‌جشنواره چابهار، گفت و گو با صنعتگران بین‌المللی را تقویت می‌کند + عکس


‌جشنواره چابهار، گفت و گو با صنعتگران بین‌المللی را تقویت می‌کند + عکس

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: برای برآمدن در عرصه جهانی باید به گفت‌وگو بنشینیم و جشنواره چابهار این گفت‌وگو با صنعتگران را تقویت می‌کند.

‌به گزارش ایسنا- مجتبی حسینی در اختتامیه بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار اظهار کرد: بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، پیامی ارزشمند دارد و حکایتی بدون تکرار و آن اینکه برای برآمدن در عرصه جهانی و برای سخن گفتن به زبان و به سبک خود باید به گفت‌وگو بنشینیم، گفت‌وگو میان طراحان، گفت‌وگو با صنعتگران، گفت‌وگوی متخصصان داخلی و خارجی و استفاده از آموزه‌ها و داشته‌های فرهنگی و آموختن دستاوردهای نوین.

حسینی افزود: جشنواره چابهار فرصت مغتنم بوده و می‌تواند کانون این گفت‌وگو باشد و مجالی برای نوآوری در عین اصالت که تداوم آن در گرو اهتمام همه ماست. اهتمام برای تشکیل کارگاه‌ها و صنایع مرتبط، برای توسعه بازار و کسب و کار، توسعه آموزش و مستندنگاری اصالت‌ها و ایجاد موزه‌ای برای نشان دادن توانمندی‌ها.

‌جشنواره چابهار، گفت و گو با صنعتگران بین‌المللی را تقویت می‌کند + عکس

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به حادثه تروریستی چند روز گذشته در سیستان و بلوچستان گفت: به قول خانم میرهادی، ما غم‌های بزرگ را سرمایه کارهای بزرگ می‌کنیم؛ تاریخ عزتمند کشور ما سرشار از این دلاوری‌ها و سلحشوری‌ها است و از خون جوانان وطن در این خاک لاله دمیده است.

او در ادامه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تهنیت گفت و افزود: انقلابی که برای استقلال، عزت و آزادی شکل گرفت و بالید و امروز در آغازین روزهای دهه پنجاه امیدواریم که با استمرار و همدلی بتوانیم آینده‌ای روشن‌تر و باشکوه‌تر بسازیم.

‌جشنواره چابهار، گفت و گو با صنعتگران بین‌المللی را تقویت می‌کند + عکس

حسینی تصریح کرد: چهار بهار ایران امروز، میزبان آئین اختتام بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر است و ما در کنار یکدیگریم تا در این ضیافت که به اهتمام منطقه آزاد چابهار، طراحان خارجی و داخلی که از ۱۹ کشور برای این رویداد خجسته حضور به هم رسانده‌اند، با هم از دریچه نغز طرح و نقش و رنگ به ضیافت دیگری برویم و به مهمانی تاریخ به گردهمایی جغرافیا، به مجلس هنر و خلاقیت، به جمع هنرمندانی که به جادوی جمال، این فراخنا را در طرحی و در گره‌ی جای می‌دهند.

معاون هنری وزیر ارشاد هنر را دریچه روح خواند و گفت: اگر هنر دریچه و آئینه است که هست، از ورای نمادها و نشانه‌ها سخن می‌گوید، چه فرق می‌کند که از چابهار باشد یا ایرانشهر و سراوان یا کاشان و نائین و کرمان که هر کدام یک سینه سخن دارند.

‌جشنواره چابهار، گفت و گو با صنعتگران بین‌المللی را تقویت می‌کند + عکس

وی ادامه داد: حتی آنگاه که تاریخ خاموشی گزیده و سرآغاز داستان سوزن دوزی را نمی‌گوید و می‌توان اشکال شبیه را در نقوش هزاره‌های پنجم و ششم قبل از میلاد بر سفالینه‌ها سراغ گرفت و سیر آن را پی گرفت تا کتیبه‌های ساسانی و دوران اسلامی رسید که آورده‌اند مردمان این سامان چالاک، قوی و رشید بودند و زنان نستوه‌اش اگر فراغتی می‌یافتند، از مسئولیت سنگین تدبیر زندگی به رشته‌های نازک رنگین و دستی نقش آفرین، پارچه ساده را بهشت رنگ و نگار می‌کردند.

حسینی افزود: زنان این سامان به سنت نقاشان ایران در طبیعت خیره می‌شدند و آنگاه که تصویر گل و پرنده در ذهنشان جان می‌گرفت، چشم می‌بستند از خانه خاطر، نقش دگرگون می‌آفریندند. گل سهر، کتار پادک، گل تک و هزار نقش دیگر همه در کارخانه ضمیر توانای ایشان از هر نقش و غبار ساده می‌شد و بر پارچه قرار می‌گرفت.

‌جشنواره چابهار، گفت و گو با صنعتگران بین‌المللی را تقویت می‌کند + عکس

وی خاطرنشان کرد: در خطوط شکسته و مستقیم نقوش سیستان و بلوچستان، با رنگ‌های گرم و صمیمی، نشان‌هاست از طبیعتی سخت و دشوار اما سرشار از کیمیای خلاقیت. کیمیایی که توانسته مرزهای دوران را بپیماید و با استمرار به نسل‌های بعد ارمغانی یگانه ارائه دهد. استمرار سنت بدون نوآوری امری محال است و شگفت اینکه در جان تمامی هنرهای سنت‌مند کشور ما، نوآوری رک رکین است و همین نو شدن در عین اصیل ماندن رمز ماندگاری و در عین حال استمرار فرهنگی ماست.

وی تصریح کرد: کم نیستند کشورهایی که حتی متون مشهور پنج قرن قبل‌شان را امروزیان نمی‌توانند دریابند اما هنوز و همچنان از پس هزاره‌ای، ما با شاهنامه سرمست می‌شویم و هم پس از ۸۰۰ سال شعر سعدی به وجدمان می‌آورد. این استمرار حاصل سنت نو شدن و نو شدن سنت است.

‌جشنواره چابهار، گفت و گو با صنعتگران بین‌المللی را تقویت می‌کند + عکس

جشنواره مد و لباس فجر برای حفظ و اشاعه فرهنگ بلوچ مکرر در چابهار برگزار شود

ستاره اسکندی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در اختتامیه بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار اظهار کرد: برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در چابهار نشان می‌دهد مدیریت این منطقه با حفظ ارزش‌ها می‌خواهد هنردست زنان بلوچ را بشناساند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که جشنواره مکرر در چابهار برگزار شود تا دیگران بدانند بلوچستان چه دارد و چه هنر فاخری را بر دوش می‌کشد.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: اجازه دهید هنرهای نمایشی به شناساندن فرهنگ‌تان کمک کند و خودتان دست به کار شوید؛ در کنار جشنواره مد ولباس، موسیقی، تئاتر و غذاهای محلی برگزار کنید و بگذارید چابهار زنده‌تر شود.

اسکندی گفت: ارتقا سطح کیفی پارچه‌های صنعتی موجود، تأسیس مدرسه سوزن دوزی و آموزش به زنان بلوچ، احیا کارگاه‌های سوزن دوزی در منطقه و کمک از نرم‌افزارهای گرافیکی برای شناساندن سوزن‌دوزی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند انجام شود.

وی ادامه داد: در این روزها که تاریخ به آسانی شسته می‌شود، در این روزگار که مسابقه‌های بیهوده برای دیده شدن وجود دارد و حرمت به راحتی شکسته می‌شود، ایستادگی برای حفظ فرهنگ و ارزش‌ها، تلاش و فعالیت می‌خواهد، بر فرهنگ فاخر خود بیاستید و سوزن‌دوزی منحصر به فرد بلوچستان را بشناسانید.

این بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما خاطرنشان کرد: ما بخشی از اهالی فرهنگ، بی ادعا، بی حاشیه و بی‌صدا دستانمان را به هم داده‌ایم تا در کنار شما در راستای هدف واقعی گام برداریم که میراث (سوزن‌دوزی بلوچی)، میراث ایران زمین است.

اختتامیه بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر شب گذشته با حضور مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در چابهار برگزار شد.

در این مراسم سفرای کشورهای مالزی، ازبکستان، افغانستان، بنگلادش و هنرمندانی چون: مرضیه برومند، ستاره اسکندری، بهاره رهنما، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان حضور داشتند. هم چنین در این دوره از جشنواره کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا، سنگاپور، تونس، چین، قزاقستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، لبنان و اندونزی حضور داشتند.

جشنواره مد و لباس فجر از ۲۶ بهمن تا ۲ اسفند در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو تهران میزبان علاقه‌مندان است و بخش بین‌الملل آن نیز از ۲۵ بهمن شروع شده در چابهار شروع شده و دیشب مراسم اختتامیه آن بود.

در مراسم اختتامیه از مهلا زمانی و زرخاتون عظیمی، پیشکسوتان سوزن‌دوزی بلوچستان تجلیل شد؛ در این جشنواره برای اولین بار نشان ملی مهتاب رونمایی شد، نشان مهتاب از امسال، هرسال به برگزیدگان اعطا خواهدشد؛ نشان ملی مهتاب به پاس گرامیداشت مهتاب نوروزی هنرمند سوزن دوز بلوچ اهل شهرستان ایرانشهر از این پس در جشنواره مد و لباس فجر اعطا خواهد شد.

در بخش طراحی لباس، مریم ریگی هنرمند فاخر دوز بلوچستان نفر اول شد و مدال مهتاب دریافت کرد، نفر دوم فرین نوروزی پناه و نفر سوم فریبا حسینی و در بخش زیورآلات نیز مریم السادات طبایی صاحب نشان مهتاب شدند.

‌جشنواره چابهار، گفت و گو با صنعتگران بین‌المللی را تقویت می‌کند + عکس
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار