامه درسی و فرهنگی دوره یک ساله مهارت آموزان ورودی ۹۶ و ۹۷ ارزیابی خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان برنامه اصلح برای ۲ گروه مهارت آموز را شامل چهار مؤلفه دانست و در تشریح امتیازات این مولفه‌ها افزود: مؤلفه تدریس عملی دارای ۲۷۵ امتیاز، مؤلفه فرهنگی ۲۷۵ امتیاز، مؤلفه آزمون کتبی عملکردی ۲۲۵ امتیاز و مؤلفه آزمون کتبی چندگزینه‌ای دارای ۲۲۵ امتیاز است.

کچوئیان در ادامه کسب ۶۵ درصد امتیاز در هر یک از چهار مؤلفه برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه‌ای معلمی را الزامی خواند و اظهار کرد: بر اساس مدل تهیه شده، آزمون کتبی چندگزینه‌ای شامل شایستگی‌های مرتبط با دروس ارائه شده به صورت مجازی، سواد علمی و محتوایی پایه برای دروس مرتبط با رشته تدریس در دوره آموزش عمومی برحسب رشته مهارت آموزی، تحلیل کتب و برنامه درسی برای دروس مرتبط با رشته تدریس در دوره آموزش عمومی برحسب رشته مهارت آموزی ۲۲۵ نمره را شامل می‌شود.

وی همچنین شایستگی‌های حرفه‌ای مرتبط با محتوا و مهارت‌های طراحی، تحلیل، تفسیر و ارزیابی فعالیت‌ها و موقعیت‌های مختلف تدریس و یادگیری را شامل غالب دروس دوره مهارت آموزی دانست و تصریح کرد: مهارت‌های یاد شده با سقف ۲۲۵ امتیاز آزمون کتبی عملکردی سنجیده خواهد شد.

سنجش از همه دروس دوره مهارت آموزی در آزمون

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در ادامه از تدوین موقعیت‌های عملکردی کتبی برای محتوا و فرایند تدریس و یادگیری هر رشته سخن گفت و افزود: مهارت آموزان با آموخته‌ها و تجارب خود در قالبی مشخص برای هر موقعیت اقدام به طراحی، تحلیل، تفسیر و ارزیابی خواهند کرد.

کچوئیان تاکید کرد: در طراحی موقعیت‌ها از همه دروس دوره مهارت آموزی استفاده خواهد شد و لازم است شرکت کنندگان، نظامی از دانش، بینش و مهارت‌های آموخته شده خود را برای پاسخگویی به کار گیرند.

استاد دانشگاه سنجش مؤلفه تدریس عملی برابر با راهنمای اعلام شده برنامه درسی و درس کارورزی معاونت آموزشی را با سقف ۲۷۵ امتیاز اعلام و اظهار کرد: مؤلفه فرهنگی هم با دارا بودن ۲۷۵ امتیاز در ۲بخش، سنجش خواهد شد، بخشی از آن در قالب ارزیابی فعالیت ها، پوشه کار فرهنگی و پروژه‌های مربوط به آن و بخشی دیگر همزمان با آزمون کتبی چندگزینه‌ای سنجش خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان با الزامی برشمردن کسب حداقل ۱۴۶/۲۵ نمره از مؤلفه کتبی چندگزینه ای، ۱۴۶/۲۵ نمره از مؤلفه کتبی عملکردی، ۱۷۸/۷۵ از مؤلفه تدریس عملی و ۱۷۸/۷۵ از مؤلفه فرهنگی، شرط ورود به آزمون‌های کتبی را پایان پودمان‌ها و کسب نمره و معدل قبولی برابر با آیین نامه ابلاغ شده معاونت آموزشی عنوان کرد.

کچوئیان سپری کردن آزمون اصلح را شرط لازم برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه‌ای اعلام کرد و افزود: مهارت آموزانی که موفق به کسب این گواهی نشوند برای تعیین تکلیف به وزارت آموزش و پرورش معرفی خواهند شد.

مهارت آموزان یک بار مجاز به شرکت در آزمون هستند

وی، خطاب به مهارت آموزان ورودی سال ۹۵ گفت: مهارت آموزانی که پودمان‌های آموزشی خود را با موفقیت گذرانده، ولی در فرایند اصلح جبرانی موفق به دریافت گواهی صلاحیت حرفه‌ای نشده اند در صورت موافقت وزارت آموزش و پرورش فقط یک بار مجاز به شرکت در ارزشیابی هستند، ارزیابی این مهارت آموزان هم تفاوتی با مهارت آموزان ورودی سال‌های ۹۶ و ۹۷ نخواهد داشت.

این مقام مسئول بخش کتبی اصلح را شامل مؤلفه‌های کتبی چندگزینه ای، عملکردی و فرهنگی ذکر کرد و افزود: این بخش از آزمون کتبی در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با اشاره به دقت نظر و برنامه ریزی جامع و کامل در راستای اجرای فرایند اصلح سال جاری تصریح کرد: همه سرفصل‌های برنامه درسی مهارت آموزان به همراه دانش و مهارت‌های مورد نیاز یک معلم شایسته، از اهم مؤلفه‌های کتبی اصلح به شمار می‌رود.

وی در پایان اعلام اسامی دروس آزمون و منابع پیشنهادی این فرایند را بلاموضوع خواند و با تاکید بر برگزاری آزمون بر پایه برنامه درسی دوره و مهارت‌ها و شایستگی‌های معلمی از اعلام جزئیات آزمون در آینده خبر داد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان